Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Franšízing: Jak a kde si vybrat vhodný obchodní koncept

| rubrika: Publicistika | 1. 3. 2016
Máte podnikavého ducha a obchodní talent, rádi byste podnikali, ale ne a ne najít ten správný nápad? Originalita je jistě prima, ale to, co se počítá, jsou peníze. Možná je právě pro vás vhodná franšíza: převzetí už zavedeného, ověřeného modelu.
Franšízing: Jak a kde si vybrat vhodný obchodní koncept

Franšízing, který jenom v Česku dává obživu víc než dvaceti tisícům lidí, vyhledávají především malí a střední podnikatelé. Láká je relativní jistota, že při správné volbě obchodního konceptu a dodržování standardní podnikatelské morálky by se jim peníze investované do rozjezdu podniku měly brzy vrátit zpátky. Jestli to bude za půl roku, za rok, nebo za pět let, to záleží na tom, jaký typ obchodního konceptu si zvolí a jestli a jak ho dokážou rozjet.

Franšízing tedy (budoucí) podnikatele láká relativní jistotou rychlého návratu vložených prostředků. Přes desetinu franšízorů (tedy majitelů značky a know-how) očekává, že ivenstice se franšízantovi vrátí do jednoho roku od spuštění provozu. Ve třetině případů by se měla investice vrátit do dvou let. Jen asi u pětiny konceptů se počítá s návratností vloženého kapitálu za víc než čtyři roky. Vstupní investice z kapes franšízanta se pohybuje od desetitisícových částek až po částky přesahující milion korun.

Dvě stě čtyřicet značek na výběr

„Od vzniku prvního tuzemského franšízového konceptu, kterým byl Hudy sport, uplynulo čtvrtstoletí. Momentálně na českém trhu působí přes 240 franšízových konceptů a toto číslo neustále roste. Zajímavé je, že mnoho tuzemských franšízantů stále víc volí zajeté obchodní koncepty ze zahraničí,“ říká výkonná ředitelka České asociace franchisingu Petra Ritschelová. Jedním dechem ale dodává, že to podle ní nijak neubírá na atraktivitě tuzemských franšízingových konceptů.

„Většina franšíz v Česku působí v oblasti obchodu, nejvíc jsou zastoupené koncepty založené na přírodní kosmetice, módě a farmářských produktech. Segment služeb pak reprezentují zejména koncepty z oblasti gastronomie, realitních služeb, vzdělávání, fitness nebo výživového poradenství,“ upřesňuje Petra Ritschelová.

Realitní síť RE/MAX

Partnerem seriálu je realitní síť RE/MAX Česká republika, která již 10 let poskytuje profesionální servis při prodeji, nákupu či pronájmu nemovitosti. Ve více jak 110 kancelářích po celé republice pracují zkušení makléři, kteří jsou pravidelně vzděláváni a kteří dodržují vysoké firemní standardy a přísný etický kodex. RE/MAX je od roku 2015 členem Asociace realitních kanceláří. Za roky 2015 a 2016 jako jediná realitní síť získala ocenění SuperBrands.

Partners market

Franšízy Partners market, partner tohoto seriálu, jsou naplněním vize komplexní finanční služby první volby v každém středním i malém městě na území České republiky. V příjemných prostorách získává klient přístup k individuální odborné péči a nabídce toho nejlepšího z finančního trhu včetně bankovních služeb. Franšízy Partners market jsou přátelské a profesionální.

Domácí i hosté

Mnohé z franšízových značek se na českém trhu tak zabydlily, že by jim jen málokdo hádal cizokrajný původ. Jednou z nich je například i realitní kancelář RE/MAX, která byla založena před víc než 40 lety v americkém Denveru a americký časopis Entrepreneur ji už několikrát za sebou ocenil jako nejlepší americký realitní franšízingový koncept.

„Dnes máme jenom v Česku otevřených 113 kanceláří a další pobočky plánujeme otevřít. Naším cílem je mít minimálně dvě stě kanceláří po celé České republice. Možnost se u nás nabízí každému šikovnému a pracovitému člověku,“ říká prezident společnosti RE/MAX David Krajný. Trh s nemovitostmi podle něj nabízí obrovský potenciál. Očekává se nejen růst cen nemovitostí, ale navzdory tomu i sílící zájem například o investiční nemovitosti.

Přesycení trhu pobočkami RE/MAXu ale David Krajný neočekává. Je přesvědčený o tom, že víc kanceláří třeba i v jedné lokalitě má větší tržní potenciál než jedna. „Jednoduše řečeno, víc poboček pod jednou značkou je mnohem silnější než jedna pobočka,“ vysvětluje Krajný.

Naopak ryze českým konceptem je obchodní model takzvaných Partners marketů, který rozjela poradenská společnost Partners. V současnosti je otevřeno 66 poboček a několik dalších má před otevřením.

„Aktuálně bychom se rádi rozrostli do západních Čech, kde máme i několik hotových poboček, které jsme převzali od UniCredit Bank, a postupně je obsazujeme. Celkově bychom se v následujících třech letech rádi přiblížili počtu 150 poboček,“ říká Martin Hrůša ze společnosti Partners.

Návratnost do čtyř let

Společnosti, které podnikají na bázi franšízingu, obvykle patří mezi malé a střední podniky. K výjimkám patří mezinárodní fastfoodové řetězce nebo velcí výrobci rychloobrátkového zboží. Zájemci o podnikání pod zavedenou značkou jsou k dispozici jednak webové stránky profesní organizace – České asociace franchisingu, ale informace o jednotlivých franšízových značkách lze najít i na specializovaném portálu Franchising.cz nebo TopFranchising.cz. Mezi hojně vyhledávané franšízingové koncepty v Česku patří ty se zaměřením na oblast vzdělávání, zdravý životní styl, gastronomii, prodej oděvů, léků, kosmetiky nebo třeba i servis aut. Poprvé v roce 2011 u nás převýšil počet domácích konceptů nad zahraničními. Tento trend trvá dodnes. Ze statistik vyplývá, že v průměru se investice do franšízingového modelu podnikateli vrátí do čtyř let, ale jsou franšízy s návratností i do jednoho roku. Mezi ně patří například ty, které se zaměřují na vzdělávání nebo výživové poradenství. 

Franšízingová smlouva se obvykle uzavírá na pět let, ale neobvyklé nejsou ani smlouvy delší, třeba na dvacet let, které se využívají například v oblasti gastronomie, kde je průměrná návratnost investice kvůli vyšším vstupním nákladům o něco delší. Franšízant musí počítat s tím, že většinou zaplatí licenční poplatek a jeho povinností bude odvádět franšízorovi průběžný poplatek po celou dobu svého podnikání. V průměru bývá poplatek mezi třemi a pěti procenty z obratu, ale může být i procenta dvě stejně jako i 14 procent. Dalším poplatkem, který franšízant platí franšízorovi, je takzvaný marketingový poplatek, který se nejčastěji pohybuje v rozmezí dvou až čtyř procent z obratu.

Kde hledat franšízingový koncept

Zájemci o podnikání pod zavedenou značkou jsou k dispozici jednak webové stránky profesní organizace, České asociace franchisingu (ČAF), ale i další odborné portály. Členy ČAF jsou ověřené franšízové koncepty, které přijímá tříčlenný přijímací výbor asociace. Potvrzení od asociace by mělo být zárukou, že se jedná o kvalitní koncept.

Pokud se zájemce rozhodne pro určitou značku, je vhodné zjistit si veškeré možné dostupné informace o poskytovateli licence. Není nic neobvyklého, že potenciální franšízant kontaktuje franšízanty stávající. Informace o jednotlivých franšízových značkách lze najít i na specializovaném portálu Franchising.cz, který je součástí středoevropské rodiny portálů provozovaných společností PROFIT systém. Součástí portálu je katalog franšíz, sdružující nabídky značek, které v Česku už působí nebo se chystají na vstup na trh.

Dalším zdrojem informací je internetový portál TopFranchising.cz.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Čtenáři také navštívili

5. 5. 2016 |

Franšízing: Jste svým vlastním pánem, ale...

Hlavní výhodou franšízy je, že před startem podnikánídostanete všechno na stříbrném podnose. Nevýhodou pak může být, že co vám na tom podnose servírují, musíte taky všechno sníst. Jinými slovy: franšízantovo...

29. 3. 2016 |  | 2 komentáře

Kolik stojí franšíza

Pro ty, kteří chtějí podnikat, ale nemají jasno v čem, anebo nechtějí riskovat neúspěch s vlastním podnikatelským záměrem, může být řešením franšízing. Převzetí úspěšného obchodního konceptu ovšem něco...

30. 11. 2015 |  | 9 komentářů

Novinky pro podnikatele: Sociální pojištění v roce 2016

Kolik zaplatíte za sociální pojištění v roce 2016? Minimální zálohy se zvyšují. Peníze.cz přinášejí přehled všeho důležitého: cifry platné pro rok 2016, pravidla, novinky i návod, jak si výši záloh na...

3. 4. 2015 |  | 15 komentářů

Očima expertů: Jak vybírat realitní kancelář

Chystáte se prodávat nemovitost? S výběrem správné realitky, která by vám měla pomoci, to není jednoduché. Oslovili jsme proto odborníky, aby vám poradili, jak si zprostředkovatele vybrat a na co si dávat...

29. 11. 2014 |  | 9 komentářů

Hana Michopulu: Bude dobře, když skončí restaurace, které fungují švarc

Ve druhé části rozhovoru s Hanou Michopulu budou v hlavní roli opět chlebíčky. Bavit se ale budeme i o farmářských trzích, záměru vlády vybrat v restauracích víc peněz na daních a taky o tom, proč by se...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

spotřebitel, pojišťovny, příspěvek na dojíždějí, amortizace, povinné ručení, posilovny, ušlý zisk, trh s nemovitostmi, naftová auta, připojení, michael romancov, pojištění invalidity, splátka, privátní banky, ojetá auta

9T25969, 3M34246, 1Z04453, 3M34642, 4E12554

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK