Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jaké podvody vaší firmě hrozí? A od koho?

Jaké podvody vaší firmě hrozí? A od koho?
Ernst & Young připravila zprávu, která se zabývá reálně hrozícími riziky podvodu a která také podnikům radí jak proti nim bojovat. Ze studie například vyplývá, že desetkrát častěji je pachatelem podvodu management vlastní firmy než zloděj zvenčí.

"Celosvětový průzkum Ernst & Young zaměřený na problematiku podvodů zjistil, že více než polovina respondentů má obavy z počítačových podvodů, ale jen každého pátého znepokojují účetní podvody. Ironií je, že podstatou všech velkých ekonomických skandálů posledních let bylo právě zfalšované účetnictví," říká Martin Smekal, partner pražského zastoupení poradenské sítě Ernst & Young.

Mezi nejběžnější typy podvodů, s nimiž se společnosti v praxi setkávají, patří podle Ernst & Young zpronevěra, zfalšované účetnictví či korupce. Naopak některé počítačové podvody patří mezi mýty. Počítače prý nejsou nic jiného než další nástroj, který podvodníkům umožňuje podvody páchat. Celou zprávu Podvody: realistická řešení reálných rizik si můžete přečíst zde.

Omezení rizika na minimum

Odpovědností představenstva

Každý ředitel či předseda představenstva by na sebe měl vzít odpovědnost za bezpečnostní opatření na ochranu proti podvodům a zajistit zavedení efektivních vnitřních kontrol.
"Odpovědnost za prevenci podvodů nese představenstvo společnosti. Škody, které společnostem hrozí, ať už přímé finanční škody, či škody způsobené poškozením dobré pověsti, spolu se stále náročnějšími požadavky v oblasti řízení a správy podniků dnes ředitelům nedovolují ignorovat riziko podvodů a předpokládat, že právě v jejich společnosti se podvod objevit nemůže," píše v úvodu zprávy Digby Jones, generální ředitel Konfederace britského průmyslu.

Tak jako u každé strategie zaměřující se na prvenci kriminality, také v případě omezování rizika podvodu je klíčem k úspěchu pochopení jeho příčin, identifikace oblastí, kde je jeho výskyt nejpravděpodobnější, a zavedení postupů na jejich ochranu. Podvod je možný jedině tam, kde je k němu příležitost, například slabina nějakého interního systému, a kde má potenciální podvodník pocit, že výhody, které podvodem získá, převažují nad rizikem, že bude odhalen a skončí ve vězení.

Z toho vyplývá, že také boj s podvody musí probíhat na dvou frontách. Jednak je důležité eliminovat příležitosti k podvodu a jednak je nutné dát potenciálnímu podvodníkovi jasně najevo, že bude odhalen a že výhody, které mu z podvodu poplynou, zdaleka nestojí za následky, které ponese. V tom hrají nezastupitelnou roli interní zásady zaměřující se na prevenci podvodů.

Poznej svého podvodníka

Většina lidí se domnívá, že riziko podvodu jim hrozí především z vnějšku. Nicméně podle Ernst & Young platí, že 85 % nejzávaznějších podvodů způsobují zaměstnanci a jiné interní subjekty. Desetkrát častěji je pachatelem management vlastní firmy než zloděj zvenčí.
Jak můžeme poznat, že právě naší společnosti takový podvod hrozí? Zpráva uvádí celou řadu signálů v personální oblasti, v oblasti procesů či výnosů, které jednotlivě nemusí nic znamenat, ale pokud se jich vyskytuje víc, mohou vzbuzovat podezření. Mezi takové signály patří:

Personální oblast:

  • Management je ovládán jednou osobou nebo malou skupinou osob a není pod dohledem žádného dozorčího orgánu.
  • Životní úroveň některého ze zaměstnanců neodpovídá jeho příjmům.
  • Neúměrný počet přesčasových hodin, úkoly nejsou delegovány na jiné zaměstnance, nečerpání nároku na dovolenou v plné výši.

Procesy:

  • Zaměstnanci, odběratelé ani dodavatelé nejsou prověřováni, například na základě referencí.
  • Existují náznaky, že management nerespektuje interní kontroly.
  • Bankovní účty, dceřiné společnosti či pobočky jsou neodůvodněně zřizovány v daňových rájích.

Výnosy:

  • Neobvyklé nebo složité transakce, které mají významný dopad na výnosy nebo jsou příliš složité na to, aby je laik pochopil.
  • Neobvykle velké zisky nebo ztráty oproti jiným podnikům ve stejném odvětví.

Kdo je nejčastěji pachatelem podvodů poškozujících firmu

Co s odhaleným podvodem?

Řada organizací má nouzové plány pro případ požáru, výbuchu bomby nebo výpadku informačních systémů, ale jak postupovat v případě podezření na podvod, to vědí jen málokde. A přitom právě chyby při ověřování podezření a zajišťování důkazů mohou napáchat nedozírné finanční škody a nenávratně poškodit dobré jméno organizace.

"Při odhalení podvodu je velice důležitá jednoznačná, rychlá a adekvátní reakce. Pokud chcete odradit další potenciální podvodníky, musíte jim dát jasně najevo, že vaše organizace je při odhalování hospodářské kriminality nekompromisní. To je důležitá věc, kterou by si měl každý ředitel uvědomit,“ říká Per Sundbye, senior manažer Ernst & Young.

Některé záležitosti, které je nutné zohlednit při sestavování nouzového plánu pro případ podvodu:

  • Nouzový plán pro případ podvodu musí být schválen kompetentními orgány společnosti,
  • Musí v něm být obecně stanoveno, kdo povede vyšetřování,
  • Musí v něm být definovány cíle a kompetence vyšetřovacího týmu,
  • Postup při vyšetřování – identifikace podezřelých, zajišťování a uchovávání důkazů,
  • Spolupráce s policií,
  • Výkaznictví a informování veřejnosti.

"Střední Evropa zažila již několik velkých podvodů, a to v soukromém i ve veřejném sektoru. Hospodářská kriminalita je tak stará jako podnikání samo. Spolu s tím, jak organizace rostou a mají složitější strukturu a mezinárodní charakter, roste i prostor pro podvody. Podniky ve střední Evropě jsou zvlášť zranitelné, protože v nich tržní ekonomika funguje historicky velice krátkou dobu a s řízením a správou mají málo zkušeností,“ uzavírá Sundbye.

Setkali jste se s podvodem ve vaší firmě? Jakého druhu? Důvěřujete svým zaměstnancům?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-127
Ano
Ne

Diskuze

16. 8. 2004 | 14:46 | Jan Sladký řečený Kozačka

cha chá, už se jedna potrefená huska z křesla ředitelského ozvala a kejhati začala....chrochty, chichty... ale mluvme tedy jejím slovníkem - no ja, mrz(s)ký zames(d)tnanci se jistě také zabývají, co za svou práci dostanou-li,...více

16. 8. 2004 | 13:27 | jezevec

No ja. Zatimco mrzsky management se zajima pouze o platy a pozitky - hrdinni zamesdtnanci se zabyvaji toliko o prosperitu sveho chlebodarce - ale platu, socialnich vyhod ni zamestnaneckych pozitku jim netreba. více

13. 8. 2004 | 19:22 | Jan Sladký řečený Kozačka

Děkuji redakci za článek, který jasně ukázal, kdo ve firmách způsobuje nejvíce škod - bohužel však ta slovutná agenturka nezkoumala i dále ( nebo možná i zkoumati nemohla ) a neřekla, KDO ze zaměstnanců ty největší škody...více

Oblíbená témata

podnik, podnikání, podvod, Riziko

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hypoteční banka, Indikátor, Strategické certifikáty, nta, petr mach, euro, invalidní důchod, unicredit, průzkum trhu, Reálná úroková sazba, fpv, reforma daní, úmluva o právech dítěte, José Barroso, obvodní lékař, Pardubice, terrinvest, mKonto

8A72634, 2AC9026, 2AS9026, 2AS9626, 2AC9626

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK