Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Neštěstí v neštěstí? Pojistné podmínky...

Neštěstí v neštěstí? Pojistné podmínky...
"Do bytu se mi vloupal zloděj. Vzal jen to nejcennější, vše ostatní zničil. Pojišťovna zaplatila pouze hodnotu věcí ukradených." Prožili jste něco podobného? "Soused vyhořel a v mém bytě kouř nevratně poškodil vzácný obraz. Od pojišťovny jsem neviděl ani korunu." Nejen tyto situace jsou možné, pojistky domácnosti jsou totiž plné háčků.

Prošli jsme podmínky pojištění domácnosti šesti, na trhu neživotního pojištění nejvýznamnějších pojišťoven. Ač se jednotlivé produkty cenově příliš neliší, obsah toho, co se skrývá pod hlavičkou "všeobecné pojistné podmínky", totožný ani zdaleka není. Přinášíme ty největší "špeky".

"Dlouhý" kouř

Mezi základní rizika tradičně patří požár. Rozumí se jím oheň v podobě plamene, který provází hoření, není jím však žhnutí (ožehnutí), škvaření a doutnání s omezeným přístupem kyslíku a už vůbec ne kouř. Pokud tedy vyhoří domácnost sousedovi a do vašeho bytu vnikne "pouze" kouř, což je v takovém případě velmi pravděpodobné, smůlu máte například u "jedničky" a "dvojky" českého pojišťovacího trhu (viz tabulka). Riziko kouře totiž každá pojistka neobsahuje.
Zdá se to jako malichernost, ale škoda v podobě černých zdí, horkem pokroucených či seškvařených předmětů, sazemi zničené elektroniky či poškozené sedací soupravy z bílé kůže dokáže spolknout i několik výplat.

A co ta vytlučená vitrína?!

Také krádež a loupež patří mezi standardně pojištěná rizika (i když v případě Generali si jejich krytí musíte sjednat jako "doplněk"). Podobně jako u požáru, i zde se ale skrývá háček: pokud vás nevítaný host navštíví, byt vykrade a to, co nechce nebo nemůže odnést rozbije, plnění z některých pojistek uhradí pouze hodnotu věcí odcizených. Škodu na předmětech "jen" poškozených či zcela zničených riziko krádeže a loupeže nekryje, jedná se totiž o vandalismus, který ne všechny pojistné smlouvy obsahují.
Ovšem i pro toho, kdo je proti riziku vandalismu pojištěn, smlouva skrývá překvapení. Napadne-li vás totiž, že jeho připojištěním uchráníte svoji peněženku také před "chuligány", kteří vám nejednou rozbili okno, mýlíte se. Pojištění pro případ vandalismu se totiž na rozbití skla nevztahuje.

Která vybraná rizika jsou podle pojistných podmínek kryta?

Pojišťovna
Kouř
Vandalismus
Zemětřesení *
(stupeň, stupnice)
Allianz
(profil, názory)

varianty Optimal a Exkluziv

jen varianta Exkluziv

od 6. stupně MSK-64

Česká pojišťovna
(profil, názory)

ne

ano

od 6. stupně MSK-64

ČSOB Pojišťovna
(profil, názory)

ano

ano

od 6. stupně MSK-64

Generali
(profil, názory)

ano

ne (možné připojistit zvlášť)

od 5. stupně MCS

Kooperativa
(profil, názory)

ne

ano

od 5. stupně MCS

UNIQA
(profil, názory)

ne

ano

neomezuje

Vysvětlivky: * - vysvětlení v následujícím textu
Zdroj: Všeobecné pojistné podmínky pojišťoven

Pokud jste klienty Allianz, České pojišťovny či ČSOB Pojišťovny, čeká na vás překvapení i v definici pojistného rizika zemětřesení. To totiž platí za prokázané, pokud předložíte důkaz o tom, že zemětřesení v místě pojištění dosáhlo minimálně 6. stupně makroseismické stupnice MSK-64. Dodejme, že tato Medvěděvova-Sponheuerova-Kárníkova škála (odtud MSK), užívaná v zemích bývalé RVHP, je dvanáctimístná a škody na majetku může způsobit již 5. stupeň.

Riziko zemětřesení

Více o zemětřesení a jeho projevech, včetně mapky znázorňující rizikovost vašeho bydliště, naleznete zde.

Jak jsme již psali v článku Překvapení mezi řádky pojistných smluv, 5. stupeň definuje Geofyzikální ústav Akademie věd ČR takto: "Zemětřesení je pozorováno uvnitř budov všemi obyvateli. … Budovy se otřásají. Zavěšené předměty se silně kývají. Obrazy se posunují na stěnách i padají dolů. … Nestabilní předměty se posunují nebo převrhávají. Otevřené dveře a okna se zavírají. Kapaliny vyšplíchávají z otevřených nádob. Otřes připomíná pád těžkého předmětu dovnitř budovy. Na chatrných budovách se projevují lehká poškození - trhliny v omítce, opadávání omítky."
Pátým stupněm je přitom ohrožena převážná část České republiky. Můžeme jen spekulovat, zda je náhoda, že výše zmíněné pojišťovny by plnily až při zemětřesení 6. stupně.

Generali a Kooperativa podle svých pojistných podmínek rozumí zemětřesením otřesy zemského povrchu vyvolané pohybem zemské kůry, které dosahující alespoň 5. stupně MCS (Mercalliho-Cantaniho-Siebergova mezinárodní dvanáctistupňové klasifikace). Taková pojistka je nastavena mnohem racionálněji, protože čtvrtý, ještě nepojištěný, stupeň MCS lze popsat jako středně mírné zemětřesení: je pozorovatelné i mimo budovy, ti, kdo spí se při něm většinou probudí, nábytek a okna se chvějí, dveře praští. Mnoho škody tedy nenadělá.

Hurá na prázdniny

Pokud jste klientem Allianz, pracujícím řekněme ve školství, a se svými dětmi pravidelně trávíte léto na chatě, vězte, že pokud necháváte svůj byt po 60 dní neobydlený, porušujete smluvní povinnosti. Jestliže v té době váš byt navštíví zloděj nebo dojde k jiné škodě, Allianz odpovědnost neponese. Omezení nastavila i Generali, ale uváděných 90 dnů může být na překážku snad jen "vlkům a vlčicím samotářům" na zahraniční stáži. Není ale zrovna takový životní styl dnešním trendem?
ČSOB Pojišťovna délku pobytu mimo domácnost neomezuje, požaduje ale její obývání minimálně po dobu devíti měsíců v roce. Podmínky České pojišťovny ani Kooperativy žádné podobné povinnosti neuvádí.

Popsané příklady nejsou uceleným souborem chytáků v pojistkách domácnosti. Jde pouze o demonstrativní výčet, který si jistě sami doplníte o zkušenosti vlastní. Každý totiž nějaké ty nepříjemné zážitky s pořádně nepřečtenými podmínkami, ať už pojistných či jiných, dokumentů máme. Bohužel stále platí, že nejlepší poučení je z vlastních chyb. Nemusí ale být zbytečně drahé. Podělte se proto o své zkušenosti, ať ušetříte svým "spolučtenářům" nechtěné a často finančně náročné zážitky! Diskusní prostor je váš!

Jaká překvapení čekala v pojistných podmínkách na vás? Máte s pojišťovnami dobrou nebo špatnou zkušenost? Řídíte se heslem, že jistota je jistota, nebo že risk je zisk? Vaše příhody nás zajímají především!!! 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

5. 3. 2004 11:38, Lukáš

Měli jsme uzavřenou havarijní pojistku u pojišťovny Triglav.
Došlo k pojistné události a tedy na pojistné plnění. Likvidace proběhla v pořádku. Po opravě vozu nám však bylo oznámeno, že si auto můžeme vyzvednout, ale ke smluvené spoluúčasti 5000,- připlatíme 3500,-(10% z ceny opravy) jako postih za nezabránění havarii. Zjistili jsme, že pojišťovna má právo snížit
pojistné plnění, ale ze zkušeností od jiných pojišťoven se toto používá pouze v případě hrubé nekázně. Snažili jsme se odvolat proti tomuto rozhodnutí, ale marně. Nikdo z pojišťovny, ani generální ředitel, nám nevysvětlili podle čeho ohodnotili náš přestupek na 10% snížení. Obávám se, že až se pojišťovně nepovede nějaká větší finanční machinace, budou tyto postihy 70% a nikdo se nedovolá. Tak lituju všechny ty, kteří mají u pojišťovny Triglav havarijní pojistku. Já se po této hořké zkušenosti poohlédnu jinde.
Hodně štestí pro ostatní.

Reagovat

 

+49
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

5. 3. 2004 | 11:38 | Lukáš

Měli jsme uzavřenou havarijní pojistku u pojišťovny Triglav. Došlo k pojistné události a tedy na pojistné plnění. Likvidace proběhla v pořádku. Po opravě vozu nám však bylo oznámeno, že si auto můžeme vyzvednout, ale ke...více

20. 10. 2003 | 16:36 | okradený i pojišťovnou

Taky mne dostali. Před několika lety jsme byli vykradeni - zloději rozštípli rám balkonových dveří a vybrali (zkušeně) jen zlaté drobnosti. Pojošťovna něco plnila - uměleckou a historickou hodnotu ne. Pojišťovák nás ubezpečil,...více

14. 10. 2003 | 23:58

Existuje ještě jedna nezodpovědnější varianta: být pojištěn špatně. Bohužel, je to zároveň varianta nejčastější. více

14. 10. 2003 | 23:46

Kam se hrabe ČPP na ztrátu Komerční pojišťovny ... 700 (!) mil. Kč v roce 2001 (vycházím z údajů z Ekonomu).
ČPP má jeden velký problém: nejde se tam dovolat. Na centrále se zvedají telefony jen občas, což pojištěné...
více

14. 10. 2003 | 23:38 | ZIL

Blesk a telefonní vedení, po kterém jede... Která pojišťovna tohle riziko hradí? Možná by šel udělat dodatek k článku a srovnat pojišťovny podle tohoto parametru. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Dodatečné objednávky, Hyperinflace, Peněžní úvěr, penzijní fondy, třetí pilíř, jan sedláček, účastnické fondy, petr brousil, sulin, Splátkový úvěr, pojišťovací zprostředkovatelé, zpětná hypotéka, mezní sazba, trh zemního plynu, sanofi-aventis, majetkový audit, Marek Antoš, příspěvek na opatření zvláštních pomůcek

5M09210, 1B111111, 5M09210, 2SA3282, 3K39661

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK