Franšízing: Jste svým vlastním pánem, ale...

Daniel Tácha | rubrika: Seriál | 5. 5. 2016
Hlavní výhodou franšízy je, že před startem podnikánídostanete všechno na stříbrném podnose. Nevýhodou pak může být, že co vám na tom podnose servírují, musíte taky všechno sníst. Jinými slovy: franšízantovo podnikání je vždy svázané řadou regulí, které vytyčil franšízor. A uhnout se dá jen do určité míry.
Franšízing: Jste svým vlastním pánem, ale...

Hlavní výhodou franšízingu je, že člověk, který se rozhodne podnikat, si nemusí lámat hlavu, jestli to, do čeho se pouští, může fungovat. Může, to už je ověřené. Za tuhle jistotu a za spojení se známou značkou ale franšízant platí: desítky nebo i stovky tisíc za licenci, každý měsíc procenta z obratu… A samozřejmě je tu počáteční investice na řádné vybavení provozovny – je-li potřeba.

„Franšízing umožňuje podnikání komukoli, a to v praxi osvědčeným podnikatelským modelem. Setkávám se sice s obavami z počáteční investice, ale protože máme návratnost spočítanou na maximálně tři roky a navíc umožňujeme vstupní náklady rozpustit do pěti let v podobě úvěru je tato obava zbytečná,“ říká Martin Hrůša ze společnosti Partners, která má v současnosti po celé ČR otevřeno bezmála 70 poboček a do tří let by ráda otevřela dalších 80 poboček. 

Podpora radou i reklamou

Pro franšízora navíc vztah s franšízantem nekončí zaplacením poplatků, po celou dobu spolupráce mu poskytuje přímou i nepřímou podporu. „Nejenže ho vyškolí v oboru, ale ukáže mu i jak správně vést pobočku, pracovat se zaměstnanci, hledat si zákazníky a velmi významnou podporu mu poskytuje prostřednictvím reklamy a marketingu,“ říká výkonná ředitelka České asociace franchisingu Petra Ritschelová.

Marketingové kampaně, které vedou franšízoři vlastně za všechny své franšízanty, můžou být vítanou pomocí pro ty, kteří sami nemají na propagaci a reklamu dost času nebo buňky. Jak si ale možná dokážete představit, pro tvořivější povahy, které by se rády s marketingem trochu popraly samy, může být reklama řízená zvenčí a shora nepříjemně svazující. „Povinnost franšízora je komunikovat provozovanou značku výhradně v souladu s grafickým manuálem konceptu, protože jakékoli odchylky mohou poškodit nejen je samotné, ale i celou franšízingovou síť,“ vysvětluje Ritschelová.  

A to už se dostáváme ke klíčové nevýhodě franšízingu: nemožnosti dělat si, co člověk chce. Nevýhoda to ovšem může být jen pro někoho, jiný člověk je zas vděčný za mantinely, které mu zabrání sejít omylem mimo cestu.

Realitní síť RE/MAX

Partnerem seriálu je realitní síť RE/MAX Česká republika, která již 10 let poskytuje profesionální servis při prodeji, nákupu či pronájmu nemovitosti. Ve více jak 110 kancelářích po celé republice pracují zkušení makléři, kteří jsou pravidelně vzděláváni a kteří dodržují vysoké firemní standardy a přísný etický kodex. RE/MAX je od roku 2015 členem Asociace realitních kanceláří. Za roky 2015 a 2016 jako jediná realitní síť získala ocenění SuperBrands.

Partners market

Franšízy Partners market, partner tohoto seriálu, jsou naplněním vize komplexní finanční služby první volby v každém středním i malém městě na území České republiky. V příjemných prostorách získává klient přístup k individuální odborné péči a nabídce toho nejlepšího z finančního trhu včetně bankovních služeb. Franšízy Partners market jsou přátelské a profesionální.

Vítané mantinely? Přijde na povahu

Podnikatel přistupující do franšízové sítě musí respektovat pravidla, která jsou definována ve franšízingové smlouvě a v manuálu franšízového konceptu. Manuál poskytuje detailní informace o konceptu know-how, definici předpisů a směrnic, typ informačního systému, grafický manuál, marketing sítě nebo vzorové smlouvy. Tato pravidla nemůže franšízant ignorovat, a pokud to udělá, hrozí mu za to pokuta. A to i přesto, že je právně samostatným podnikatelem, který podniká vlastním jménem na vlastní účet.

Neznamená to ovšem, že by provozovatel franšízy měl úplně svázané ruce. „Tak například franšízor může franšízantovi doporučit prodejní ceny produktů nebo mu v rámci spolupráce nabídnout služby či produkty od předem nasmlouvaných dodavatelů. Je ale jen na franšízantovi, jestli nabídku využije, uvádí příklad Ritschelová. A dodává, že v praxi zrovna v takových případech většina podnikatelů nabídku, protože dodavatel pro celou síť vyjde levněji. 

David Krajný ze společnosti RE/MAX říká, že jeho společnost dosud neměla v praxi s dodržováním pravidel franšízingové smlouvy zásadní problémy.

„Naopak franšízanti jsou rádi, když takzvaně přijdou k hotovým obchodním nebo marketingovým strategiím, které fungují, které se osvědčily. A mají-li k nim nějaký dobrý a podnětný postřeh, bylo by chybou franšízora s ním nepracovat,“ vysvětluje.

RE/MAX má i takzvanou Radu Franšízantů volenou franšízanty na dva roky. Ta se spolupodílí na tvorbě interních a externích pravidel tak, aby maximálně ochraňovaly klienty a fungování sítě.

I tak by si měl podle Ritschelové každý, kdo je třeba až příliš ambiciózní nebo tvůrčí typ, před podpisem franšízingové smlouvy uvědomit, že bude ve svém podnikání „svázán“ jasně danými pravidly. „Pokud by se totiž rozhodnul nakonec smlouvu vypovědět, nejde jen o čas, který podnikání věnoval, ale především i o investice, které do podnikání vložil, ať už se jedná o licenční poplatek, nebo prostředky, které vynaložil pro zřízení provozovny sítě. O to všechno by totiž přišel,“ říká Ritschelová. 

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-96
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kolik stojí franšíza

29. 3. 2016 | Daniel Tácha | 5 komentářů

Kolik stojí franšíza

Pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají jasno v čem, anebo nechtějí riskovat neúspěch s vlastním podnikatelským záměrem, může být řešením franšízing. Převzetí úspěšného obchodního... celý článek

Franšízing: Jak a kde si vybrat vhodný obchodní koncept

1. 3. 2016 | Daniel Tácha

Franšízing: Jak a kde si vybrat vhodný obchodní koncept

Máte podnikavého ducha a obchodní talent, rádi byste podnikali, ale ne a ne najít ten správný nápad? Originalita je jistě prima, ale to, co se počítá, jsou peníze. Možná je právě pro... celý článek

Franšíza vyžaduje stejné nasazení jako každé podnikání

4. 2. 2016 | Daniel Tácha

Franšíza vyžaduje stejné nasazení jako každé podnikání

Chcete podnikat? Můžete začít od nuly s vymýšlením vlastního konceptu. Anebo prostě sáhnete po něčem, co už je vymyšlené a vyzkoušené a co funguje. Vybrat si můžete z tisíců možností... celý článek

Začínáme podnikat: Zkuste franšízu nebo licenci

7. 5. 2012 | Michal Chleboun

Začínáme podnikat: Zkuste franšízu nebo licenci

Možná máte v začátku podnikání dostatek ambicí a entuziasmu pracovat usilovně 16 hodin denně až do roztrhání těla, ale chybí vám nápad. Ani v takovém případě se nemusíte jít ucházet... celý článek

Partners Financial Services