Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nový standard. Bezkontaktní je už třetina karet

| rubrika: Aktuálně.cz | 22. 12. 2013 | 1 komentář
Bezkontaktní platby dál dobývají Česko – umí je už každá třetí platební karta v Česku. Roste také počet terminálů v obchodech, které tento rychlejší druh plateb umožňují. S bezkontaktní funkcí je již každý třetí terminál z celkového počtu 90 tisíc.
Nový standard. Bezkontaktní je už třetina karet

Ukazují to statistiky, které od bank a karetních společností získal on-line deník Aktuálně.cz.

Jak rychle trh roste, ukazuje srovnání s daty z května letošního roku. Tehdy byly na trhu dva miliony karet s bezkontaktní funkcí. Nyní, o půl roku později, se celkový počet bezkontaktních karet už dostal k hranici 3,5 milionu kusů. Celkově je přitom v Česku nyní vydaných zhruba 10,5 milionu karet.

Podobný růst je vidět také u platebních terminálů. V květnu jich umělo bezkontaktní platby přijímat 18 tisíc, o půl roku později už zhruba dvojnásobek.

A pro banky je nejdůležitější, že s rostoucí „infrastrukturou“ roste i pro ně klíčový údaj, tedy celkový objem peněz, který lidé utratí kartou. Objem bezkontaktních plateb podle údajů z bank roste o pětinu měsíčně.

Česká spořitelna hlásí růst objemů o čtvrtinu, přičemž právě o ní lze hovořit jako o lídrovi tohoto nového trhu. Na celkovém počtu dosud vydaných bezkontaktních karet se podílí polovinou, má 1,7 milionu vydaných karet s bezkontaktní funkcí.

„Naši klienti provedli letos (do konce listopadu) všemi platebními kartami 126 milionů transakcí u obchodníků v celkovém objemu 94 miliard korun. Z toho více než 22 milionů transakcí bylo bezkontaktními kartami a nálepkami v celkovém objemu převyšujícím deset miliard,“ říká Jan Holinka z tiskového oddělení České spořitelny.

Druhá v pořadí je ČSOB s 800 tisíci bezkontaktními kartami. Další banky, které on-line deníku Aktuálně.cz toto číslo sdělily, hlásí 172 tisíc (mBank), 100 tisíc (Air Bank) a 25 tisíc (Equa bank).

Jen součet těchto pěti bank končí 200 tisíc kusů pod hranicí tří milionů. Vzhledem k tomu, že bezkontaktní karty v Česku už vydává drtivá většina bank – z větších je v nabídce zatím nemá jen UniCredit a Sberbank –, bude celkový počet atakovat hranici 3,5 milionu karet.

Také u bezkontaktních terminálů je třeba dopočítávat. V Česku je obchodníkům dodává pět bank. Česká spořitelna a Komerční banka přiznávají každá zhruba po deseti tisících terminálech s bezkontaktní funkcí, UniCredit Bank přiznává polovinu. ČSOB bude na úrovni prvních dvou bank, Raiffeisenbank má těchto terminálů v řádech stovek kusů. Celkový součet se tedy pohybuje kolem 35 tisíc z celkových 90 tisíc terminálů v Česku.

Anketa

Máte bezkontaktní?

Do tří let jen bezkontaktní

Ještě v září roku 2012, tedy před rokem a čtvrt, bylo v Česku šest tisíc terminálů s bezkontaktní funkcí, nyní je jejich počet zhruba šestinásobný a dále rychle poroste.

„V současné době rozšiřujeme bezkontaktní platební terminály především tam, kde je nízká průměrná transakce a jde o rychlost odbavení zákazníka u pokladny. Typicky prodejny potravin, lékárny, drogerie, tabák, knihy a podobné obory,“ říká za Českou spořitelnu Jan Holinka.

„Všechny nové terminály, které banky na trh dodávají, jsou zároveň opatřeny bezkontaktními technologiemi. Obnovovací cyklus je tříletý,“ řekl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz Marcel Gajdoš, šéf Visa pro Česko a Slovensko. Gajdoš předpokládá, že v následujícím roce bude zhruba polovina všech terminálů bezkontaktních, do pěti let by již měla být bezkontaktní naprostá většina terminálů.

Podobná je situace u karet. I u nich platí, že pokud je banka nabízí, tak nové už většinou automaticky vydává také s bezkontaktní technologií. Bankám se to i přes vyšší náklady vyplatí.

„Karty s bezkontaktní technologií jsou dražší, ale stojí to za to, protože zákazníci si je oblíbili a frekvence placení s nimi se významně zvýšila. To znamená, že investice do bezkontaktních karet nebude ztrátová,“ vysvětlil Roman Truhlář, generální ředitel mBank pro Česko a Slovensko.

„V horizontu tří let lze očekávat, že prakticky všechny karty budou bezkontaktní. Vydavatelé MasterCardu prakticky všechny karty dávají s touto funkcí,“ řekl nedávno v rozhovoru s Aktuálně.cz zase šéf českého MasterCardu Miroslav Lukeš. Bez nové funkce podle něj zůstanou jen ty nově vydané karty, u kterých jejich majitelé aktivně vysloví nesouhlas s bezkontaktní funkcí.

Bezkontaktní technologie má bankám a karetním společnostem dále pomoci s postupným vytlačováním hotovosti. V minulém roce připadalo v Česku na platbu kartou třináct korun z každé stokoruny utracené u obchodníka. Česká Visa má například za cíl se během několika málo let dostat nad hranici dvacetikoruny – vzorem je situace ve Velké Británii, kde na kartu připadá 30 procent útrat.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

24. 12. 2013 | 9:04 | František Martínek

Podobná je situace u karet. I u nich platí, že pokud je banka nabízí, tak nové už většinou automaticky vydává také s bezkontaktní technologií. Bankám se to i přes vyšší náklady vyplatí. Bohužel toto je dobré pro banky tak...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Domicil, Fondy zaměřené na daňovou optimalizaci, Hotové peníze, petr mach, andrej babiš, architektura, monte dei paschi di siena, referendum, světová ekonomika, bezpečnostní zámek, silová elektřina, thu nga haškovcová, jednorázová investice, měnová politika, Spotřebitelské úvěry, era účet k podnikání, spotřeba elektřiny, UNIVYC, A.S.

1AM4964, 2AP2236, 2AD7650, 2AP2236, 2SJ5002

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK