ABC operativního leasingu pro všeználky i neználky

Ivo Ščuka | 22. 11. 2005
ABC operativního leasingu pro všeználky i neználky
Mohlo by se zdát, že o operativním leasingu víme všechno. Jenže detailnější pohled ukazuje, že tomu tak zdaleka není. Proto jsme pro vás připravili Abecedu operativního leasingu, tedy důkladnější rozbor důležitých aspektů problematiky. Víte, jaké varianty řešení operativního leasingu existují? Co je nutné porovnávat v rámci konkurenčních nabídek? Nebo zda existuje "nejlepší řešení"?

V poslední době toho bylo o operativním leasingu napsáno docela dost. Jak v odborných periodikách, tak i v časopisech a novinách. Přesto, možná právě proto, by ale tento způsob řešení potřeb zasluhoval podrobnější rozbor. Proto jsme pro vás připravili Abecedu operativního leasingu. S každým písmenem abecedy spojíme jedno téma a v textech se budeme snažit o podrobnější rozbor problematiky z nejrůznějších pohledů.

Základní rozlišení produktu z ekonomického pohledu

Co je to vlastně operativní leasing? Čím se liší od leasingu finančního? Jednoduše řečeno, převzetím rizik spojených s financováním a provozem předmětu leasingu. Pokud kdokoliv z nás využívá pro podnikání předměty pořízené na finanční leasing, dříve nebo později se dostane do situace, kdy musí řešit technologickou obměnu těchto předmětů. Proč se mám starat o to, jak dlouho mi technologie vydrží, co s ní, když morálně zastará, co se stane když budu úspěšný a výrobních technologie mi již nebudou vyhovovat? Nic z toho finanční leasing neřeší. Zajistí, abyste se pomocí pravidelných měsíčních splátek dostali k zařízení nebo technologii, na kterou momentálně nemáte dost finančních prostředků.

Využití operativního leasingu - konfrontace s finančním leasingem

Najděme si třeba firmu zabývající se operativním leasingem. Tato firma již bude DOPŘEDU počítat s tím, že vám auto za 4 roky přestane vyhovovat. Stejně jako ve finančním leasingu vás nechá platit splátky sestávající zvláště z odpisů vozidla. Současně ale tato firma má již předem pro vás připravené řešení. Sama si vytvoří systém prodeje již použitých vozidel. Nedostanete tedy žádné peníze na konci kontraktu jako protihodnotu za vozidlo. Pochopitelně, protože již předem se počítá s tím, že vozidlo v této hodnotě vrátíte a v příslušném objemu je odpisová měsíční hodnota snížena.
Stejně nebo podobně se pak chovají i další náklady spojené s provozem vozidla. Zvláště servisní zázemí a pneumatiky potřebné na provoz vozidla. V maximální nabízené variantě operativního leasingu se tak dostáváme k řešení, kdy leasingová společnost zabezpečuje veškeré služby spojené s předmětem operativního leasingu, garantuje veškeré náklady spojené s jeho provozem a současně garantuje hodnotu předmětu po zvoleném časovém období. Sečteno, podtrženo. Operativní leasing se od finančního leasingu liší v tom, že součástí měsíčních plateb je již předem známá a garantovaná hodnota předmětu po skončení kontraktu. Tato hodnota snižuje finanční náročnost na pořízení předmětu leasingu snížením kalkulovaných odpisů:

Hodnota předmětu – Hodnota předmětu na konci leasingu = Placené odpisy
100 % – 40 % = 60 %

Jaké varianty řešení operativního leasingu jsou k dispozici na trhu

Snaha o co nejlepší konkurenční pozici na trhu vede dodavatele produktů operativního leasingu k tomu, že postupně rozšiřují spektrum služeb spojených s předmětem leasingu. Je to jednoduché, riziko spojené s prostřední veličinou výše zmíněné rovnice, tedy s odhadovanou hodnotou předmětu po skončení kontraktu není možné zvyšovat do nekonečna. Základním dělením trhu jsou metody přípravy leasingové kalkulace.
V případě využití tzv. otevřené kalkulace jsou položky jako zůstatková hodnota předmětu leasingu a někdy i celkové náklady na servisní zabezpečení brány matematicky jako "záloha". Samozřejmě, z hlediska účetního se jedná o plnoprávnou fakturaci za služby. Jinak se ale po skončení kontraktu vyúčtují veškeré reálné náklady na vozidlo s částkami, alokovanými v jednotlivých měsíčních platbách.
V případě využití tzv. uzavřené kalkulace jsou celkové náklady definované měsíční fakturovanou částkou brány jako definitivní a k žádnému dalšímu vyrovnání s klientem již nedochází. Mezi těmito dvěma limitními případy pak vzniká nepřeberné množství variant řešení.

Na tomto místě je třeba připomenout základní poučku podnikání. Pokud má můj dodavatel být dobrý a dlouhodobý dodavatel, musí mít svoji metodu generování zisků vyváženou vůči jeho předmětu podnikání. Pokud dodavatel říká, že ztrátu uhradí sám a zisky mi jako zákazníkovi vrátí, což je jeden z obchodních modelů na trhu k dispozici, pak musí nutně existovat jiný způsob generování obchodně přijatelných výsledků. Ponechávám na ctěném čtenáři zhodnocení jednotlivých nabídek i variant.

Co je nutné porovnávat v rámci konkurenčních nabídek

V poslední době se rozšiřují řady leasingových společností nabízejících produkty operativního leasingu. V drtivé většině případů se dnes formou operativního leasingu pořizují automobily. Hlavním důvodem pro toto masovější rozšíření je fakt, že na trhu již existují stabilní prodejní kanály použitých vozidel. A tak se stále častěji stává, že klient obdrží více nabídek tohoto produktu a přemýšlí. Jak si vybrat, když většina dodavatelů říká jsme nejlepší, lepší než konkurence? Musíme si uvědomit jednu ze základních pravidel v této oblasti platných. Smlouva o operativním leasingu je smlouvou o poskytnutí služby, která se skládá z jiného, částečného plnění materiální i nemateriální povahy. Pokud budete chtít, aby vám někdo prodal hudbu na CD, jistě to zvládne každý obchod. Bude se vám ale líbit? Na to se přece nedá odpovědět. Milovník techna asi CD s dechovkou poslouchat nebude. Ale splnil obchod s CD zadání? Dozajista ano. A u služeb je to ještě komplikovanější. Vždy je nutné pečlivě studovat nejen nabídku služeb, ale i jejich konkrétní způsob provedení.

Existuje "nejlepší řešení"?

Vždyť i pronajmutí uklízecí firmy mi může významně ovlivnit kvalitu firemního prostředí, a tím zprostředkovaně ovlivňovat i pracovní výkony všech zaměstnanců. A co potom majetek pořízený formou operativního leasingu. Jaké parametry nabízené služby jsou pro mě důležité a co to vlastně porovnávám? V této oblasti služeb se podle mého názoru vyplatí hodnocení celkových dopadů do podnikání klienta. Každý klient, který se rozhodne tuto metodu použít, si musí definovat svoji vlastní hodnotící matici poskytovaných služeb. Důvod je ten, že každý poskytovatel operativního leasingu je schopen nám poskytnout vše, co potřebujeme. Každý ale trochu jinak a tak si musíme ověřit ty služby, které z celkového portfolia potřebujeme nejvíce. Nebudeme zde zabíhat do podrobností, nicméně je zřejmé, že již nyní se každý klient dostane do naprosto unikátní situace. Ohodnotíme způsob a kvalitu konkrétní služby od konkrétního dodavatele. Výsledkem by měl být komplexní výběr toho nejlepšího dodavatele i při vědomí, že nám neposkytuje úplně vše to nejlepší. To by totiž nikdo z nás nebyl ochoten zaplatit.

Takto komplexní ohodnocení dodavatele není vždy naprosto nutné. Pokud si je klient vědom důvodů, které ho vedou k rozhodnutí řešit potřeby pořízení předmětu leasingu formou operativního leasingu, pak si bude jistě vybírat u dodavatelů, kteří mu zajistí právě ten jeho parametr, pro něj ten nejdůležitější. Čím více bude předmět pořizovaný formou operativního leasingu zapojen do procesů hlavního předmětu podnikání, tím více bude nutné pečlivě prozkoumat kvalitu služeb dodavatele. Aby operativní leasing, tedy způsob pořízení majetku, mohl plnit to, kvůli čemu vlastně vzniknul.

Abecedu operativního leasingu, kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. První text, věnovaný písmenu "M", zde najdete již tento týden. Dozvíte se v něm, jak definovat pravidla vozového parku, to znamená jaké aspekty je důležité brát v potaz při výběru firemních vozidel.

Máte vlastní zkušenost s operativním leasingem? Podle čeho si jej vybíráte vy? Nebo tento produkt vůbec není pro vás?

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Operativní leasing je levnější než finanční, říká Ivo Ščuka

26. 10. 2005 | Dana Chytilová

Operativní leasing je levnější než finanční, říká Ivo Ščuka

Na českém trhu je o operativním leasingu stále malé povědomí, více než "auto na leasing" nikdo nezná, říká regionální ředitel Hertz Lease ve svých odpovědích na vaše otázky. Mimo jiné... celý článek

Ptejte se Ivo Ščuky!

19. 10. 2005 | Dana Chytilová

Ptejte se Ivo Ščuky!

Nemáte na koupi auta v hotovosti? Možností je takzvaný operativní leasing. Po ukončení splátek auto vrátíte a můžete si pořídit nové. Navíc se o něj nemusíte vůbec starat, to za vás... celý článek

Jak financovat prosperující firmu

2. 6. 2004 | Jiří Hrstka

Jak financovat prosperující firmu

Leasing jako zdroj financování se v ČR prosazuje stále víc. Podnikatelé totiž zjišťují, že si s jeho pomocí mohou pořídit v podstatě cokoli. Jaké má leasing přednosti proti bankovnímu... celý článek

Leasing po evropsku: více znamená méně

25. 3. 2004 | Jiří Hrstka

Leasing po evropsku: více znamená méně

V souvislosti se vstupem do EU plánuje vláda přesunout finanční službu leasingu ze snížené do základní sazby DPH. Co to vlastně je ona finanční služba? Jak ovlivní tento růst DPH cenu... celý článek

Leasing včera, dnes a zítra

26. 2. 2004 | Jiří Hrstka

Leasing včera, dnes a zítra

Malý růst poskytnutých leasingových úvěrů, znatelný nárůst spotřebitelských úvěrů a podstatný růst splátkového prodeje. Leasing ztrácející svoji atraktivitu, zejména z důvodu legislativních... celý článek

Partners Financial Services