Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Vydělat se dá nejen na geniálních nápadech

Vydělat se dá nejen na geniálních nápadech
Kdo chce začít podnikat, musí si na začátku stanovit jasnou podnikatelskou vizi, měřitelný cíl a sepsat uskutečnitelný podnikatelský plán. Pokud tyto základní stavební kameny má, může se bez obav pustit do vlastního podnikání. Čtěte první díl naší Abecedy podnikatele.

Snad každý člověk si jednou za život pohrává s myšlenkou vlastního podnikání. Řada z nich tuto ideu zhmotnilo a nyní podnikají jako živnostníci (OSVČ), popřípadě jsou majiteli vlastní firmy. Mnoho lidí z prvotního nadšení rychle vystřízlivělo, s podnikáním vůbec nezačalo. Nebo jej předčasně skončili s nenaplněnými cíli, zklamáním a v nejhorším případě i velkými dluhy. Přitom recept na úspěšný start není zase až tak složitý.

Důležité je hned na začátku znát odpovědi na několik otázek. První z nich se týká samotného zájemce o podnikání. Musí si říct, zda je sebevědomý, odvážný a pracovitý. Pokud je navíc ochoten podstoupit zásadní změnu životního stylu, je na dobré cestě. Neboť ve vlastním podnikání bude odkázán pouze na sebe, kdy stálost měsíčního příjmu se stane minulostí. Hrozba ztráty zákazníka či důležité zakázky a její přímý dopad na peněženku bude všudypřítomný. Na druhou stranu jsou tato rizika dostatečně vyvážena možnou výší výdělku, která odpovídá pouze vlastním schopnostem.

Dalším krokem na cestě, jak se stát úspěšným podnikatelem, je mít jasně stanovený reálný CÍL, neboli čeho chceme ve své podnikatelské práci dosáhnout. Cíle mohou být různé, od zajištění rodiny a získání více času na koníčky, přes vlastní penzion v Krkonoších, až po vybudování největší firmy na výrobu replik střelných zbraní v regionu středních Čech. Pokud máme cíl, je třeba si určit cestu, jak jej dosáhnout. Podnikatel musí vědět, jak chce podnikání dělat, čím se odliší od ostatních, co bude jeho konkurenční výhoda.

Tuto myšlenku musíme podrobit tvrdému srovnání s realitou okolního trhu. Velmi často se stává, že naše nápady nejsou "geniální", a že obdobný podnikatelský záměr již někdo více či méně úspěšně provozuje. I po zjištění takové skutečnosti není třeba věšet hlavu. To, že vysněný penzion není prvním svého typu v rekreační oblasti, kde ho plánujeme provozovat, neznamená, že budeme neúspěšní. Přináší to pouze první překážku. Podstatné je se umět odlišit od konkurence. Třeba penzion ve stylu kanadského srubu s vnitřním vybavením kanadských dřevorubců může být právě ten prvek, který osloví budoucí hosty.

Je třeba dobře počítat, neboť každá činnost s sebou přináší i náklady, a tyto náklady je nutné započítat do podnikatelského záměru. Platí přímá úměra. Čím je obor podnikání lukrativnější, tím více přiláká stejně smýšlejících podnikatelů. Zůstane nám pak menší díl koláče z očekávaného zisku. A opačně - pokud je náš nápad natolik originální, že nemá konkurenci, lze očekávat nižší náklady na boj s konkurencí a také nesporně vyšší zisk.

Další otázkou je, zda podnikatelský záměr není v rozporu s očekávaným vývojem v regionu či na trhu. Můžeme využít volně dostupné zdroje informací na internetu či v médiích, ale nejosvědčenějším zdrojem je "selský rozum". V případě penzionu v kanadském stylu je důležité okolní prostředí. Čistička odpadních vod v sousedství či plánovaná rychlostní komunikace na hranicích pozemku, by v podnikání příliš neprospěly. Proto je důležité si předem zjistit skutečnosti, které přímo nejsme schopni ovlivnit, ale mohou mít zásadní dopad na naše podnikatelské aktivity.

Posledním krokem, a také tím, na kterém ztroskotá převážná část i vynikajících myšlenek a podnikatelských plánů, je schopnost ho uskutečnit. Je třeba si reálně odpovědět na otázku, zda jsme schopni se současnými možnosti opravdu podnikatelský plán realizovat. Na tuto otázku nám odpoví krátký soupis toho, co vše budeme k rozjezdu podnikání potřebovat. Jaké zdroje máme, jaké bude třeba získat a jakou cenu za ně budeme muset zaplatit. Zdrojem, na který se často zapomíná a je na počátku podnikání vždy nedostatkovým zbožím, je čas, neboli naše práce.

První fáze podnikání je vždy časově velmi náročná. Je třeba s tím v podnikatelském plánu počítat a uvědomit si, že čas je první investice, kterou do podnikání přinášíme. V našem případě by takový zjednodušený plán obsahoval odhad ideální doby otevření penzionu vzhledem k hlavní sezóně, tedy nejpozději k 30. 11. a od tohoto data se budou odvíjet další aktivity. Financování a výstavba penzionu, propagace v médiích, popřípadě nábor a zaškolení personálu, vybavení penzionu a příprava na otevření.

Pokud jsme schopni si kladně odpovědět na tyto základní otázky, nic nebrání začít vytvářet první podnikatelský plán. Vše máme ve vlastních rukou.

Autor pracuje jako konzultant v oblasti řízení

Jaké máte zkušenosti se začátkem podnikání?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

13. 1. 2008 | 13:27 | necinka

Kdo umí ten umí a kdo neumí at č... Naučí se. více

13. 1. 2008 | 13:11

Váš článek je skvělý, ačkovil jsem se nedozvěděl nic nového, tak pro mladé lidi, kteří jednou chtějí něco dokázat v podnikání, je tento článek přímo dělaný pro ně, naučí je, co mají od tohoto něčeho "nového" čekat a jak se...více

7. 12. 2007 | 12:52 | vladimír štreit

Mrzí mě že jste v článku nenašel to co jste čekal a nebyla naplněna Vaše očekávání. Příště to snad bude lepší . Cílem článku je spíše pomoci utřídit si myšlenky předtím, než člověk začne podnikat a vymezení prostoru ve kterém...více

4. 12. 2007 | 20:23 | Nefin

Postrádám odstavec upozorňující na velké výdaje spojené se studiem spletitých zákonů, nestálost podnikatelského prostředí, nebezpečí tzv. pomoci podnikatelům od našich politiků a v neposlední řadě i negativní postoj společnosti...více

4. 12. 2007 | 2:42 | HonzaH

Kdo za TOHLE platí? Předpokládal bych, že konzultant sděli poněkud uchopitelnější myšlenky. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Pragmatismus, Limitní cena, Private banking, daň z příjmů, třetí pilíř, penzijní společnosti, účastnické fondy, transformované fondy, FPD Savills, nezařazená evidence, Keňa, IKS KB? ČSOB, ePlatby, spendee, Autopilot, škodní události, hospodářská unie, Daneš Zátorský

8B32103, 1SC1588, 3P64946, 3AI3206, 4AN8298

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK