Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Datová schránka: od roku 2014 pro OSVČ povinně! Poradíme, jak na to

| rubrika: Co se děje | 25. 6. 2013 | 64 komentářů
Živnostníci a podnikatelé si musí povinně zřídit datovou schránku. Doba tištěných formulářů definitivně končí – přinejmenším pokud jde o přehledy a další tiskopisy České správy sociálního zabezpečení. Napřesrok už se elektronické komunikaci se sociálkou nevyhnete.
Datová schránka: od roku 2014 pro OSVČ povinně! Poradíme, jak na to

Přehled o příjmech a výdajích pro Českou správu sociálního zabezpečení podávají čeští podnikatelé a živnostníci jednou ročně. Ještě letos k tomu mohli využít tištěný formulář, na který jsou mnozí z nich léta zvyklí. Příští rok je s ním amen.

Přehled pro sociálku budete muset podat elektronicky – což znamená zřídit si datovou schránku nebo využít e-podání, ke kterému ovšem potřebujete elektronický podpis.

Původně měla nová povinnost platit už letos, nakonec však sociálka usoudila, že bude lépe přistoupit k odkladu: „Povinnost elektronické komunikace s orgány sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění schválili zákonodárci již v roce 2011 a právní úprava ji zavedla od 1. 1. 2013 pro všechny zaměstnavatele, OSVČ a ošetřující lékaře. Z důvodu jejich nepřipravenosti přistoupila ČSSZ k odložení povinné elektronické komunikace a rok 2013 stanovila přechodným obdobím,“ vysvětluje mluvčí České správy sociálního zabezpečení Jana Buraňová.

Příští rok už se ale živnostníci, zaměstnavatelé, ale také ošetřující lékaři bez datové schránky (nebo alternativně elektronického podpisu) neobejdou. Budou připravenější? Zatím to podle našeho interního průzkumu pořád vypadá, že budou spíš překvapeni. Pokusíme se své čtenáře nepříjemného překvapení vyvarovat.

Z tiskopisů „elektropisy“

Co je datová schránka

Datová schránka je prostředek elektronické komunikace mezi orgány veřejné moci, právnickými i fyzickými osobami. Pro orgány veřejné moci, právnické osoby zřízené zákonem a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku je datová schránka povinná, ostatní si ji mohou zřídit dobrovolně. Adresátům, kteří mají datovou schránku zřízenou, zasílají úřady korespondenci přednostně do ní; platí zde fikce doručení – dokumenty zaslané do datové schránky se po určité době považují za doručené. Adresáti mají povinnost si je z datové schránky vyzvedávat.

Novinka se vedle přehledu o příjmech a výdajích týká také řady dalších tiskopisů – označení „tiskopis“ tak ovšem v jejich případě vlastně ztrácí význam. Zde je seznam dokumentů, které budete muset od roku 2014 sociálce podávat výhradně ve formě „elektropisu“:

Tiskopisy, které už od příštího roku jako tiskopisy prostě nepodáte

Osoby samostatně výdělečně činné

  • Přehled o příjmech a výdajích OSVČ
  • Oznámení o zahájení (opětovném zahájení) samostatné výdělečné činnosti
  • Přihláška OSVČ k účasti na důchodovém pojištění
  • Přihláška OSVČ k účasti na nemocenském pojištění

Zaměstnavatelé/účetní jednotky

  • Evidenční list důchodového pojištění
  • Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění
  • Přehled o výši pojistného
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání),
  • Přihláška do registru zaměstnavatelů
  • Odhláška z registru zaměstnavatelů
  • Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
  • Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství

Ošetřující lékaři

Stahujte

Žádost o zřízení datové schránky

Formulář můžete odevzdat na kterémkoli Czech POINTu nebo zaslat na adresu Ministerstva vnitra – Nad Štolou 3, poštovní schránka 21, 170 34  Praha 7. Pokud využijete klasickou poštu, nezapomeňte, že váš podpis na dokumentu musí být ověřený.

 

Jak si založit datovou schránku

Jestli nechcete být příští rok zaskočeni, vyplatí se začít se chystat v předstihu. Datovou schránku si můžete zřídit poměrně jednoduše (a především zdarma) už teď. Pokud nemáte elektronický podpis, budete k založení datové schránky potřebovat tištěný formulář, který si snadno stáhnete přímo na Peníze.cz z boxu vpravo.

Vyplněnou žádost potřeba odeslat na adresu Ministerstva vnitra nebo odevzdat na kterémkoli Czech POINTu. Druhá možnost je asi jednodušší: žádost posílaná poštou musí být totiž opatřená ověřeným podpisem. A ten je asi stejně nejsnazší a nejlevnější (30 korun) sehnat na Czech POINTu. K vyřízení celé věci tam budete vedle vyplněného formuláře potřebovat jen občanský průkaz. V případě právnické osoby nezapsané v obchodním rejstříku byste měli také připojit doklad o tom, že jste oprávnění za společnost jednat – může jít o jmenovací dekret nebo třeba o notářský zápis z valné hromady.

Identifikační číslo své datové schránky dostanete na Czech POINtu hned po jejím zřízení. Přihlašovací údaje by vám následně měly přijít poštou v zásilce určené do vlastních rukou. Uživatelské jméno je neměnné, heslo si však můžete kdykoli změnit.

Elektronický podpis

Druhou možností elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení je využití Veřejného rozhraní pro e-podání (VREP), k němuž ovšem potřebujete kvalifikovaný (zaručený) elektronický podpis. Odborníci se shodují, že pro běžného člověka je jednodušší možností založení datové schránky – zřízení kvalifikovaného elektronického podpisu totiž jednak není zdarma, jednak klade větší nároky na počítačové dovednosti uživatele.

Kvalifikovaný certifikát k elektronickému podpisu přijde živnostníka nejméně na 396 korun. Navíc budete muset předem sociálce oznámit, jaký kvalifikovaný certifikát v komunikaci s ní využijete – jinak se totiž může stát, že nepozná, s kým vlastně komunikuje.

Anketa

Je OK, když stát nařídí, že některé úřední dokumenty už budou jen elektronické – a basta?

Datová schránka úplně pro všechny?

Ministerstvo vnitra mělo ještě nedávno s datovými schránkami velké plány. Začátkem roku nachystalo novelu zákona o elektronických úkonech, podle které by museli všichni živnostníci ke komunikaci s úřady a orgány veřejné moci povinně využívat datové schránky. Uvažovalo se také o tom, že by od roku 2014 ministerstvo zavedlo datovou schránku každému občanovi staršímu osmnácti let – s tím, že aktivace by byla dobrovolná. Zeptali jsme se proto, jak vnitro v této věci pokročilo. „Jednalo se pouze o jednu z úvah bývalého náměstka pro veřejnou správu. V tuto chvíli o povinném využívání datové schránky pro jiné skupiny osob, než na které se povinnost vztahuje nyní, neuvažujeme,“ odpověděl nám mluvčí resortu Vladimír Řepka.

Aktualizováno!

V pátek 13. září v osm hodin večer oznámily společně tiskové mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí a České správy sociálního zabezpečení, že jejich šéfové se dohodli, že živnostníci dostanou ještě roční odklad. I příští rok tedy budou ještě smět na sociálku posílat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2013, oznámení o zahájení činnosti či přihlášky k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění taky normálně na papíře.
  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+128
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 6. 2013 14:09, Martina

A napadlo vás někdy že spousta podnikatelů má takovej předmět činnosti že počítač prostě absolutně k ničemu nepotřebují. Např. květinářka, majitel trafiky, obyčejnej zedník, apod.
Těmto lidem dělá problém i napsat fakturu a vytisknout ji. Vše za ně jako externí účetní dělám já. Donesou na papíru co potřebujou a odchází s hotovým. Tihle lidi budou mít hooooodně velkej problém. Zas to vše nasypou na mě, tak jako přiznání k DPH co se kvůli přenesení povinnosti taky nedá jinak odevzdat a já se uplnomocuju a pořád budu myslet na to jestli už jsem to podala všem. Opravdu podpora malého a středního podnikání naší vládě jde. Asi si myslí že podnikají jen lidi do 30 let......

