Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Tohle že jsem podepsal? Víte proti čemu jste opravdu pojištění?

| rubrika: Když se řekne | 23. 2. 2012 | 7 komentářů
Tohle že jsem podepsal? Víte proti čemu jste opravdu pojištění?
Denně nás média bombardují příběhy nebožáků, kteří neukočírovali svůj rozpočet a z různých důvodů jim zbyly jen oči pro pláč. Čekali byste, že začneme ke svým závazkům a ke svému zajištění přistupovat seriózně a uvědoměle? Nedočkali byste se!

Podle průzkumů si jen maličko přes polovinu Čechů prostuduje před podpisem pojistnou smlouvu. Jak jisté jsou vaše jistoty?

První pravidlo při sjednávání pojištění je přitom jednoduché. Pregnantně ho formuluje Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace České asociace pojišťoven: „Pokud něčemu nerozumím nebo s tím nesouhlasím, tak to nepodepisuji.“ A dodává: „Sjednání pojištění není situace, při které se klient dostává do časové tísně, takže není důvod unáhleně podepsat smlouvu bez pečlivého prostudování jejích podmínek.“

Čas jsou peníze, nebudu se zdržovat čtením

Většina stížností a dotazů, se kterými se v České asociaci pojišťoven setkávají, má podle Kotyrové stále tutéž příčinu: neznalosti produktu nebo neporozumění podmínkám pojistné smlouvy. Potvrzuje to také průzkum, který se týkal životního pojištění a který pro asociaci realizovala výzkumná společnost IPSOS, podle něj není čtení pojistných smluv v tuzemsku vůbec samozřejmostí.

Anketa

Čtete smlouvy?

Průzkum ukázal, že pouze 53 procent respondentů smlouvy před samotným podpisem důkladně prostuduje. 44 procent se pak při podpisu soustředí pouze na pár klíčových bodů a 23 procent věří, že všechny smlouvy jsou standardizované. Smlouvy v pojišťovnictví se ale vždy zakládají na individuálních podmínkách a specifikách klienta. Fakt, že se téměř čtvrtina dotázaných domnívá, že smlouvy jsou stejné pro všechny, znovu podtrhuje známou pravdu o tom, že s finanční gramotností jsou Češi na štíru a že do jejího rozvoje bude třeba investovat ještě hodně úsilí. To, že devět procent klientů, kteří smlouvy nečtou detailně, v průzkumu uvedlo, že hlavním důvodem pro to je nedostatek času, je už jen třešinka na dortu.

Kdo chce vědět, dozví se. Snáz než kdy dřív

Nikdy dřív neměli klienti tolik možností detailně, ale přitom pohodlně a jednoduše se seznámit s podmínkami smlouvy. Pojistné podmínky vám vysvětlí zástupce pojišťovny, finanční zprostředkovatel nebo helpdesk konkrétní pojišťovny. Žijeme v době, kdy má každý potenciální i současný klient pojišťoven možnost nabízenou smlouvu vzít domů a studovat ji do omrzení. A v neposlední řadě může podmínky pojišťoven studovat na webových stránkách pojišťoven.

A co by měl dotyčný ve smlouvě hledat? Pojistná smlouva by měla obsahovat určení pojistníka, případně oprávněné osoby (tedy toho, kdo bude pojištění zařizovat a platit) a jejich identifikační údaje, dále musí vymezovat pojistné nebezpečí a výši pojistného, jeho splatnost a dobu, na kterou je smlouva uzavřena. Nedílnou součástí pojistné smlouvy jsou pojistné podmínky, ve kterých jsou uvedeny informace o vzniku, trvání a zániku pojištění. Klient zde najde informace o pojistné události, ale také výčet událostí, za kterých pojišťovně pojistné plnění nevyplatí, takzvané výluky. Pojistné podmínky se v rámci jednotlivých pojišťoven liší jak rozsahem pojistného krytí, tak i doplňkovými službami. Různé mohou být i výluky z pojištění.

Jak to, že mi dáte tak málo?

„Často se setkáváme s případy, kdy jsou klienti nemile překvapeni z výsledku likvidačního šetření a jsou nespokojeni s pojistným plněním. Za vinu to dávají pojišťovnám, málokdo si uvědomí, že chyba může být i na jejich straně,“ říká Kotyrová.

Únor měsíc pojištění

O zvýšení finanční gramotnosti v oblasti pojišťovnictví kontinuálně usiluje kampaň ČAP Únor měsíc pojištění. Jejím cílem je předat veřejnosti souhrnné a nezávislé informace z oblasti pojištění, včetně nejrůznějších praktických rad a doporučení. Hlavní důraz je pak kladen na to, aby lidé na pojištění nahlíželi z dlouhodobého hlediska. V letošním roce je kampaň zaměřena na pojištění rodiny.

Například jedna z nejčastějších chyb – nízká pojistná částka u životního pojištění. K výplatě pojistného plnění u životního pojištění dochází ve většině případů ve velmi závažných okamžicích (smrt, dlouhodobá nemoc, úraz, trvalé následky atp.). Pojištění má v takový okamžik ulevit aspoň od jedné starosti – totiž od starosti o peníze. Pokud je ale pojistná částka nízká, efekt, který klient od pojištění očekává, se nedostaví.

Nejlevnější nemusí být nejvýhodnější

Velmi často se klienti pojišťoven rozhodují jen podle ceny pojištění. Přitom by – řečeno jazykem prodejců výpočetní techniky – měli hledat nejlepší poměr cena – výkon. Je sice pravda, že je lepší nižší pojistná ochrana než žádná, vždycky je třeba zvážit, jaké situace můžou nás nebo naše blízké ohrozit. Určitě je lepší být doopravdy pojištěný než jen mít pojištění. A to si klienti mnohdy neuvědomují ani při uvažování o smlouvách, ani při jejich čtení.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 10. 2014 10:01, Mamlas

Pojišťovny jsou, podle mého názoru, na stejné úrovni jako hrací automaty v hospodách a hernách. Princip mi připadne totožný - mnoho lidí nasype penízky dovnitř, jen pár lidí dostane s vynaložením obvykle obrovského úsilí penízky ven, ale hodně dost penízků zůstane uvnitř, aby si lidé zevnitř mohli rozdělit penízky na velmi tučné platy a mohli postavit nové a větší pobočky a vyškolit nové, lepší a dynamičtější prodejce nadějí, aby zmanipulovali ještě více lidí, a ti házeli dovnitř ještě více penízků. Kruh se jakoby uzavírá, ale neuzavírá se, eskaluje.
Kdyby pojišťovny nebyly, všichni by v průměru hodně ušetřili. Výše úspor by odpovídala součtu všech nákladů všech pojišťoven. Bylo by to až neskutečně obrovské číslo, které by pokrylo všechny vzniklé škody a obrovské číslo by zbylo navíc...

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

17. 10. 2014 | 10:01 | Mamlas

Pojišťovny jsou, podle mého názoru, na stejné úrovni jako hrací automaty v hospodách a hernách. Princip mi připadne totožný - mnoho lidí nasype penízky dovnitř, jen pár lidí dostane s vynaložením obvykle obrovského úsilí...více

10. 5. 2012 | 12:34 | NS

Takový dům nikdo nepojistí. Nabízí se postavit okolo protipovodňové opatření, dům zbourat nebo se prostě smířit s tím, že mě to dvakrát ročně vyšplouchne a v případném sklepě zřídit pěstírnu hub. Pojištění má krýt nenadálé...více

10. 5. 2012 | 12:31 | NS

A kdo vás nutí, abyste pojišťovnám cokoliv platil? Jediné, co opravdu MUSÍTE platit, je zdravotní pojištění. Nic jiného pojišťovnám platit NEMUSÍTE. Se všemi důsledky z toho vyplývajícími. více

25. 2. 2012 | 17:58 | kuo

Mám na vás dotaz. Kolik by stála pojistka průměrného domu, který je i dvakrát ročně vyplaven při povodni? Můžete mi prosím takovou pojistku sjednat a kolik by stála olespoň přibližně. Každoroční škoda na majetku činí 80-100...více

24. 2. 2012 | 11:10 | Lubik

„Kdyby nebylo miliónů totálních finančních neandrtálců kolem a okolo, pak by tu nebyla žádná pojišťovna“ – o tom nejsem přesvědčen, určité prvky pojištění měla už ve středověku charita, dále částečnou úlohu pojišťovny plnily...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Storno, Medián, Platební kalendář, fayn, andrej babiš, start-up, t-mobile, elektronická evidence tržeb, hesa, patent, bezpečí, podniková daň, přestřelení, středoevropská burza, pražský kulinářský institut, Martin Kocourek, daňová zvýhodnění, nenároková složka

5T07074, MK7R7777, 4P75572, 2K17417, 3K57573

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK