Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Povinné ručení 2007: co ovlivní výši sazby

Povinné ručení 2007: co ovlivní výši sazby
Kolik příští rok zaplatíte za povinné ručení? U stále většího počtu pojišťoven záleží také na tom, kde bydlíte a kolik je vám či vašemu autu let. Jedna pojišťovna cenově zvýhodňuje ženy. Jaká segmentační kritéria budou které pojišťovny příští rok uplatňovat a jaká je praxe v zahraničí? Co se mění v oblasti tzv. malusů? Jak dlouho té které pojišťovně trvá vyplacení plnění z povinného ručení?

Většina pojišťoven již své sazby povinného ručení na rok 2007 zveřejnila, kolik za povinné ručení přesně zaplatíte se u nás dozvíte začátkem příštího týdne. Dnes se podívejme, co všechno cenu povinného ručení ovlivňuje.

Pojištění odpovědnosti za škody související s provozem vozidla, lidově povinné ručení, napříč trhem zdraží, viz článek Bude povinné ručení dražší?. Kolik ale vy, jako konkrétní majitel vozidla, za povinné ručení zaplatíte, záleží na mnoha faktorech, právě vy možná zaplatíte méně než letos.


Levnější povinné ručení? Malé město, staré auto a pět křížků

Vedle objemu motoru a hmotnosti auta, které jsou jako základní diferencující kritérium vlastní všem (s výjimkou nováčka na tomto trhu pojišťovny Wüstenrot, která vozidla podle hmotnosti auta nekategorizuje), většina pojišťoven segmentuje sazby povinného ručení podle dalších ukazatelů.

Nejčastěji jde o místo bydliště řidiče. To v ceně, kterou za povinné ručení zaplatíte, zohlední Allianz (profil, názory), UNIQA pojišťovna (profil, názory), ČSOB Pojišťovna (profil, názory), Česká podnikatelská pojišťovna (profil, názory), Generali (profil, názory) a společnost Callin (profil, názory). U těchto pojistitelů tak řidiči z menších obcí zaplatí za povinné ručení méně než třeba Pražané.
Generali nabízí zvýhodněné tarify pro držitele vozidla s trvalým bydlištěm v obci do 30 000 obyvatel. "V závislosti na stupni přiznaného bonusu a kubatuře automobilu mohou tito řidiči zaplatit za povinné ručení téměř polovinu základního pojistného," ilustruje výhodu mluvčí pojišťovny Renata Werliková. U Allianz boudou mít levnější povinné ručení řidiči z měst do 90 000 obyvatel, což je podle mluvčího pojišťovny Milana Káni asi 75 % trhu. ČSOB Pojišťovna v roce 2007 cenově zvýhodní povinné ručení motoristům ze 40 okresů (loni jich bylo 37). Základní sazby pojistného ČPP pro nové klienty v obcích či městech do 10 000 obyvatel zlevní až o 10 %, naopak u klientů z velkých měst povinné ručení o několik procent zdraží.

Věk řidiče je další parametr ovlivňující sazby povinného ručení. U Allianz si mladší 21 let připlatí na povinné ručení o 25 % víc, klienti starší 40 let naopak získají slevu. Také u České podnikatelské pojišťovny zaplatí méně 40letí a starší, Callin nabídne povinné ručení levnější již pro 30leté řidiče. Pojišťovna UNIQA zvýhodní klienty starší 55 let. "Škodní statistiky ukazují, že nehodovost je v této věkové skupině výrazně nižší než u mladších motoristů," uvádí pojišťovna. Podle věku řidiče kategorizuje i pojišťovna Wüstenrot.

Stáří vozu je dalším rozhodným prvkem. K němu ve svých sazbách přihlédly pojišťovny ČSOB, ČPP, UNIQA a Wüstenrot. Např. majitelé vozidel starších 10 let budou mít povinné ručení u ČSOB pojišťovny o 20 % levnější. UNIQA nově nabízí speciální povinné ručení určené pro auta vyrobená do konce roku 1996.

Že nezůstane jen u místa bydliště, věku auta či řidiče je již dnes jasné. Stačí pohled na povinné ručení v zahraničí, viz následující sloupek, kde pojišťovny začaly segmentační prvky do cen za povinné ručení zahrnovat již v 60. letech. "Sledujeme i další parametry, jako je například závislost pohlaví na rizikovosti a nevylučujeme do budoucna další rozšíření segmentace," potvrzuje naši domněnku Milan Káňa. Na tomto místě dodejme, Wüstenrot jako jediná pojišťovna cenově zvýhodňuje ženy.

Povinné ručení v Německu, Británii a v USA

V Německu ovlivňují cenu povinného ručení kritéria jako je věk a pohlaví řidiče, délka řidičské praxe, počet ročně najetých kilometrů, počet řidičů, kteří s vozidlem jezdí, zda je vlastník soukromá osoba nebo podnikatel. Dále pak výkon či obsah motoru, tonáž vozidla a oblast, kde je vozidlo provozováno (město či venkov).

Obdobně postupují ve Velké Británii. Při posuzování rizikovosti klienta se přihlíží k parametrům jako je pohlaví, věk či bydliště.

Velikost bydliště řidiče naopak vůbec nehraje význam třeba v USA. Při určování ceny povinného ručení se ale přihlíží k mnohým jiným kritériím. Roli hraje věk a pohlaví řidiče, rodinný stav (svobodní jsou považováni za rizikovější skupinu), u některých pojišťoven i počet dětí v rodině. Samozřejmým kritériem je obsah motoru, počet za rok najetých mil, ABS, ale i počet udělených pokutních lístků za určité přestupky (např. rychlou jízdu či jízdu na červenou, nikoli třeba za špatné parkování). Sazbu povinného ručení ovlivňuje z velké části i typ a barva auta, počet sedadel a počet dveří. (Majitel dvousedadlové červené Corvetty Z06 bude pravděpodobně rizikovějším řidičem než majitel čtyřdvéřové bílé Hondy Accord.) Naopak zopakování si jednodenního kurzu pravidel provozu a složení následného testu povinné ručení v USA zlevní.


Bydliště a věk nerozhoduje všude 

Pokud vám výše uvedené segmentační prvky zrovna moc do karet nehrají, např. vám je 27 let a bydlíte v Praze, zajděte si pro povinné ručení do České pojišťovny (profil, názory), Kooperativy (profil, názory) či pojišťovny Triglav (profil, názory). Ty segmentaci podle výše uvedených kritérií nepoužívají, a tak pro vás možná budou mít levnější sazbu.

Dodejme ale, že u České pojišťovny zaplatí za povinné ručení méně majitelé vozů nakoupených přes preferovaný distribuční kanál. "V rámci nákupu vozidel jednoznačně preferujeme distribuční kanál dealerů, kteří prodávají vůz i s pojištěním. Jejich sazby se mohou od těch na přepážce trochu lišit," vysvětluje segmentaci podle nákupu vozu mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.


Viníkům dopravních nehod povinné ručení již skutečně zdraží

Jak dále ušetřit?

Obecně mají řidiči nárok na další slevy na povinné ručení, pokud zaplatí pojistné na povinné ručení na celý rok najednou. Zvýhodnění bývají i ti, kteří mají u konkrétní pojišťovny uzavřené ještě jiné pojištění než povinné ručení.
Slevu, nejčastěji 10 % můžete získat pokud si sjednáte povinné ručení on-line, tuto možnost nabízejí kromě Generali a ČSOB Pojišťovny všechy ústavy.

Všechny pojišťovny hodnotí klienty podle řidičského umění. Cenu povinného ručení tedy vždy ovlivní výše připsaného bonusu či malusu. Patříte-li mezi nejlepší řidiče, mohli jste si již na povinné ručení pro rok 2007 vyjezdit 35% slevu. (Na tento maximální bonus má např. nárok téměř čtvrtina klientů ČSOB Pojišťovny.) Rozhodnete-li se příští rok změnit pojišťovnu, nezapomeňte bonus převést. Jak na to si přečtete v článku Povinné ručení: každý jej známe, ale víme všechno důležité?.

Pokud vzorní řidiči nejste, a byl vám za způsobenou nehodu naopak udělen malus, poprvé vás již dražší povinné ručení nemine. Asi... Tzv. malusové  turistice, tedy možnosti řidičů obejít trest pojišťovny (dražší povinné ručení) přechodem k jinému poskytovateli, by mělo být příští rok konečně učiněno zadost.
Česká kancelář pojistitelů (ČKP) v současné době připravuje databázi škod, kde bude jednotlivým pojišťovnám k dispozici mimo jiné i přehled pojistných a škodních průběhů. Potvrzení o průběhu povinného ručení sice museli klienti při změně pojišťovny předávat vždy, bourající hříšníci je ale doposud často nahrazovali nepravdivými tvrzeními. To již samozřejmě při existenci připravovaného elektronického informačního systému nebude možné. "Na implementaci systému se intenzívně pracuje. Tak, aby mohl být v roce 2007 zaveden," říká Jakub Hradec z ČKP. Databáze by měla začít fungovat od 1. 1. 2007, podle Milana Káni z Allianz je ale pravděpodobnější termín polovina příštího roku


Povinné ručení "z druhé strany"

Povinné ručení má samozřejmě i svoji "výplatní" stránku. Pokud vám někdo svým autem způsobí škodu, získáte z hříšníkova povinného ručení plnění. Tomuto tématu jsme se věnovali v článku Povinné ručení: každý jej známe, ale víme všechno důležité?. Na žádost mnohých čtenářů proto jen doplňme informaci, jak je to s rychlostí výplaty pojistného plnění.

To samozřejmě záleží na mnoha faktorech včetně rychlosti vyšetření nehody policií, příp. rozhodnutí příslušného obecního úřadu. Proces můžete ovlivnit i vy, a to co nejrychlejším dodáním potřebných dokladů pro likvidaci. "Pokud se jedná o jednoduchou škodu, např. poškozené plechy, a klient likvidátorovi na pobočce předloží všechny potřebné doklady, může likvidátor škodu přímo zdokumentovat a spočítat. A pokud poškozený souhlasí s výší pojistného plnění, ještě týž den můžeme pojistné plnění vyplatit," popisuje ideální průběh Milan Káňa. Naopak složité případy, například se zraněním, trvají samozřejmě podstatně déle. Pojišťovna čeká např. na zprávu od lékaře po skončení léčby apod. Pokud je zrovna váš případ tím složitějším, neváhejte požádat pojišťovnu o výplatu zálohy na pojistné plnění z povinného ručení.

Jak dlouho konkrétním pojišťovnám v průměru trvá vyplacení pojistné částky z povinného ručení od nahlášení události a dodání všech potřebných dokladů uvádíme v následující tabulce.

Povinné ručení: výplata plnění
Allianz do 5 dní
Callin do 5 dní (likvidaci provádí ČP)
Česká podnikatelská pojišťovna do 5 dní
Česká pojišťovna do 5 dní
ČSOB Pojišťovna do 26 dnů *), krycí dopisy **) pojišťovna vystavuje, pokud jsou veškeré podklady doloženy, ještě týž den
Generali cca 3 dny
Kooperativa několik dní
Triglav nedodala
UNIQA několik dní
Pozn.: *) zahrnuje i dobu potřebnou na opravu vozidla, **) klient na základě krycího dopisu může vozidlo vyzvednout ze servisu ještě v den opravy a nemusí škodu hradit ze svého

Nakonec ještě upozorněme na novinky na trhu. O nové pojišťovně na trhu povinného ručení, Wüstenrot, (i její nabídce pro ženy) jsme se již zmínili výše. Co dalšího na nás čeká? Povinné ručení Premiant ČSOB Pojišťovny umožní proplatit i škody na vlastním vozidle, a to do částky 5 000 Kč, které byly způsobené střetem, nárazem či pádem. UNIQA nabízí "okleštěnou" verzi. Její povinné ručení bude v základní ceně také krýt škody na vlastním vozidle, ale pouze vzniklé jeho odcizením nebo požárem. Snížení ceny pojistného, až o 11 %, získáte u Allianz, pokud si sjednáte povinné ručení se spoluúčastí na škodě.

U koho si uzavřete povinné ručení? Uplatníte na povinné ručení 2007 bonus, nebo malus? Hrají vám "moderní" segmentační kritéria do karet?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 1. 2007 13:36

S tym suhlasim.
Moje skusenosti su ovela horsie. Ani sa mi ich sem neche pisat.

Reagovat

 

+81
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Milan 04. 11. 2006 17:44)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 11. 2006 23:20

Vyplatilo se mi věnovat trochu času hledáním nejlevnější sazby za povinné ručení. Našel jsem stránky, kde mě bylo sděleno, že za své auto(obsah 1600 cm3) zaplatím za rok 2749,. Kč a to po mě nechtěli žádný bonus. Napřed jsem tomu nevěřil, navštívil jsem pojišťovací kancelář osobně a byla to skutečně pravda. Hlavně jsem ušetřil přes 2000,-- Kč a auto mám pojištěno na 54mil.kč na majetek a 54mil Kč na zdraví. Další informace jsou uvedeny na stránkách : www.nejpojištění.cz. Nejde o reklamu, ale o infomaci pro ostatní řidiče, jak ušetřit dost peněz.
Zdraví Karel.

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

17. 1. 2007 | 13:36

S tym suhlasim. Moje skusenosti su ovela horsie. Ani sa mi ich sem neche pisat. více

9. 11. 2006 | 23:21 | Karel

Vyplatilo se mi věnovat trochu času hledáním nejlevnější sazby za povinné ručení. Našel jsem stránky, kde mě bylo sděleno, že za své auto(obsah 1600 cm3) zaplatím za rok 2749,. Kč a to po mě nechtěli žádný bonus. Napřed jsem...více

9. 11. 2006 | 23:20

Vyplatilo se mi věnovat trochu času hledáním nejlevnější sazby za povinné ručení. Našel jsem stránky, kde mě bylo sděleno, že za své auto(obsah 1600 cm3) zaplatím za rok 2749,. Kč a to po mě nechtěli žádný bonus. Napřed jsem...více

4. 11. 2006 | 17:44 | Milan

Velice jsem před pár lety pochybil při výběru pojišťovny (Česká pojišťovna).Zde jsem uzavřel jak povinné ručení,tak havarijní pojišťení.Před více než jedním rokem jsem byl na parkovišti poškozen neznámým řidičem.Na základě...více

3. 11. 2006 | 17:05

Sazby opět málo rozlišují řidiče bourající a řidiče, kteří jezdí bez bouraček. Dále si myslím, že by nebylo nad věcí rozdělit profesionály a matéry řidiče.Jak to udělat to bohužel zatím nevím.A dále je na zváženou platit...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Složené ukazatele, Devizový trh, Výrobní faktory, sleva, telefónica, daňové úniky, daň z příjmů, andrej babiš, radomil bábek, výpalné, implementace, Milan Vaníček, deeorange, ČP Invest Český, prediktivní trh, augustp pinochet, výkon trestu, Variabilní životní pojištění

1T31308, 5E30844, 7B54457, 7T41122, 7T41122

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK