Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Autopojištění a asistenční služby: Lovci nehod číhají. Na vaše peníze!

| rubrika: Co se děje | 2. 8. 2012 | 16 komentářů
Jejich revírem je dálnice. Jejich tempo je vražedné… Žádná upoutávka na akční seriál. Řeč je o „lovcích nehod“. Jako supi číhají podél českých silnic a dálnic na svou kořist. U dopravních nehod se objevují rychlostí blesku. A pomocnou ruku mají nataženou. Hlavně proto, abyste do ní mohli sypat peníze.
Autopojištění a asistenční služby: Lovci nehod číhají. Na vaše peníze!

Na českých silnicích každoročně dojde k desetitisícům nehod. Množí se případy lidí, kterým vznikne škoda na majetku nebo zdraví, ale pojišťovna jim nevyplatí peníze, na které mají nárok. „Buď nevědí, jaké nároky mají (a pojišťovna o nich takticky mlčí, dokud se nepromlčí), nebo je nedokážou z pojišťovny vymoct,“ říká likvidační specialista společnosti Partners Lukáš Kaplan. A tak jim pomocnou ruku nabízí „kdekdo“.

Víte na jaké odškodnění máte nárok?

Na neznalosti účastníků dopravních nehod v Česku vyrostlo celé podnikatelské odvětví: crash hunters neboli lovci nehod. Trh je zaplaven nabídkami na bezplatné právní zastoupení při uplatňování nároků vzniklých z dopravních nehod. Charitu však nečekejte. „Je to výnosný byznys. Poškození mají přímý nárok na náhradu škody u pojišťovny viníka. Vlastně jde o jisté peníze, stačí vědět, jak na to. Pro laika, který se v podobné situaci ocitá poprvé v životě, je to však španělská vesnice. Toho využívají společnosti, které nabízejí zastupování při jednání s pojišťovnami a viníky dopravních nehod, zdánlivě zdarma,“ popisuje Lukáš Kaplan. 

Etika a kvalitní servis k přednostem většiny lovců nehod nepatří, za to jsou pekelně rychlí. Čím dřív po nehodě se totiž k poškozenému dostanou, tím spíš ho přesvědčí, aby podepsal nevýhodnou smlouvu. „Je ve stresu, neví, jak situaci řešit, a tyto společnosti mu podávají ‚pomocnou‘ ruku. Jenže za velmi vysokou cenu,“ komentuje Lukáš Kaplan.

Ale konec suché teorie. Pojďme se podívat, jak to chodí v praxi.

Odškodné se může snížit o statisíce

Nezletilý Martin S. se vážně zranil při dopravní nehodě. Jeho rodiče během pár dní navštívil doma (!) zástupce „crash-hunterské“ společnosti s tím, že jim pomůže nárok u pojišťovny uplatnit. Jako odměnu požadovala firma dvacet pět procent z vyplacené částky. „Tato výše odměny je na hranici morálních zásad deklarovaných Českou advokátní komorou, to by bylo tudíž ještě asi v pořádku,“ hodnotí Lukáš Kaplan. Problém byl v tom, že společnost chtěla mít případ rychle vyřešený – a tak kupříkladu bez protestu souhlasila s krácením plnění o třicet procent za nepoužití bezpečnostních pásů, přestože bylo reálné dosáhnout nižšího krácení. „Co ale bylo nejpodstatnější – ohodnocení bolestného bylo velmi nedbalé. Když klienti svěřili případ jinému právníkovi, posudek byl přehodnocen a náhrada byla zvýšena o víc než sto tisíc korun,“ líčí Lukáš Kaplan.

Podobně mohl dopadnout také pan Vítězslav. Jeho babičku srazil bezohledný řidič přímo před domem, bohužel na místě zemřela. „Obratem mě kontaktovalo několik lovců nehod. Aniž bych komukoli dával svůj telefon nebo adresu. Nejdražší nabídka na zastupování dosáhla čtyřiceti procent ze získaného odškodnění plus DPH,“ vykládá. Šlo o pojistné plnění kolem jednoho milionu korun a nároky byly jasné. „Riziko pro zastupující společnost bylo minimální. Díky tomu, že klient věc řešil přes odborníka na náhradu škody, a nikoliv lovce nehod, ušetřil několik set tisíc,“ komentuje Lukáš Kaplan.

Seriózní právník nebo společnost si za zastupování při uplatňování náhrady škody naúčtuje osm až 25 procent ze získané částky. „Někdy je podíl i nula procent, protože advokát dostane náklady v rámci mimosoudního nebo soudního řízení od protistrany,“ doplňuje Lukáš Kaplan.

U nehod, při nichž vznikla škoda na majetku, se podle něj crash hunteři dnes objeví téměř vždycky. „U škod na zdraví je to složitější. Pokud dojde ke zranění, ke kontaktu s poškozeným dochází zpravidla v nemocnici. Případně u příbuzných doma. Čím dříve po nehodě vás lovci kontaktují, tím je to podezřelejší,“ pokračuje Lukáš Kaplan.

Asistenční služby: průtahy a prodražování

Vedle právního zastoupení nabízejí lovci nehod i řadu asistenčních služeb. Bohaté zkušenosti s jejich „kvalitou“ má Lucie Píšová z občanského sdružení Pomoc poškozeným.

Na místě nehody lovci nehod ubezpečují poškozeného, že jim nic nebude platit a vše uhradí pojišťovna viníka. Ve smlouvě už ale nic takého uvedeno není. Vozidlo je často odtaženo do velice vzdáleného servisu, čímž se zbytečně navyšují náklady na odtah. Oprava vozidla bývá fakturována jako z nových originálních dílů, i když použijí levné díly z vrakoviště,“ upozorňuje Píšová.Opravu pak lovci nehod podle jejích zkušeností úmyslně prodlužují, aby se prodloužila doba zapůjčení náhradního vozidla, které poškozenému půjčí za nepřiměřeně vysokou denní sazbu. „Při totálních škodách zase odtáhnou poškozené vozidlo na své parkoviště a po dobu likvidace pojistné události si účtují vysoké parkovné. Pokud jim takto vysoké či zbytečné náklady pojišťovna neproplatí, chtějí je uhradit po poškozeném, který se k jejich úhradě zavázal ve smlouvě,“ varuje Lucie Píšová.

Rychlost až k nevíře

Dokážou se mnohdy až ‚zázračně‘ rychleobjevit u dopravních nehod, často mnohem dřív než policie či smluvní asistenční služba pojišťovny. Pravděpodobně získávají informace z několika zdrojů, nechtěl bych ale spekulovat, které to jsou,“ říká mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral. Jak si vysvětlit bleskurychlý příjezd lovce k nehodě vysvětlit? Neoficiálně se hovoří o tom, že lovce nehod informují někteří lékaři i policisté – za provizi. Prokázat se to ovšem nikomu nepodařilo. Minimálně jeden spolehlivý zdroj však mají lovci nehod zaručen – a zcela zdarma. „Všechny dopravní nehody jsou během několika minut od zjištění zaznamenány do našeho systému Centrum dopravních informací. Ten je volně dostupný na našich stránkách,“ potvrzuje Štěpánka Zatloukalová z policejního prezidia. Je podle ní opravdu časté, že jsou na místě dřív než policie. „Naši policisté se s těmito firmami při řešení dopravních nehod setkávají. Pokud nenarušují úkony policistů (na příklad nebrání řádnému zadokumentování místa nehody), nijak jejich přítomnost neřešíme,“ dodává.

Jak postupovat, abyste nenaletěli

Anketa

Bourali jste?

Všechny lovce nehod nemůžeme házet do jednoho pytle. „V určitých případech může být řešení přes ‚hunterskou‘ firmu výhodné. Například pokud chcete využít některou její doplňkovou službu, nechcete platit žádné platby předem a společnost si účtuje do 25 procent včetně DPH,“ míní Lukáš Kaplan. Výhoda crash hunterů oproti klasickým advokátům totiž spočívá v tom, že jsou aktivnější a víc pracují v terénu. „Můžou být poškozenému víc ‚nablízku‘, nemají problém vyřídit některý dokument za vás, urgují zaměstnavatele o dodání potvrzení o ušlé mzdě a podobně. Celý proces se tak může uspíšit,“ vysvětluje.

Problém je, že lovci nehod v Česku nepodléhají žádné regulaci – rozdíly v kvalitě jejich služeb jsou tedy propastné.

Účastníkům nehod doporučuje Lukáš Kaplan hlavně zachovat chladnou hlavu. „Nepřijímat nabídky na zastupování při nehodě nebo krátce po ní. U škody na zdraví lze počkat klidně i několik týdnů. Vyčkat, jaké nabídky přijdou, a potom se rozhodnout. Většinou napoví reference společnosti (či advokáta), výše podílové odměny z odškodného a způsob oslovení,“ vyjmenovává.

Pokud jde o asistenční služby, které potřebujete okamžitě, hlavně důkladně čtěte nabízenou smlouvu. „Pokud firma jakýkoli nesoulad vysvětluje tím, že to ve smlouvě z formálních důvodů být musí, pak doporučujeme na místě sepsat krátké prohlášení, že pokud asistenční služby neproplatí pojišťovna, nebude po nás lovec chtít žádný doplatek, a vše tedy máme zdarma,“ uvádí Lucie Píšová ze sdružení Pomoc poškozeným. Další možností je podle ní postoupení nároků na pojistné plnění na lovce nehod s tím, že neručíme za dobytnost pohledávky. „Pak už je problém lovce, jestli na pojišťovně něco vymůže nebo ne,“ radí Lucie Píšová.

Propojeno: Odstoupení od smlouvy

Přemluv bábu a dědu, ať nechodí na předváděcí akce: hon na důchodce pokračuje. Teď aspoň pochybní dealeři přijdou o hrst broků. Smlouva „uzavřená doma“ (ani uzavřená doma) už nebude znamenat tutovou ránu na komoru.
 

Smlouva podepsaná doma už nebude pastí! Na předváděcích akcích ale číhají další

 

Hlavně mějte na paměti, že od smlouvy, kterou podepíšete mimo prostory obvyklé k podnikání (čili třeba na ulici, v nemocnici a podle nedávné změny občanského zákoníku také doma), můžete do čtrnácti dní bez udání důvodu odstoupit.

Podle mluvčího České pojišťovny Tomáše Zavorala by měl poškozený komunikovat po nehodě výhradně se svou pojišťovnou. „V žádném případě nedoporučujeme využít služeb odtahových či jiných asistenčních služeb, které jedou jakoby ‚náhodou‘ kolem místa nehody, a nezáleží na tom, jak důvěryhodně nebo nedůvěryhodně vypadají. Klienti pojišťovny na infolince vždy dostanou jasné informace o tom, kdy k nim naše asistenční služba přijede a jak přesně jim pomůže,“ uzavírá.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+20
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 8. 2012 12:20, I tak to dnes běží...

Přiběhla sousedka,že na parkovišti mi hoří auto. Tak jsem tam doběhnul a už tam byli i hasičí. Za mnou (stá jsem uprostřed velkého parkoviště(za mnou evidentně zanrdbaný(šrot)REnalt Twingo(Stestí prý je kulaté.pro mne tedy ne). Hasiči dokončovali práci. Jedno kolo (rezervu mi hodili na nepoškozenou střechu a tím ji poškodili(prohluben). Auto měli shořený a pořádně celý zadek včetně kufru ,celá zaneřáděné od hasicího prostředku a zplodin. Vyvrbil se majitel Twinga. A diktoval do protokolu,že jako to tady odstavil (zapakoval za mne) protože měl tech. problémy(tak to veze doprostřed velkého parkoviště). Pak prý mu začal hořet motor,pak prý mu to poskočilo kvůli zařazené rychlosti na moje auto a to začalo hořet... Když viděl ,že na autě je LPG tak prý utekl strachem. Hasiči i policie mu to na můj pohled sežrali......... POsléze mi začal nabízet opravu mého auta,ihned tam byla (jeho známý) odtahovka která mi vlezlým způsobem nabízela zapůjčení druhého auta (oktávky). Chtěli podepsat taky na vše plnou moc a že na její základě mě ještě budou všude zastupovat(pojištovna atd). Jenže já je poslal do háje,že jak mi chtejí spravovat auto když sami své mají v dezolátním stavu.A auto náhradní nechci. (Máme v rodině 2). Takže jsem zavolal svému dlouholetému servismanu . Odtahovka bez plné moci ihned ztratila zájem..... V autě jsem se pak od servismena dověděl,že majitel "šrotu" je známá postava z galerky kde má i svou přezdívku........... Bohužel to hochům nevyšlo protože narazili na mne a stálo je to ale jen odtah a likvidaci svého nepojízdného šrotu a seznámení s hasiči a policií.....Dle mne jak jsem nad tím později přemýšlel jednoznačně pojištovací podvod (Jde zde získat statisíce). Takž bacha i tohle se Vám může stát....

Reagovat

 

+18
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 8. 2012 8:06, patapuf007

Jsem zaměstnanec firmy, které tady hážete do jednoho pytle nazvaného crash hunters. Milá zlatá paní Petro Dlouhá, já Vám to nepřeji, ale zkuste si představit následující situaci : jedete se svou rodinou svým autem odněkud někam a někdo vás nabourá. Za chvilku se objevím já, zlý crash hunter. Pokud máte auto nepojízdné, zavolám naše odtahové vozidlo, přijedeme k nám do servisu, udělám Vám kávičku, okopíruji si potřebné doklady, sepíšeme zakázky a za cca půl hodiny odjíždíte v náhradním vozidle s plnou nádrží. Já poškození Vašeho vozu na pojišťovně zaregistruji a odešlu kompletní doklady. Za cca 2 týdny Vám zavolám a vyměníme si obě vozidla nazpět. Opět na pojišťovnu odešlu všechny doklady od opravy, Vy nic neplatíte. Dle pojišťovny budu následujícího půl roku reklamovat výši pojistného plnění, neboť si některé pojištovny vykládají svoje povinnosti skutečně svérazně. Závěrem vše zrekapituluji: přijel jsem na místo, zneužil jsem Vašeho šoku z nehody a ukecal Vás na tuto akci ze které později již nemůžete couvnout. Prosím Vás, paní Dlouhá, než příště napíšete nějaký článek, zkuste se napřed v dané oblasti trošku zorientovat a potom teprve maťte lidi. S pozdravem, Váš zlý crash hunter.

Reagovat

 

-139
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

24. 6. 2014 | 16:55 | Vlasta

Přečetl jsem si článek dobře placeného znalce z oboru dopravy p. Kaplana. Je do tohoto problému velmi často, zdá se až periodicky zainteresován. Je pravdou co ve svém článku uvádí, jsou firmy,které v tržním hospodářství mají...více

19. 11. 2013 | 17:29 | DuK

Přesně! Nejlepší na článku je konec. Četla si paní Dlouhá třeba to, za jakých podmínek půjčí ČP náhradní vůz? Šílený materiál, volně dostupný na stránkách ČP. Smyslem je odradit poškozeného od využití náhradního vozidla....více

10. 9. 2012 | 11:28 | Ladik

A jak si zajistíte, aby Vás naboural právě klient takovéto "Slušné pojišťovny"??? více

17. 8. 2012 | 8:06 | patapuf007

Jsem zaměstnanec firmy, které tady hážete do jednoho pytle nazvaného crash hunters. Milá zlatá paní Petro Dlouhá, já Vám to nepřeji, ale zkuste si představit následující situaci : jedete se svou rodinou svým autem odněkud...více

5. 8. 2012 | 18:57

A z které z těch „seriozních“ nebo seriozních firem jste vy? Vždyť se nemusíte stydět... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Burzovní obchody, Odhad nemovitosti, Úvěr splácený v pravidelných splátkách, operátoři, martin stára, tarify, mobilní operátoři, brno, peněžitý závazek, vymáhání, synot, Prague Tribune, Index PMI, zvyk, spolumajitel, bezreklamky, produktivní věk, placený obsah

4T11050, FAND1CEK, 3A30100, 8P888888, 5C43107

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK