Nakupujete rádi z pohodlí domova? Pak jsou pro vás internetové obchody jasnou volbou. Většina Čechů zatím upřednostňuje platbu dobírkou či bankovním převodem. Dá se ale očekávat, že postupně budeme následovat příklad ciziny, kde se jednoznačně prosazují rychlé on-line platby kartou. Podle výzkumu DIBS E-commerce Survey Europe 2010 v osmi západoevropských a severských státech využívá on-line plateb 23 procent zákazníků.
Pokud ale chtějí cizinci tímto způsobem nakupovat u nás, mají v řadě internetových obchodů smůlu. Ještě horší a absurdnější ale je, že totéž platí také pro české občany, kteří jsou klienty zahraničních bank. Česká spořitelna před jejich penězi e-shopy uzamkla. Začala totiž on-line platby zahraničních karet blokovat. A obchodníci to mnohdy vůbec netuší.
E-shopy peníze zákazníků nechtějí?
Michaela Williams už šest let žije ve Velké Británii. Její příběh naší zemi opět nastavuje nemilosrdné zrcadlo: v odrazu vidíme Kocourkov. „Chtěla jsem potěšit svou maminku a koupit jí notebook. Vybrala jsem si na Alza.cz a zvolila platbu on-line, ale po zadání všech údajů byla platba zamítnuta jako neúspěšná,“ začíná vyprávění Michaela. „Řekla jsem si, že když mé peníze nechtějí, půjdu jinam, a vybrala jsem notebook u Mall.cz,“ pokračuje. Při platbě ale ke svému překvapení narazila na stejný problém. „Totéž se opakovalo, když jsem chtěla dobít kredit na T-Mobile i Vodafone,“ říká. Michaela přitom svou debetní kartou Visa i kreditní kartou MasterCard, bez problémů platí všude za hranicemi Velké Británie. S potížemi se setkala pouze v Česku.
Společný jmenovatel
Všechny společnosti, u kterých chtěla Michaela nakupovat, mají jedno společné: využívají pro příjem on-line plateb systém 3D Secure od České spořitelny. „V Mall.cz, Vodafone ani T-Mobile o blokování karet vydaných v zahraničí vůbec nevěděli. Tvrdili mi, že to asi bude jen krátkodobý technický problém a že to mám zkusit později,“ říká Michaela. Obrátila se s dotazem i na Českou spořitelnu. Eva Žváčková z klientského centra jí napsala: „Neevidujeme žádné potíže s placením přes 3D secure. Pro platbu lze využít všechny karty typu Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro. (…). Je na rozhodnutí obchodníka, zda zahraniční platební karty akceptuje.“
Michaela se s takovým vyjádřením nechtěla smířit. Zdálo se, že pomyslná zeď, která jí brání v českých e-shopech nakupovat, snad spadla z nebe. Banka i prodejci přehazovali odpovědnost jeden na druhého. Bylo ale nad slunce jasnější, že někdo z nich zahraniční karty blokovat musí. I když o tom možná sám neví. Ještě loni s nimi Michaela bez potíží v českých e-shopech platila.
„Mám v Čechách rodinu a potřebuji pro ně nakupovat v českých obchodech. Navíc si potřebuji dobíjet kredit na svůj český mobil. Proto jsem situaci řešila dál. Cizinci s tím asi neztrácejí čas. Obchody tak přicházejí o tržby a ani o tom nevědí,“ říká Michaela. Obrátila tedy se svým problémem na naši redakci.
Detektivní příběh začíná
Znovu jsme oslovili všechny zúčastněné strany a celou záležitost prověřili. Nejprve jsme se dočkali stejných odpovědí jako Michaela. „Zákazníci v internetovém obchodě T-Mobile mohou samozřejmě platit kartami vydanými v zahraničí. Žádná omezení na vydavatele platebních karet patřičného standardu neuplatňujeme,“ ujišťoval nás mluvčí T-Mobile Jiří Janeček. Nenechali jsme se ale odbýt a tlačili na obchodníky i Českou spořitelnu dál.
Mluvčí T-Mobile Janeček uznal, že k odhalení jádra problému byla nutná přímo detektivní práce. „V souvislosti se zaváděním nové služby, která vyžadovala omezení jen pro zákazníky z České republiky, byla limitace na platby kartou dle země původu nedopatřením zavedena nejen pro tuto službu, ale také pro všechny ostatní druhy plateb, tedy například dobití kreditu,“ uvedl Janeček. A ujistil nás, že ve spolupráci s Českou spořitelnou již pracují na napravení situace. Mluvčí Vodafone Alžběta Weintfurtová Michaele sdělila, že zjistili, že se jedná o opatření České spořitelny, kterému se museli podřídit. A stejné vysvětlení pro nás nakonec měla také mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.
Co na to banka?
Česká spořitelna na to šla od lesa. Nejprve se dohodla s Vodafone a následně nám zaslali společné vyjádření: „K zastavení možnosti platit zahraničními platebními kartami jsme přistoupili po společné dohodě s Českou spořitelnou,“ uváděla v něm mluvčí Vodafone Alžběta Weinfurtová. Důvodem byl údajně vysoký počet podvodných transakcí. Všimli jste si? Už žádná direktiva banky, ale „dohoda“. „Není zcela na obchodníkově volbě, zda bude přijímat zahraniční platební karty on-line,“ uznal pak po další komunikaci mluvčí České spořitelny Jan Holinka. Zahraniční karty podle něj Česká spořitelna blokovat může, ale činí tak až po dohodě s obchodním partnerem. Zajímavé je, že dokud jsme se o případ nezačali zajímat, neměl nikdo ze zmiňovaných obchodních partnerů o této „dohodě“ ani páru.
Konkurence si umí bezpečnost zajistit jinak
Česká spořitelna při zdůvodňování blokace zahraničních karet argumentuje bezpečností. Další banky působící na českém trhu ale mají na celou věc odlišný názor.
„Víme o tom, že konkurence toto provádí, ale jde o jednání, které je v rozporu s pravidly karetních asociací. Naše banka zahraniční platební karty u našich obchodníků neblokuje,“ uvedla mluvčí ČSOB Pavla Hávová. „Víme, že celá řada českých občanů využívá karty vydané zahraničními bankami, které následně používá v českých e-shopech, proto tyto karty nijak neomezujeme a ani o žádném omezení neuvažujeme,“ uvedl mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. „Setkáváme se občas se žádostmi provozovatelů e-shopů o omezení přístupu těchto karet, především z obavy o bezpečnost,“ řekl dále Kofroň. Dodal však, že zahraniční karty přesto neblokují a bezpečnost zajišťují jinak: „Zaměřujeme se na aktivní monitoring transakcí,“ vysvětluje. A on-line platby podle mluvčího Pavla Zoubka neblokuje ani čtvrtý poskytovatel platební brány GE Money Bank.
Oslovili jsme také zástupce karetních asociací. Z MasterCard reakce nedorazila vůbec. A regionální manažer Visa Europe pro ČR Miloslav Kozler? Spokojil se s vyjádřením, že „je celá řada důvodů, proč může být transakce z rozhodnutí vydavatele (banky) i přijímatele (obchodníků) zamítnuta“. Banky tedy zjevně mají volné ruce.
V cizině by to bance neprošlo
Jak to celé dopadlo? Ze všech zúčastněných projevil vůli k nápravě pouze T-Mobile. Michaela si tedy snad bude moci alespoň u něj dobít kredit. Zato ostatní obchodníci budou nejspíš dále preferovat tvrdou bezpečnost (?) před byznysem. U Vodafone i Mall.cz tak má nadále smůlu. „Nechápu to, v Anglii by obchody banky žalovaly za ušlé tržby,“ hodnotí jejich postoj Michaela.
Evropský pracovní trh se nám otevřel... A svou banku si můžeme vybrat svobodně – třeba v Tramtárii. Proč by nám kvůli tomu měl někdo v českých obchodech přibouchávat dveře? Ať žije kocourkov!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 6. 2011 17:09, Fery
Pokud si to obchodník přeje, aby měl zahraniční karty blokovány,
měl by to mít viditelně uvedeno na svém eshopu.
Pokud to má blokované a neví o tom, měl by se soudit s ČS o ušlý zisk.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 6. 2011 10:01, Lenka
Tenhle clanek zase jen ukazuje jednu stranu veci. V prve rade se jedna o chybu v komunikaci mezi tiskovymi mluvcimi frimy a zamestnanci zodpovednymi za smlouvani platebni brany a jeji nastaveni. Vzdy je na dohode spolecnosti s bankou. To, ze tiskove odd. firmy neni informovano je pouze a jen spatna komunikace unitr firmy a banka je v tomhle nevine. At jde o CS a nebo o jinou banku. Fakt, ze ne vsude se da zaplatit zahranicni platebni kartou je celosvetovy problem, ne jen problem Ceske republiky, potazmo CS. A jde i to typy karet. Kdyz si poridite kartu AMEX, taky necekate, ze s ni vsude zaplatite s top samy s elektronkama v zahranici, casto je nechteji. Proto jsou i jiny zpusoby placeni (prevodem z uctu, dobirka, paypal, cash a pod.). Nevidela bych to tak tragicky. Michaela ma holt smulu. Muze si ale koupit drazsi notebook nekde jinde .. Zivot je o volbe
V diskuzi je celkem (40 komentářů) příspěvků.