Silnice, nebo tankodrom? Kdy máte nárok na náhradu škody na vozidle

Ondřej Tůma | rubrika: Jak na to | 4. 5. 2011 | 10 komentářů
Silnice, nebo tankodrom? Kdy máte nárok na náhradu škody na vozidle
Silnice v České republice připomínají po každé zimě spíš tankodromy. Není divu, že v důsledku mizerného stavu vozovky často dochází k nehodám a poškození vozidel. Na náhradu škody mají řidiči právo i v případě, že si nesjednali havarijní pojištění. Získat ji však není nic jednoduchého.

Počet nehod způsobených špatným stavem vozovky podle policejních statistik rapidně vzrůstá. V roce 2010 došlo k 448 takovým nehodám, což je proti roku 2009 nárůst takřka 46procentní. A první letošní měsíce naznačují, že toto číslo půjde opět nahoru. Ve statistice navíc nejsou započítány situace, kdy dojde jen k menšímu poškození vozidla, takže řidič nepřivolá policii. Je to však právě policejní protokol, který může poškozenému řidiči značně ulehčit situaci a pomoci dosáhnout náhrady škody.

Na koho se obrátit?

Pokud kvůli špatnému stavu silnice dojde k poškození automobilu, tak by měl řidič ve vlastním zájmu postupovat co nejdůkladněji. „Určitě doporučujeme zavolat policii, aby řidič získal oficiální záznam o poškození a fotografie z místa poničení vozidla. Řidič by si pro jistotu měl pořídit i své vlastní fotografie či video. Stačí i mobilním telefonem. Je nutné mít záběry vzniklé závady na vozidle, samozřejmě detaily poškozené vozovky a celkový záběr místa nehody. Pokud nehodu viděli nějací svědci, měl by si na ně řidič vzít kontakt,“ radí JUDr. Viktor Hodek z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Škodu na vozidle by měl v tomto případě hradit vlastník pozemní komunikace. Dálnice a silnice první třídy patří státu, za který jedná Ředitelství silnic a dálnic. Silnice druhé a třetí třídy patří krajům, za které jednají Správy a údržby silnic, a místní komunikace spadají pod jednotlivé obce. Martina Vápeníková, tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR, upozorňuje řidiče, že každý, kdo si nárokuje náhradu škody, musí poslat na příslušné místo pečlivě vyplněnou žádost: „V té nesmí chybět uvedení místa nehody včetně čísla silnice a kilometru, popis situace, jak k poškození došlo, fotografie poničeného vozu i problematického místa na silnici, dále kopie řidičského průkazu, velkého technického průkazu a zelené karty. Pokud případ řešila policie, tak přidejte i její protokol. Přiloženo musí být také celkové vyčíslení škody a faktura za opravu vozidla.

Případy z praxe mluví za vše

Pojďme se podívat na dva konkrétní případy, jejichž rozuzlení se od sebe zásadně liší. Milan Staněk se jako každý víkend vydal na svou chalupu. Jeho rutinní cesta probíhala jako obvykle až do chvíle, kdy při úhybném manévru, který ho měl zachránit před nájezdem na vyčnívající nerovnost, najel do díry na vozovce. „I když jsem nejel nijak rychle, byla to pořádná rána. Měl jsem strach, že se mi zničila pneumatika, tak jsem rychle zastavil a kola prohlédl. Na první pohled bylo ale všechno v pořádku, tak jsem pokračoval dál,“ popisuje situaci Milan Staněk. Do druhého dne se mu však na pneumatice udělala bublina a navíc se mu zdálo, že jeho automobil při rychlejší jízdě špatně sedí na vozovce. Okamžitě se vypravil do servisu. „Tam mi vyměnili pneumatiku a pro jistotu zkontrolovali celé auto. Zjistili, že mi náraz zničil tlumiče, takže bude třeba jejich výměna. Nemám havarijní pojištění, tak jsem musel zaplatit něco přes šest tisíc korun.“ Že by mohl žádat odškodnění, i když nemá auto pojištěné, ho prý nenapadlo. To je však problém mnoha řidičů v České republice. „Štve mě, že se neustále zvyšují poplatky na dálnicích, stát vybírá nehoráznou daň za naftu a benzín, a stav našich silnic je jako někde na Ukrajině,“ dodává rozhořčený řidič.

Druhý příběh začíná takřka jako přes kopírák. „Cestou do práce jsem se svou dodávkou najel do výmolu na silnici. Přestože tudy jezdím několikrát týdně, nová díra na vozovce mě pořádně zaskočila. Poškodila kolo, poloosu a částečně také přepravovaný náklad,“ vypráví Josef Novotný, řidič jedné plzeňské dopravní společnosti. K místu svého karambolu přivolal policii, se kterou sepsal protokol, jehož součástí byla také fotodokumentace poškození vozidla a díry na vozovce. Zbytek již řidič řešil se svou pojišťovnou. Jelikož potřeboval mít dodávku co nejdříve k dispozici, rozhodl se uplatnit havarijní pojištění. „Musel jsem sice zaplatit spoluúčast, ale pojišťovna mi slíbila, že tuto částku dostanu zpět od Správy a údržby silnic. Díky policejnímu protokolu a fotkám silnice, poškozeného vozu a nákladu jsem o svoje peníze opravdu nepřišel. Dokonce říkali, že bych měl na náhradu škody nárok, i kdybych neměl havarijní pojištění,“ zakončuje své vyprávění Novotný. V tomto případě tedy řidiči pomohlo, že přivolal policii a vše si zdokumentoval fotografiemi. Avšak ani to někdy nemusí stačit.

Ani s dobrou dokumentací se peněz nemusíte dočkat

Anketa

Věděli jste, že můžete škodu za poškození auta kvůli špatné vozovce žádat po vlastníkovi komunikace?

Bouráme s Peníze.cz

Po autonehodě je nejdůležitější vědět, co dělat. Kurzy první pomoci zatím neděláme, s ostatním vám Peníze.cz poradí:

 

Opravy dálnic a silnic první třídy po letošní zimě budou stát podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic ČR přibližně 3,2 miliardy korun. Celková výše oprav na těchto komunikacích se v minulém roce vyšplhala na 6,2 miliardy korun a pro rok 2011 se potřebná částka odhaduje dokonce na devět miliard korun! Silnice v České republice jsou přesto v katastrofálním stavu. Tento fakt je tak známý, že se může stát paradoxně nevýhodou pro řidiče, kteří se chtějí domoci náhrady škody. Zásadním problémem při jejím nárokování totiž bývá argument vlastníka komunikace, že řidič poškozeného vozu nepřizpůsobil jízdu – stavu vozovky. Zejména v zimních měsících jsou tak žádosti o náhradu škody velmi často smeteny ze stolu. Pokud s tím řidič nesouhlasí, zbývá mu jen soudní cesta. V případě neúspěchu však bude muset platit soudní výdaje. Tato hrozba většinu šoférů nakonec odradí.

Mnoho řidičů se k vymáhání škody ani nedostane. Někteří ani nevědí, že je něco podobného možné, další zase odradí zdlouhavé vyřizování nebo možnost soudního sporu s nejistým výsledkem. „Lidé k nám každý rok po zimě jezdí s poškozenými pneumatikami. Když se podíváte na naše silnice, tak to není žádné překvapení. Naštěstí případů, kdy dojde k vážnějšímu poškození vozu, není zas tolik. Řekl bych ale, že mnoho zákazníků nemá ani tušení, že by škodu na voze mohli vymáhat po státu,“ říká servisní poradce společnosti NH Car. Tato slova doplňuje jeho kolega z autoservisu v pražských Stodůlkách: „Pokud se lidem poničí jen pneumatika nebo něco menšího na autě, tak jim většinou nestojí za to řešit celou věc s policií, nebo jít dokonce do soudního sporu.“ Někteří majitelé automobilů, kteří při jízdě natrefí na díru v silnici, tak budou muset pravděpodobně i letos zalovit hluboko v peněžence.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 5. 2011 16:47, marty

stav českých silnic je naprostá hrůza-vážně ostuda!!!! člověk aby se bál, že si na každym metru urve kolo- a ještě jsou k tomu naše silnice neskutečně předražený. ať žijou zkorumpovaný "státní" zakázky-nevěřím, že se na to někdy něco změní, prostě se krade kde může a sféra dopravy není vyjimka

+9
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 9. 2014 14:51, Tomáš

Rozhodně nesouhlasím. Stav silnic je uspokojivý, zvlášť s ohledem na možnosti našeho mikro rozpočtu. A to nám ještě polovinu rozpočtu rozkradou Kalouskové a jim podobní... Uf, jsem se rozčílil. Koukám na internetu a ono se dá jít na skutečný tankodrom http://www.tankodromjakohrom.cz/objednat/ .. haha, tam si asi zajdu, abych si provětral hlavu. Pitomí Kalousci!

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Asistenční služba: pekelné ceny místo nebeského servisu

21. 2. 2011 | Jiří Janský | 11 komentářů

Asistenční služba: pekelné ceny místo nebeského servisu

Většina pojišťoven nabízí v rámci standardního pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nebo v havarijním pojištění také servis asistenčních služeb. Jak ale ukázal průzkum České asociace... celý článek

Mýty a omyly řidičů v přístupu k havarijnímu pojištění

10. 2. 2011 | Jiří Janský | 21 komentářů

Mýty a omyly řidičů v přístupu k havarijnímu pojištění

Pokud máte sjednané havarijní pojištění, patříte k necelé pětině řidičů, kteří své vozidlo takto chrání. Podle statistik České asociace pojišťoven (ČAP) má ze 7 milionů registrovaných... celý článek

Jak postupovat při dopravní nehodě

18. 1. 2010 | Věra Tůmová | 4 komentáře

Jak postupovat při dopravní nehodě

Podle policejních statistik to vypadá, že řidiči v Česku jezdí opatrněji. Za jedenáct měsíců 2009 policie šetřila nejméně nehod od roku 1990. Jenže pojišťovny řeší nehod více než dřív.... celý článek

Co brát do úvahy při sjednání havarijní pojistky

7. 10. 2009 | Eva Sovová

Co brát do úvahy při sjednání havarijní pojistky

Řada českých řidičů zvažuje, zda platit za havarijní pojistku vozu tisíce korun nebo raději ušetřit a ojeté auto již nepojistit. Pojišťovny se nyní snaží lákat na slevy, přetahují se... celý článek

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

15. 10. 2008 | Eva Sovová | 5 komentářů

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

Statistika dopravních nehod je na českých silnicích děsivá, o život přišlo již přes 700 lidí a více než 21 tisíc osob bylo zraněno. Škody jdou do miliard korun. Přinášíme deset rad,... celý článek

Partners Financial Services