„Lidé se často diví.“ Rozhovor s expertem o nejčastějších chybách při pojišťování majetku
Jakých chyb se lidé dopouštějí při pojišťování auta?
Je řada problematických oblastí. Téměř každý den se setkáváme například s tím, že se lidé mylně domnívají, že můžou přestat platit povinné ručení, když s autem nějaký čas nejezdí. Podle zákona však musíte mít sjednané povinné ručení vždy, když máte auto zaregistrované v evidenci vozidel. Bez ohledu na to, jestli s ním jezdíte či nikoliv.
Nemůžu být tedy osvobozena od platby povinného ručení ani v případě, že budu půl roku nemocná a auto mi bude stát v garáži?
A jak byste to dokazovala, že jste s autem z garáže nevyjela? Případně že s ním nevyjel někdo jiný? Pokud máte vozidlo zaregistrované v evidenci, povinnému ručení se nevyhnete.
Jsou za porušení téhle povinnosti nějaké sankce?
V lepším případě zaplatíte jen pokutu, která je od padesáti korun za den. Pokud ale budete v prodlení s platbou delší dobu, můžete k tomu dostat navíc penále. Nezřídka se setkáváme s případy, kdy musí klienti platit pokuty v řádech tisícikorun.
A co mám dělat, když zjistím, že jsem v prodlení s platbou povinného ručení?
Stačí napsat e-mail na Českou kancelář pojistitelů a oni vám pošlou složenku. Je určitě lepší, když je informujete sama hned, než když si na vás vzpomenou oni třeba až za dva roky.
V souvislosti s pojištěním auta se často mluví o amortizaci…
Ano, amortizace znamená snížení hodnoty zařízení opotřebením. Některé pojišťovny plní svým klientům jen do výše původní hodnoty opravované části auta. Tvrdí, že výměnou starého dílu za nový dojde ke zhodnocení auta – takže byste se prý obohatila, kdyby vám vyplatily plnou výši škody.
Chápu to správně, že mi pojišťovna nemusí zaplatit opravu škody v plné výši, přestože jsem nehodu nezpůsobila?
Bohužel se s těmito případy pořád setkáváme. Například se vám může stát, že za nové dveře v hodnotě dvacet tisíc korun bude chtít pojišťovna uhradit jen deset tisíc, tedy údajnou hodnotu vašich původních, „opotřebených“ dveří. A to i přes rozhodnutí Ústavního soudu z roku 2008, který tvrdí, že dochází k mnohem většímu tržnímu znehodnocení auta nehodou, než je zvýšení hodnoty opraveného dílu, a proto by pojišťovny měly plnit až do reálné výše škody.
Můžu se proti tomu nějak bránit, abych nebyla poškozená za něco, co jsem nezpůsobila?
Existuje jednak pojištění právní ochrany, ale pokud ho nemáte, pozdě bycha honit... Je ale také řada firem či advokátů, kteří vašim jménem osloví pojišťovnu a půjdou se případně soudit. Velmi často už pohrůžka žalobou zabere. Firmy, které se na takovouhle právní pomoc specializují, tvrdí, že klienti velmi často uspějí a pojišťovna jim proplatí opravu v plné výši.
Nějakou dobu už platí zákon, že k dopravním nehodám, při kterých dojde ke škodě do sta tisíc korun, nemusím volat policii. Co se stane, když špatně odhadnu výši škody a oprava mě pak bude stát sto padesát tisíc?
Pojišťovna vám v tomto případě může krátit plnění. Místo sto padesáti tisíc korun vám může uhradit třeba jen polovinu, jelikož nebyla splněna povinnost zavolat k nehodě policii. Případně může škodu uhradit celou, ale částku nad sto tisíc pak bude zpětně vymáhat po viníkovi.
Pokud si nejste jistá výší škody, pro jistotu volejte policii vždycky. Obdobně postupujte, když například při střetu usmrtíte zvíře.
To vznikne škoda nad sto tisíc?
Ze zákona plyne, že pokud vozidlem usmrtíte zvíře, máte povinnost oznámit to policii. Zvíře je majetkem cizí osoby. Pro případné plnění pojišťovnou z havarijního pojištění je potřeba doložit fotografii, případně policie musí v protokolu zaznamenat, že na místě zůstalo zvíře mrtvé. Jestliže ještě zvíře odběhne, pak musí být jasné stopy po srážce jako například srst.
A mimochodem – je samozřejmě trestné sražené zvíře si ponechat, to se bere v zásadě jako pytláctví, odcizení cizí věci.
To znamená, že pokud policii nezavolám, může mi pojišťovna opět krátit plnění?
Spousta pojišťoven u zvířat nevyžaduje přímo policii, ale umožňuje i nafocení asistenční službou. Doporučuji zavolat nejdřív na policii, zeptat se, za jak dlouho přijedou, a pokud by to mělo trvat déle, vyplatí se zavolat asistenční službu, která jezdí do tři čtvrtě hodiny. Splníte tak povinnost oznámení na policii i podmínku nafocení pro pojišťovnu.
A to musím mít zvlášť sjednané nějaké speciální asistenční služby nebo to je v rámci autopojištění?
Standardně už bývají asistenční služby k povinnému ručení i havarijnímu pojištění zdarma, počítejte ale s tím, že každá pojišťovna může mít sjednané rozdílné asistenční služby v různých šířích.
K jakým jiným případům se běžně volají asistenční služby?
Například na výměnu kola. I tady je ale potřeba si pohlídat, co všechno pojišťovna hradí. Nejčastěji bývá v ceně příjezd technika, 45 minut práce a odjezd. Ale setkáte se i s pojišťovnami, které proplácejí jen technikovu cestu, jeho práci už ovšem budete muset zaplatit ze svého.
Zajímavou službou – zvlášť pro zapomnětlivé a roztržité může být služba doplnění paliva, kdy asistenční služba doveze na místo určení pohonné hmoty... ty už si pak klient samozřejmě platí sám. Dodejme ale, že v těchto případech platívá rád...
Jak mám postupovat, pokud jsem účastnicí dopravní nehody, ke které nechceme volat policii?
V první řadě vyplníte protokol o dopravní nehodě. Viník by pak měl zavolat na svou pojišťovnu, aby nahlásil pojistnou událost a pojišťovna mohla poskytnout poškozenému náhradu škody.
Co když viník nebude chtít na pojišťovnu zavolat nebo bude říkat, že to zařídí později?
Pak je na vás, jak moc mu budete důvěřovat. Minimálně je dobré zavolat do jeho pojišťovny a ověřit si, že pojistnou událost opravdu nahlásil. Budete-li mít pochybnosti, že pojišťovnu kontaktuje, je vždy lepší zavolat k nehodě policii, abyste se měla o co opřít v případném sporu.
Může mi nějak pomoct moje pojišťovna s vymáháním plnění?
Pokud máte strach, že pojišťovna viníka nebude chtít plnit nebo bude zdržovat výplatu pojistného plnění, je dobré mít sjednanou přímou likvidaci. Je to součást produktů některých pojišťoven, ale nemají to všechny a ne u všech jde přímou likvidaci připojistit.
A co přesně přímá likvidace znamená?
Přímá likvidace funguje tak, že když vám někdo nabourá auto, vaše pojišťovna vám okamžitě zaplatí vaši škodu. Vy si díky tomu můžete auto opravit hned, a pokud viník nebo jeho pojišťovna nebude chtít plnit, bude od něj peníze vymáhat nebo se s ním soudit vaše pojišťovna.
Téměř u všeho existují nějaké výluky. Týká se nějaká i přímé likvidace?
Bohužel i v tomto případě můžete přijít zkrátka. Pojišťovna nemusí chtít zaplatit škodu, pokud byste byla spoluviníkem dopravní nehody. Viník by vám například nedal přednost v jízdě, ale vy byste zároveň jela rychle. Kdybyste jela pomaleji, nemuselo by třeba k nehodě dojít. V tomto případě může pojišťovna krátit plnění o spoluvinu.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
18. 6. 2013 10:14, jihra
Ať je to tak nebo onak, tak je vždycky dobré se o to postarat sám. Když mám poškozené auto a chci mít škodu co nejrychleji zaplacenou, tak i když by se měl starat viník nehody, tak se radši postarám já (nebo si přinejmenším budu průběžně ověřovat, zda to viník řeší), protože nikdy nevím co je ten viník zač. Když se on na všechno vykašle, tak mám problém já.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
18. 6. 2013 9:36, Rudolf
Mám jinou zkušenost. Vždy řadně zaplaceno pov. ručení, ale přesto jsem dvakrát dostal od neplatiči .cz pokutu i s penalem.Poprvé schválně nechala na stole pojištovna při přehlašení ležet žádost (21 dní pokuta 1415 kč).Nedala my vědět, žádost jsem poslal 7 týdnů předem. Podruhé chtěli 7000 za mé jiné auto a to za období předemnou, když jsem ho vůbec nevlastnil.Je to hnus, systému.
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.