Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak se může dobrá firma stát skvělou

| rubrika: Tip na knihu | 6. 1. 2009
Jak se může dobrá firma stát skvělou
Obstát v podnikání, zvlášť v období krize, nemusí být pro řadu firem snadné. Zajímavé podněty, jakými nadčasovými a univerzálními principy se řídit, aby podnik slavil úspěch, přináší knižní novinka „Jak z dobré firmy udělat skvělou“.

V čem se liší úspěšná firma od průměrné, takovou otázku si položil tým ekonomů vedený Američanem Jimem Collinsem. Skupina prozkoumala během pěti let vybrané firmy a často překvapivá zjištění shrnula v knize Jak z dobré firmy udělat skvělou, kterou v Česku vydalo vydavatelství Grada.

Jak z dobré firmy udělat skvělou


Jak z dobré firmy udělat skvělou
autor: Jim Collins
počet stran: 304 stran
nakladatelství Grada

Collinsův tým analyzoval stovky amerických podniků, jejichž akcie jsou kotovány na burze. Jedenáct nejúspěšnějších, které si dokázaly oproti jiným udržet skvělé výsledky minimálně po dobu patnácti let, podrobil dalšímu detailnímu rozboru včetně pohovorů s klíčovými manažery a generálními řediteli. Všechny poznatky, které se o vybrané jedenáctce nejlepších firem podařilo získat, porovnali odborníci se zjištěními v dalších sedmnácti vybraných podnicích, jejichž úspěšnost byla jen krátkodobá. Tím dospěl Collinsův výzkumný projekt k neočekávaným odhalením.

Prvním překvapivým momentem bylo, že všech jedenáct firem mělo v klíčové době v čele osobnost, kterou Collins označuje za vůdce 5. úrovně. Což jsou osobnosti, ve kterých se snoubí dvě charakterové stránky – profesionální vůle a osobní pokora. Ze studie vyplynulo, že vůdci 5. úrovně dokážou kolem sebe soustředit správné lidi, překračovat spolu s nimi průměrnost a rozhodovat se takovým způsobem, aby se firma dokázala udržet i v obtížných situacích a začala na trhu výrazně růst. „Věřím, že potenciál dále se vyvíjet až na 5. úroveň, má spousta lidí,“ míní Collins.

Šéfové firem, kteří se z dobrých stali skvělými, začali transformaci firem tím, že nejdříve dostali do pomyslného autobusu správné lidi, a ty nesprávné vyhodili ven. Potom vymysleli, kam s ním pojedou,“ upozorňuje Collins. To, jestli je někdo „správný“, má přitom podle Collinse více co do činění s charakterovými rysy a vrozenými schopnostmi člověka než s konkrétními znalostmi, průpravou nebo dovednostmi. Publikace zároveň přibližuje pravidla pro výběr správných lidí do týmu, pro samotné řízení firmy i pěstování dobré firemní kultury, která je další nezbytnou podmínkou úspěchu.

Osobnosti šéfů v pěti úrovních

5. úroveň = vedoucí 5. úrovně:
Buduje trvalý úspěch pomocí směsice osobní pokory a profesionální vůle.

4. úroveň = efektivní vůdce:
Stanoví jasné a přesvědčivé vize, cestu jejich realizace a přitom stimuluje vyšší výkonnostní standardy.

3. úroveň = kompetentní manažer:
Organizuje lidi a zdroje a směřuje je k efektivní a účinné realizaci předem stanovených cílů.

2. úroveň = přispívající člen týmu:
Svými individuálními schopnostmi přispívá k dosahování skupinových cílů a efektivně spolupracuje s ostatními v rámci skupiny.

1. úroveň = velmi schopný jedinec:
Produktivně přispívá svým talentem, znalostmi, dovednostmi a dobrými pracovními návyky.

zdroj: Jak z dobré firmy udělat skvělou, autor Jim Collins

Z výzkumu amerických expertů rovněž vyplynulo, že firma, která se chce vymanit z průměru, by měla dělat pouze takové věci, pro které se může nadchnout. Zároveň musí pochopit, v čem může a v čem nemůže být nejlepší. „Firmy, které se z dobrých staly skvělými, připomínají spíše ježky – jednoduché, staromódní tvory, kteří umí „jednu velkou věc“ a té se drží. Méně úspěšné firmy připomínají spíše lišky – lstivé, chytré, které vědí mnoho věcí, ale chybí jim důslednost,“ přibližuje Collins další zjištění výzkumného týmu.

Analýza jedenácti úspěšných firem odhalila i to, že každá pro sebe objevila vlastní klíčové ekonomické ukazatele, aby lépe hodnotila, s jak výkonným ekonomickým motorem skutečně jede. „Například společnost Gillette opustila poměřování zisku na každou svou divizi a rozhodla se zvolit nový ukazatel – zisk na zákazníka. To firmě umožnilo sledovat ekonomickou sílu opakovaných nákupů širokého sortimentu svých výrobků – od holicích strojků pro dlouhodobé použití až po náhradní břitové hlavice,“ upozorňuje publikace.

Zajímavé je také zjištění, že úspěšné firmy uvažují o technologiích a technologických změnách jinak než průměrné firmy. „Organizace, které se staly skvělými, se vyhýbají technologickým módám a hitům, nicméně se stávají průkopníky uplatňování pečlivě vybraných technologií,“ A to v momentě, kdy daná technologie zapadne do „ježčí“ koncepce firmy,“ upozorňuje Jim Collins.

Publikace „Jak z dobré firmy udělat skvělou“ přináší širokou škálu zcela nových postřehů. Klíčové faktory úspěšnosti, které se podařilo Collinsovi s týmem odborníků pojmenovat a popsat, jsou nadčasové a mají obecnou platnost. Proto se dají využít prakticky kdykoliv a v kterékoliv lidské činnosti. Tedy nejen pro úspěch v podnikání, ale třeba i ve studiu na škole, v sociální prácinebo v osobním životě.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Oblíbená témata

podnikání

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Výpovědní lhůta, Strategie maximální likvidity investic, Arbitrážový obchod, česká spořitelna, bankovnictví, daň z příjmů, elektronická evidence tržeb, vodafone, bělorusko, přípitek, hospodská ekonomie, Luboš Prokůpek, evropské volby, start-upy, fond nemovitostních akcií, Marie Nováková, levice, investiční makléř

1T46793, 2L13776, 4L04443, 4AK2555, 6C14949

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK