Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

PŘEHLEDNĚ: Máte účet v bance? Tady jsou změny, které byste měli znát.

| rubrika: Jak na to | 3. 11. 2009 | 5 komentářů
PŘEHLEDNĚ: Máte účet v bance? Tady jsou změny, které byste měli znát.
Od listopadu lze zrušit bankovní účet zdarma, trvá-li déle než jeden rok. To v Česku většina bank už umožňuje. Nově ale musí každý měsíc klienta zdarma informovat i o pohybech na účtu.

Pokud se rozhodnete zrušit účet, který máte v bance již několik let, nezaplatíte za to ani korunu. Garantuje vám to nový zákon o platebním styku, který platí od letošního listopadu. Vedle této novinky, kterou řada tuzemských bank ale splňovala již před začátkem platnosti nového zákona, se mění v souvislosti s bankovními účty i další pravidla a podmínky.

Připravili jsme pro vás průvodce formou otázek a odpovědí, který vám pomůže se v nových pravidlech týkajících se běžných účtů zorientovat.

Budu kvůli novému zákonu muset měnit smlouvu ke svému účtu či kartě?

Ne. Stávající klienti nebudou muset smlouvy aktualizovat. Příslušné úpravy, které požaduje Zákon o platebním styku, budou většinou rovnou zapracované do Všeobecných obchodních podmínek a případně i do produktových podmínek, které jsou součástí klientských smluv.

Každý nový klient ale bude od začátku listopadu na základě nového Zákona o platebním styku podepisovat již takzvanou Rámcovou smlouvu (smlouvu o platebních službách). Podle vyjádření tiskové mluvčí ČSOB Ireny Zatloukalové se jedná spíše o administrativní úpravu, která klienty nezatíží. Rámcová smlouva k účtu se bude od těch nynějších lišit především v tom, že klient v ní podepíše i větu, že měl možnost nahlédnout do Všeobecných obchodních podmínek. Klientům proto zástupci oslovených bank doporučují, aby do těchto podmínek před podpisem opravdu nahlédli nebo si je nechali vytisknout k prostudování doma.

Na rozdíl od dřívějška mám prý nyní nárok na výpis z účtu zdarma. Je to pravda?

Ano, ale jen na měsíční výpis. Zákon zavádí povinné výpisy z účtů zdarma, respektive povinnost finančních institucí informovat klienta o zůstatku na jeho účtu. Není, ale přesně určeno jakým způsobem je banka povinna klienta informovat.

Kupříkladu Raiffeisenbank bude své klienty zdarma informovat elektronickým výpisem z účtu. Pokud bude chtít klient bezplatně i papírový výpis, získá jej zdarma na pobočce. Banka rovněž podle svého mluvčího Tomáše Kofroně zřizuje novou službu "Náhled účtu". Tato nová služba vám umožní kdykoli získat přehled o svých financích přes internet, přestože nejste uživatelem internetového bankovnictví. Papírové výpisy zasílané poštou budou v Raiffeisenbank nadále zpoplatněny.

O papírový výpis z účtu jednou měsíčně zdarma můžete požádat i na pobočkách dalších bank. Umožňujete to klientům například UniCredit Bank jako paralelní službu k zasílání výpisů z účtu poštou. Klienti České spořitelny budou mít nově možnost požádat na pobočce o tento výpis zdarma jednou měsíčně. O stavu účtu se ale mohou i nadále bezplatně informovat prostřednictvím bankomatů, přes internetové, telefonní či GSM bankovnictví.

Chci dostávat jen jeden výpis z účtu za rok, protože je nechci doma skladovat. Co mám dělat, pokud nechci kvůli novému zákonu dostávat výpisy každý měsíc?

Můžete si sjednat elektronické výpisy nebo se s bankou domluvit na tom, že si je budete kontrolovat na pobočce. Toto doporučuje například Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. Podle něj pak klientům, kteří mají sjednanou delší periodu zasílání výpisu z účtu než je měsíc, bude banka papírové výpisy i nadále posílat ve sjednané periodě.

Výklad nového zákona o povinnosti bank minimálně jednou měsíčně klienta zdarma informovat o pohybech na účtu je nicméně nejednoznačný. „Někdo tvrdí, že poskytnutí informací je zveřejnění na internetu. Jiný zase může tvrdit, že musí být informace zaslány poštou,“ upozornil nedávno podle ČTK finanční arbitr ČR František Klufa.

Budu platit nějaký poplatek za zrušení účtu?

Určitě ne, pokud budete mít účet zřízený déle než jeden rok. Zákon zakazuje takový poplatek účtovat, pokud máte účet u banky déle než dvanáct měsíců.

A kolik zaplatím za zrušení účtu, který mám kratší dobu než jeden rok?

Nejspíše nebude platit nic ani u takovéhoto účtu. Banky mají podle nového zákona možnost účtovat si poplatek za zrušení účtu, respektive Rámcové smlouvy v případě, že smlouva trvala kratší dobu než jeden rok. Všechny oslovené velké tuzemské banky se nicméně shodují, že poplatek za zrušení účtu již mají nějakou dobu zrušený a do budoucna zatím nepočítají s jeho zavedením ani v uvedeném případě kratšího trvání účtu.

Jedinou výjimku představuje Poštovní spořitelna, která tento poplatek ze svého sazebníku stále nevymazala. Kvůli novému zákonu svým klientům umožňuje bezplatné zrušení účtu jedině, pokud účet trval déle než jeden rok, v opačném případě si i nadále účtuje 200 korun.

Jak dlouho bude trvat zrušení účtu?

Výpovědní lhůta ze strany klienta se díky novému zákonu oproti dřívějšku zkracuje. Zatímco před listopadem 2009 platila ve většině případů dvouměsíční výpovědní lhůta na zrušení běžných účtů a karet, nyní nesmí být delší než jeden měsíc. Lhůta začíná běžet dnem podání výpovědi.

Rozhodnete-li se zrušit kupříkladu běžný účet v ČSOB, bude stačit, že na pobočce požádáte o zrušení účtu a současně vrátíte i všechny platební karty vydané k účtu. V průběhu jednoho měsíce by měly do banky dorazit všechny případné platby kartou, které jste uskutečnili. Banka bude po jejich vyrovnání moci účet uzavřít.

Pokud bude chtít smlouvu o účtu či kartě vypovědět banka, bude výpovědní lhůta činit dva měsíce.

Anketa

Dostali jste od své banky dostatek informací ohledně novinek, které přináší nový zákon pro majitele bankovních účtů?

Jak se dozvím o změně všeobecných obchodních podmínek nebo poplatků v sazebníku?

Dva měsíce před datem, kdy by změny v sazebníku banky měly začít platit. Tyto změny vám banka musí doručit na trvalém nosiči dat. Většinou tedy půjde o klasický papírový dopis. Návrh na změnu smlouvy přijmete buď tím, že to bance sdělíte, nebo tím, že na navrženou změnu nebudete reagovat, tedy tím, že ji neodmítnete. O těchto důsledcích neodmítnutí změn vás však musí banka informovat. Pokud změnu odmítnete, můžete smlouvu bezúplatně vypovědět před datem platnosti navržených změn. Taková výpověď bude okamžitá bez výpovědní lhůty.

Jak rychle se ocitnou peníze na mém účtu, pokud se budou odesílat ze stejné banky a za jak dlouho, pokud se budou posílat z jiné banky?

Peníze, které pošlete příkazem přes některý z kanálů přímého bankovnictví, se na účtu ve stejné bance ocitnou ještě týž pracovní den.

Peníze odeslané z jedné tuzemské banky do druhé rovněž tuzemské banky by se měly na účtu příjemce objevit nejpozději druhý pracovní den, pokud oba dva dny jsou pracovní. (Více o lhůtách v článku PŘEHLEDNĚ: Peníze dostanete na účet rychleji a další lhůty, které byste měli znát)

Jak vás banky upozornily na změny, které se vás budou díky novele zákona od listopadu týkat? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

4. 11. 2009 | 9:52 | Lubik

Lukas, nejste vy ten, který tu už asi 12 let píše, že s Českou spořitelnou toho má už dost a odchází jinam? více

4. 11. 2009 | 9:38 | cohen

Internet evidentně máte, tak zkuste csas.cz. Jsem přesvědčen, že tam nové podmínky najdete. více

3. 11. 2009 | 17:14 | Lukas

Česká Spořitelna - Nic jsem nezaznamenal, výpisy si nenechávám posílat a jediné odkud bych to mohl zjistit je servis24, ale kdybych na něj nešel, tak nic. Je to možný? Už mě to přestává bavit. Jsme čím dál víc jenom ryby...více

3. 11. 2009 | 17:06 | Honza

Na měsíčním výpisu od České spořitelny jsem objevil připomínku, že od uvedeného data jsou změněny podmínky. Laskavě si je vyzvedněte na pobočce. S pozdravem XY, ředitel více

3. 11. 2009 | 15:15 | MoB

Je hezké, že banky mají povinnost informovat o změnách všeobecných podmínek - ale pokud to budou dělat jako dnes poskytnutím úplného nového znění ve stylu "zákazníku dohledej si změny sám", bude to k ničemu. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hrubý národní produkt (HNP), Teorie lokálního očekávání, Objekt úvěru, daně, školkovné, invalidní důchod, banky, miroslav kalousek, Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Skill, infolimit, stahování souborů, bond, Maďarsko, investiční rating, ceny akcií, tenis, Arnika

MK7R7777, 1P07110, 1P07110, 1P07110, 3Z86595

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK