Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Konsolidace je téměř za námi

| 17. 10. 2002 | 3 komentáře
Konsolidace je téměř za námi
Největší vlna slučování penzijních fondů už je pryč. Jednotlivé akvizice se začínají naplňovat splynutím spřízněných fondů, na trhu již není koho kupovat a fondy se tak musí snažit o získávání nových klientů jinými cestami než kupováním konkurentů.

Tento týden oznámil fond Credit Suisse Life and Pensions (profil, názory) dokončení "největší fúze" penzijních fondů u nás. Z pohledu čísel šlo skutečně o největší transakci svého druhu (slučoval se s bývalou jedničkou Vojenským otevřeným PF). Celkově už ale v penzijních fondech proběhla řada sloučení a dvě další velká spojení se ještě v brzké době očekávají - sloučení ČSOB PF (profil, názory) a Českomoravského PF (profil, názory) a na základě nedávné akvizice dojde i k fúzi Penzijního fondu České pojišťovny (profil, názory) s Commercial Union PF (profil, názory) (koupi tohoto fondu oznámil PF České pojišťovny na konci letošního září). Z někdejších 44 penzijních fondů jich taky zbude jen jedenáct a ani toto číslo nemusí být konečné. Na trhu totiž zbývají tři malé fondy - Generali PF (profil, názory), Hornický PF (profil, názory) a Zemský PF (profil, názory). Ty asi nebudou do budoucna pro své vlastníky příliš atraktivní (nebudou přinášet dostatečně zajímavé výnosy v poměru k vynaloženému úsilí) a je možné očekávat, že se jich budou chtít zbavit. Jejich problém však je ve skutečnosti, že malé fondy nejsou pro případné akvizice zajímavé, protože starosti a náklady spojené se slučováním fondů jsou v jejich případě tak vysoké, že se prostě nevyplatí. Existuje jen jeden zájemce, kterému by tyto starosti mohli stát za to. Jako jediný z oněch tří malých fondů má Generali PF (spravuje asi 461 milionů korun) za sebou silnou finanční skupinu, která by mohla mít zájem na posílení pozice fondu a tedy koupi zbývajících dvou fondů. Tím by zdvojnásobil majetek ve správě a téměř ztrojnásobil počet svých klientů. Možná by ještě přicházel v úvahu čtvrtý od konce, Allianz PF (profil, názory), je však otázkou, zda-li mu nárůst klientů o deset až dvacet procent stojí za vynaložené peníze a úsilí.

Jak bude vypadat trh penzijní fondů po dokončení fůzí
Pořadí podle spravovaného majetku
Penzijní fond
Počet klientů fondu
Prostředky evidované ve prospěch klientů
(v milionech korun)
Loňský hospodářský výsledek (v milionech korun)
1.
Credit Suisse Life & Pensions PF 584 056 15 119 465,1
2.
PF Komerční banky 254 102 8 285 140
3.
PF České pojišťovny + Commercial Union PF 1 433 679 7 956 137,9
4.
ČSOB PF + Českomoravský PF 1 308 768 6 373 166,4
5.
PF České spořitelny 366 185 5 827 138
6.
ING PF 236 354 5 544 115
7.
ABN AMRO PF 199 680 3 727 61
8.
Allianz PF 104 567 2 589 55
9.
Hornický PF Ostrava 19 131 611 10
10.
Generali PF 22 661 461 14
11.
Zemský PF 14 781 296 7,2
Pramen: Asociace penzijních fondů ČR
Vysvětlivky:
1 Všechna čísla jsou součty za oba fondy, které by se měly v blízké budoucnosti sloučit.

Kde brát další klienty?

Akvizice konkurentů byly nejsnadnější, ale loni pravděpodobně i jedinou cestou, jak získávat výrazně větší tržní podíl. Trh se totiž již blíží bodu nasycení. Podle Petra Žaludy, generální ředitele fondu Credit Suisse Life and Pensions (CSLP), jsme již dnes při porovnání účasti (v systému je asi 2,5 milionu obyvatel ČR, tj. polovina práceschopného obyvatelstva) na dobrovolném penzijním pilíři evropskou raritou. Přesto je podle něj možno očekávat pomalý růst až na úroveň tří milionů účastníků. Tento prostor už ale nedává moc možností pro další boj o klienty a tak ti, kteří zaspali (především penzijní fondy Generali, Zemský a Hornický) budou možná v budoucnu nuceni se prodat silnější konkurentům. Posledních tři fondy za ostatními zaostávají skutečně hodně, počet jejich klientů se pohybuje mezi 15 až 22 tisíci účastníky. Alianz PF, který je čtvrtý od konce, má podstatně více – 104 tisíc klientů. Přitom právě hranice sto tisíc klientů byla považována za mez, od které může fond fungovat efektivně z pohledu výše provozních nákladů. Možná právě i to mohl být důvod, proč byl prodán Commercial Union PF. Jeho počet klientů totiž od akvizice fondu (původně se jmenoval Všeobecný vzájemný penzijní fond) klesl o téměř 30 tisíc klientů a jejich počet tak spadnul pod onu magickou stotisícovou hranici.

Srovnání penzijních fondů
podle nákladů na účastníka v roce 2001
Pořadí podle
výše nákladů
na účastníka
Penzijní fond
Provozní náklady
na účastníka
(v korunách)
1.
PF České spořitelny 294
2.
Českomoravský PF 402
3.
Generali PF 410
4.
Allianz PF 442
5.
PF České pojišťovny 468
6.
PF Komerční banky 474
7.
Commercial Union PF 511
8.
Credit Suisse Life & Pensions PF 538
9.
Vojenský otevřený PF 619
10.
ING PF 667
11.
ČSOB PF 677
12.
Zemský PF 743
13.
ABN AMRO PF 809
14.
Hornický PF 863
Průměr za celý trh 525
Pramen: Asociace penzijních fondů ČR, vlastní výpočty

Snížit náklady, snížit náklady, snížit náklady...

Důležitým vedlejším efektem slučování fondů je snižování relativních nákladů (v přepočtu na podílníka) na správu fondů. V první fázi se dá očekávat, že úspory se projeví především v nižším počtu zaměstnanců. Například fondy CSLP a Vojenský otevřený měly před sloučením 167 zaměstnanců (stav z konce roku 2000), cílovým stavem by podle představitelů fondu mělo být čtyřicet pracovníků. Méně zaměstnanců znamená také další úspory díky menší potřebě kancelářských prostor a tak by bylo možné pokračovat... Je však otázkou, jak moc se tyto úspory projeví ve výnosech klienty, podle naší tabulky měly totiž oba zmiňované fondy dosti velký prostor pro úspory už před sloučením. Aby tedy došlo k realizaci možné vyšší efektivnosti plynoucí z množství majetku ve správě, bude muset CSLP na nákladech hodně zapracovat. Především v kontrastu s mnohem menším PF České spořitelny má (a nejen on), co dohánět. Zajímavým faktem plynoucím z naší tabulky je skutečnost, že fond Generali, který nesplňuje onu podmínku 100 tisíc účastníků, dosáhl lepšího výsledku než řada mnohem větších konkurentů. Konec tabulky ale teorii o drahých malých fondech beze zbytku potvrzuje. Z loňských čtyř nejmenších fondů tam najdeme tři – ČSOB PF, Zemský PF a Hornický PF.

Kde je podle vás hranice maximálního počtu účastníků systému penzijního připojištění? Myslíte si, že roční náklady na účastníka ve výši 500 korun by nemohly být menší? Podělte se o své názory s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

17. 10. 2002 | 10:13 | urubkova

Já bych souhlasila s tím, ze Generali PF je výjimkou. Jsou fakt šikovní. Pravidlo o hranici 100 tis. klientů může být vodítko, ale rozhodně ne kritériem pro ziskovost. Mám pocit, že právě oni docela výrazně zvedli zisk. více

17. 10. 2002 | 9:45 | TGP

"Akvizice konkurentů byly nejsnadnější, ale loni pravděpodobně i jedinou cestou, jak získávat výrazně větší tržní podíl." Opravdu? A co takhle získávání velkých podniků typu Škoda auto nebo České dráhy, které sice dluží na...více

17. 10. 2002 | 9:38 | TGP

Nevím, jak můžete strkat do jednoho pytle Generali s těma dvěma dalšíma malýma. Generali je silná mezinárodní společnost, která místo vyhazování peněz na úplatky personálním ředitelům firem investuje do kvalitní správy majetku...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Oligopson, Kartel, Plán zaměstnaneckého držení akcií, miroslav kalousek, pavel kohout, euro, podnikání, petr mach, konspirační teorie, 117/1995 Sb., floatingové hypotéky, elektrotechnika, Oprah Winfrey, řešení, vytápění, spořicí účet hit, CCB, Tomáš Ervín Dobrovský

6U35512, 1T63031, 2SU1819, 3AI5835, 3AI5835

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK