Ukazují to statistiky, které od bank a karetních společností získal on-line deník Aktuálně.cz.
Jak rychle trh roste, ukazuje srovnání s daty z května letošního roku. Tehdy byly na trhu dva miliony karet s bezkontaktní funkcí. Nyní, o půl roku později, se celkový počet bezkontaktních karet už dostal k hranici 3,5 milionu kusů. Celkově je přitom v Česku nyní vydaných zhruba 10,5 milionu karet.
Podobný růst je vidět také u platebních terminálů. V květnu jich umělo bezkontaktní platby přijímat 18 tisíc, o půl roku později už zhruba dvojnásobek.
A pro banky je nejdůležitější, že s rostoucí „infrastrukturou“ roste i pro ně klíčový údaj, tedy celkový objem peněz, který lidé utratí kartou. Objem bezkontaktních plateb podle údajů z bank roste o pětinu měsíčně.
Česká spořitelna hlásí růst objemů o čtvrtinu, přičemž právě o ní lze hovořit jako o lídrovi tohoto nového trhu. Na celkovém počtu dosud vydaných bezkontaktních karet se podílí polovinou, má 1,7 milionu vydaných karet s bezkontaktní funkcí.
„Naši klienti provedli letos (do konce listopadu) všemi platebními kartami 126 milionů transakcí u obchodníků v celkovém objemu 94 miliard korun. Z toho více než 22 milionů transakcí bylo bezkontaktními kartami a nálepkami v celkovém objemu převyšujícím deset miliard,“ říká Jan Holinka z tiskového oddělení České spořitelny.
Druhá v pořadí je ČSOB s 800 tisíci bezkontaktními kartami. Další banky, které on-line deníku Aktuálně.cz toto číslo sdělily, hlásí 172 tisíc (mBank), 100 tisíc (Air Bank) a 25 tisíc (Equa bank).
Jen součet těchto pěti bank končí 200 tisíc kusů pod hranicí tří milionů. Vzhledem k tomu, že bezkontaktní karty v Česku už vydává drtivá většina bank – z větších je v nabídce zatím nemá jen UniCredit a Sberbank –, bude celkový počet atakovat hranici 3,5 milionu karet.
Také u bezkontaktních terminálů je třeba dopočítávat. V Česku je obchodníkům dodává pět bank. Česká spořitelna a Komerční banka přiznávají každá zhruba po deseti tisících terminálech s bezkontaktní funkcí, UniCredit Bank přiznává polovinu. ČSOB bude na úrovni prvních dvou bank, Raiffeisenbank má těchto terminálů v řádech stovek kusů. Celkový součet se tedy pohybuje kolem 35 tisíc z celkových 90 tisíc terminálů v Česku.
Do tří let jen bezkontaktní
Ještě v září roku 2012, tedy před rokem a čtvrt, bylo v Česku šest tisíc terminálů s bezkontaktní funkcí, nyní je jejich počet zhruba šestinásobný a dále rychle poroste.
„V současné době rozšiřujeme bezkontaktní platební terminály především tam, kde je nízká průměrná transakce a jde o rychlost odbavení zákazníka u pokladny. Typicky prodejny potravin, lékárny, drogerie, tabák, knihy a podobné obory,“ říká za Českou spořitelnu Jan Holinka.
„Všechny nové terminály, které banky na trh dodávají, jsou zároveň opatřeny bezkontaktními technologiemi. Obnovovací cyklus je tříletý,“ řekl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz Marcel Gajdoš, šéf Visa pro Česko a Slovensko. Gajdoš předpokládá, že v následujícím roce bude zhruba polovina všech terminálů bezkontaktních, do pěti let by již měla být bezkontaktní naprostá většina terminálů.
Podobná je situace u karet. I u nich platí, že pokud je banka nabízí, tak nové už většinou automaticky vydává také s bezkontaktní technologií. Bankám se to i přes vyšší náklady vyplatí.
„Karty s bezkontaktní technologií jsou dražší, ale stojí to za to, protože zákazníci si je oblíbili a frekvence placení s nimi se významně zvýšila. To znamená, že investice do bezkontaktních karet nebude ztrátová,“ vysvětlil Roman Truhlář, generální ředitel mBank pro Česko a Slovensko.
„V horizontu tří let lze očekávat, že prakticky všechny karty budou bezkontaktní. Vydavatelé MasterCardu prakticky všechny karty dávají s touto funkcí,“ řekl nedávno v rozhovoru s Aktuálně.cz zase šéf českého MasterCardu Miroslav Lukeš. Bez nové funkce podle něj zůstanou jen ty nově vydané karty, u kterých jejich majitelé aktivně vysloví nesouhlas s bezkontaktní funkcí.
Bezkontaktní technologie má bankám a karetním společnostem dále pomoci s postupným vytlačováním hotovosti. V minulém roce připadalo v Česku na platbu kartou třináct korun z každé stokoruny utracené u obchodníka. Česká Visa má například za cíl se během několika málo let dostat nad hranici dvacetikoruny – vzorem je situace ve Velké Británii, kde na kartu připadá 30 procent útrat.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem