Platební karty již 'pomáhají' vybrat obchodníky

Platební karty již 'pomáhají' vybrat obchodníky
Slevy a bonusy, motivace k nákupu dražších výrobků nebo odlišení různých skupin zákazníků. To vše představují věrnostní programy, které na platebních kartách nabízejí banky v partnerství s obchodníky. Jak taková spojenectví fungují?

Udržet si zákazníky je důležité pro všechny obchodníky. Dobré je proto přesvědčit je, že jsou pro ně důležití a nepostradatelní. Jednou z možností jsou různé věrnostní programy, díky nimž klienti získají slevy nebo body, za které lze při určitém množství "koupit" zboží nebo služby.
Společnosti brzy přišly na to, že výhodnější než utrácet za různé slevové šeky, je klientům pořídit věrnostní kartu. S postupem času tento způsob nadchl i bankovní domy, a tak vznikly takzvané co-brandované karty, které spojují služby bank a obchodníků. V současnosti slouží především k odlišení různých skupin zákazníků.

Pravěcí předchůdci

První karty, které sloužily obchodníkům pro identifikaci zákazníků, byly papírové, plastové nebo plechové. Klienti při jejich předložení obdrželi slevu na zboží nebo služby, některé společnosti majitelům umožňovaly platit později nebo si zboží koupit na splátky. Firmy se tak snažily skrytě klienty motivovat nakupovat pouze u nich.

V roce 1948 představila letecká společnost Air Travel Card první mezinárodní platební kartu.

Nejstarší karty byly vydány ve Spojených státech amerických na začátku dvacátého století. Plechovou kartičku pro nákup na splátky začala v roce 1914 například vydávat společnost Western Union. O tři roky později ji následovala firma Sears Roebuck s první kreditní kartou Discover. Tyto karty bylo ovšem možné využít jen právě u vydávajících obchodníků.
První kartu, kterou mohli klienti využít v sítí několika leteckých společností pak byla v roce 1924 karta od společnosti Universal Air Travel Card. Majitelé s kartou získali kredit 425 dolarů a potvrdilo se, že to bylo dostatečnou motivací nakupovat právě u nich.

Následující hospodářská krize v USA však snížila motivaci lidí žít na úvěr a k dalšímu rozvoji věrnostních karet došlo až po druhé světové válce.

Prostor pro banky

Výhody věrnostních programů si brzy uvědomily i banky a další finanční zprostředkovatelé. V polovině dvacátého století vydala Flatbush National Bank papírovou kartu, která platila v obchodech dvou čtvrtí New York City. Na konci šedesátých let nakoupily banky DCI a American Express portfolio věrnostních karet velkých obchodů.

Základy dnešních karetních asociací

1950 Diners Club vydala kartu nejprve platnou jen v restauracích, 1953 ji však rozšířila i na ostatní typy obchodů po celém světě.
1958 Bank of America vydala kreditní kartu BankAmericard a položila tak základy společnosti VISA International.
1958 American Express Card
1966 Interbank Card Association, přímý předchůdce MasterCard
Zdroj dat: ad
Na začátku sedmdesátých let byl americký a britských trh věrnostními kartami nasycen a banky přemýšlely kam dál. Rozhodly se oddělit movité klienty od těch s nižšími příjmy. Vznikly tak co-brandované platební karty, které mají z úkol oslovit právě příjmově vyšší skupiny obyvatel a také získat zákazníky konkurence.
Jde o platební kreditní kartu, kterou vydává banka, jejímž partnerem je firma, nejčastěji pak telekomunikační nebo letecká. Za pořízení karty a následující útraty klienti získají body ve věrnostním programu obchodníka. Získají s ní i různé výhody, u leteckých společností se například načítají míle a při určitém počtu dostane majitel letenku zdarma.
Výhody ovšem nejsou jen na straně zákazníků. Banky si za karty účtují nemalé částky a společnosti si zase udržují klienty, kteří se snaží sbírat body a využívají služeb právě té své firmy. Bankovní domy si navíc pochvalují, že touto selekcí se značně snížila delikvence úvěrů a kreditních karet.

Co-brandované karty
Výhody pro partnera Výhody pro klienta Výhody pro banku
Zvýšení tržeb: preference služeb partnera díky vyšší kvalitě služeb, slevy, výhody Zvýhodněné podmínky: marketingové programy, slevy, výhody, věrnostní programy Nižší akviziční náklady: vyšší míra kladné odezvy mezi členy na nabídku banky, možnost předvýběru klientů
Zvýšení věhlasu značky: logo na kartě, reklama Příslušnost k firmě, status: propaguje svou příslušnost při každém použití karty, je-li zařazen do vyššího segmentu, prezentuje vyšší osobní status Zvýšení příjmů: nižší delikvence úvěrů, větší používání karet, menší náchylnost ke změnám firmy a banky
Snížení nákladů: provize od banky za vydané karty, provedený obrat
Zlepšení komunikace: pravidelné výpisy ke kartě nebo účtu klienta Podpora zájmů cílové skupiny: Provize pro svou organizaci Křížový prodej produktů: při pozitivní zkušenosti s kartou ochota použít i další produkty
Zdroj dat: Konference "Chip cards/Smart cards"

V tuzemsku co-brandované platební karty vydává například HVB Bank (profil, názory) ve spolupráci s ČSA či T-Mobile a Citibank (profil, názory), jejímž partnerem je síť čerpacích stanic Shell.

Vše řádně dohodnout

Podmínky spolupráce musí být podle manažera pro sektor Finance společnosti NESS Europe, firmy pusobící na trhu IT, Pavla Juříka analyzovány a smluvně ošetřeny, protože za provozu se obtížně mění.

Klíčové otázky partnerství bank a dalších subjektů
Finanční podmínky spolupráce, tedy financování nákladů na provoz a reklamu, odměny klientů a provize partnerovi
Branding, tedy například jak vyvážit loga na kartě
Marketing
Distribuce
Kdo zajišťuje provoz
Přístup k databázi potenciálních klientů
Kdo "vlastní" klienta, tedy držitele karty, tedy například zda si smí obchodník najít jinou banku
Kdo "vlastní"/zodpovídá za aplikace na kartě
Zdroj dat: Konference "Chip cards/Smart cards"

Špatný odhad podílu partnerů na programu nebo nedokonalé smluvní zajištění může vést k nákladným změnám nebo zrušení řady programů. Nesmí se zapomenout ani na dokonalou přípravu provozu, analýzu finanční stability partnerů a pravidelné vyhodnocování výsledků.

Máte nějaké zkušenosti s věrnostními programy? Vlastníte co-brandovanou platební kartu? Co si o těchto produktech a službách myslíte?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-113
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Rybičky, rybičky, rybáři jedou

10. 6. 2004 | Kristýna Havligerová | 1 komentář

Rybičky, rybičky, rybáři jedou

Na každé platební kartě je uvedeno její číslo. Díky této identifikaci mohou hlavně majitelé embosovaných karet nakupovat v internetových obchodech. Hrozí tu ovšem nebezpečí, že se číslo... celý článek

Hotovost, platební kartu a šeky do kufru

7. 6. 2004 | Kristýna Havligerová

Hotovost, platební kartu a šeky do kufru

Období dovolených se blíží. Stále jste se nerozhodli, jestli si s sebou do zahraničí vzít jen platební kartu, hotovost či cestovní šeky? Víte, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých... celý článek

Pojištění karty zaplatí i ztracené klíče či doklady

3. 6. 2004 | Kristýna Havligerová | 1 komentář

Pojištění karty zaplatí i ztracené klíče či doklady

Pojištění zneužití či ztráty platební karty dnes již nabízí většina bank. Liší se hlavně pojistným krytím, to znamená tím, co banka klientům uhradí, ale i cenou a výší pojistného limitu.... celý článek

Neoprávněná transakce: stornujte, reklamujte

20. 5. 2004 | Kristýna Havligerová | 2 komentáře

Neoprávněná transakce: stornujte, reklamujte

Zasílání SMS zpráv s informací o provedené transakci lze chápat jako jistou formu zabezpečení internetového bankovnictví či platebních karet. Dostanou však klienti zpět peníze v případě,... celý článek

Svět platebních karet hlásí novinky

6. 4. 2004 | Kristýna Havligerová

Svět platebních karet hlásí novinky

Bezkontaktní platební karty, karty se zdrojem světla či zvuku nebo s fotografií domácího mazlíčka. To jsou některé z novinek, kterými by nás už brzy mohly překvapit karetní společnosti. celý článek

Partners Financial Services