Život na prodej

Život na prodej
Máte životní pojistku, které byste se rádi zbavili, ale nechcete přijít o velkou část peněz, které jste již do pojistky investovali? Máte jedinou šanci - prodejte ji.

Pokud dnes vlastníte kapitálovou nebo investiční životní pojistku, kterou nechcete nebo si ji nemůžete dovolit platit, máte pouze dvě možnosti: buďto prostě přestat platit a počkat, až vám pojišťovna pojistku vypoví nebo pojistku vypovědět sami. V prvním případě přijdete o všechny peníze, které jste dosud pojišťovně zaplatili (a pojišťovna po vás dokonce bude více či méně intenzivně vymáhat dlužné pojistné za období před vypovězením smlouvy). A ani ve druhém případě nečekejte, že na tom vyděláte. Naopak: zejména v prvních letech dostanete zpět výrazně méně než kolik jste do své životní pojistky investovali a slušného zhodnocení se při předčasné výpovědi nedočkáte ani po desítkách let placení.

Pokud byste ovšem žili v USA, měli byste ještě jednu šanci - svou pojistku prodat specializovaným obchodníkům se životními pojistkami. Tyto firmy kupují životní pojistky - především od starších lidí - se slevou z pojistné částky (tedy ze sumy, kterou pojišťovna držiteli pojistky vyplatí při smrti nebo po dosažení dohodnutého věku). Následně za majitele platí všechny další splátky a při uzavření pojistky získává pojišťovnou vyplacenou sumu.

Životní pojištění

Všechno, co jste chtěli vědět o životní pojistce a báli jste se zeptat, naleznete zde!

V minulém roce tyto specializované firmy (v angličtině nazývané life-settlement firms) odkoupily životní pojistky v hodnotě dvou miliard dolarů, tedy desetkrát více než v roce 1998. Potenciál obchodu se životními pojistkami je ovšem ještě mnohonásobně větší, vždyť Američané starší 65 let mají uzavřeny životní pojistky v celkové hodnotě okolo 500 miliard dolarů!

Potenciál nově objeveného trhu je tak přitažlivý, že přilákal i takové investory, jako je třeba zajišťovna General Re, součást Berkshire Hathaway (profil, názory), impéria jednoho z nejúspěšnějších amerických investorů Warrena Buffetta. Rychle také stoupá zájem Američanů o odkoupení jejich životních pojistek. Není se také co divit, vždyť od specializovaných firem dostanou až trojnásobek částky, kterou by jim při předčasné výpovědi pojistky vyplatila jejich pojišťovna.

Pojišťovny v ohrožení

Řada životních pojišťoven považuje specializované firmy, odkupující životní pojistky, za vážné nebezpečí. Pokud by totiž sekundární trh se životními pojistkami rostl, počet pojistek propadlých kvůli neplacení pojistného by mohl výrazně klesnout. Pojišťovny by tak musely vyplácet vyšší plnění, což by znamenalo nižší zisky a možná i zvýšení pojistného.

Některé životní pojišťovny se proto snaží omezit sekundární trh životního pojistného tím, že zakazují svým agentům informovat klienty o možnostech prodeje pojistek třetí straně či dokonce do pojistných podmínek vkládají zákaz převodu pojistných smluv. Přestože jde o neetické jednání, ve většině amerických států je legální (regulace pojišťoven totiž v USA probíhá na úrovni jednotlivých států, ne federálně). Stejně jako v České republice nemají ani v USA pojišťovací agenti, na rozdíl třeba od brokerů, zákonnou povinnost jednat s odbornou péčí, tedy v nejlepším zájmu klienta a v případě jeho zájmu o zrušení pojistky jej nemusí informovat o možnosti prodat ji některé ze specializovaných firem.

Některé americké státy ovšem začínají zakazovat nepřevoditelnost pojistek a různá další omezení pojišťovacích agentů, což by mělo sekundární trh životního pojištění posílit. Pokud bude i nadále růst, jistě se dočkáme i příchodu specializovaných firem na evropský trh.

Co si o tomto byznysu myslíte? Prodali byste předčasně svou životní pojistku? A měli by mít pojišťovací agenti zákonem stanovenou povinnost pečovat o svého klienta s řádnou péčí? Podělte se s ostatními o své názory!

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 9. 2003 11:22, TGP

Stejně velká, jako že vás zastřelí den před tím, než pojistku podepíšete. Tady nejde o to, zdali pojistku mít či nemít, ale mít pojistku, která odpovídá vašim potřebám a ne potřebě dealera vygenerovat co nejvyšší provizi. Pro váš hypotetický příklad života v rizikové oblasti se hodí spíše pojistka riziková a další volné peníze zhodnocovat ve fondech, které vám vždy vynesou víc než kapitálová část životní pojistky...

Zobrazit celé vlákno

+56
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Spořit s jistotou se (ne)vyplatí

11. 9. 2003 | Simona Ely Plischke

Spořit s jistotou se (ne)vyplatí

Trh s životním pojištěním kyne a kyne. Pojišťovny již nelíčí jen na pravidelné "přispěvatele", ale i na ty, kteří mají větší objem volných finančních prostředků. Takovým klientům poskytují... celý článek

Překvapení mezi řádky pojistných smluv

19. 8. 2003 | Simona Ely Plischke

Překvapení mezi řádky pojistných smluv

Víte, že pojistné riziko vandalismu se nevztahuje na rozbití okna? Víte, že poškodíte-li přední sklo svého auta a promáčknete i střechu, z plnění z pojistky čelního skla nic nedostanete?... celý článek

Žít a zemřít se životní pojistkou

21. 7. 2003 | Simona Ely Plischke

Žít a zemřít se životní pojistkou

Každá pojistná událost je nahodilá. U pojištění majetkového nemusí nastat nikdy, zatímco u životního nastane vždy. Umřít prostě musíme. Nikdo z nás ale neví, kdy a ani čím vším si... celý článek

Životní pojištění: jak spoříme?

5. 6. 2003 | Petr Fejtek

Životní pojištění: jak spoříme?

Pojišťovny používají k jeho distribuci armády dosti vtíravých agentů, mozky nám masírují ještě vtíravější reklamy z televize, kdy: "Slečno, je to na celý život" střídá smajlík naznačující,... celý článek

Myslete dopředu

6. 2. 2003 | Petr Vykoukal

Myslete dopředu

O tom, že myslet na budoucnost se vyplatí vás bude přesvědčovat každý pojišťovák. Zkuste ho vzít za slovo, a než si od něj koupíte pojistku, myslete na budoucnost. Tedy také na to,... celý článek

Partners Financial Services