Ohlédnutí za Měsícem pojištění

V průběhu února, který Česká asociace pojišťoven vyhlásila Měsícem pojištění, jsme pravidelně přinášeli výběr ze zajímavých dat, odhalených průzkumem, který si asociace nechala zpracovat na sklonku loňského roku. Minisérii završíme několika čísly o tom nejdůležitějším: jak jsme s pojištěním spokojeni v praxi. Téměř polovina z nás má zkušenost s pojistnou událostí. Takže praxi máme.
Ohlédnutí za Měsícem pojištění

Členské pojišťovny České asociace pojišťoven řeší každoročně statisíce pojistných událostí. Mezi nejfrekventovanější patří škody z pojištění motorových vozidel, dále události z doplňkových připojištění životního pojištění (připojištění úrazu a trvalé invalidity, závažného onemocnění, pojištění hospitalizace nebo připojištění pracovní neschopnosti), na třetím místě jsou pak škody z pojištění domácnosti a nemovitosti. Exkluzivní průzkum České asociace pojišťoven, který v prosinci loňského roku provedla společnost NMS Market Research, zjistil, že s pojistnou událostí má v České republice vlastní zkušenost celých 46 procent obyvatel. Pozitivní je, že většina z nich hodnotí průběh likvidace své pojistné události jako bezproblémový a časově přiměřený.

Papírování snášejí ženy lépe

68 procent lidí v průzkumu uvedlo, že výše pojistného plnění, které jim pojišťovna vyplatila, splnila jejich očekávání. „Celých 67 procent dotazovaných také považuje vyřízení likvidace za relativně rychlé,“ komentuje zjištění manažerka komunikace a vzdělávání ČAP Marcela Kotyrová a doplňuje: „Pozitivní je také fakt, že 56 procent respondentů považuje vyřízení pojistné události také za nenáročné co do množství požadovaných dokladů a komunikace s pojišťovnou.“

Splnila výše pojistného plnění vaše očekávání?

Pokud jde právě o administrativu, Češky se v dokumentech orientují lépe a vyřízení likvidace považují za snazší než muži. Ženy jsou také shovívavější při hodnocení rychlosti pojišťoven: 73 procent žen vnímá vyřízení své záležitosti jako časově přiměřené, mezi muži je to o deset procent méně. Přitom jsou to ale častěji muži, kdo s pojišťovnou jedná: Z celkového vzorku deklaruje zkušenost s likvidací 53 procent mužů a pouhých 38 procent žen.

Většina lidí si zvládá vyřídit likvidaci pojistné události sama a nemusí se obracet na nikoho jiného. Podle výsledků průzkumů je takových mužů 92 procent, žen pak 77 procent. V opačných případech jde především o jedince ve věku od 18 do 30 let, kterým se o pojištění starají rodiče.

Třetina zklamaných: Za nespokojenost s plněním si můžeme sami

Jak už bylo zmíněno, s výškou vyplacené pojistky je spokojených 68 procent lidí. Co ta zbývající třetina? Pro polovinu nespokojených respondentů je nespokojenost impulzem pro výpověď smlouvy a následnou změnu pojišťovny, jenže ne vždycky za jejich špatnou zkušenost pojišťovna skutečně odpovídá. Téměř třetina nespokojenců totiž přiznává, že pojistnou událost nahlásili špatně, nedodali odpovídající dokumenty, měli zastaralou smlouvu nebo jednoduše neměli pojištěné riziko, ke kterému se škoda vázala, a při uplatňování svého nároku o tom nevěděli.

Z jakého důvodu nesplnila výše pojistného plnění vaše očekávání? 

Anketa

Jak jste spokojeni s pojišťovnami?

„Časté chybování v hlášení škod potvrzují kromě účastníků průzkumu i odborníci z oddělení likvidací jednotlivých pojišťoven,“ říká Marcela Kotyrová a pokračuje: „Většinou se potýkají s neúplnými podklady, stěžují si, že klienti nereagují vůbec nebo reagují opožděně na jejich výzvy a zbytečně si tak průběh likvidace protahují.“ Kompletní dokumentace je však důležitá pro posouzení oprávněného nároku na pojistné plnění, případně k vyloučení pojistného podvodu. Ani ten totiž není české populaci cizí. S pokusem o pojistný podvod se setkalo ve svém okolí celých 16 procent tázaných.

To souvisí s tím, že v roce 2012 prověřovaly pojišťovny přes šest tisíc podezřelých pojistných událostí a prokázaly pojistné podvody za více než miliardu korun. Největší objem prokázaných podvodů byl dosažen v pojištění majetku a odpovědnosti: specialisté pojišťoven odhalili v této oblasti podvody za víc než 560 milionů korun, následuje pojištění vozidel, kde byly prokázány podvody v hodnotě větší než 370 milionů, víc než 111 milionů pak specialisté uchránili při odhalování pojistných podvodů v pojištění osob, do kterého spadá vedle životního a úrazového pojištění také náhrada léčebných výloh z cestovního pojištění.

Jak se hlásit o pojistku

Před nahlášením pojistné události vždy zkontrolujte správnost kontaktních údajů, případně identifikaci příjemce pojistného plnění. Formuláře vyplňujte čitelně, nezapomínejte na podpisy. Nesprávné vyplnění nebo nedodání požadovaných příloh z vaší strany má za následek prodloužení procesu likvidace, a tím i výplaty pojistného plnění. Pokud dokumentaci nepředáváte osobně, zašlete ji doporučeně.

  • Pokud neřeší škodu asistenční služba vaší pojišťovny, nahlaste škodu vždy dřív, než začnete zajišťovat opravu vozidla či jiného poškození.
  • Podmínkou pro hladkou likvidaci je také prohlídka poškozeného vozidla provedená co nejdříve a ještě před zahájením opravy. Tu provádějí po domluvě s klientem specializovaní pracovníci pojišťovny nebo jejích partnerských společností.
  • U škod z pojištění motorových vozidel předejte pojišťovně správně a kompletně vyplněný záznam o nehodě, včetně plánku, pořízené dokumentace, případně svědeckých výpovědí.
  • Při vyplňování záznamu o nehodě vždy věnujte pozornost všem kolonkám a ještě před oddělením dokumentu se ujistěte, že je řádně podepsán na všech vyhotoveních.
  • Po oddělení listů již není možné doplňovat další údaje, pokud nebyly propsány na všechna vyhotovení.

Škody na zdraví

  • Ke škodám na zdraví doložte vždy kompletní lékařskou dokumentaci (originál lékařské zprávy, posudky a všechny další účty ze zdravotních zařízení)
  • Pokud řešíte pojistnou událost v zahraničí, konzultujte s asistenční službou, co vše máte od lékařského zařízení žádat, aby vám nechyběly žádné důležité doklady a potvrzení.

Škody na nemovitosti nebo zařízení domácnosti

  • Při škodách na majetku způsobených živly pamatujte na fotodokumentaci škody. Pokud je patrný její vývoj, veďte si průběžnou fotodokumentaci, a to až do příchodu pracovníka pojišťovny. Rovněž se poškozených věcí až do příchodu pracovníka pojišťovny nezbavujte.
  • Pokud hlásíte škodu způsobenou vloupáním nebo krádeží, předejte pojišťovně kromě policejního protokolu také dokumentaci škody a shromážděné účty, záruční listy nebo faktury. Průběh likvidace tak usnadníte.

Únor měsíc pojištění

O zvýšení finanční gramotnosti v oblasti pojišťovnictví kontinuálně usiluje kampaň České asociace pojišťoven Únor – měsíc pojištění. Jejím každoročním cílem je předávat veřejnosti souhrnné a nezávislé informace, včetně nejrůznějších praktických rad a doporučení. Kampaň se každý rok zaměřuje na jinou oblast pojištění, letošní ročník je ale výjimečně věnován průzkumu, který jde napříč všemi pojistnými oblastmi a zkoumá, jak jsou Češi pojištění, jak se orientují mezi pojistnými produkty, jaký maji k pojištění vztah a jaké jsou jejich zkušenosti s ním.

Měsíc pojištění na Peníze.cz

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Únor – měsíc pojištění: Ženy, muži, auta a pojištění

26. 2. 2013 | Česká asociace pojišťoven | 1 komentář

Únor – měsíc pojištění: Ženy, muži, auta a pojištění

Až když nám ukradli auto, zjistili jsme, že není pojištěné proti krádeži...

Únor – měsíc pojištění: Slevy milujeme, ale pohodlí víc

20. 2. 2013 | Česká asociace pojišťoven

Únor – měsíc pojištění: Slevy milujeme, ale pohodlí víc

Co říká průzkum České asociace pojišťoven o tom, jak nakupujeme pojištění? Na akce a slevy slyšíme. Ještě víc nás ale zajímá, jak složité je pojištění vyřídit. Bohužel touha mít všechno... celý článek

Únor – měsíc pojištění: Češi si s pojištěním netykají

12. 2. 2013 | Česká asociace pojišťoven | 4 komentáře

Únor – měsíc pojištění: Češi si s pojištěním netykají

Česká asociace pojišťoven si nechala zpracovat exkluzivní průzkum o tom, čeho se bojíme, proti čemu a jak se pojišťujeme – a jestli vůbec pojištění rozumíme. V rámci měsíce pojištění... celý článek

Partners Financial Services