Reagovat

 

+701
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Milan 27. 06. 2013 08:48)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 6. 2013 10:06, Michal Kolesa

Já upřímně neznám nikoho, kdo by neměl počítač.

I sousedka vedle, které je 80 má počítač a internet.

Navíc dnes fakturu psát rukou nevypadá moc "hezky".

Reagovat

 

-601
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jára 25. 06. 2013 09:26)

Další příspěvky v diskuzi (64 komentářů)

4. 6. 2015 | 16:45 | Garidio

Bohuzel inteligentni civilizace se musi vyvijet a clovek se neustale musi ucit nove skills. více

2. 1. 2015 | 10:23 | Alena Kuzmová

Jen aby tato forma elektronického vyplňování dokumentů fungovala. Mám zatím jen velmi negativní zkušeností s elektronickou schránkou OZP i penzijního fondu - neustálé problémy se zadáním hesla, schránka byla nedostupná, požadované...více

2. 12. 2014 | 9:43 | Ivan Turek

Všem zájemcům o elektronický podpis v Praze a okolí: Přijedu k Vám a vytvořím Vám ho na Vašem PC, Budete potřebovat jen 2 doklady totožnosti - občanku a řidičák nebo pas více

22. 3. 2014 | 14:59 | Zdeněk Šikl

Dobrý den , Datovou schánku si nechte udělat , je to skvělá pomoc při jednání s úřady to pomůže tím že nemusíte chodit a vyřizovat vše osobně .Horší to bylo s elektronickým podpisem , oni vám po tel.sice pomůžou naistalovat...více

8. 3. 2014 | 10:43 | Gabriel Pleska

Ještě počkejte. Letos jsme dostali odklad. A z tabletu to půjde určitě taky. více

Čtenáři také navštívili

15. 4. 2013 |  | 3 komentáře

Přehled o příjmech a výdajích OSVČ pro sociálku. Poradíme, jak na to

Daňové přiznání je za námi. Teď by měli podnikatelé a živnostníci odevzdat přehledy správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. Na Peníze.cz si můžete stáhnout potřebné formuláře a přečíst si,...

3. 12. 2012 |  | 10 komentářů

OSVČ 2013: minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění rostou

Podnikáte? Pracujete jako živnostníci nebo jste „zaměstnaní na švarcsystém“? Je na čase se podívat, jak vysoké zálohy na zdravotní a sociální pojištění budete platit příští rok. Peníze.cz pokračují v seriálu...

12. 5. 2012 |  | 2 komentáře

eGovernment za miliardy: šikana, ponižování, svévole. Rozhovor s Petrem Říhou

„Co chtějí, vědí o člověku, mají na to kartotéku,“ zpívá Jarek Nohavica. Dnes už tedy ne kartotéku, ale databázi. A ne jednu. Pokračování rozhovoru s Petrem Říhou, který poukazuje na zoufalou neefektivitu...

5. 5. 2012 |

Petr Říha: Štíhlá administrativa? Toho bohdá nebude!

„Spuštění základních registrů bylo vyčísleno na čtyři miliardy. 85 % nákladů má hradit Unie a 15 % stát. Jsou to pěkné peníze, nemyslíte? Neříkám, jak to v tomto případě je s korupcí, ale jakákoliv procenta...

6. 2. 2012 |  | 7 komentářů

Začínáme podnikat: Datové schránky

Minule jsme slíbili, že se dnes podíváme na zoubek datovým schránkám, sofistikovanému informačnímu systému, který umožňuje komunikaci s orgány státní správy. Svůj slib dnes pochopitelně splníme.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Úroková míra, Rozestavěná budova, Dlouhodobé závazky, fintech, roklenfx, kurzy měn, sport, dolar, Alexander Kjerulf, Vítězslav Jandák, elektronické volby, vyhledavače, pojištění proti vloupání, finanční plánování, sazebník úhrad, kuriózní pojištění, závislost, daň z obratu

3M30156, 4B81720, 2B92222, 3AF6742, 4E12776

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK