Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Banky chtějí přimět lidi vybírat v obchodech

| rubrika: Aktuálně.cz | 19. 7. 2015 | 16 komentářů
Banky a karetní asociace chtějí rozhýbat výběry hotovosti u obchodníků. Na pokladně by si lidé mohli vybírat větší částky bez podmínky dražšího nákupu.
Banky chtějí přimět lidi vybírat v obchodech

Takzvaný cashback, tedy možnost vybírat s platební kartou přímo u pokladen v obchodech, zůstává i po devíti letech od spuštění v Česku okrajovou službou. Lidé si tímto způsobem vyberou jen zhruba jedno promile hotovosti z platebních karet a zájem spíše klesá. To se ale může brzy změnit.

Velké banky nyní tlačí na zdražení výběrů z bankomatů – jako kompenzaci na novou regulaci Evropské unie, která bankám nařizuje snížit poplatek požadovaný od obchodníků za placení kartou. Hlavně menší banky, které za klienty většinou platí výběry v celé tuzemské bankomatové síti, tedy především z bankomatů konkurence, by proto cashback chtěly oživit.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry zautomatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnávním a výběrem.

„Kdyby významná část klientů nahradila výběry z bankomatů cashbackem, ušetřili bychom několik milionů korun ročně,“ říká Tomáš Veselý, ředitel depozitních produktů Equa bank. „Naše náklady na něj jsou o třetinu nižší než náklady na výběr z bankomatu,“ vysvětluje. Náklady bank na každý výběr z konkurenčního bankomatu se podle informací Hospodářských novin pohybují mezi 10 a 14 korunami.

„Určitě máme zájem, aby se služba více využívala,“ říkají i mluvčí mBank Pavel Vlček a mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Také podle nich by do budoucna mohlo jít o alternativu k bankomatům.

Jen v některých obchodech

Předpokladem k oživení cashbacku je silnější propagace ze strany bank, karetních asociací i obchodníků. Všechny strany připouštějí, že informovanost lidí o službě je nízká. Omezená je také síť obchodů, v nichž cashback funguje. Nejčastěji jde o potravinářské prodejny, benzinky a drogerie – ale ne všechny. Z velkých potravinářských řetězců tuto službu umožňují Albert, Tesco, COOP, Globus a Penny. Naopak Billa, Kaufland, Lidl nebo Makro cashback nenabízejí.

Rok

Počet transakcí

Objem transakcí

2009

105 419

116 mil. Kč

2010

245 122

290 mil. Kč

2011

365 925

429 mil. Kč

2012

480 452

556 mil. Kč

2013

593 179

675 mil. Kč

2014

585 900

703 mil. Kč

„Sami chceme letos o cashbacku víc mluvit. Ke změně chování lidí je nutné, aby se do toho zapojili i ostatní. Už jen tím, že by se tato možnost u pokladen aktivně nabízela, by zájem o tuto službu přirozeně vzrostl,“ říká Komjati z Air Bank.

ČSOB a Česká spořitelna, které v součtu zajišťují většinu z více než osmi tisíc míst pro cashback a jsou také největšími vydavateli platebních karet, se k rozšiřování služby staví vstřícně. „Zamýšlíme se nad tím, jak motivovat obchodníky, aby ho více nabízeli a aby o něm naši klienti věděli a používali ho,“ říká Klára Pačesová z České spořitelny. „Službu chceme rozhodně rozšiřovat,“ dodává Pavla Hávová, mluvčí ČSOB.

Zdržuje to. A hlavně – vybrat se dá jen málo 

Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková ale upozorňuje na dosavadní bariéry. „Obchodníkům chybí k cashbacku větší motivace, zpomaluje jim provoz na pokladnách. Půjdou do něj víc, když zákazníkům bude přinášet větší přidanou hodnotu. To by nastalo v situaci, když by bankomatové výběry zdražily, zatímco výběry v obchodech zůstaly zadarmo,“ míní.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-3
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 7. 2015 11:37, Hunter

Pro mě má tato služba 2 problémy, proč ji nepoužívám:

- musel bych si pamatovat specifickou kombinaci podmínek: jde vybrat jen někde, jen něco málo jen po zaplacení něčeho ... vlastně ani nevím jestli jsou ty podmínky ve všech obchodech stejné. Ale nehodlám se je učit ani si je pamatovat
- vlastně mě to ani nikdy nenapadne, protože jde o nelogickou kombinaci služeb. Vyberu si peníze v hotovosti, když platím kartou, kterou platím, protože nechci platit v hotovosti. Na to, že chci hotovost, když právě držím v ruce kartu, protože chci platit bezhotovostně, si asi nikdy nevzpomenu.

Reagovat

 

+37
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 7. 2015 16:03, Japapa

Placení kartou má jednu výraznou nevýhodu - zdržuje další čekající. Často mě to vytáčí do ruda. Pokud budou nadále velké banky(ČSOB, ČS, KB) tlačit na používání karet, tak od KB už odejdu ke konkurenci.

Reagovat

 

-17
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

20. 7. 2015 | 17:01 | Hunter

"prostě - nepokoušejte se přesvědčovat ostatní, že mají mít (nebo dokonce musí mít) stejné zkušenosti jako vy."
Přesně tak - proto nechápu, proč se o to pořád snažíte a neustále své maličkaté pozorováníčko vykládáte...
více

20. 7. 2015 | 16:20 | jezevec

většina lidí z tech cca 100-120ks, které vidím alespoň jednou-dvakrát za týden a nebo denně, a občas přitom přijde řeč na nakupování. znám minimálně několik lidí co kartou úmyslně neplatí právě a pouze proto, že je jim stydno...více

20. 7. 2015 | 16:04 | zodiac

ono by i taky stačilo, kdyby markety v nějakém poměru rozdělili kasy na hotovost a na karty, aby si vzájemně dvě skupiny lidí nevadili a ti třetí ty si půjdou na samoobslužnou kasu a byl by klid. PS: osobně preferuji CASH...více

20. 7. 2015 | 15:33 | Hunter

"... většina lidí vnímá pltabu kartou ..."
Mohl byste to doložit čísly, daty a grafy, nebo jste si to pouze vycucal zh prstu? Kým jste byl oprávněn vyjadřovat se za "vnímání většiny"?
více

20. 7. 2015 | 14:27 | Pavel

Nákupy platím kreditkou, hotovost vybírám debetkou. Jak mohu použít cash back (beze ztráty výhod)? více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

RPSN, Přímé obchody, Účetní hodnota, zaměstnanec, vladimír vaňo, nta, daňový bonus, daně, Forfaiting, akty, dagmar kocmánková, p.a., Exxon Mobil, Adam Smith, Henry Ford, zaměstnanecký fond, termínový charakter, Jarmila Lehnerová

4S26370, 4SUCCESS, 2SZ7074, 3SI8345, 4AK8181

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK