Rozhodnete-li se slavit úspěch či zapíjet žal v podniku pochybné pověsti, podobně jako klient jedné z tuzemských menších bank, měli byste mít své chování alespoň trochu pod kontrolou. Aby se vám nestalo, stejně jako jemu, že vás někdo v baru omámí a vy pak obsluze prozradíte PINke své platební kartě anebo potvrdíte několik transakcí. Dotyčný držitel karty si druhý den pochopitelně nic z toho nepamatoval. Nechtěné transakce však mu z účtu odvedly slušnou sumu peněz. Za takovouto škodu s prozrazeným PINovšem nese odpovědnost výhradně držitel karty.
Omámený klient z uvedeného příkladu tedy po bance žádnou náhradu nevymůže. Jediné, co podle Vladimíra Hozmana z Volksbankmůže udělat, je podat trestní oznámení na inkriminovaný podnik. Držitelé karet, kteří na účtu objeví transakce, o kterých nic neví, přestože nebyli pod vlivem omamných látek, mají více možností, jak postupovat i více šancí na pokrytí ztráty.
V prvé řadě je třeba si pravidelně kontrolovat výpis z účtu nebo typy a výše transakcí přímo v internetovém bankovnictví. Tam je možné podezřelé transakce objevit dříve než po měsíci na výpise. Většina bankumožňuje posílání informační SMS nebo emailu při jakémkoliv pohybu na účtu. Díky tomu se klient dozví i o transakci, kterou vůbec neuskutečnil ve velmi krátké době a může začít zjišťovat podrobnosti či rovnou kartu zablokovat. Tato služba ale mívá v rámci balíčku jen omezený počet SMS zdarma a nad tento počet je třeba počítat s poplatkem.
Zvláště podrobně byste si měli kontrolovat transakce v případě, že jste byli na dovolené a platili jste kartou v menších obchůdcích či provozovnách. To se letos stalo například Martinovi, který si v pohraničním městečku na východě Čech pořizoval výbavu na letní výlety v malém outdoorovém obchodě. Při platbě kartou prodavačka opakovaně tvrdila, že terminál hlásí chybu. Jelikož ale neuměla vydat klasické potvrzení o tom, že transakce nebyla uskutečněná (to by měl vyjíždět terminál automaticky, někdy ale jeho obsluha není dostatečně proškolená a neumí to), Martin byl po zbytek měsíce nervózní, zda se mu tyto platby na výpise neobjeví.
V těchto situacích se rozhodně vyplatí mít schovaný doklad o platbě v daném obchodě a mít případně i svědka transakce, pokud již nemáte potvrzení o neuskutečněné transakci. Díky tomu by vám banka měla při případné reklamaci uznat, že jste si asi nekoupili troje stejné boty ve stejném okamžiku.
Pokud již ale podezřelou transakci na účtu opravdu zjistíte, měli byste se ihned nebo v co nejkratším čase obrátit na pobočku banky či klientskou linku vydavatele platební karty. Na tyto linky lze zpravidla telefonovat zdarma a nonstop. „Pracovníci reklamačního oddělení případ přešetří a v případě, že došlo k neoprávněnému použití karty, peníze vrátí na účet klienta,“ vysvětluje Denisa Salátková z Poštovní spořitelnya dodává, že bez reklamacenemůže být transakce na účtu opravena a peníze vráceny.
Na klientské lince vám také poradí, zda kartu raději nezablokovat. Blokace je ze zákona zdarma. Číslo na klientskou linku byste měli mít poznamenané nejen v mobilu, ale i zápisníku či diáři a někdy je třeba mít napsaná i dvě různá čísla – pro Česka a pro zahraničí.
Pro zablokování karty budete potřebovat číslo dané karty. Pokud ho nebudete mít u sebe, operátor by se vás měl zeptat na další údaje, které umožní vaši identifikaci.
„Po telefonické blokaci karty je dobré poslat i písemnou reklamaci, kde klient přesně vysvětlí, jakou transakci požaduje prověřit. Home Credit tuto reklamaci potom postupuje vydavateli karty (MasterCard), který zjistí k transakci podrobnosti a obstará kopie dokumentů o platbě, pokud byly vystaveny,“ popisuje Eva Řimnáčová ze společnosti Home Credit. V případě zamítnutí reklamace pak klientovi Řimnáčová doporučuje podat trestní oznámení na neznámého pachatele. Například u výběrů z bankomatů má policie možnost vyžádat si i kamerové záznamy bankomatu.
K proplacení neoprávněných transakcí většina bank a vydavatelů karet požaduje kvůli pojišťovně sérii dokladů. Zpravidla potřebuje vyplněný formulář pro nahlášení škody a případně i kopii dokladu od Policie ČR či zahraniční policie (oznámení o ztrátě, odcizení či trestní oznámení o zneužití karty). Vyplatí se mít připravenou i kopii výpisu z účtu s vyznačením neoprávněných transakcí.
Jestliže jste s reklamací nějaké transakce u instituce, která vám vydala kartu, nakonec neuspěli, obraťte se na Finančního arbitra České republiky(FA ČR) a zašlete mu návrh na zahájení řízení. Přímo na webových stránkách FA ČR naleznete online „Průvodce podáním návrhu na zahájení řízení“, který vám s návrhem pomůže. Návrh můžete poslat ale i poštou. Kancelář FA ČRpak vaše argumenty a podklady prošetří a vystaví k případu nález finančního arbitra. Pokud v něm podpoří vaší reklamaci, uvedená instituce bude povinná se vaším případem znovu zabývat a uhradit vám i případné škody.
Měli byste nicméně vědět, že podle zákona o platebním stykudržitel karty ručí za ztrátu z neautorizované transakce do výše 150 eur (cca 3800 korun). To se ale podle Evy Řimnáčové ze společnosti Home Credit netýká podvodu a zřejmé nedbalosti klienta. Některé tuzemské banky ovšem svým klientům vycházejí vstříc a hradí i neoprávněné transakce v hodnotě nižší než 150 eur.
Pokud někdo vaší platební kartou zaplatí v obchodě či na internetu před tím, než kartu zablokujete, část škody vám zaplatí banka. Vy budete muset uhradit škodu jen do zmiňované výše 150 eur (pokud banka toto neupravuje jinak v obchodních podmínkách) a zbytek ukradených peněz vám banka vrátí. „V případě, že by banka nezablokovala kartu, když jste nahlásili její ztrátu, zaplatí vám celou škodu,“ doplňuje Štěpánka Lencová z Raiffeisenbank.
Jaké zkušenosti se zneužíváním platebních karet máte vy nebo vaši blízcí?
Sdílejte článek, než ho smažem