Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Platební karty již 'pomáhají' vybrat obchodníky

Platební karty již 'pomáhají' vybrat obchodníky
Slevy a bonusy, motivace k nákupu dražších výrobků nebo odlišení různých skupin zákazníků. To vše představují věrnostní programy, které na platebních kartách nabízejí banky v partnerství s obchodníky. Jak taková spojenectví fungují?

Udržet si zákazníky je důležité pro všechny obchodníky. Dobré je proto přesvědčit je, že jsou pro ně důležití a nepostradatelní. Jednou z možností jsou různé věrnostní programy, díky nimž klienti získají slevy nebo body, za které lze při určitém množství "koupit" zboží nebo služby.
Společnosti brzy přišly na to, že výhodnější než utrácet za různé slevové šeky, je klientům pořídit věrnostní kartu. S postupem času tento způsob nadchl i bankovní domy, a tak vznikly takzvané co-brandované karty, které spojují služby bank a obchodníků. V současnosti slouží především k odlišení různých skupin zákazníků.

Pravěcí předchůdci

První karty, které sloužily obchodníkům pro identifikaci zákazníků, byly papírové, plastové nebo plechové. Klienti při jejich předložení obdrželi slevu na zboží nebo služby, některé společnosti majitelům umožňovaly platit později nebo si zboží koupit na splátky. Firmy se tak snažily skrytě klienty motivovat nakupovat pouze u nich.

V roce 1948 představila letecká společnost Air Travel Card první mezinárodní platební kartu.

Nejstarší karty byly vydány ve Spojených státech amerických na začátku dvacátého století. Plechovou kartičku pro nákup na splátky začala v roce 1914 například vydávat společnost Western Union. O tři roky později ji následovala firma Sears Roebuck s první kreditní kartou Discover. Tyto karty bylo ovšem možné využít jen právě u vydávajících obchodníků.
První kartu, kterou mohli klienti využít v sítí několika leteckých společností pak byla v roce 1924 karta od společnosti Universal Air Travel Card. Majitelé s kartou získali kredit 425 dolarů a potvrdilo se, že to bylo dostatečnou motivací nakupovat právě u nich.

Následující hospodářská krize v USA však snížila motivaci lidí žít na úvěr a k dalšímu rozvoji věrnostních karet došlo až po druhé světové válce.

Prostor pro banky

Výhody věrnostních programů si brzy uvědomily i banky a další finanční zprostředkovatelé. V polovině dvacátého století vydala Flatbush National Bank papírovou kartu, která platila v obchodech dvou čtvrtí New York City. Na konci šedesátých let nakoupily banky DCI a American Express portfolio věrnostních karet velkých obchodů.

Základy dnešních karetních asociací

1950 Diners Club vydala kartu nejprve platnou jen v restauracích, 1953 ji však rozšířila i na ostatní typy obchodů po celém světě.
1958 Bank of America vydala kreditní kartu BankAmericard a položila tak základy společnosti VISA International.
1958 American Express Card
1966 Interbank Card Association, přímý předchůdce MasterCard
Zdroj dat: ad
Na začátku sedmdesátých let byl americký a britských trh věrnostními kartami nasycen a banky přemýšlely kam dál. Rozhodly se oddělit movité klienty od těch s nižšími příjmy. Vznikly tak co-brandované platební karty, které mají z úkol oslovit právě příjmově vyšší skupiny obyvatel a také získat zákazníky konkurence.
Jde o platební kreditní kartu, kterou vydává banka, jejímž partnerem je firma, nejčastěji pak telekomunikační nebo letecká. Za pořízení karty a následující útraty klienti získají body ve věrnostním programu obchodníka. Získají s ní i různé výhody, u leteckých společností se například načítají míle a při určitém počtu dostane majitel letenku zdarma.
Výhody ovšem nejsou jen na straně zákazníků. Banky si za karty účtují nemalé částky a společnosti si zase udržují klienty, kteří se snaží sbírat body a využívají služeb právě té své firmy. Bankovní domy si navíc pochvalují, že touto selekcí se značně snížila delikvence úvěrů a kreditních karet.

Co-brandované karty
Výhody pro partnera Výhody pro klienta Výhody pro banku
Zvýšení tržeb: preference služeb partnera díky vyšší kvalitě služeb, slevy, výhody Zvýhodněné podmínky: marketingové programy, slevy, výhody, věrnostní programy Nižší akviziční náklady: vyšší míra kladné odezvy mezi členy na nabídku banky, možnost předvýběru klientů
Zvýšení věhlasu značky: logo na kartě, reklama Příslušnost k firmě, status: propaguje svou příslušnost při každém použití karty, je-li zařazen do vyššího segmentu, prezentuje vyšší osobní status Zvýšení příjmů: nižší delikvence úvěrů, větší používání karet, menší náchylnost ke změnám firmy a banky
Snížení nákladů: provize od banky za vydané karty, provedený obrat
Zlepšení komunikace: pravidelné výpisy ke kartě nebo účtu klienta Podpora zájmů cílové skupiny: Provize pro svou organizaci Křížový prodej produktů: při pozitivní zkušenosti s kartou ochota použít i další produkty
Zdroj dat: Konference "Chip cards/Smart cards"

V tuzemsku co-brandované platební karty vydává například HVB Bank (profil, názory) ve spolupráci s ČSA či T-Mobile a Citibank (profil, názory), jejímž partnerem je síť čerpacích stanic Shell.

Vše řádně dohodnout

Podmínky spolupráce musí být podle manažera pro sektor Finance společnosti NESS Europe, firmy pusobící na trhu IT, Pavla Juříka analyzovány a smluvně ošetřeny, protože za provozu se obtížně mění.

Klíčové otázky partnerství bank a dalších subjektů
Finanční podmínky spolupráce, tedy financování nákladů na provoz a reklamu, odměny klientů a provize partnerovi
Branding, tedy například jak vyvážit loga na kartě
Marketing
Distribuce
Kdo zajišťuje provoz
Přístup k databázi potenciálních klientů
Kdo "vlastní" klienta, tedy držitele karty, tedy například zda si smí obchodník najít jinou banku
Kdo "vlastní"/zodpovídá za aplikace na kartě
Zdroj dat: Konference "Chip cards/Smart cards"

Špatný odhad podílu partnerů na programu nebo nedokonalé smluvní zajištění může vést k nákladným změnám nebo zrušení řady programů. Nesmí se zapomenout ani na dokonalou přípravu provozu, analýzu finanční stability partnerů a pravidelné vyhodnocování výsledků.

Máte nějaké zkušenosti s věrnostními programy? Vlastníte co-brandovanou platební kartu? Co si o těchto produktech a službách myslíte?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-113
Ano
Ne

Diskuze

19. 1. 2005 | 14:36 | Jsem se tu nejak zamotal - ulozi se tento "nazor", ci se neulozi

? více

17. 9. 2004 | 20:57 | Tomáš Marný

Česká spořitelna má ve svém programu 1 bod za 20,- Kč. V katalogu odměn má např. digitální fotoaparát Fuji FinePix S5000 za "pouhých" 140735 bodů, utratit tedy musíte něco přes 2.800.000 Kč, a to v průběhu 3 let, po které...více

17. 9. 2004 | 12:44

Mě naprosto vyhovuje kooperační karta Citibank/Eurotel. Za transakce sbírám benefit body. Tato karta mi každoročně vydělá na poplatky a co dva roky i na novy mobil :-) Je však pravda, že touto SOUKROMOU kartou často kupuji...více

17. 9. 2004 | 10:26 | cherry

Tyto programy mají v zásadě jedno společné: pro normální spotřebitele jsou jakékoliv hodnotnější odměny prakticky nedostupné - pokud se nespokojím s propiskou, musím "šetřit" hodně dlouhou dobu. Navíc zpravidla služby nebo...více

17. 9. 2004 | 8:37 | Petr

Věrnostním programům se vyhýbám. Vždyť jde jenom o to, abych změnil své nákupní návyky a obchodník ze mně vytáhl více peněz. Navíc tyto pseudo výhody jsou často vyváženy žádostmi o osobní údaje (a ty si cením více). Ale já...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Potenciální produkt, Mzda, Primární trh, zaměstnavatel, paušální daň, pavel kohout, finanční správa, daně, zpoždění letu, prodejní zájezd, Ivan Březina, groupon, pay per click, jaroslav drábek, alkohol, odůvodněné náklady na bydlení, tiskovka, průměrný osobní mzdový bod

2T79523, 3M65138, 9B14548, 3M65138, 9B14548

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK