Podle průzkumů si jen maličko přes polovinu Čechů prostuduje před podpisem pojistnou smlouvu. Jak jisté jsou vaše jistoty?
První pravidlo při sjednávání pojištění je přitom jednoduché. Pregnantně ho formuluje Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven: „Pokud něčemu nerozumím nebo s tím nesouhlasím, tak to nepodepisuji.“ A dodává: „Sjednání pojištění není situace, při které se klient dostává do časové tísně, takže není důvod unáhleně podepsat smlouvu bez pečlivého prostudování jejích podmínek.“
Čas jsou peníze, nebudu se zdržovat čtením
Většina stížností a dotazů, se kterými se v České asociaci pojišťoven setkávají, má podle Kotyrové stále tutéž příčinu: neznalosti produktu nebo neporozumění podmínkám pojistné smlouvy. Potvrzuje to také průzkum, který se týkal životního pojištění a který pro asociaci realizovala výzkumná společnost IPSOS, podle něj není čtení pojistných smluv v tuzemsku vůbec samozřejmostí.
Průzkum ukázal, že pouze 53 procent respondentů smlouvy před samotným podpisem důkladně prostuduje. 44 procent se pak při podpisu soustředí pouze na pár klíčových bodů a 23 procent věří, že všechny smlouvy jsou standardizované. Smlouvy v pojišťovnictví se ale vždy zakládají na individuálních podmínkách a specifikách klienta. Fakt, že se téměř čtvrtina dotázaných domnívá, že smlouvy jsou stejné pro všechny, znovu podtrhuje známou pravdu o tom, že s finanční gramotností jsou Češi na štíru a že do jejího rozvoje bude třeba investovat ještě hodně úsilí. To, že devět procent klientů, kteří smlouvy nečtou detailně, v průzkumu uvedlo, že hlavním důvodem pro to je nedostatek času, je už jen třešinka na dortu.
Kdo chce vědět, dozví se. Snáz než kdy dřív
Nikdy dřív neměli klienti tolik možností detailně, ale přitom pohodlně a jednoduše se seznámit s podmínkami smlouvy. Pojistné podmínky vám vysvětlí zástupce pojišťovny, finanční zprostředkovatel nebo helpdesk konkrétní pojišťovny. Žijeme v době, kdy má každý potenciální i současný klient pojišťoven možnost nabízenou smlouvu vzít domů a studovat ji do omrzení. A v neposlední řadě může podmínky pojišťoven studovat na webových stránkách pojišťoven.
A co by měl dotyčný ve smlouvě hledat? Pojistná smlouva by měla obsahovat určení pojistníka, případně oprávněné osoby (tedy toho, kdo bude pojištění zařizovat a platit) a jejich identifikační údaje, dále musí vymezovat pojistné nebezpečí a výši pojistného, jeho splatnost a dobu, na kterou je smlouva uzavřena. Nedílnou součástí pojistné smlouvy jsou pojistné podmínky, ve kterých jsou uvedeny informace o vzniku, trvání a zániku pojištění. Klient zde najde informace o pojistné události, ale také výčet událostí, za kterých pojišťovně pojistné plnění nevyplatí, takzvané výluky. Pojistné podmínky se v rámci jednotlivých pojišťoven liší jak rozsahem pojistného krytí, tak i doplňkovými službami. Různé mohou být i výluky z pojištění.
Jak to, že mi dáte tak málo?
„Často se setkáváme s případy, kdy jsou klienti nemile překvapeni z výsledku likvidačního šetření a jsou nespokojeni s pojistným plněním. Za vinu to dávají pojišťovnám, málokdo si uvědomí, že chyba může být i na jejich straně,“ říká Kotyrová.
Například jedna z nejčastějších chyb – nízká pojistná částka u životního pojištění. K výplatě pojistného plnění u životního pojištění dochází ve většině případů ve velmi závažných okamžicích (smrt, dlouhodobá nemoc, úraz, trvalé následky atp.). Pojištění má v takový okamžik ulevit aspoň od jedné starosti – totiž od starosti o peníze. Pokud je ale pojistná částka nízká, efekt, který klient od pojištění očekává, se nedostaví.
Nejlevnější nemusí být nejvýhodnější
Velmi často se klienti pojišťoven rozhodují jen podle ceny pojištění. Přitom by – řečeno jazykem prodejců výpočetní techniky – měli hledat nejlepší poměr cena – výkon. Je sice pravda, že je lepší nižší pojistná ochrana než žádná, vždycky je třeba zvážit, jaké situace můžou nás nebo naše blízké ohrozit. Určitě je lepší být doopravdy pojištěný než jen mít pojištění. A to si klienti mnohdy neuvědomují ani při uvažování o smlouvách, ani při jejich čtení.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 10. 2014 10:01, Mamlas
Pojišťovny jsou, podle mého názoru, na stejné úrovni jako hrací automaty v hospodách a hernách. Princip mi připadne totožný - mnoho lidí nasype penízky dovnitř, jen pár lidí dostane s vynaložením obvykle obrovského úsilí penízky ven, ale hodně dost penízků zůstane uvnitř, aby si lidé zevnitř mohli rozdělit penízky na velmi tučné platy a mohli postavit nové a větší pobočky a vyškolit nové, lepší a dynamičtější prodejce nadějí, aby zmanipulovali ještě více lidí, a ti házeli dovnitř ještě více penízků. Kruh se jakoby uzavírá, ale neuzavírá se, eskaluje.
Kdyby pojišťovny nebyly, všichni by v průměru hodně ušetřili. Výše úspor by odpovídala součtu všech nákladů všech pojišťoven. Bylo by to až neskutečně obrovské číslo, které by pokrylo všechny vzniklé škody a obrovské číslo by zbylo navíc...
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.