Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Účetní specialistka: Malé podnikatele může EET stát živnost. Nebo je postavit na nohy

Drobným podnikatelům přinese elektronická evidence tržeb vyšší náklady. Nejen ty jednorázové na pořízení techniky, ale každoroční. Na druhou stranu z ní ale někteří, zejména podnikající v gastronomii, můžou i profitovat, říká v rozhovoru Jolana Pražáková, účetní specialistka společnosti Sečteno.
Účetní specialistka: Malé podnikatele může EET stát živnost. Nebo je postavit na nohy

Elektronické evidenci tržeb se asi nevyhneme. Co kdybychom na ní nehledali hned to špatné, ale zkusili se podívat, jestli může podnikatelům nějak pomoci?

S povinností evidovat elektronicky všechny transakce získají podnikatelé dokonalý přehled o tom, co a v jakém množství prodávají. Je například opravdu hodně malých restaurací, bister a kaváren, které netuší, jaké položky z jejich nabídky jsou nejvíce ziskové a jestli na některých dokonce neprodělávají.

Znamená to tedy, že EET podnikatelům de facto pomůže optimalizovat jejich byznys a zisky?

Pokud budou díky EET mít konečně všechno, co zákazníkům prodávají, zaznamenané v odpovídajícím softwaru – a to budou, stát je přinutí – bude pro jejich účetní snadné identifikovat nejziskovější a nejztrátovější položky. Ty ztrátové by měli podnikatelé ze své nabídky buď vyřadit, nebo přecenit.

Jolana Pražáková

  • vystudovala VŠE fakultu informatiky, obor aplikovaná statistika
  • celý profesní život se zabývá účetnictvím a daněmi, především na pozicích hlavní účetní či účetního metodika ve velkých korporacích
  • před rokem a půl přišla do společnosti Sečteno, specializuje se na maximální využití nejnovějších technologií pro potřeby klientů účetní kanceláře
  • je členkou výboru Komory certifikovaných účetních

Právě gastronomie je hodně specifický obor podnikání, i pokud jde o cenotvorbu…

Významná část podnikatelů v gastronomii stále neumí správně kalkulovat cenu, za jakou zboží zákazníkovi prodávají. Kromě surovin vstupuje do kalkulace také energie, nájem či práce zaměstnanců. Pokud jsou marže podnikatelů nízké, musí zajistit prodej ohromného množství zboží. Pokud se jim to nepodaří, zkrachují.

Krachy podnikatelů rovnají se ztráty pracovních míst, více nezaměstnaných, růst nákladů na sociální dávky

Ano, to pravděpodobně bude odvrácená strana EET. Část podnikatelů prostě zkrachuje a nedá se čekat, že oni sami nebo jejich zaměstnanci hned najdou novou práci. Ti půjdou na úřad práce a budou pobírat například podporu v nezaměstnanosti, stát za ně bude platit zdravotní a sociální pojištění…

Řekli o EET

Simona Hornochová

Simona Hornochová, náměstkyně ministra financí, klíčová osoba projektu EET

„Opravdu chtějí lidé, kteří poctivě platí daně, neustále sponzorovat ty, co neodvedou ani korunu? Navíc, jestli někdo může podnikat jen za předpokladu, že obchází daně, tak je něco systémově špatně. Takové podnikání je pro společnost naprosto zbytečné. A pokud zavedením elektronické evidence tržeb skončí, nemělo by to být nikomu líto.“

Aleš Michl

Aleš Michl, ekonom, poradce Andreje Babiše

„Všichni budou muset on-line reportovat svoje transakce. Klíč je v tom, aby žili v riziku, že si kdokoliv může jejich účtenku on-line zkontrolovat.“

Petr Mach

Petr Mach, ekonom, politik

„Zase se tu vytvoří drahý byrokratický systém, z mnoha nevinných osob se stanou potenciální zločinci. Je to jen další krok k policejnímu státu.“

Karel Havlíček

Karel Havlíček, šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

„Nejsme z ní úplně nadšení, to nezastíráme. Na druhou stranu si ale uvědomujeme, že jsme v 21. století a dřív nebo později nás elektronické výkazy neminou.“

Hana Michopulu

Hana Michopulu, propagátorka kvalitní stravy podnikatelka v rychlém občerstvení

„Přestane existovat velká část trhu, která funguje švarc. Pro poctivé provozovatele v oblasti gastronomie to ale bude dobře. V našem oboru jsou totiž naprosto zdeformované a nereálně vysoké nájmy. Když najednou skokově odpadne řada provozovatelů, budou muset jít nájmy chtě nechtě dolů. Elektronickou evidenci tržeb za buzeraci rozhodně nepovažuju, naopak se na ni těším.“

Jiní restauratéři zase tvrdí, že jim EET živnost neohrozí…

Pokud přistoupíme k EET konstruktivně, bude snadné z evidovaných tržeb vyčíst, na čem se nejvíc vydělává, co naopak prodělává, a to vyřadit. Ve výsledku tedy podnikatelé v gastronomii mohou navýšit zisky.

A pak jsou restaurace, které už dnes využívají elektronické kasy, které jim evidují jednak prodeje, ale často dokonce i nakoupené suroviny či kalkulace nákladů u jednotlivých položek na jídelním lístku. Pro ty zavedené EET neznamená riziko, protože jejich náklady vzrostou minimálně.

EET ale bude znamenat růst nákladů a ve svém důsledku může některé podnikatele, především ty menší, položit?

Zavedením elektronické evidence vrostou náklady drobných podnikatelů a živnostníků o dvacet až třicet tisíc korun ročně. Pro velké firmy to pochopitelně není problém. Pro malé živnostníky to může být zátěž, možná i příslovečná poslední kapka.

Byrokracie je u nás obecně taková, že místo zjednodušování podnikání a motivace lidí k podnikání, demotivuje, bere chuť podnikat. Evidence tržeb tedy na jednu stranu zvýší příjmy rozpočtu z daní, ale současně i výdaje na sociální dávky – je otázka, jak příznivý ten poměr bude. I když to nakonec vyjde pozitivně pro státní rozpočet, je tu těžko vyčíslitelné negativum v podobě ztráty motivace k podnikání.

Takže jde spíš o demotivaci než o náklady?

Dopad bude mít EET především na menší a malé živnostníky a společnosti ve smyslu nákladů na pořízení patřičných pokladen a tiskáren pro tisk pokladních dokladů a kvalitní internet. Především u těch, kteří dnes pracují systémem tužka–papír nebo na principu jednoduché pokladny lze odhadnout náklady kolem 1000–2500 korun měsíčně v případě leasingu pokladního systému a platby za internet.

Něco také stojí (i čas jsou peníze) pravidelné aktualizace příslušného softwaru, nákup tonerů, papírů, údržba – řekněme pět až deset tisíc za rok. Dá se k tomu přičíst i případné školení zaměstnanců, podle velikosti firmy – náklady můžou u větších firem šplhat do desítek tisíc ročně.

Další náklady lze očekávat na úhradu účetním kancelářím – problematika DPH se značně zkomplikuje, bude častější dotazování ze strany správců daně, a to i v případě, kdy chyba není na straně podnikatele, ale na straně jeho dodavatele. Účetní kanceláře stráví víc času při zpracování dokladů, při jejich dohledávání, odpovídáním na výzvy finančního úřadu. Tento čas budou samozřejmě fakturovat klientovi. Náklady můžeme odhadnout od 500 korun na měsíc, reálně to ale bude spíš víc, v extrémním případě i tisíce měsíčně.

Očima podnikatelů

A jak to vidí sami podnikatelé? Právě jich se zavedení elektronické evidence tržeb dotkne nejvíc. Andrej Babiš plánuje vybrat miliardy korun navíc. Co tomu říkají jeho pokusní králíci? A kolik je to bude stát? Ptáme se v naší anketě malých i velkých:

Finanční správa bude muset podle náměstkyně ministra financí Simony Hornochové přijmout zhruba tři sta specializovaných kontrolorů. Může nějak nedostatek lidí negativně ovlivnit zavádění EET?

Už nyní se například při boji proti karuselovým obchodům projevuje negativně nedostatek lidí. Do Prahy finanční správa pravidelně povolává na pomoc kontrolory například se severních Čech. Tito lidé pracují za malý plat a v Praze například kontrolují firmy, kterým se na účtech točí desítky milionů měsíčně. Často se nevyznají v oborech společností, které mají kontrolovat, a v důsledku pak firmy zatěžují často nesmyslnými podezřeními na krácení daně, vyžadují často zbytečné a neopodstatněné doklady a zatěžují neúměrně jak samotné firmy, tak jejich účetní a daňové poradce. Například našemu klientovi takto zadrželi DPH v řádech milionů a zkoumali, zda si oprávněně nárokoval odpočet DPH u vodného a stočného. Obávám se, že se zavedením EET moc těchto úředníků ještě vzroste; kombinace s nízkým platem pak může svádět ke korupčnímu jednání.

Pokud si to tedy shrneme, o kolik podnikatelům vzrostou náklady spojené se zavedením EET?

U těch provozů, které budou muset elektronickou kasu pořídit, odhaduji jednorázové náklady na dvacet až třicet tisíc korun. U obou skupin pak stoupnou náklady na účetní, kteří nejen budou zpracovávat podrobnější doklady, ale mohou čelit častějším dotazům ze strany finanční správy. Tato dodatečná položka by neměla překročit deset tisíc korun za rok.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+10
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 2. 2016 19:25, Jiří

Až bude i u mé řemeslné činnosti EET povinné, tak si s tím nemusím lámat hlavu. Zjistil jsem totiž, že pokud budu za práce přijímat platby od zákazníků pouze převodem na účet, tak se na mě žádné EET nevztahuje a nemusím si s tím lámat hlavu. 99 procent plateb od zákazníků přijímám už teď převodem na můj ůčet a vyžadovat platbu převodem i od zbytku zákazníků tedy nebude problém, je jich jen pouhé 1 procento. Až tedy i na mě přijde povinnost EET, tak se tím vůbec nemusím zabývat. Samozřejmě je rozdíl když fakturuji jako řemeslník třeba 15 krát za rok anebo když fakturuje třeba provozovatel restaurace 100 krát denně. Ani v tom ale nevidím problém, i hospodský může tedy nalévat štamgastům s platbou do 14 dnů převodem na účet a takto se vyhnout povinnosti EET, záleží na každém jak si to zařídí. I já dostávám peníze převodem na účet se splatností 14 dní za svou práci a nevidím jediný důvod, proč by i hostinský nemohl přijímat platbu převodem na účet se splatností 14 dnů. Jsem tedy rád že nemusím EET vůbec řešit a ani nějaká hlášení na FÚ mě nemusí trápit, nejsem totiž plátce DPH.

Reagovat

 

+33
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Karel 28. 08. 2015 08:18)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 3. 2016 15:51, rob

Jiri, tak nechod do hospod ty risko.

Reagovat

 

-19
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (24 komentářů)

16. 9. 2016 | 13:26 | Peta

taky si myslim ze to dkaze mnoha podnikatelum i pomoct, ja uz mam svou pokladnu taky.. z miniposu neni cas ztracet cas a pak si zvykat na neco jineho. proste do toho vlitnete. :) stejne nas to nemine uz více

6. 9. 2016 | 20:18 | Michal Starý

Zdravím vás všechny!
Dnes bych vám chtěl všem nabídnout výrazné ulehčení přechodu na elektronickou evidenci tržeb. Ať už se vám to líbí nebo ne, my všichni podnikatelé se budeme muset připravit na chystanou legislativní...
více

6. 9. 2016 | 11:35 | Kulheim Oldřich

To je samozřejmě pane Jiří u Vaší řemeslné činnosti správně. Živnostníci, kteří jsou na tom podobně, to, pokud nebudou zmatkovat, udělají jako Vy (nebo podobně). Ti, kteří mají například hospodu nebo prodejnu čehokoliv...více

25. 8. 2016 | 8:11 | Luboš

Je to hezké co říkáte ale dokážete si u malé vesnické hospůdky nebo krámku kde není bankomat každý den se nakupuje pouze na denní spotřebu. Nakupovat musíte za hotovost. A teď raď šikulo. více

10. 8. 2016 | 20:19 | Nespokojený

Vážený pane Babiši Píšu Vám z našeho penzionu pro důchodce, abych Vám řekla, jak si vážíme všeho, co jste pro nás poslední dobou udělal. Říkala stará Blažková, že tahleta EET, co ji budete zavádět, konečně přinese spravedlnost...více

Čtenáři také navštívili

31. 7. 2015 |  | 22 komentářů

Očima podnikatelů a živnostníků: Jak změní EET vaše podnikání?

Tentokrát se v naší anketě neptáme odborníků na ekonomiku a finance, ale podnikatelů – malých i velkých. Právě jich se zavedení elektronické evidence tržeb dotkne nejvíc. Andrej Babiš s ní plánuje vybrat...

23. 7. 2015 |  | 43 komentářů

Lukáš Kovanda: Proč teď už vůbec nesouhlasím s elektronickou evidencí tržeb

Česká vláda začíná boj proti šedé ekonomice ze špatného konce. Místo aby se zabývala opatřeními, která dokážou opravdu snížit motivaci podnikatelů k „odchodu“ do šedé zóny, dává jim najevo, že jim nevěří...

16. 6. 2015 |  | 10 komentářů

Daňový expert k evidenci tržeb: Stát nezvládá své povinnosti. Tak je hází na poplatníky

Minulý týden jsme přinesli rozhovor se Simonou Hornochovou, náměstkyní ministra Babiše a jeho pravou rukou pro zavádění elektronické evidence tržeb. Dnes přinášíme „protipohled“ Ondřeje Lichnovského, advokáta,...

8. 6. 2015 |  | 54 komentářů

Jak někdo může hájit lidi, co neplatí daně?

Z dobře placeného místa v prestižní auditorské firmě odešla do státní správy. Stala se náměstkyní ministra financí Babiše. Její kompetence: daně a cla, klíčový projekt: elektronická evidence tržeb. Minulý...

31. 1. 2015 |  | 34 komentářů

Živnostníci jako terč? Nemá cenu cílit na zajíce, když tu běhají vypasení kanci

„Nízká nezaměstnanost v Česku je daná i tím, že je tady 1,2 milionu podniků a živnostníků. Zajímalo by mě, jak by se politici tvářili, kdyby si třetina OSVČ šla stoupnout na úřad práce,“ říká v rozhovoru...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Harmonogram burzovního dne, Prémie za likviditu, PX 50, porušení pracovních povinností, dohoda o zrušení pracovního poměru, zákoník práce, kariéra, ochranná lhůta, bytová politika, odboráři, era účet k podnikání, účet cenných papírů, , biankosměnka, rozhodčí, rebalancování, délka investice, FIO

2B58179, 1U00172, 1J88888, 5L02606, 9A42388

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK