PŘEHLEDNĚ: Máte účet v bance? Tady jsou změny, které byste měli znát.

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 3. 11. 2009 | 5 komentářů
PŘEHLEDNĚ: Máte účet v bance? Tady jsou změny, které byste měli znát.
Od listopadu lze zrušit bankovní účet zdarma, trvá-li déle než jeden rok. To v Česku většina bank už umožňuje. Nově ale musí každý měsíc klienta zdarma informovat i o pohybech na účtu.

Pokud se rozhodnete zrušit účet, který máte v bance již několik let, nezaplatíte za to ani korunu. Garantuje vám to nový zákon o platebním styku, který platí od letošního listopadu. Vedle této novinky, kterou řada tuzemských bank ale splňovala již před začátkem platnosti nového zákona, se mění v souvislosti s bankovními účty i další pravidla a podmínky.

Připravili jsme pro vás průvodce formou otázek a odpovědí, který vám pomůže se v nových pravidlech týkajících se běžných účtů zorientovat.

Budu kvůli novému zákonu muset měnit smlouvu ke svému účtu či kartě?

Ne. Stávající klienti nebudou muset smlouvy aktualizovat. Příslušné úpravy, které požaduje Zákon o platebním styku, budou většinou rovnou zapracované do Všeobecných obchodních podmínek a případně i do produktových podmínek, které jsou součástí klientských smluv.

Každý nový klient ale bude od začátku listopadu na základě nového Zákona o platebním styku podepisovat již takzvanou Rámcovou smlouvu (smlouvu o platebních službách). Podle vyjádření tiskové mluvčí ČSOB Ireny Zatloukalové se jedná spíše o administrativní úpravu, která klienty nezatíží. Rámcová smlouva k účtu se bude od těch nynějších lišit především v tom, že klient v ní podepíše i větu, že měl možnost nahlédnout do Všeobecných obchodních podmínek. Klientům proto zástupci oslovených bank doporučují, aby do těchto podmínek před podpisem opravdu nahlédli nebo si je nechali vytisknout k prostudování doma.

Na rozdíl od dřívějška mám prý nyní nárok na výpis z účtu zdarma. Je to pravda?

Ano, ale jen na měsíční výpis. Zákon zavádí povinné výpisy z účtů zdarma, respektive povinnost finančních institucí informovat klienta o zůstatku na jeho účtu. Není, ale přesně určeno jakým způsobem je banka povinna klienta informovat.

Kupříkladu Raiffeisenbank bude své klienty zdarma informovat elektronickým výpisem z účtu. Pokud bude chtít klient bezplatně i papírový výpis, získá jej zdarma na pobočce. Banka rovněž podle svého mluvčího Tomáše Kofroně zřizuje novou službu "Náhled účtu". Tato nová služba vám umožní kdykoli získat přehled o svých financích přes internet, přestože nejste uživatelem internetového bankovnictví. Papírové výpisy zasílané poštou budou v Raiffeisenbank nadále zpoplatněny.

O papírový výpis z účtu jednou měsíčně zdarma můžete požádat i na pobočkách dalších bank. Umožňujete to klientům například UniCredit Bank jako paralelní službu k zasílání výpisů z účtu poštou. Klienti České spořitelny budou mít nově možnost požádat na pobočce o tento výpis zdarma jednou měsíčně. O stavu účtu se ale mohou i nadále bezplatně informovat prostřednictvím bankomatů, přes internetové, telefonní či GSM bankovnictví.

Chci dostávat jen jeden výpis z účtu za rok, protože je nechci doma skladovat. Co mám dělat, pokud nechci kvůli novému zákonu dostávat výpisy každý měsíc?

Můžete si sjednat elektronické výpisy nebo se s bankou domluvit na tom, že si je budete kontrolovat na pobočce. Toto doporučuje například Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. Podle něj pak klientům, kteří mají sjednanou delší periodu zasílání výpisu z účtu než je měsíc, bude banka papírové výpisy i nadále posílat ve sjednané periodě.

Výklad nového zákona o povinnosti bank minimálně jednou měsíčně klienta zdarma informovat o pohybech na účtu je nicméně nejednoznačný. „Někdo tvrdí, že poskytnutí informací je zveřejnění na internetu. Jiný zase může tvrdit, že musí být informace zaslány poštou,“ upozornil nedávno podle ČTK finanční arbitr ČR František Klufa.

Budu platit nějaký poplatek za zrušení účtu?

Určitě ne, pokud budete mít účet zřízený déle než jeden rok. Zákon zakazuje takový poplatek účtovat, pokud máte účet u banky déle než dvanáct měsíců.

A kolik zaplatím za zrušení účtu, který mám kratší dobu než jeden rok?

Nejspíše nebude platit nic ani u takovéhoto účtu. Banky mají podle nového zákona možnost účtovat si poplatek za zrušení účtu, respektive Rámcové smlouvy v případě, že smlouva trvala kratší dobu než jeden rok. Všechny oslovené velké tuzemské banky se nicméně shodují, že poplatek za zrušení účtu již mají nějakou dobu zrušený a do budoucna zatím nepočítají s jeho zavedením ani v uvedeném případě kratšího trvání účtu.

Jedinou výjimku představuje Poštovní spořitelna, která tento poplatek ze svého sazebníku stále nevymazala. Kvůli novému zákonu svým klientům umožňuje bezplatné zrušení účtu jedině, pokud účet trval déle než jeden rok, v opačném případě si i nadále účtuje 200 korun.

Jak dlouho bude trvat zrušení účtu?

Výpovědní lhůta ze strany klienta se díky novému zákonu oproti dřívějšku zkracuje. Zatímco před listopadem 2009 platila ve většině případů dvouměsíční výpovědní lhůta na zrušení běžných účtů a karet, nyní nesmí být delší než jeden měsíc. Lhůta začíná běžet dnem podání výpovědi.

Rozhodnete-li se zrušit kupříkladu běžný účet v ČSOB, bude stačit, že na pobočce požádáte o zrušení účtu a současně vrátíte i všechny platební karty vydané k účtu. V průběhu jednoho měsíce by měly do banky dorazit všechny případné platby kartou, které jste uskutečnili. Banka bude po jejich vyrovnání moci účet uzavřít.

Pokud bude chtít smlouvu o účtu či kartě vypovědět banka, bude výpovědní lhůta činit dva měsíce.

Anketa

Dostali jste od své banky dostatek informací ohledně novinek, které přináší nový zákon pro majitele bankovních účtů?

Jak se dozvím o změně všeobecných obchodních podmínek nebo poplatků v sazebníku?

Dva měsíce před datem, kdy by změny v sazebníku banky měly začít platit. Tyto změny vám banka musí doručit na trvalém nosiči dat. Většinou tedy půjde o klasický papírový dopis. Návrh na změnu smlouvy přijmete buď tím, že to bance sdělíte, nebo tím, že na navrženou změnu nebudete reagovat, tedy tím, že ji neodmítnete. O těchto důsledcích neodmítnutí změn vás však musí banka informovat. Pokud změnu odmítnete, můžete smlouvu bezúplatně vypovědět před datem platnosti navržených změn. Taková výpověď bude okamžitá bez výpovědní lhůty.

Jak rychle se ocitnou peníze na mém účtu, pokud se budou odesílat ze stejné banky a za jak dlouho, pokud se budou posílat z jiné banky?

Peníze, které pošlete příkazem přes některý z kanálů přímého bankovnictví, se na účtu ve stejné bance ocitnou ještě týž pracovní den.

Peníze odeslané z jedné tuzemské banky do druhé rovněž tuzemské banky by se měly na účtu příjemce objevit nejpozději druhý pracovní den, pokud oba dva dny jsou pracovní. (Více o lhůtách v článku PŘEHLEDNĚ: Peníze dostanete na účet rychleji a další lhůty, které byste měli znát)

Jak vás banky upozornily na změny, které se vás budou díky novele zákona od listopadu týkat? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

PŘEHLEDNĚ: Peníze dostanete na účet rychleji a další lhůty, které byste měli znát

2. 11. 2009 | Věra Tůmová | 2 komentáře

PŘEHLEDNĚ: Peníze dostanete na účet rychleji a další lhůty, které byste měli znát

Peníze z banky do banky budou od listopadu putovat minimálně o den kratší dobu než dosud. Naopak pozor si budete muset dát při placení daní, odvodů a úvěrů. Říká to nový zákon o platebním... celý článek

Startuje další hon na nejabsurdnější bankovní poplatek

30. 10. 2009 | redakce Peníze.CZ | 6 komentářů

Startuje další hon na nejabsurdnější bankovní poplatek

Už popáté můžete až do konce listopadu nominovat adepty na nejabsurdnější bankovní poplatek. Ovlivnit konečné pořadí poplatků budete moci od prosince až do února.

PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát

29. 10. 2009 | Věra Tůmová | 2 komentáře

PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát

Zablokujete-li kartu kvůli ztrátě, nebudete za to od listopadu nic platit. To je jedna ze změn, které se dotknou majitelů i vydavatelů platebních karet díky novému Zákonu o platebním... celý článek

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou... celý článek

Jak si změnit SIPO při přechodu k jiné bance

21. 3. 2008 | Věra Tůmová | 21 komentářů

Jak si změnit SIPO při přechodu k jiné bance

Více než 40 let používají Češi SIPO, Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva. Platí jím koncesionářské poplatky i služby organizacím. S tím, jak se na tuzemském trhu rozšiřuje nabídka... celý článek

Partners Financial Services