Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

Petra Dlouhá | rubrika: Publicistika | 15. 4. 2015 | 5 komentářů
Kluci z Ostravy nakoupili žehličky, najali ženy přikované k bytu a dětem a začali Pražanům nabízet prádlo žehlené s láskou.
Byznysplán: Prádlo žehlené s láskou

Od dvanácti spolu nocovali pod stanem na táborech. Znovu se potkali v Praze. „Já dokončil školu, Honza psal diplomku,“ vypráví Martin, absolvent filmové režie. Chtěli rozjet internetový projekt zaměřený na žehlení problémů ve vztahu. Dopadlo to jinak. Uspořádali casting pro ženy připoutané k domovu – invalidní nebo pečující o nemocné dítě – a dali jim do rukou žehličky.

Příběhy dam, které vyžehlí prádlo, jež kurýr vyzvedne a zase doručí až k vašim dveřím v úhledném balíčku převázaném oranžovou mašlí, jsou k mání na webu. „Prádlo je tipťop, vyžehlené s láskou od konkrétní paní – ne někde v neosobní prádelně v nákupním centru,“ pochvaluje si Honza. S bičem prý nad „svými ženami“ nestojí. „Vyžehlené prádlo vnímají jako svoji vizitku, která nakonec visí i na balíčku,“ pokračuje student geografie. Diplomku pořád nedopsal. Na školu nezbývá čas. „Rodiče jsou nervózní, ale já dostuduju.“

Projekt se měl jmenovat Paní na žehlení. Jenže doménu vyfoukla konkurence. „Službu spustili měsíc předtím, než jsme zformulovali celou ideu – jako pomoc ženám hendikepovaným na trhu práce. Přišli jsme s křížkem po funuse,“ uznává Martin. Nakonec zvítězilo anglické Ironing Ladies. „Je v tom fórek odkazující k železné lady. A jsme připraveni na zahraniční expanzi,“ směje se.

Jan Roháč a Martin Jůza

Jan Roháč (1987) dokončuje studium geografie na Univerzitě Karlově. Martin Jůza (1986) vystudoval filmovou režii na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Pocházejí z Ostravy. Na projektu Ironing Ladies pracují od ledna 2013. 

Univerzita podnikání

Podnikání naostro běží rok. Před startem za něj kluci utratili asi čtyřicet tisíc. „Draho vyšel web, chtěli jsme pro zákazníky pohodlný rezervační systém,“ říká Honza. Postupně do Ironing Ladies investovali už dvě stě tisíc, polovičku si půjčili. „Některé investice byly zbytečné. Ale je to první zkušenost, univerzita podnikání, kterou si platíme,“ míní Martin. Další injekce v řádu desetitisíců přišly za vítězství ve startupových soutěžích a od nadace Vodafone, která klukům poskytuje byznys mentoring. O velké dotace ale mladíci nestojí. „Když si vezmeme milionový grant z Evropské unie, můžeme našim paním ty peníze rozdat bez žehlení a odpustit si tu show. Nechceme umělý projekt, ale konkurenceschopnou službu.“

Ze začátku rozvážel prádlo Honza. Občas i metrem. První auto bylo od Martinovy mámy. „Hned se pokazilo. Pronajali jsme si jiné a do měsíce nám ho ukradli. Tak jsme koupili dodávku a brzy ji se ztrátou prodali,“ líčí Martin počáteční svízele.  

Anketa

Žehlíte?

Hledá se partner

Dnes už mají řidiče a koordinátorku, která cesty ke klientům plánuje. Stálých zákazníků je asi pětadvacet. Typický klient? „Podnikatelky, manažerky, manažeři – košiláři nebo mámy s kupou prádla a bohatým manželem,“ odtuší Martin. Minimální objednávka dělá tisícovku. „Za tu cenu vyžehlíme dvacet košil a pár triček k tomu,“ počítá. Měsíčně vyřídí Ironing Ladies tak šedesát zakázek. „Aby bylo podnikání udržitelné, potřebujeme obrat zdvojnásobit,“ dodává Honza. Investora zatím nehledají. „Byl by to spíš sponzoring, nemůžeme zaručit, že se investice vrátí.“

Ideální zkušenost mladíci nemají ani s hledáním partnerů. „Dostali jsme devět žehliček od známého výrobce, ale žehlily špatně – stěžovaly si naše paní i klienti. Dodnes ty žehličky nemůžeme prodat,“ vykládá Martin. Firma si přitom na Ironing Ladies udělala solidní reklamu.

