Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zlatá karta: Vstupenka do světa výjimečných, nebo holka za padesát?

Posloužila by stejně spolehlivě – jenže proč jezdit škodovkou, když můžete mít BMW? Stříbrné, zlaté, platinové, diamantové… kreditní a debetní karty. Jsou výsadou pro vyvolené… Opravdu? Nestala se z „prestižní karty“ holka za padesát? Nemá ji každý – kdo (aspoň trochu) zaplatí? Lesk prémiových karet přestává oslňovat, je z nich fenomén střední třídy.
Zlatá karta: Vstupenka do světa výjimečných, nebo holka za padesát?

„Prémiové karty drží řádově něco přes půl milionu klientů českých bank a jejich počet každým rokem silně roste. Plyne to ze snah bank více klienty segmentovat a využívat prémiových karet k udržení si afluentních klientů. Afluentní klient přitom není jen milionář, ale například rodina se dvěma lehce nadprůměrnými příjmy, která kartou pravidelně platí,“ komentuje pro Peníze.cz Matouš Michněvič, ze společnosti MasterCard Česká republika a Slovensko.

Typický český… afluent

Kdo je onen afluent, po kterém české banky šílí?

Nejprve definice, která afluentům dodá šmrnc.

Jsou aktivní, sebevědomí, nároční, dost vydělávají a chtějí si něco užít. Nikdy nekývnou na první nabídku. O své peníze se starají, plánují a vybírají si. Nejsou to milionáři, na služby privátních bankéřů nedosáhnou. Jenže na utrácení mají dost. A české banky chtějí jejich peníze.

A teď jedna střízlivá.

„Jsou to klienti s průměrnou mzdou, které si banka chce udržet, protože očekává prodej i dalších produktů, jako jsou například hypotéky,“ říká Matouš Michněvič z MasterCard.

Trend potvrzuje regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko Marcel Gajdoš: „Odhadujeme, že meziroční nárůst počtu prémiových karet za poslední dva roky dosahuje 15 procent. Objem plateb roste při stejném srovnání o zhruba deset procent ročně a počet transakcí se zvedl o 25 procent – toto číslo hodně ovlivňuje rostoucí obliba bezkontaktního placení. Očekáváme, že tento segment karet poroste i nadále.“ Za rozmachem prémiových karet podle něj stojí především střední třída – banky totiž dnes takzvané prestižní karty nabízejí podstatně širším skupinám klientů než dřív.

Podpora prémiových karet je pro banky do jisté míry obranným mechanismem, v posledních letech totiž čelí výraznému poklesu zájmu o běžné kreditky – čili karty, které umožňují nakupovat na dluh. A tak je třeba nabídnout klientům novou vábničku.

Navíc roste tlak na zlevňování obvyklých produktů, jako jsou běžné účty nebo hypotéky. Banky musí vydělávat jinde. A prémiové karty představují variantu, klienta totiž obvykle vycházejí dráž než obyčejné platební karty. Ale nejen jeho.

K prémiovým kartám se totiž váže vyšší mezibankovní poplatek za transakci, takzvané interchange fee, který platí banka obchodníka (a obchodníkovi ho pak zpětně účtuje).

Co vám zajistí zlatá kreditka. Kromě pocitu výjimečnosti

Co na prémiových kartách, kromě pocitu, že máte něco extra, táhne? K prémiové kartě jsou přibalené více či méně luxusní služby a benefity – otevřou vám dveře do VIP letištních salonků, pojistí celou rodinu, ty lepší někdy dokonce zajistí vstupenky na beznadějně vyprodané koncerty…

„Nejoblíbenější jsou jednoznačně peníze zpět z nákupu [např. jedno až dvě procenta utracených peněz se vám vrátí na účet nebo třeba účet penzijního spoření – pozn. red.] Ti nejafluentnější klienti, tzv. High Net Worth Individuals, však preferují bezpečí v podobě nadstandartního pojištění zahrnujícího i jejich rodinu, očekávají pohodlí, servis a úsporu času. To zajistí osobní asistent na telefonu, který jim pomůže s rezervací restaurace i se získáním jinak nedostupných lístků na významnou kulturní či sportovní akci po celém světě,“ vyjmenovává nejoblíbenější benefity spojené s prémiovými kartami Matouš Michněvič z MasterCard.

Podle průzkumů společnosti Visa Europe jsou pro zákazníky nejdůležitější funkce spojené s bezpečností karty. „Čím dál větší popularitu mají i další služby, jako jsou služby ‚concierge‘ – což může být například pojištění asistenčních služeb, jako jsou služby osobního asistenta, domácí nebo zdravotní asistence, nebo ‚Priority Pass‘ – což je možnost využít letištních salónků –, nebo možnost využít cestovního pojištění či slev u obchodníka,“ dodává Marcel Gajdoš z Visa Europe.

Některé banky umožňují, abyste si sami navrhli design karty – dokonce i u běžných, ne-prestižních karet. V zahraničí se dokonce vydávají prémiové karty vyrobené z pravého zlata nebo s diamantem. Takovou extravaganci však české banky zatím klientům nenabízejí.

Propojeno!

Proč tu lidé tak často chtějí platit v hotovosti?

Z tohoto hlediska jsme překvapivě celkem podobní Němcům. To je také země, kde jsou lidé hodně orientovaní na hotovost. Ve srovnání s Velkou Británií, Francií nebo Beneluxem se v Německu platí kartami mnohem méně. Příčinu můžeme hledat například v tom, že v Německu, ale ostatně také i v Česku, není úvěr běžnou součástí chodu domácnosti. Proto v těchto zemích není taková poptávka po kreditních kartách jako třeba v dalších státech západní Evropy.

Co za to dáte

Zadarmo to přirozeně není. Čím víc benefitů karta nabízí a čím luxusnější jsou, tím vyjde dráž. Máte dvě možnosti – buď si kartu vysloužíte, nebo zaplatíte. Pokud máte na účtu vysoké obraty nebo vysoké úspory, kartu dostanete gratis. Jinak vás vyjde řádově na tisícikoruny ročně. I když ne všechny banky takovou možnost dokoupení nabízejí.

Velká trojka

Že zájem klientů o prémiové karty roste, nám potvrdila i velká bankovní trojka – tři tradičně největší banky v zemi. „Celkový počet vydaných aktivních platebních karet byl v prvním čtvrtletí 2014 3,24 miliónu kusů, z toho tvoří přibližně dvě procenta karty prémiové, které jsou určeny pro specifickou skupinu klientů. V posledních pěti letech jejich počet neustále mírně narůstá, klienti o ně mají zájem,“ uvedla pro Peníze.cz mluvčí České spořitelny Klára Pačesová.

V jednotkách procent se prestižní platební karty podílejí také na portfoliu karet ČSOB – potvrdila nám mluvčí Pavla Hávová. A podle mluvčího Michala Teubnera dnes využívají prémiové karty řádově desetitisíce klientů Komerční banky.

U České spořitelny jsou prestižní karty navázány k osobnímu účtu a privátnímu bankovnictví. Abyste na ně dosáhli, musíte splnit jasně definované podmínky. U ostatních dvou bank si kartu může koupit každý.

Prestižní karty „velké trojky“

Česká spořitelna
ČSOB
Komerční banka

Potřebujete vydělávat, mít našetřeno… nebo půjčeno

Debetní karta Visa Gold se vydává k Osobnímu kontu České spořitelny. Osobní konto je součástí služby Osobní bankovnictví pro klienty, kterým chodí na účet měsíčně alespoň 30 000 korun, nebo aktivně využívají účet a současně je součet jejich vkladů a úvěrů více než 500 000 korun. Karta je v rámci základního balíčku k Osobnímu kontu zdarma.

Kartu Visa Infinite, která má debetní i kreditní verzi, vydává banka zdarma klientům privátního bankovnictví ERSTE Premier a ERSTE Private banking. Služby ERSTE Premier jsou určeny pro klienty s majetkem nad milion korun anebo příjmem nad sto tisíc měsíčně, služby ERSTE Private Banking cílí na klienty s majetkem přesahujícím deset milionů korun.

Anketa

Až vám banka nabídne zlatou kartu, sáhnete po ní?

BMW… Ale co skutečný Rolls-Royce?

Na to, která tuzemská karta je vůbec nejprestižnější, jsme se ptali zástupců Visa i MasterCard. Asi nepřekvapí, že hájili především své barvy.

„Za jednu z nejprestižnějších karet osobně považuji například kartu Visa Infinite od České spořitelny, v níž je zahrnuta debetní i kreditní varianta, služby concierge, pojištění, letištní salonky. Podobné služby nabízí i karta Visa Platinum od Komerční banky,“ hodnotí Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Podle Matouše Michněviče, ředitele pro produktová řešení ve společnosti MasterCard Česká republika a Slovensko, je nejprestižnější karta World Elite, která jako jediná nese stříbrné logo MasterCard. „Tato karta není běžně dostupná a nedá se snadno koupit. Je určena jen pro klienty privátního bankovnictví, a to pouze pro ty, kteří splňují dané požadavky,“ komentuje.

 „Je typicky postavená na hlavních benefitech, mezi které patří concierge (osobní asistent na telefonu), nadstandardní pojištění (cestovní, nákupů i zodpovědnosti), přístup do letištních salonků po celém světě či výhody u partnerů (hotely, půjčovny aut, luxusní obchody a další),“ pokračuje Matouš Michněvič.

Kartu World Elite v Česku vydává jediná banka. Nejde o žádnou z velké trojky, nýbrž o Raiffeisenbank. Její mluvčí Tomáš Kofroň k tomu dodává: „Vydávání karet řady World Elite se řídí náročnými požadavky na poskytované benefity, proto je velmi omezené a na celém světě ji může nabízet pouze omezené množství bank. V České republice ji lze získat jen u Raiffeisenbank, která ji má v nabídce pro klienty svého privátního bankovnictví.“

Jak se na prémiové, prestižní a nadstandardní karty díváte vy? Chcete je mít v peněžence? Pro výjimečný servis? Nebo pro ten pocit? Podělte se s námi o své postřehy i zkušenosti.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+35
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 7. 2014 10:23

No vidíte, přesně o tom to je. Naleštěná bída. Jestli dostanete zlatou, nevěřte, že jste něco extra, pro banku jste pořád povl.

Reagovat

 

+17
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (ferino 02. 07. 2014 09:42)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 7. 2014 10:09, art

No především je potřeba mít peníze u prestižní privátní banky, která se nezajímá o běžné retailové klienty a pak se zajímat o nějakou kartu, což ČS rozhodně není ani s jejich slavným prémiovým bankovnictvím a kartou infinite.

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

15. 1. 2016 | 20:42 | Jakub

Hlavní není barva ale seznam služeb které dostanete zdarma, proč by člověk který posílá do banky větší množství peněz měl za něco platit když může místo sto a padesáti korun, dostat spoustu výhod a zadarmo více

14. 12. 2015 | 15:26 | Nella

O "tyhle nesmysly" se nemusí nikdo zajímat, ty vám banka nabídne sama, pokud u nich máte nějaké produkty nad limit určený bankou. Proč bych měla mít obyčejný účet, když můžu mít exkluzivní a jsem osvobozená od většiny poplatků...více

24. 5. 2015 | 7:46 | Pepan

Obě karty (infinite i world elite) mam. Vydava je erste automaticky. Využívám vstupy do salonků (zejména v praze), jinde je to omezeno na 5 za rok a pak se platí poloviční cena. Concierge je k ničemu- na koncert vás dostanou,...více

25. 11. 2014 | 11:28 | Jiří Zolich

O tyhle "prémiové nesmysly" se zajímají jen lidé, kteří si myslí, že když zamávají plackou ze zlata, tak se svět kolem nich zblázní:-) Ti, kteří mají ranec peněz na účtě se NEZAJÍMAJÍ O BARVU KARTY! Je to pro ně zbytečné:-)...více

5. 7. 2014 | 10:09 | art

No především je potřeba mít peníze u prestižní privátní banky, která se nezajímá o běžné retailové klienty a pak se zajímat o nějakou kartu, což ČS rozhodně není ani s jejich slavným prémiovým bankovnictvím a kartou infinite....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Kapitálové trhy, Riziko, Fondy národní, česká spořitelna, fintech, eet, elektronická evidence tržeb, lime, hrubý příjem, Michal Nebeský, odpracovaná doba, krása, Sparta, portfolio turnover rate, pracovní tábor, exekutor, kancelářské prostory, zdeněk holeček

2AI4917, 2B70026, 4AI0297, 2SK4714, 2SK4714

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK