Franšízing, který jenom v Česku dává obživu víc než dvaceti tisícům lidí, vyhledávají především malí a střední podnikatelé. Láká je relativní jistota, že při správné volbě obchodního konceptu a dodržování standardní podnikatelské morálky by se jim peníze investované do rozjezdu podniku měly brzy vrátit zpátky. Jestli to bude za půl roku, za rok, nebo za pět let, to záleží na tom, jaký typ obchodního konceptu si zvolí a jestli a jak ho dokážou rozjet.
Franšízing tedy (budoucí) podnikatele láká relativní jistotou rychlého návratu vložených prostředků. Přes desetinu franšízorů (tedy majitelů značky a know-how) očekává, že ivenstice se franšízantovi vrátí do jednoho roku od spuštění provozu. Ve třetině případů by se měla investice vrátit do dvou let. Jen asi u pětiny konceptů se počítá s návratností vloženého kapitálu za víc než čtyři roky. Vstupní investice z kapes franšízanta se pohybuje od desetitisícových částek až po částky přesahující milion korun.
Dvě stě čtyřicet značek na výběr
„Od vzniku prvního tuzemského franšízového konceptu, kterým byl Hudy sport, uplynulo čtvrtstoletí. Momentálně na českém trhu působí přes 240 franšízových konceptů a toto číslo neustále roste. Zajímavé je, že mnoho tuzemských franšízantů stále víc volí zajeté obchodní koncepty ze zahraničí,“ říká výkonná ředitelka České asociace franchisingu Petra Ritschelová. Jedním dechem ale dodává, že to podle ní nijak neubírá na atraktivitě tuzemských franšízingových konceptů.
„Většina franšíz v Česku působí v oblasti obchodu, nejvíc jsou zastoupené koncepty založené na přírodní kosmetice, módě a farmářských produktech. Segment služeb pak reprezentují zejména koncepty z oblasti gastronomie, realitních služeb, vzdělávání, fitness nebo výživového poradenství,“ upřesňuje Petra Ritschelová.
Domácí i hosté
Mnohé z franšízových značek se na českém trhu tak zabydlily, že by jim jen málokdo hádal cizokrajný původ. Jednou z nich je například i realitní kancelář RE/MAX, která byla založena před víc než 40 lety v americkém Denveru a americký časopis Entrepreneur ji už několikrát za sebou ocenil jako nejlepší americký realitní franšízingový koncept.
„Dnes máme jenom v Česku otevřených 113 kanceláří a další pobočky plánujeme otevřít. Naším cílem je mít minimálně dvě stě kanceláří po celé České republice. Možnost se u nás nabízí každému šikovnému a pracovitému člověku,“ říká prezident společnosti RE/MAX David Krajný. Trh s nemovitostmi podle něj nabízí obrovský potenciál. Očekává se nejen růst cen nemovitostí, ale navzdory tomu i sílící zájem například o investiční nemovitosti.
Přesycení trhu pobočkami RE/MAXu ale David Krajný neočekává. Je přesvědčený o tom, že víc kanceláří třeba i v jedné lokalitě má větší tržní potenciál než jedna. „Jednoduše řečeno, víc poboček pod jednou značkou je mnohem silnější než jedna pobočka,“ vysvětluje Krajný.
Naopak ryze českým konceptem je obchodní model takzvaných Partners marketů, který rozjela poradenská společnost Partners. V současnosti je otevřeno 66 poboček a několik dalších má před otevřením.
„Aktuálně bychom se rádi rozrostli do západních Čech, kde máme i několik hotových poboček, které jsme převzali od UniCredit Bank, a postupně je obsazujeme. Celkově bychom se v následujících třech letech rádi přiblížili počtu 150 poboček,“ říká Martin Hrůša ze společnosti Partners.
Návratnost do čtyř let
Společnosti, které podnikají na bázi franšízingu, obvykle patří mezi malé a střední podniky. K výjimkám patří mezinárodní fastfoodové řetězce nebo velcí výrobci rychloobrátkového zboží. Zájemci o podnikání pod zavedenou značkou jsou k dispozici jednak webové stránky profesní organizace – České asociace franchisingu, ale informace o jednotlivých franšízových značkách lze najít i na specializovaném portálu Franchising.cz nebo TopFranchising.cz. Mezi hojně vyhledávané franšízingové koncepty v Česku patří ty se zaměřením na oblast vzdělávání, zdravý životní styl, gastronomii, prodej oděvů, léků, kosmetiky nebo třeba i servis aut. Poprvé v roce 2011 u nás převýšil počet domácích konceptů nad zahraničními. Tento trend trvá dodnes. Ze statistik vyplývá, že v průměru se investice do franšízingového modelu podnikateli vrátí do čtyř let, ale jsou franšízy s návratností i do jednoho roku. Mezi ně patří například ty, které se zaměřují na vzdělávání nebo výživové poradenství.
Franšízingová smlouva se obvykle uzavírá na pět let, ale neobvyklé nejsou ani smlouvy delší, třeba na dvacet let, které se využívají například v oblasti gastronomie, kde je průměrná návratnost investice kvůli vyšším vstupním nákladům o něco delší. Franšízant musí počítat s tím, že většinou zaplatí licenční poplatek a jeho povinností bude odvádět franšízorovi průběžný poplatek po celou dobu svého podnikání. V průměru bývá poplatek mezi třemi a pěti procenty z obratu, ale může být i procenta dvě stejně jako i 14 procent. Dalším poplatkem, který franšízant platí franšízorovi, je takzvaný marketingový poplatek, který se nejčastěji pohybuje v rozmezí dvou až čtyř procent z obratu.
Sdílejte článek, než ho smažem