Pro franšízing Československo neskončilo

Daniel Tácha | rubrika: Seriál | 28. 6. 2016 | 6 komentářů
Koncept franšíz netřeba představovat. Je ideální pro ty, kteří v podnikání nepotřebují za každou cenu prošlapávat vlastní cestu. (Platí, že i tu prošlapanou budou muset projít pěkně po svých a všechno si odpracovat.) Pro úspěšné se pak nabízí ještě jedna možnost: master franšízing. Možnost získat od zahraniční franšízingové firmy licenci k vybudování celé sítě franšíz v jednom státě.
Pro franšízing Československo neskončilo

Master franšízing je vlastně totéž jako franšízing sám, jen o úroveň výš. Franšízor – nebo tedy master franšízor – má nějaký zavedený franšízingový koncept. Master franšízant od něj za úplatu získává know-how (a zavazuje se ho používat) a více nebo méně známou značku, pod kterou bude podnikat. Jenže na rozdíl od franšízingové smlouvy neopravňuje smlouva masterfranšízingová je k budování jedné provozovny nebo pobočky, ale k budování celé sítě v jednom nebo více státech. Tedy k podepisování franšízingových smluv s dalšími „koncovými“ fanšízanty.

Příklad: značka RE/MAX vznikla v sedmdesátých letech v Denveru, americký časopis Enterpreneur ji několikrát ocenil jako nejlepší americký franšízingový koncept. Formou master franšíz je dnes přítomná v mnoha zemích na celém světě, například v Itálii má 219 poboček, v Portugalsku 203 poboček, v Německu 153 poboček. Velmi silná je i česká větev, která má zatím 116 poboček, další by prý měly přibývat, cílem dvě stě a víc poboček.

Přitom ještě nedávno, jak podotýká prezident českého RE/MAXu David Krajný, v Česku dominovaly trhu malé regionální kanceláře a není to tak dlouho, kdy si většinu nemovitostí prodávali majitelé sami. Rozdílná je situace na Západě: „Tam jsou lidé zvyklí mít svého advokáta, doktora a makléře. Jde o váženou profesi, která budí důvěru a není lehké získat povolení se této práci vůbec věnovat,“ vysvětluje Krajný. Situace se prý ale zlepšuje. „Lidé jsou víc kvalifikovaní, vědí, co od makléřů očekávat a vyžadovat. Trh se celkově profesionalizuje,“ tvrdí Krajný. Právě proto má podle něj domácí trh silný potenciál do budoucna.

Master franšíza

„Cílem master franšízanta je získat v daném území co možná největší podíl na trhu. Rozvoj pobočkové sítě formou franšízingu mnohé z firem vychází výhodněji, než kdyby měly na cizím trhu budovat svou vlastní síť poboček,“ vysvětluje výkonná ředitelka České asociace franchisingu Petra Ritschelová.

Cenu, za kterou si master franšízor kupuje licenci k podnikání, určuje velikost a potenciál daného trhu. Pro různé země platí různé poplatky. Základní nastavení ale zůstává stejné: Franšízor franšízantovi platí za používání značky a předání know-how jednorázový poplatek a následně mu odvádí určitá procenta ze svých tržeb. K tomu ještě hradí takzvaný poplatek za marketing. A samozřejmě financuje si svůj vlastní byznys.

Mezi nejznámější masterfranšízové značky v Česku patří podle Petry Ritschelové Mc Donald’s, Yves Rocher, Subway, Naturhouse, Helen Doron, Century 21 nebo Business for Breakfast.

Realitní síť RE/MAX

Partnerem seriálu je realitní síť RE/MAX Česká republika, která již 10 let poskytuje profesionální servis při prodeji, nákupu či pronájmu nemovitosti. Ve více jak 110 kancelářích po celé republice pracují zkušení makléři, kteří jsou pravidelně vzděláváni a kteří dodržují vysoké firemní standardy a přísný etický kodex. RE/MAX je od roku 2015 členem Asociace realitních kanceláří. Za roky 2015 a 2016 jako jediná realitní síť získala ocenění SuperBrands.

Partners market

Franšízy Partners market, partner tohoto seriálu, jsou naplněním vize komplexní finanční služby první volby v každém středním i malém městě na území České republiky. V příjemných prostorách získává klient přístup k individuální odborné péči a nabídce toho nejlepšího z finančního trhu včetně bankovních služeb. Franšízy Partners market jsou přátelské a profesionální.

Věčné Československo

V případě tuzemského trhu je zajímavé, že není nic neobvyklého, když master franšízant pořizuje v jednom práva pro rozvoj franšízové sítě v České republice a na Slovensku. Umožňuje to historická provázanost obou zemí a jen velmi nízká jazyková bariéra při komunikaci v rámci franšízingové sítě.

Za hranice České republiky se rozhlíží i společnost Partners, která už nyní působí například na Slovensku, i když ne formou franšízingového konceptu.

„Úspěch našeho franšízingoveho modelu v České republice ukazuje, že disponujeme konceptem, který je finančně životaschopný a má velkou budoucnost. Nevylučujeme proto rozšíření modelu i za hranice. Pokud se proto rozhodneme, budeme cílit primárně na okolní státy,“ říká Martin Hrůša ze společnosti Partners, která na českém trhu má v současnosti otevřeno necelých 70 franšíz a další chystá otevřít v nejbližší budoucnosti.

„Aktuálně bychom se rádi rozrostli do západních Čech, ale vytipováno máme celkem 250 dalších vhodných míst pro vybudování franšízy,“ dodává.

Cílem podle něj je obsloužit spíše menší města a k nim přiléhající obce, protože podle jeho slov v menších sídlech se dobře fungující služba šíří mezi lidmi podstatně rychleji než ve velkých a anonymních městech. Snahou ale není mít co nejvíce poboček, ale co nejvíce kvalitních franšízantů.

Franšízíng jako budoucnost?

Pokud se podnikatel rozhodne osobně rozvíjet franšízingovou síť, má dvě možnosti. Buď disponuje originální myšlenkou a vybuduje si vlastní koncept anebo se rozhodne rozvíjet franšízovou síť s už zavedenou značkou, která v zemi, kde chce podnikat, ještě není. Tak doplňuje a vlastně umožňuje master franšízing běžný franšízing.

„Franšízing stále nabírá na popularitě,“ tvrdí Petra Ritchelová z České asociace franšízingu. „Pro důkazy nemusíme chodit do zahraničí, stačí se podívat na tuzemský trh. Například v loňském roce na něj vstoupila rovnou s patnácti nově otevřenými pobočkami franšízingová síť Extéria, která nabízí školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany,“ dodává.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 6. 2016 11:09, kodiak medvěd

Franšíza je způsob, jak získávat peníze z prodeje něčeho, co sám prodávat nemusím a dokonce ten prodej nemusí být ani v zisku.

Znám několik lidí, kteří si franšízu koupili a nikdo z nich na tom nezbohatl. Zato makali jak barevní od rána do večera bez víkendů a dovolených, aby měli každý měsíc na zaplacení poplatku franšísorovi, na který musí ber kde ber vydělat vedle běžných nákladů na pronájem a provoz pobočky a neustále trnuli strachy, aby je franšízor nenařkl z porušení předpisů a neplatili pokutu. Kromě toho každý měsíc odváděli podíl z obratu (nikoli ze zisku, to by nebylo pro franšízora zajímavé). Někteří ještě k tomu splácejí půjčku, kterou si vzali na zakoupení franšízové licence.

Přitom by se dalo říct, že franšízové podnikání je na hraně klamání spotřebitele. Velká část obchodní strategie je totiž založena na tom, že spotřebitel jasně nerozlišuje pobočku a franšízu.

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 6. 2016 11:46, Jan Blanický

Přesně tak, buď Česká republika / Slovenská republika nebo Česko / Slovensko. V Evropě je drtivá většina států republikami, aniž by některý z nich trplě obsesí to v názvu zdůrazňovat. Toto je česká havloidní nemoc. https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_evropsk%C3%BDch_st%C3%A1t%C5%AF

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Franšízing: Jste svým vlastním pánem, ale...

5. 5. 2016 | Daniel Tácha

Franšízing: Jste svým vlastním pánem, ale...

Hlavní výhodou franšízy je, že před startem podnikánídostanete všechno na stříbrném podnose. Nevýhodou pak může být, že co vám na tom podnose servírují, musíte taky všechno sníst. Jinými... celý článek

Kolik stojí franšíza

29. 3. 2016 | Daniel Tácha | 5 komentářů

Kolik stojí franšíza

Pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají jasno v čem, anebo nechtějí riskovat neúspěch s vlastním podnikatelským záměrem, může být řešením franšízing. Převzetí úspěšného obchodního... celý článek

Franšízing: Jak a kde si vybrat vhodný obchodní koncept

1. 3. 2016 | Daniel Tácha

Franšízing: Jak a kde si vybrat vhodný obchodní koncept

Máte podnikavého ducha a obchodní talent, rádi byste podnikali, ale ne a ne najít ten správný nápad? Originalita je jistě prima, ale to, co se počítá, jsou peníze. Možná je právě pro... celý článek

Franšíza vyžaduje stejné nasazení jako každé podnikání

4. 2. 2016 | Daniel Tácha

Franšíza vyžaduje stejné nasazení jako každé podnikání

Chcete podnikat? Můžete začít od nuly s vymýšlením vlastního konceptu. Anebo prostě sáhnete po něčem, co už je vymyšlené a vyzkoušené a co funguje. Vybrat si můžete z tisíců možností... celý článek

Začínáme podnikat: Zkuste franšízu nebo licenci

7. 5. 2012 | Michal Chleboun

Začínáme podnikat: Zkuste franšízu nebo licenci

Možná máte v začátku podnikání dostatek ambicí a entuziasmu pracovat usilovně 16 hodin denně až do roztrhání těla, ale chybí vám nápad. Ani v takovém případě se nemusíte jít ucházet... celý článek

Partners Financial Services