Spojit jméno s projektem mladých kluků, jejichž podnikání má sociální rozměr, se líbí leckomu. Což může být výhoda – hlavní cílovou skupinou jsou teď pro Ironing Ladies korporace, respektive košile jejich zaměstnanců. „Nejvíc nás stojí dojíždění za klientem. Spolupráce s korporací znamená hromadu prádla na jednom místě. Dnes máme hromadu prádla rozházenou po Praze. Ale zákazníků z domácností se vzdát nechceme,“ vysvětluje Honza.

„Jenže není snadné firmy přesvědčit, že hlavním smyslem spolupráce s Ironing Ladies je nabídnout užitečnou službu zaměstnancům,“ navazuje Martin. Neotřelost podnikatelského nápadu, která klukům otevírá dveře, se z druhé strany stává limitem – občas se na ně dívají jen jako na dobročinný projekt, který je fajn podpořit. Honza s Martinem jsou odhodláni tuhle představu zbořit. Vypadá to nadějně. „Ladíme spolupráci s jednou bankou a s velkou auditorskou firmou. Zaměstnanci budou moct nechávat prádlo na recepci, za pár dní dostanou vyžehlený balíček zpět,“ prozrazují. Až se podaří vypilovat funkční model, půjdou chlapci z Ironing Ladies dělat byznys zas o korporaci dál.

Máte tip na inspirativní podnikatelský příběh? Dejte nám vědět třeba o kousek níž v diskuzi, pošleme ho rádi dál!

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 4. 2015 20:42

Za tu cenu bych chtěla vidět ty zákazníky

Zobrazit celé vlákno

+5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

11. 4. 2015 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 1 komentář

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

„Chceme, aby lidé při nakupování na internetu nemysleli jen na sebe. Náš start-up pomáhá financovat neziskové organizace, malé sportovní kluby nebo třeba divadelní soubory, které by... celý článek

Barbora Rektorová: Nejhorší je dělat, co lidé chtějí

28. 3. 2015 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Barbora Rektorová: Nejhorší je dělat, co lidé chtějí

„Člověk se musí soustředit na zákazníka. Ale ne na jakéhokoli zákazníka,“ říká v druhé části našeho rozhovoru Barbora Rektorová. Restauratérům – začínajícím i těm, kteří se potřebujou... celý článek

Bude to jízda! Vítěz nad prokrastinací jde dobýt svět

21. 2. 2015 | Ondřej Tůma | 6 komentářů

Bude to jízda! Vítěz nad prokrastinací jde dobýt svět

„Byznys pro mě nikdy nebyl na prvním místě. Musím vidět, že to má nějaký smysl. Že naše práce lidem skutečně pomáhá,“ říká v našem rozhovoru zakladatel vzdělávacího institutu GrowJob... celý článek

Máme miliony eur na investice. Podnikatelů s ambicí dobýt svět je ale málo

20. 12. 2014 | Martin Vlnas | 11 komentářů

Máme miliony eur na investice. Podnikatelů s ambicí dobýt svět je ale málo

„Chceme investovat do firem, které porostou o tři až sedm procent každý týden minimálně po dobu dvou tří let. Aplikujte tohle na firmy, které začínají a říkají si start-up. Zjistíte,... celý článek

Od tramvaje k vibrátoru: Cesta designerky Anny Marešové

30. 8. 2014 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Od tramvaje k vibrátoru: Cesta designerky Anny Marešové

Uznání odborníků sklidila už za svůj projekt Tramvaj pro Prahu. Mediálně známá ale začala být až díky vítězství v Národní ceně za studentský design s kolekcí erotických pomůcek Whoop... celý článek

Partners Financial Services