Nejsme cestovní kancelář, ale spíš komunitní projekt, do kterého se může zapojit kdokoliv z jakéhokoliv koutu světa,“ tak popisuje Kateřina Mikulková cestovatelský projekt Travelove, který má spojit lidi, kteří rádi cestují, s těmi, kteří jim mají co ukázat.
V čem se Travelove liší od běžných cestovních kanceláří, na koho cílí?
Určitě na všechny, kteří dávají přednost autentickým zážitkům, chtějí poznat a zažít něco z opravdového života v dané lokalitě. S cestovkou se dostanete hlavně na turisticky známá místa. Nám jde především o poznání zajímavých koutů, lidí a maličkostí, které znají jen místní. Vymyslíme nejen zážitky, ale detailně je i naplánujeme. Takže se nemusíte zabývat tím, co všechno navštívit, jak se tam dostat, kolik to bude stát a podobně. Často se na nás obrací klienti, kteří by chtěli jet na Rhodos, jestli jim můžeme naplánovat cestu. Tak nefungujeme, vždycky musíme mít v dané lokalitě autora cesty, kterému věříme.
Autor cesty je někdo z místních, kdo cestovatele provede?
Je to člověk, který v tom místě žije, zná místní lidi, zajímavosti… Autor cesty vždycky připraví nějakou sadu zážitků, díky kterým cestovatelé mohou město opravdu poznat – procházky po zapadlých čtvrtích, návštěvu trhů nebo třeba vaření specialit s místním kuchařem. Náš úkol je pohlídat vyváženost aktivit. Nechceme, aby byl celý výlet jen o vaření nebo památkách. Úplně první cesty jsme dokonce sami testovali. Teď když jich začalo přibývat, posíláme na ně naše cestovatele testery. Když jsme s navrženou cestou spokojeni, nabídneme ji na webu a klient už si jen vybere. Chce jet do Barcelony? Pak si může vybrat vaření paelly, návštěvu nejlepších tapas barů, procházku po El Raval nebo piknik v parku. A to je všechno – my už vymyslíme, kdy kam půjde. Dostane od nás vlastního tištěného průvodce, s vlastním jménem, vlastním itinerářem, všemi informacemi, a může vyrazit. Pokud chce, zajistíme i ubytování a dopravu. To děláme doplňkově, abychom zajistili co největší komfort.
V průvodci jsou tedy rozepsané vybrané zážitky a jejich časový harmonogram?
Přesně tak. Klient si vybere, co by ho zajímalo, kolik dnů tomu chce věnovat a poptá u nás cestu. My se nato podíváme a na první pohled nám může být jasné, že všechno se nedá stihnout. Takže to s klientem probereme – zážitky se rozloží do více dnů, něco se ubere a podobně. V konkrétním průvodci má klient, co ho čeká, v jaké dny a časy. Je to rozepsané tak, aby viděl co opravdu nevynechat, třeba zážitky, které jsou už dopředu zaplacené. Pak je tam ale třeba nějaká procházka, která je zdarma, a pokud se někomu nechce a raději by šel na drink, proč ne? Nechceme nikoho honit z místa na místo, právě proto neděláme cestovku a nevozíme skupiny turistů. Cestování by podle nás mělo být hlavně o volnosti. Tohle má každý rozepsané individuálně, navíc tam jsou informace o konkrétních zážitcích. Nebo i aktivity, které dělají klienti sami, takže to musí být podané opravdu detailně, aby se nikdo neztratil, plus třeba návrhy, kde se dobře najíst.
Autory cest platíte nebo fungují na bázi dobrovolnictví?
Odměňování autorů byla asi nejtěžší část, na které jsme dlouho pracovali. Autory odměňujeme finančně, ale do budoucna bychom rádi zkusili i jiné alternativy, které by k vytváření cest motivovaly ještě více lidí. Třeba tak, že když někdo vytvoří cestu do Barcelony a rád by se podíval třeba do Izraele, tak dny, které sám vytvořil, si může vybrat „zpět“ pro své vlastní cestování. Máme několik modelů odměňování, které testujeme.
Kam se s vámi můžou klienti vydat?
Máme osmnáct oficiálně spuštěných a otestovaných cest. Čtyři z nich jsou po Česku – Praha, Pálava, Macocha a okolí a Mostecko. Ze zahraničí třeba Paříž, Řím, Madrid, Barcelonu, Finsko, Bretaň nebo Bavorsko. Některé cesty jsou speciálně vymyšlené pro rodiny s dětmi.
Máte speciální zážitky i pro rodiny?
Ano, máme celé cesty přímo pro rodiny. Do velkých měst a na neznámá místa se rodiče s menšími dětmi často obávají vyrazit, a proto raději volí pohodlnější možnost – moře a pláž, i když by určitě někteří z nich raději cestovali aktivněji. Chtěli jsme jim to dopřát, a tak jsme vytvořili cesty složené pouze ze zážitků, které děti zvládnou a budou je bavit. Je hloupost pochodovat celý den s dětmi po městě, proto veškeré zážitky přizpůsobujeme dětem. Je jasné, že děti z ciziny nebude bavit při návštěvě Prahy sedět a koukat se, jak rodiče vaří tři hodiny knedlozelo. Ale když samy dostanou třeba perníčky, které můžou zdobit, je to hned o něčem jiném. V Barceloně jde zase celá rodina na trh, děti vykrajují postavičky z ovoce, které si snědí, a můžou pokračovat dál. Chceme, aby se děti zabavily, zároveň, aby o zajímavé zážitky nepřišli ani rodiče a mohli se vydat do míst, kde třeba ještě sami nebyli. Zároveň se snažíme, aby to bylo naučné i pro děti, takže pro ně připravujeme speciální dětské průvodce, podle věku, aby to pro ně bylo srozumitelné. Pomocí průvodce se snažíme zapojit celou rodinu – sledováním mapy, hledáním indicií, luštěním křížovky, která je dovede k pokladu.
Nabízíte v rámci rodinných cest třeba i hlídání dětí?
Nad hlídáním jsme hodně přemýšleli a poprvé ho vyzkoušíme v Praze. Nemám ale pocit, že by o něj rodiče příliš stáli. Spíš opravdu chtějí trávit čas pohromadě s rodinou. Kdyby ne, jedou sami.
Lidé, kteří vaše klienty provázejí, musí být poměrně flexibilní, aby uspokojili všechny časové požadavky, jak se vám to daří sladit?
Právě proto můžou být některé zážitky jen v určité dny. Když sestavujeme itinerář do průvodce konkrétního cestovatele, vždycky víme, co půjde a co ne, nikdy se to neřeší až na místě. Musím říct, že zatím to všechny, kdo s námi spolupracují, baví. Máme třeba pekárnu, která má svoji produkci, přesto nám pokaždé, když jim chceme přivést nějakou rodinu, vyjdou maximálně vstříc. Někdy mám pocit, že jsou naopak rádi, že můžou ukázat, co umí a v čem jsou dobří.
Musíte k nim mít velkou důvěru. Několik měsíců dopředu jim naplánujete schůzky, přitom nikdy nevíte, co se stane, jestli třeba neonemocní. Už se vám stalo, že nějaký zážitek nedopadl?
Každé setkání ověřujeme, spojíme se s nimi v konkrétní den, jestli s tím opravdu počítají. I přesto se nám stalo, že jsme si u paní setkání ověřili, ona opravdu stála na smluveném místě, jenomže odvezla jiné klienty. Pak nám ještě poslala fotku, jak moc si výlet užívají. Naši cestovatelé tam zůstali, ale protože to bylo ve Španělsku, kde máme hodně kontaktů, mohli jsme hned začít řešit nějakou náhradu. To je výhoda velkých měst – je tam víc lidí, kteří jsou schopní něco ukázat. Samozřejmě, že za zážitek, který neproběhne, buď vrátíme peníze, nahradíme ho jiným nebo ho přeplánujeme.
Nebojíte se, že je to jednou nepřestane bavit, že zkrátka po pár letech nevyhoří?
Věřím, že to bude fungovat flexibilně. Může se stát, že někdo vypadne, zároveň ale autor cesty potká nové zajímavé lidi, takže vytvoří nové zážitky. Někdy stačí vymyslet jen maličkost, třeba ve Finsku můžete jít do nejsevernějšího McDonaldu na světě – nemusí jít nutně o jízdu se sobím spřežením za sto eur. Určitě je ale potřeba udržovat lidi aktivní, taky proto se zatím zaměřujeme hlavně na Evropu, abychom je mohli poznat a jednoduše se s nimi domluvit. Chceme s nimi být ve spojení, aby sami viděli, že jsou jejich cesty úspěšné, a měli chuť udržovat je v kondici.
Odlišujete zájmy klientů – někdo třeba nechce péct buchty, ale raději by aktivně sportoval. Dokážete i jemu naplánovat trasu na kole nebo na běhání?
Jednostranně sportovní cesty nemáme, ale ve spoustě našich cest nějaký sport je. Třeba Pálava je jako stvořená pro kola, máme tam i projížďku na koni. Navíc vždycky je tu možnost nechat si od nás naplánovat jen jeden den, který strávíte poznáváním, a zbytek dovolené můžete aktivně sportovat po vlastní ose.
Byli byste schopní zařídit v Barceloně lístek na fotbal?
Určitě. Fotbal jsme zrovna zařadili do Říma. Původně tam nebyl, možná proto, že autorkou cesty byla žena, ale hodně klientů o něj projevilo zájem, tak jsme ho přidali. Cesty nejsou statické, neustále se inspirujeme klienty, zážitky doplňujeme, ale taky ubíráme, pokud nemají odezvu.
A o kolik jsou vaše služby dražší než klasické poznávací zájezdy?
Předně klasické poznávací zájezdy jsou pro větší skupiny lidí. S námi může jet jen pár nebo rodina. Takže nemusíte trávit dovolenou v houfu ostatních turistů. Chceme být transparentní, a proto klientovi uděláme přesnou kalkulaci, kolik bude platit za ubytování, za cestu. Za zážitky platí opravdovou cenu a my si k tomu účtujeme 500 korun na den.
To není velká suma, se zařízením cesty máte ale dost nákladů. Myslíte, že můžete být dlouhodobě ziskoví?
Business model je postaven na opakování stejných cest a stejných kombinací zážitků u většího množství cestovatelů. Přitom by se nároky na zpracování jednotlivých cest měly výrazně snižovat. Travelove jsme spustili v říjnu, takže ještě nejsme v černých číslech a nevíme s jistotou, jestli je tato naše hypotéza správná. Ale hodně klientů si nakoupilo cesty teď na jaro, brzy tedy uvidíme. Když jsem ale sama minulý rok první cestu vytvářela a následně připravovala pro přátele, aby celou službu vyzkoušeli, už s třetím cestovatelem jsem byla při přípravě na polovině času.
Jaké nové cesty letos chystáte?
Přidáme několik dalších míst v Evropě, která už máme rozjednaná. Konkrétně třeba Maltu a Řecko, takové destinace, kam si lidi jezdí jen lehnout k vodě. Chceme jim ukázat, že dovolená se dá strávit opravdu aktivně a bez plánování. Další cesty budou po Chorvatsku, Německu, Rakousku a taky na Slovensku. Jinak jsme ve spojení s lidmi od Vancouveru, Abú Dhabí až po Nový Zéland. Několik lidí se nám s návrhem cesty ozvalo samo. Takže uvidíme, co se z toho vyvine. Hodně mě překvapilo, jak těžké je cestu připravit. Protože, když ji plánujete sami pro sebe, tak pak lehce skousnete, že něco nevyjde, ale připravit to pro druhé, je mnohem náročnější.
Sdílejte článek, než ho smažem