Změna banky: nenechte se přemlouvat

Ivo Jeník | rubrika: Jak na to | 11. 4. 2011
Změna banky: nenechte se přemlouvat
Kolikrát jste uvažovali o změně práce, tchyně, vlády, životního stylu? Pokud aspoň jednou, patříte k většině obyvatel republiky. Pokud jste přemýšleli i o změně banky, jste v menšině (podle loňského průzkumu ji zvažovala třetina Čechů). Díky takzvanému Kodexu mobility by to přitom měla být změna nesrovnatelně snazší než ty předchozí. Je tomu ovšem skutečně tak?

Aby byl zákazník spokojený a aby se vracel, musí cítit opravdový zájem a péči. Tedy v řadě oblastí to tak je. Jen pokud jde o finanční instituce a jejich české zákazníky, jako by platila úplně jiná pravidla. Zvlášť v případě bankovních služeb jsme dlouhou dobu prokazovali až neuvěřitelnou trpělivost a nepružnost. Ovšem časy se mění. Proto čím dál tím více společností včetně bank investuje do takzvaného CRM (Customer Relationship Managementu).

CRM: Celý rok mlčet? Cíleně rušit mobilitu!

Jakkoli se někdy může zdát, že základem CRM jsou především robustní IT systémy – díky kterým zná například i řadový pracovník call centra vaše jméno a zákaznické preference – pořád ještě je péče o vztah se zákazníkem zejména věcí konkrétních lidí: bankéřů, přepážkových pracovníků, poradců. A ti se leckdy chovají tak, jako by CRM znamenalo „Celý Rok Mlčet“. K akci se finanční ústav odhodlá teprve ve chvíli, kdy pochopí, že zákazníka ztrácí (a někdy ani tehdy ne). Pak už si ovšem CRM vykládá jen jako „Cíleně Rušit Mobilitu“.

Bankovní mobilita a její kodex

Mobilitou bankovních klientů se obecně rozumí možnost bezbolestně a bez obstrukcí přecházet od jednoho finančního domu ke druhému.

Kodex mobility, k jehož dodržování se zavázala většina bank fungujících v ČR, zavazuje banky k maximální součinnosti při přechodu klienta ke konkurenční instituci. „Stará“ a „nová“ banka jsou podle něj povinny spolu aktivně komunikovat a zařídit, aby byl pro klienta přechod co nejjednodušší. S tím souvisí například velmi cenná pomoc v podobě převodu stávajících trvalých příkazů či při informování zákazníkových protistran o změně čísla účtu.

Jak by to mělo vypadat, jsme na Peníze.cz popsali minulý týden v článku

Jak jsme však také upozorňovali, v praxi to někdy vypadá jinak:

Ke stažení: text Kodexu bankovní mobility i formuláře související se změnou banky

Měníte banku? Jaký nevděk!

Aby se zákazník vyhnul snaze banky o své udržení a přemlouvacím praktikám, které občas mohou hraničit s nátlakem, má možnost žádost o převedení účtu podat nejen u banky stávající, ale též u nové, která vše potřebné zajistí. Klient už nikdy nemusí vkročit na nepřátelské území bankovního domu, který zklamal jeho důvěru natolik, že se rozhodl prchnout ke konkurenci.

Jenže ona si někdy banka, věřte nebo ne, na takového emigranta posvítí. Pak se může klient v lepším případě dočkat nejrůznějších akčních nabídek, které ho mají přilákat zpět do náručí zavrhnuté matky, v horším případě je mu jeho rozhodnutí rozmlouváno jako akt zcela nelogický, unáhlený, špatný, ba nemorální, jako projev nevděku a nedocenění všeho, čeho se mu za ta léta báječné spolupráce dostalo.

Slabší povahy mají občas tendenci přesvědčování podlehnout, a tak se nelze divit, že k němu pravidelně dochází (své by o tom mohly vyprávět pojišťovny). Můžete se tedy nevyžádaným reklamním nabídkám, přemlouvání, naléhání a vůbec dalšímu využívání svých osobních údajů nějak efektivně bránit, když už s finanční institucí nechcete mít nic společného? Odpověď hledejme na samém začátku, při zakládání původního účtu.

Co chtějí, vědí o člověku

Dnes je při zakládání účtů naprosto běžným zvykem, že – kromě vypsání celé řady informací o vaší osobě do úhledných formulářů – si bankéř pořídí ještě kopii vašeho dokladu totožnosti a vyžádá váš souhlas se zpracováním osobních údajů. Tyto iniciační rituály nejsou samoúčelnou snahou banky dát svým zaměstnancům více práce a vás zdržet natolik, že se návštěva banky jistojistě protáhne nad rámec k ní vyhrazené polední pauzy. Zaznamenání vašich identifikačních údajů patří mezi opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti. Jeho cílem je pokud možno vyloučit, že si na základě fiktivních údajů zřídíte účet, přes který by vám banka nedobrovolně vyprala peníze, abyste je pak mohli bez obav utrácet třeba za drahá auta. Druhým opatřením je naopak učiněno zadost zákonu o ochraně osobních údajů, konkrétně požadavku, aby osobní údaje fyzických osob byly zpracovávány pouze s jejich souhlasem.

Souhlas se zpracováním osobních údajů může být součástí smluvní dokumentace, často však figuruje samostatně a jeho součástí není jen akceptace toho, že banka vybrané údaje může zpracovávat, aby mohla plnit povinnosti s vedením účtu spojené. Nezřídka zákazník tímto souhlasem dává bance také možnost využívat své údaje k aktivnímu nabízení obchodů a služeb, případně pro další marketingové účely. Zákazník pak musí být informován, po jak dlouhou doby bude ke zpracování jeho dat docházet. Jelikož zákon o opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti hovoří o uložení dat nejméně po dobu deseti let, odpovídá délka zpracování obvykle tomuto požadavku.

Můžete se nechat vyřadit z kartotéky?

Anketa

Bývalá banka vás bombarduje nevyžádanými nabídkami. Co uděláte?

Zákazník tedy souhlasí, že banka bude nejméně deset let po jeho odchodu jeho osobní údaje využívat. To ovšem nutně neznamená, že po celou takto dlouhou dobu bude klient vystaven nevyžádaným obchodním sdělením všech bank, které stihl vystřídat. Za předem sjednaných podmínek má možnost souhlas se zpracováním osobních údajů odvolat. Učiní tak typicky písemným prohlášením zaslaným bance. V takovém případě sice banka může vaše údaje nadále uchovávat, ale pouze v rozsahu nezbytném k plnění zákonem stanovených povinností. Právě třeba v souvislosti s opatřeními proti praní špinavých peněz. Nikoliv však k marketingovým aktivitám.

Výslovný nesouhlas s kontaktováním za účelem nabídky obchodu a služeb je vhodné přímo v odvolání souhlasu zdůraznit. Zákazník tak bude mít jistotu, že nebude ve svém rozhodnutí manipulován a nestane se adresátem nechtěných zpráv. Tedy těch komerčních.

Autor je právník společnosti Partners

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Chcete udělat bance pápá? Je to snazší, než si myslíte!

7. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Chcete udělat bance pápá? Je to snazší, než si myslíte!

Díky Kodexu mobility klientů může být změna banky snadnou záležitostí. O existenci tohoto dokumentu, kterým se banky zavazují k součinnosti při vyřizování všech náležitostí, však spousta... celý článek

Očima expertů: Jste spokojeni se službami své banky?

25. 3. 2011 | Ondřej Tůma | 6 komentářů

Očima expertů: Jste spokojeni se službami své banky?

V dalším pokračování oblíbené ankety Očima expertů jsme se tentokrát zeptali odborníků, jak jsou spokojeni se službami, které jim poskytuje jejich banka.

Změna banky? Zážitek na celý život!

17. 3. 2011 | Ondřej Tůma | 36 komentářů

Změna banky? Zážitek na celý život!

Změna banky, u které mají lidé své účty, by díky Kodexu mobility neměla být velký problém. Ve skutečnosti však dochází ze strany finančních institucí k nátlaku, který má k dodržování... celý článek

Nový prodejní manuál České spořitelny, oddíl Jak udržet klienta za každou cenu

17. 3. 2011 | Dagmar Prajzlerová | 32 komentářů

Nový prodejní manuál České spořitelny, oddíl Jak udržet klienta za každou cenu

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Krásně zpívají i bankéři – všichni ten příběh znají, všichni ho zažili. Ne každý má naštěstí zkušenost s jeho volným pokračováním, příběhem o tom,... celý článek

Partners Financial Services