Pražáci si připlácejí

Martin Zika | 10. 2. 2003 | 1 komentář
Pražáci si připlácejí
ČSOB Pojišťovna jako jediná na českém trhu vybírá vyšší poplatky za povinné ručení v Praze než ve zbytku republiky. Co ji k tomu vede? Chystá další rozšíření tohoto způsobu segmentace řidičů?

Český trh povinného ručení se postupně začne proměňovat. Pojišťovny chtějí lépe rozlišovat mezi rizikovými a zodpovědnými řidiči, proto budou do systému postupně zařazovat nové prvky. Sazby povinného ručení již tedy nebudou určovány pouze podle kategorií vozidel. Za určitou předzvěst těchto změn je možné považovat stanovení odlišných sazeb pro Prahu a pro zbytek republiky. Několik let tento systém praktikovala bývalá ČSOB Pojišťovna, poslední dva roky také IPB Pojišťovna a po spojení obou subjektů ho převzala i nově vzniklá ČSOB Pojišťovna (profil, názory) (viz. článek Nová pojišťovna na české trhu).

Praha je nejhorší

Důvod, proč ČSOB Pojišťovna stanovila pro pražské řidiče vyšší sazby je podle jejího ředitele odboru řízení produktů divize neživotního pojištění Aleše Koblížka nasnadě. "Podle všech analýz je zřejmé, že Praha je z hlediska pojišťovny jednoznačně nejrizikovější, je tu víc dopravních nehod a tedy i vyšší škodní průběhy," říká Koblížek. Škodní průběh je zjednodušeně řečeno poměr vyplacených škod ku přijatému pojištění včetně rezerv. Pro názornost: pokud je škodní průběh 100 %, to znamená 1 ku 1, je pojišťovna takzvaně "na nule". I když ani to není zcela přesné, protože jsou takto zanedbány další náklady pojišťovny.
Jako důkaz svých slov uvádí Koblížek příklady škodních průběhů ze statistiky bývalé IPB Pojišťovny, což znamená pojistný kmen čítající přibližně 200 tisíc klientů. Například v roce 2000 byl celkový škodní průběh pražských řidičů téměř třikrát vyšší než ve zbytku republiky. Mezi kategorie, které "vyčnívají" nejvíc, patří například tahače či vozy do 1000 cm3. Zda škody páchají spíše Pražáci anebo mimopražští dojíždějící do Prahy pojišťovna nesleduje, ovšem pro řidiče obývající hlavní město by asi nebyl problém přihlásit automobil na příbuzné žijící jinde a nic by se nevyřešilo. Navíc dnes není povinnost mít na autě SPZ označující místo bydliště.

Důležitý je podle Koblížka fakt, že na povinném ručení dnes pojišťovny spíše prodělávají, přestože podíl "bourajících" z celkového počtu řidičů je pouhých 5 - 10 %. Způsobené škody jsou totiž opravdu vysoké. Každá pojišťovna se proto logicky bude snažit na povinné ručení nedoplácet a pochopitelně mít ve svém portfoliu co nejlepší, tzn. nebourající řidiče. K tomu vedou v zásadě dvě cesty, myslí si Aleš Koblížek. Zvyšování cen povinného ručení a zároveň hlubší segmentace řidičů, přičemž realizace obou způsobů je více než pravděpodobná.

PRAHA VS. ZBYTEK REPUBLIKY
ČSOB Dominant (Praha) ČSOB Dominant (zbytek republiky)
do 1000 cm3

3132 Kč

2976 Kč

1000 cm3 - 1350 cm3

3960 Kč

3768 Kč

1350 cm3 - 1850 cm3

5664 Kč

5388 Kč

Tahače návěsů

63 060 Kč

60 060 Kč

Pojišťovna chystá změny

Současná částečná regionální segmentace, tak jak ji provádí ČSOB Pojišťovna, je pouze počátkem celého procesu, navýšení pražských sazeb navíc v průměru dosahuje jen zhruba 5 %. Pojišťovna chystá podrobnější rozdělování řidičů, připraveno je rozšíření regionální segmentace, není ovšem dosud jasné, do jaké míry proběhne. Je ovšem možné, že při rozdělování řidičů budou brány v potaz i další kritéria, například věk. Důležité bude posouzení výsledků za letošní rok, pochopitelně v návaznosti na roky minulé. Pojišťovna přitom bude vycházet i ze závěrů analýzy, kterou si nechala vypracovat externí firmou a která zjednodušeně řečeno ukazuje míru rizikovosti jednotlivých kategorií.
Pro změnu systému je důležité mít k dispozici dostatek relevantních dat, tzn. údaje za určitou dobu a trh v České republice funguje relativně krátce, připomíná Koblížek. Ovšem i akcionář společnosti (KBC-pozn. red.) by rád viděl určitý posun, dá se tedy očekávat, že změny proběhnou v ČSOB Pojišťovně již od příštího roku.

"Pražští řidiči u nás platí pochopitelně vyšší sazby, ovšem ti dobří mají úlevy v podobě bonusů, takže je to asi příliš nepálí a ti horší pravděpodobně odejdou. Čili naše ztráty jsou nižší," hodnotí Aleš Koblížek přínos opatření odlišení sazeb pro Prahu a zbytek republiky. Ale nejedná se spíše o konkurenční nevýhodu? "Může být, ovšem trh je příliš mladý na hodnocení. V každém případě je současný stav neudržitelný a pojišťovny musejí zvážit, jak dál. Protože, obrazně řečeno, dostat korunu a zaplatit tři není možné," uzavírá Koblížek.

Jisté je, že hlubší segmentace řidičů bude prospěšná i jim samotným. Zvyšování cen povinného ručení se totiž pochopitelně dotýká i těch, kteří se na silnicích chovají zodpovědně. Důslednější rozlišování, které více znevýhodní rizikové řidiče, tak může těm ostatním ulevit.


Další informace získáte v sekci povinné ručení. Znáte nejdůležitější pojmy povinného ručení? V orientaci vám pomohou také názory připsané k profilům jednotlivých pojišťoven. Nezapomeňte, že smlouvu na povinné ručení můžete online uzavřít zde!

Jaký systém segmentace řidičů byste považovali za nejspravedlivější? Jaká další kritéria by pojišťovny měly do způsobu určování sazeb povinného ručení začít zařazovat? Napište nám své názory a zkušenosti!

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Je systém povinného ručení spravedlivý?

4. 2. 2003 | Martin Zika

Je systém povinného ručení spravedlivý?

Když někomu způsobíte na silnici škodu, pojišťovna vás potrestá. Při stanovení sankce však nepřihlíží ani k výši škody ani k tomu, zda se nehoda stala kvůli vaší chybě.

Nová pojišťovna na českém trhu

15. 1. 2003 | Martin Zika

Nová pojišťovna na českém trhu

ČSOB Pojišťovna je jedním z výsledků procesu, který byl zahájen v roce 2000 uvalením nucené správy na IPB. Vznikla fúzí původní ČSOB Pojišťovny a IPB Pojišťovny a pokud si chcete udělat... celý článek

Byznys, kde se točí velké peníze

5. 12. 2002 | Petr Vykoukal

Byznys, kde se točí velké peníze

Automobil je věcí, bez které si řada z nás život ani nedokáže představit. Jejich množství na silnicích však s sebou nese nebezpečí škod nejen u motoristů samotných, ale i dalších účastníků... celý článek

Nehoda na zelenou

26. 11. 2002 | Petr Vykoukal

Nehoda na zelenou

Cesta autem do zahraničí s sebou nemusí nést jen příjemné zážitky. Můžete například způsobit dopravní nehodu. Nepříjemnost takové situace může zmírnit fakt, že pokud máte povinné ručení,... celý článek

Nechte platit pojišťovnu

20. 11. 2002 | Dušan Hradil

Nechte platit pojišťovnu

I přes sebevětší opatrnost se může stát, že někomu nechtěně způsobíte škodu. Ne vždy však musíte platit vy, můžete se totiž pojistit. Víte, jak funguje pojištění odpovědnosti, na co... celý článek

Partners Financial Services