Byznysplán: Milionové jojo Vaška Kroutila

Petra Dlouhá | rubrika: Publicistika | 20. 6. 2015 | 3 komentáře
Poprvé roztočil jojo, když mu bylo dvanáct. Ve dvaceti se stal mistrem Evropy. A začal se rodit byznysplán… Původně pankáčskou firmu zakládali s bráchou v pokojíčku. Loni prodali joja za dvacet milionů.
Byznysplán: Milionové jojo Vaška Kroutila

Bývala to dřevěná hračka na špagátku. Dneska je jojo freestylový sport, podívaná…, pro zapálené yoyery vášeň, způsob života. Čtete správně: Vašek Kroutil není jojař. Je to yoyer. S moderním nástupcem hračky – yoyem s ložiskem, které se v Česku objevuje v roce 2000 – předvádí dechberoucí show.

V pět u Kotvy

Píše se rok 2002. Brácha Jakub přináší yoyo ze školy, Vaška nadchne. Učí se jeden trik za druhým. Doslechnou se, že se parta yoyerů schází každý čtvrtek v Praze před Kotvou. Pak se jde do tělocvičny. Přijít může každý, dáte pade a trénujete. Nebýt o šest let staršího Kuby, možná by se Vašek neodhodlal. „Ale zapadli jsme rychle.“ V roce 2004 se koná první mistrovství republiky. Pro čtrnáctiletého Vaška první soutěž v životě. Odnáší si bramborovou medaili.

Zlom přichází o dva roky později: v šestnácti se poprvé stává mistrem republiky. Americká firma Yoyofactory, jeden z největších výrobců yoya, hledá v Evropě nového člena týmu. „Sešlo se pár náhod a vybrali mě,“ vypráví Vašek. Stává se prvním českým sponzorovaným yoyerem. Tým ho posílá na vystoupení a soutěže po celém světě. V roce 2010 se po půlstoletí pořádá v yoyování mistrovství Evropy – v Praze. Pro yoyery ze starého kontinentu výzva, všichni byli motivovaní, všichni dřeli. Vyhrál Vašek Kroutil. „Takové štěstí už jen tak mít nebudu,“ odtuší skromně. V průběhu mistrovství dostanou s bráchou nápad: zakládají blog. Pojmenují ho Slušný.net. Marketingový plán? Ten za tím nehledejte. „S kamarády jsme si fandili a řvali na sebe: Slušný!“ vykládá Vašek.

Jojo? Jo yoyo!

Dřevěnou nebo plastovou hračku, která jezdí po provázku nahoru a dolů, známe z dětství všichni. S vylepšeným nástupcem joja ale dokážete při troše šikovnosti a trpělivosti vystřihnout zajímavější triky. Má kuličkové ložisko a provázek není připevněný k osičce spojující disky, jen ji obmotává. Vyrábí se z plastu nebo hliníku, nejdražší kousky z titanu.

Z tradiční hračky, známé už ve starověku, se stalo náčiní pro freestylový sport, ve kterém se pořádají národní mistrovství i světové soutěže. Jeho čeští příznivci pro své náčiní používají anglický zápis – yoyo. Děláme to jako oni, nepřišlo by nám správné mistrovat mistry.

Na pankáče

„Lidi psali, ptali se, kde koupit yoyo. Došlo nám, že je tu neuspokojená poptávka,“ pokračuje. Existoval web Yoyo.cz, kde fungoval i e-shop. A pak tu byl projekt Jupiter, dnešní Yoyo Store, který vede yoyer Honza Kordovský. I tam ale některé značky scházely. Třeba právě Yoyofactory.

Vašek zrovna začínal studovat Vysokou školu ekonomickou. „Dali jsme s bráchou dohromady úspory, celkem asi sedmdesát tisíc, a objednali yoya. Web postavil Kuba doma na koleni.“ Yoya skladovali v pokojíčku. Bydleli u rodičů, náklady nulové. Pomáhali čtyři kamarádi – yoyeři, samozřejmě. „Říkali jsme s bráchou klukům – hele, máme blog, e-shop, tak pojďte udělat Slušný tým, pomůžete nám natáčet videa s triky, my dáme peníze na naftu, až pojedeme na soutěž. Prostě to bude takhle pankáčsky fungovat. A oni – jasně, super. Videa pomáhala propagaci. Všichni ti kluci jsou top yoyeři, každý měl své fanoušky.“

Cink. A jízda

„Když cinknul mail s objednávkou, byli jsme úplně bez sebe,“ vzpomíná. Ze začátku expedovali dvakrát týdně. Na poště je nesnášeli. „Zabrali jsme okýnko na hrozně dlouho, až později nám poradili, ať si zařídíme svoz.“ Pak začali nabízet i osobní odběr. Doma. „To časem začal být průšvih. Lidi čekali u branky, já přišel s objednávkou, na ulici jsme si předávali peníze. Občas přišly i děti, dával jsem jim provázky a ložiska v pytlíkách, asi to vypadalo všelijak,“ směje se Vašek. Později u branky postávaly celé skupiny. Prodávali rodiče i babička.

Rozšiřoval se taky sortiment. V pokojíčku se vršily zásoby. „Když jsem šel večer spát, musel jsem přeskládat krabice. Došlo nám, že to chce změnu.“ Půl roku po spuštění e-shopu kluci otevírají kamennou prodejnu v Praze na Albertově. Ptám se Vaška, jestli v té době už měli nějaký kapitál. „My jsme vůbec nevěděli, prostě jsme v tom lítali. Za utržené peníze jsme objednávali další yoya. Našli jsme nejlevnější prostory a šli do toho. Říkali jsme si, že když prodejnu neuživíme, nemá to cenu.“ Brácha Jakub nechal práce. Nebyl čas – začal naplno pracovat pro firmu Slušný.

Vašek Kroutil a jeho yoyo

Světový unikát

Byznys se roztáčel rychleji než yoyo. Rok 2014 byl rekordní: Kroutilovi prodali čtrnáct tisíc yoyí, obrat překročil dvacet milionů korun. Z Česka se, bez nadsázky, stala yoyařská velmoc. Praha má dvě kamenné prodejny, které nabízejí výhradně yoya – jednu vedou bratři Kroutilovi, druhou Jan Kordovský. Konkurují si gentlemansky, dobře se znají. „Kdybychom se hádali, poškodíme celou českou scénu. Spolupracujeme v rámci asociace. Zrovna dneska máme sraz,“ zmiňuje Vašek.

Každopádně, světový unikát. Další takový obchod najdete jen v Tokiu a Singapuru. Prodejna funguje jako setkávací místo. Cílová skupina? Děti a teenageři od deseti do šestnácti. „Děti přijdou po škole, seknou s taškou a trénují. Oblíbené jsou nedělní kurzy, kdy přijíždějí i mimopražští.“

Za úspěchem Kroutilovic podnikání i boomem yoya v Česku do značné míry stojí fakt, že byznysplánu předcházelo nadšení pro věc: vášeň pro yoyo. I když kluky podnikatelské úspěchy nakoply, nejsou jediným cílem. „Kdyby nám šlo jen o to prodat co nejvíc, budeme se snažit dostat yoyo na regály obchoďáků, nebudeme dělat kurzy, tábory, soutěže, dvě stě výukových videí ročně…“

Vašek se snaží neztrácet kontakt se zákazníky – s dětmi. „Klučina si v prodejně stěžoval, že mu učitelka zabavila o přestávce na chodbě yoyo. A já si říkal: ježiši, proč? Vždyť je to daleko lepší, než kdyby tam běhali nebo kouřili za plotem…“ Na mistrovství Ruska vyprávěl historku šéfovi Yoyofactory. „Říkal, že zrovna jedou po Kalifornii školní tour.“ Vašek se na čtrnáct dní k americkému turné přidal, přivezl know-how a tým Slušný uskutečnil šňůru po českých školách. Pro velký úspěch bude od září pokračovat.

Dostane se vám do hlavy

„Rádi bychom, aby se z yoyování stal plnohodnotný sport. Ale k tomu je dlouhá cesta,“ uvažuje Vašek. Být top yoyer podle něj vyžaduje každodenní dril. „První triky se naučíte rychle, dál už to je těžší. Yoyo vás ale pohltí, dostane se vám do hlavy, pořád vymýšlíte triky, yoyujete na zastávce cestou do školy, všude…“ Prostě zábava.

Příprava na soutěž už je řehole: na tříminutovou písničku yoyujete do zbláznění, pilujete svoji show. Kromě náročnosti triků se hodnotí celkový dojem z vystoupení, vyhraje, kdo umí – a kdo umí prodat. „Člověk má popraskané, rozřezané ruce, bolí ho záda, písničku slyšíte stokrát denně, ale vidíte výsledky,“ říká Vašek.

A cena za tuhle hračku? Od dvou set korun do pěti tisíc. Záleží na materiálu, ložiscích, kvalitě výroby, značce. K mání jsou i kousky z limitované řady podepsané mistrem světa. Začátečnická yoya jsou z plastu, nejdražší z titanu, dobrý standard z hliníku. Hliníkové yoyo má i Vašek, Yoyofactory mu vyrobila vlastní model, který sám navrhnul. „Cena dost klesla. Dneska už za tisícovku, možná i osm set, pořídíte yoyo, se kterým můžete uspět na světových soutěžích, což dřív bylo nemyslitelné.“

Cesta do Evropy

Po našlapaném roce 2014 pociťují Kroutilovi nevyhnutelný pokles zájmu, je možné, že vrchol tržeb v Česku mají za sebou. Trápit je to ale příliš nemusí. „Firma Yoyofactory nám svěřila evropskou distribuci, takže se nám otevřela celá Evropa. Už neděláme jen maloobchod Slušný, ale i velkoobchod celé produktové řady Yoyofactoy. Chceme se soustředit i na trhy v jiných zemích. Bude to těžší, ale je to výzva.“

Vaškovi je pětadvacet, zrovna dopisuje diplomku. Soutěžit v yoyování bude dál. I když už má vlastně splněno. Vítězství na mistrovství Evropy a třinácté místo z mistrovství světa, které přidal loni, jsou mety, které, jak sám říká, překoná těžko. „Rád bych ale vychoval českého yoyera, který mistrovství světa vyhraje,“ prozrazuje.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+80
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Oldřich Bajer: Mít spoustu peněz není zodpovědnost, která by mě měla svazovat

16. 5. 2015 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Oldřich Bajer: Mít spoustu peněz není zodpovědnost, která by mě měla svazovat

„Nesouhlasím s názory, že je trh na internetu nasycený a že se už nebudou opakovat příležitosti, které tu byly před rokem 2000,“ říká v exkluzivním rozhovoru Oldřich Bajer, jeden z... celý článek

Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

15. 4. 2015 | Petra Dlouhá | 5 komentářů

Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

Kluci z Ostravy nakoupili žehličky, najali ženy přikované k bytu a dětem a začali Pražanům nabízet prádlo žehlené s láskou.

Barbora Rektorová: Nejhorší je dělat, co lidé chtějí

28. 3. 2015 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Barbora Rektorová: Nejhorší je dělat, co lidé chtějí

„Člověk se musí soustředit na zákazníka. Ale ne na jakéhokoli zákazníka,“ říká v druhé části našeho rozhovoru Barbora Rektorová. Restauratérům – začínajícím i těm, kteří se potřebujou... celý článek

Geniální chlebíčky sestry Michopulu

22. 11. 2014 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Geniální chlebíčky sestry Michopulu

Propagátorka místního a kvalitního stravování. Organizátorka prvních farmářských trhů. Autorka populárních kuchařek. Gastroguru Hana Michopulu jde s kůží na trh. V centru Prahy otevřela... celý článek

Od tramvaje k vibrátoru: Cesta designerky Anny Marešové

30. 8. 2014 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Od tramvaje k vibrátoru: Cesta designerky Anny Marešové

Uznání odborníků sklidila už za svůj projekt Tramvaj pro Prahu. Mediálně známá ale začala být až díky vítězství v Národní ceně za studentský design s kolekcí erotických pomůcek Whoop... celý článek

Partners Financial Services