Ivan Jakúbek. Lovec budoucích tygrů

Ondřej Tůma | rubrika: Rozhovor | 10. 5. 2014
„Mnoho českých podnikatelů si pořád připouští nějaká omezení a limity. Proč bychom nemohli tvořit tady a prodávat třeba v Americe? Máme pár úspěšných společností, které to dokázaly,“ říká v exkluzivním rozhovoru investor Ivan Jakúbek. Se svým fondem private equity hledá firmy, které mají na to udělat díru do světa a vydělat velké peníze.
Ivan Jakúbek. Lovec budoucích tygrů

Kdo se pohybuje v oblasti private equity, musí mít čich na úspěch. Jeho cíl je vždy stejný: Najít firmu, která má velký potenciál, a pomoci jí penězi i radou k výraznému růstu. Po několika letech následuje odměna v podobě prodeje zhodnoceného podílu a jde se o dům – tedy přesněji o firmu – dál. „Nejsme manažeři, kteří by firmu direktivně řídili. A nejsme ani ti, kteří vymýšlejí její příběh, se kterým má prorazit na trhu. My lidi a jejich příběhy posloucháme a rozhodujeme se, jestli jim věříme. Celý byznys je založený na hledání úspěchu. Dáte peníze někomu malému a on musí být rychlejší a šikovnější než ten obří svět kolem,“ vysvětluje Ivan Jakúbek ze společnosti Enterprise Investors. Ta patří k těm, které tímto způsobem podnikají ve střední a východní Evropě nejdéle. Jeho největší projekty v České republice byly investice do AVG a Kofoly. A zvláště sázka na brněnskou antivirovou firmu byla opravdovým ternem.

Během našeho setkání jsme si ale nepovídali jen o tom, jak fungují soukromé investiční fondy. Řeč se většinu času točila kolem podnikatelského prostředí ve střední Evropě. „Češi a Slováci se spokojí s málem, nemyslí ve velkém a nechce se jim ani trochu riskovat. Když dosáhnou prvního úspěchu, tak už tolik nedřou na tom, aby dokázali ještě víc.“ mrzí investora, podle kterého je v našem regionu na investice sice připraveno dost peněz, chybí tu ale lidé do špičkového managementu, kteří by se o projekty starali. Časem se to ale prý bude zlepšovat. „Mladým s dnešními technologiemi leží celý svět u nohou. Už tolik nezáleží na tom, kde se nacházíte, rozhodující je, co a jak děláte,“ připomíná Ivan Jakúbek.


Slovníček

Private equity

Když mluvíme o private equity máme na mysli specifický typ investování. Jde o investice do veřejně neobchodovaných firem – na rozdíl od nákupů akcií. Investor za své peníze získává podíl v podniku. Zpravidla se investuje do firem již nějakou dobu existujících, tedy nikoli do firem v počáteční fázi. Investoři se snaží vyhledat firmy inovativní a dynamické, které jim dokážou investici navrátit a zhodnotit do několika let. Pak zpravidla z firmy vystupují, nejčastěji při jejím prodeji.

Jakým způsobem hledáte firmy, do kterých investujete?

Základem je samozřejmě to, že si sami monitorujeme, co se děje na trzích, a hledáme zajímavé příležitosti. Každý z našeho týmu se zaměřuje na určité trhy a odvětví. Například já se soustředím na investice zejména v Česku a na Slovensku, a to v oblastech produktů a služeb pro koncového spotřebitele jako například rychloobrátkové spotřební zboží, maloobchod či softwarové produkty. Obecně hledáme segmenty, které se mění. K tomu, aby firma mohla rychle růst, potřebuje nějakou změnu, nový impulz. To nám dává příležitosti udělat dobrou investici. Často za námi ale přijde s nabídkou i majitel podniku nebo management firmy. Snažíme se proto dávat najevo, že tu jsme a že se na nás firmy můžou obrátit.

Do kolika firem ročně investujete? A jak dlouho trvá, než najdete tu pravou?

Za skoro dvacet pět let jsme realizovali přes sto třicet investic. Vzhledem k tomu, že šlo o investice v Česku, Slovensku, Polsku, Maďarsku, Pobaltí, zemích bývalé Jugoslávie a Rumunsku, jsme rozhodně nejaktivnější investor v regionu. Přesto jsme dost vybíraví. Aktuálně investujeme ze dvou fondů. Jeden se soustředí na větší investice od dvaceti milionů eur. Tam většinou kupujeme majoritní podíl ve středně velké firmě. Pak máme ještě menší rozvojový fond, kde se hodnota jedné investice pohybuje kolem pěti milionů eur. Ročně navštívíme stovky firem, které by mohly být zajímavou investicí. Investujeme ale jen do těch nejslibnějších. Například minulý rok jsme investovali do tří.

Ivan Jakúbek

Ivan Jakúbek

Má víc než 13 let zkušeností v oblasti private equity, podnikových financí a restrukturalizací. Specializuje se na sektor spotřebního zboží a služeb. K jeho nejvýznamnějším investičním projektům patří AVG, Kofola, Nay a STD Donivo. Je prezidentem Slovenské asociace rozvojového kapitálu (SLOVCA). Před nástupem do Enterprise Investors pracoval pro společnost Deloitte Central Europe v oblasti podnikových financí. V současné době je v dozorčí radě jedné společnosti v portfoliu Enterprise Investors a je též držitelem kvalifikace FCCA.

Snažíte se vždy získat většinový podíl, nebo vás zajímají i investice, kde ve firmě budete mít pouze minoritu?

To je různé. Ve srovnání s jinými investory se ale lišíme v tom, že často investujeme dohromady se stávajícími majiteli firem. Nemusíme za každou cenu kupovat majoritu. Věříme v podnikatelského ducha a v to, že schopní podnikatelé, kteří vybudovali firmu a chtějí se jí ještě se stejnou vervou dál věnovat, zvítězí. Občas to s nimi sice není vůbec jednoduché, mají výrazné osobnosti a silně bojují jenom za vlastní představy. Pokud se nám ale nakonec podaří najít společnou řeč, tak to může být skvělý obchod pro obě strany.

Jak váš byznys ovlivnila ekonomická krize?

Možná to bude znít krutě, ale pro nás se v podstatě nic nezměnilo. Stále platí, že v každém projektu chceme vydělat kolem pětadvaceti procent ročně, abychom za pět let ztrojnásobili svou původní investici. Ekonomická krize samozřejmě ovlivnila spoustu odvětví a trhů, ve kterých hledáme investiční možnosti. Na to je potřeba strategicky reagovat. Vyhodnocovat situaci na trhu bylo ale vždycky naším úkolem, takže pro nás zůstalo vše při starém. A co se krize týče, tak ta mohla být klidně i razantnější.

Jak to myslíte?

Ekonomická krize by měla napravit věci, které jsou nezdravé a které nefungují dobře. Mělo by při ní dojít k výraznému pročištění trhu. V řadě zemí však banky příliš dlouho podporovaly neúspěšné firmy. Následkem toho jsou zdeformovaná odvětví, která se nepodařilo přivést do rovnováhy. S tím bude muset zejména Evropa ještě bojovat.

Věřme ekonomům, že jsme už z nejhoršího venku. Ve kterých odvětvích vidíte ve střední Evropě největší šanci na růst?

Zůstaneme v oblastech, kde máme zkušenosti, a to zejména ve zboží a službách pro lidi. Střední, ale i celá Evropa zažívala v posledních letech hodně stresu. A to se projevilo i na běžných spotřebitelích. Lidé se zanedbávali, nepečovali o sebe, kupovali si nekvalitní potraviny, aby ušetřili. To není dlouhodobě udržitelné. Jsem přesvědčený, že se to začne brzy měnit. Lepší stravování, více pohybu a péče o zdraví a krásu – to bude jen začátek. Proto věřím v rozvoj kvalitních a přírodních produktů, zdravých potravin, ale také zdravotnických služeb a produktů. Naše poslední investice se těchto trendů drží.

Anketa

Mají čeští podnikatelé dost sebevědomí?

Často se říká, že čeští podnikatelé nejsou dost progresivní a sebevědomí. Souhlasíte s tím?

Sebevědomí jsou dost. O to bych se vážně nebál. Nerad bych zevšeobecňoval, ale mnohým úspěšným a talentovaným českým a slovenským podnikatelům chybí schopnost myslet ve velkém. Pořád si připouštějí nějaká omezení a limity. Proč bychom ale nemohli tvořit tady a prodávat třeba v Americe? Máme pár úspěšných společností, které to dokázaly. Přijde mi, že jsme až moc spokojeni s tím, co máme. Nehledáme nové výzvy a možnosti. To nás hodně brzdí v růstu.

Změní se to s nástupem mladších generací?

Určitě ano. Je to už vidět na zdejší start-upové scéně. Mám ale trochu strach, že se to zase překlápí do opačného extrému. Mladí nechtějí tvrdě makat. Nejradši by za svůj nápad hned vyinkasovali deset milionů eur a pak už by nic nedělali. Neuvědomují si, že díru do světa udělá jeden start-up z milionu. A navíc díky poctivé dřině. Jen dobrý nápad nestačí.

Liší se nějak české a slovenské podnikatelské prostředí?
 
Z mého pohledu byli Češi vždycky podnikavější a lepší obchodníci. To potom ovlivňuje celkové podnikatelské prostředí.  
 
Průměrná délka investice v oblasti private equity je čtyři až pět let.  V AVG i v Kofole jste ale už delší dobu. Čím to je?
 
V těchto případech jsme v situacích, kdy se nám ještě nevyplatilo ani jednu z firem prodat. AVG byla skvělá investice, prostě trefa do černého. Když vám ale něco neustále roste a vynáší, tak nemáte důvod se toho za každou cenu zbavovat.

Propojeno!

AVG na Peníze.cz

Na jaké trhy se nyní AVG nejvíce soustředí?

V podstatě na jakékoliv, které ještě nejsou zaplněny. Česká republika je teď prakticky zcela nasycena, stejně tak spousta západních zemí. V Americe je určitý prostor, i když nejde o to, že by tam nebyly antiviry, ale můžeme tam zviditelnit naši značku. Ale nejvíc samozřejmě půjde o nové trhy v Asii. Tam je spousta možností pro antivirové firmy, protože zabezpečení sítí je tam ještě v naprostých počátcích.

Více v rozhovoru s šéfem vývojových laboratoří antivirové firmy AVG

Češi vnímají AVG stále především jako výrobce bezplatných antivirů. Ve firmě se toho přitom hodně změnilo. Jakým směrem se dnes ubírá?

Vše je o lidech a firmy jsou o jejich lídrech. Proto bude velmi zajímavé sledovat nového generálního ředitele Gary Kovacse. Ten přišel do AVG loni z Mozilla Corporation, která se za jeho vedení stala lídrem v iniciativách internetového soukromí a expandovala velmi úspěšně do mobilního světa.

AVG musí neustále sledovat potřeby zákazníků. Od klasických PC se přechází k laptopům, tabletům a chytrým telefonům. Vše směřuje ke komplexnějším produktům, ale uživatelé chtějí jednoduché řešení. Poptávka se rozšiřuje o aktivní kontrolu bezpečnosti a ochranu hyperpropojeného světa. Lidé si ale nedávají pozor na to, aby nebyla zneužita jejich data, která využívají a sdílejí na internetu.  Produkty AVG se tomu snaží přizpůsobit a nabízet vhodná řešení.

Zatímco v případě AVG jste se svou investicí trefili dobu raketového růstu, do Kofoly, ve které dnes máte 43 procent, jste vstupovali krátce před začátkem ekonomické krize…

Máte pravdu, že načasování nebylo ideální. Ale dá se říct, že krize naši investici v Kofole jen trochu prodloužila. Managementu se podařilo dobýt trhy v Čechách a na Slovensku a překonat naše očekávaní v celkových tržních podílech, i když spotřeba byla kvůli krizi výrazně zasažena. Kofola má neuvěřitelně silné brandy, které rostou navzdory klesajícímu trhu, což potvrzuje její marketingový talent. Růst je jen otázkou času. Jsem přesvědčený, že pro úspěch Kofoly se teď dělá maximum. Myslím, že spotřebitelé to už vnímají v nových produktech včetně čerstvé šťávy Ugo či domácí limonády Bublimo.

V posledních dvou třech letech se často psalo o tom, že se v Česku chystáte na další velkou investici. Pořád ale k ničemu nedošlo. Proč?

Na stole nám sice leží projekty, o kterých uvažujeme, nikam se ale neženeme. V poslední době jsme viděli zajímavější příležitosti spíše na jiných trzích.

NESPOLÉHEJTE NA NÁHODU!

Nechte si od nás zdarma zpracovat návrh optimálního pojištění majetku a domácnosti

V Ušetři.peníze.cz dokážeme mnohem víc. Přesvědčte se sami.

Není to ale pro Česko a Slovensko špatný signál, když si tu nemůže vybrat společnost, která má na investici připravený velký balík peněz?

Je pravda, že pro investory už nemá střední Evropa takové kouzlo jako dřív. Z hlediska růstového potenciálu to zkrátka není to, co bývalo. Počet transakcí ale v posledních letech klesal po celém světě. To ale neznamená, že by tu nebyly firmy, které by za to nestály.

Co považujete za svou nejlepší životní investici?

Pokud by se to posuzovalo podle zhodnocení původní investice, tak moje nejlepší investice byla zaručeně do AVG.  Bohužel nemůžu poskytnout finanční detaily, protože společnost je veřejně obchodovaná na burze a stále ji vlastníme.

Co se týče soukromého života, tak je paradoxní, že nejlepší investice přicházejí často v době, kdy nemáte moc peněz na rozdávání. Asi nejlepší investicí pro mě bylo to, že jsem si koupil letenku do Belgie a rozhodl se tam jít studovat. Od toho se pak odvíjela celá moje kariéra. Měl jsem obrovské štěstí, že se mi tam individuálně věnovali dva profesoři, kteří byli předtím, než se vydali na akademickou půdu, veleúspěšní investiční bankéři. Hodnota téhle zkušenosti se nedá vyčíslit.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Němci nejezdí v bavorácích proto, že jsou chytřejší. Zpohodlněli jsme!

3. 8. 2013 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Němci nejezdí v bavorácích proto, že jsou chytřejší. Zpohodlněli jsme!

Muž, který učil počítač porozumět tomu, co člověk říká. Skoro dvě desítky let dohlížel na vývoj software pro rozpoznávání přirozených jazyků v IBM a Google. Vrátil se do Česka na „svou“... celý článek

Leoš Novotný: Svět investičního bankovnictví je vzrušující. A naprosto zvrácený

11. 8. 2012 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Leoš Novotný: Svět investičního bankovnictví je vzrušující. A naprosto zvrácený

Ve světě velkých financí uspěl už jeho otec, bývalý majitel koncernu Hamé. V našem exkluzivním rozhovoru se přesvědčíte, že jablko nespadlo daleko od stromu. Leoši NOVOTNÉMU ale přišlo... celý článek

My ty peníze musíme vyčerpat! Stát hledá „nový Apple“

22. 6. 2012 | Michal Kašpárek | 4 komentáře

My ty peníze musíme vyčerpat! Stát hledá „nový Apple“

Začínající podnikatelé prý nemají koho poprosit o investici. Vláda jim tedy dá miliardu a půl. Znovu ale řeší důsledek místo příčiny. Vy byste do „debilů ze Dne D“ svoje peníze vložili?... celý článek

Začínáme podnikat: Jdeme si pro peníze

5. 3. 2012 | Michal Chleboun | 17 komentářů

Začínáme podnikat: Jdeme si pro peníze

V minulé kapitole jsme se snažili nahlédnout do ekonomické terminologie a naučit vás dívat se na podnikání jako na změť příjmů na jedné a výdajů na straně druhé. Ještě než se dostanete... celý článek

Příležitost nejen pro velké investory

24. 5. 2007 | Tomáš Provazník

Příležitost nejen pro velké investory

Měly by transakce firem soukromého kapitálu (tzv. private equity), které se obvykle pohybují v řádech miliard dolarů, zajímat i běžné investory? Odpověď zní - jednoznačně ano.

Partners Financial Services