Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Co lze čekat od banky, když přestanete splácet úvěr

| rubrika: Jak na to | 15. 9. 2009 | 7 komentářů
Co lze čekat od banky, když přestanete splácet úvěr
Recese dlužníkům nepřeje. I ti poctiví, kteří se nyní mohou dostat do potíží se splácením kvůli ztrátě zaměstnání či nemoci. Banky navíc přestávají být benevolentní a s vymáháním neotálejí. Vždy se proto vyplatí s nimi raději spolupracovat.

Banky si dlužníky hlídají. Pokud se klient opozdí se splátkou důrazně se mu připomenou. A v poměrně krátké době si začnou k dluhu připočítávat i další částky za upomínky či úroky z prodlení. „Řešíme všechny dluhy, nikdo nemůže spoléhat na to, že jeho dluh bude přehlédnut jen proto, že je nízký,“ shrnuje strategii tuzemských finančních institucí a bank vůči dlužícím klientům mluvčí finanční skupiny FIO Vendula Žaloudíková.

Rychlost, s jakou banky přistupují k řešení nesplacené pohledávky, se liší jen v řádech dnů. Kupříkladu v Citibank spouští proces vymáhání pohledávek hned první den po splatnosti. V polské mBank pohledávku začínají řešit čtvrtý den, v Komerční bance pátý den a v UniCreditBank šestý den po splatnosti.

Sankční úroky, kterými se dlužné částky úročí, mohou být k dluhu často účtované téměř hned. Třeba Komerční banka u běžných účtů, povolených debetů, spotřebitelských úvěrů i kreditních karet úročí dlužné částky 25 procenty hned následující den po datu splatnosti. Raiffeisenbank má pro spotřebitelské úvěry, hypotéky i kontokorenty sankční úrok podle mluvčího Tomáše Kofroně stanovený na 29 procent (p.a.).

Ani související poplatky za upomínky nebývají levné a jejich výše se navíc stupňuje. První upomínka zpravidla bývá levnější než ty následující. S růstem počtu nesplácejících klientů některé banky sankční poplatky v posledních měsících výrazně zdražily. Mezi takové patří například Česká spořitelna, Volksbank či Raiffeisenbank.

Výše sankčních poplatků se pohybuje většinou ve stovkách korun. První písemná upomínka třeba u Raiffeisenbank stojí 500 korun, druhá 800 korun a třetí 1000 korun.

Standardní postup většiny bank po uplynutí splatnosti pohledávky se příliš neliší. Komerční banka u dluhů na běžných účtech či u povolených debetů, posílá podle tiskové mluvčí Moniky Klucové s pátým dnem po splatnosti nejprve upomínku a klienta kontaktuje i jeho bankovní poradce, aby s ním dohodl individuální postup. U spotřebitelských půjček, které jsou zajištěné ručením třetí osobou, banka podle Klucové vyzývá ke splacení dluhu ručitele, pokud se s původním dlužníkem nedohodne. U kreditních karet zase navrhují dlužníkovi konsolidaci existujících závazků tak, aby celková měsíční splátka byla pro dlužníka nižší (doba splácení se tím ale pochopitelně prodlužuje).

V případě, že nastane porušení smluvních podmínek (klient například nereaguje na upomínky) odstupuje banka od smlouvy a je oprávněna požadovat okamžité splacení celé dlužné částky (tedy včetně všech poplatků a sankčních úroků). „U klientů, kteří nereagují na naše výzvy, přistupujeme k vymáhání všemi zákonnými prostředky. Což znamená například prostřednictvím inkasních společností, soudní cestou s následnou exekucí nebo pohledávka může být postoupena i jinému věřiteli,“ upozorňuje mluvčí České spořitelny Pavla Langová.

Anketa

Už vám někdy přišla od banky upomínka?

Pokud klient včas na problém se splácením banku sám neupozorní, banka na tuto situaci ale vzápětí stejně přijde sama. Její základní snahou vždy podle mluvčí ČSOB Ireny Zatloukalové je se s klientem spojit (opakovaně písemně, telefonicky či osobně) upozornit ho na vzniklý problém a najít řešení, aby úvěr mohl splatit. „Variant řešení je přitom velké množství. Restrukturalizace dluhu, úprava splátkového kalendáře, dozajištění a další,“ vyjmenovává Zatloukalová.

Případ každého dlužníka řeší v rámci skupiny ČSOB podle Zatloukalové vždy individuálně, protože nemají paušální řešení pro všechny. Záleží podle ní i na typu klienta. Rozhodující pro další postup je třeba to, jaké mají v bance s dotyčným dlužníkem zkušenosti, tedy zda s ním v minulosti již třeba neměla banka potíže. Podle toho pak volí i komunikační kanály. Spolehlivější klienty kontaktují nejprve běžnými komunikačními kanály (SMS, emaily) či prostřednictvím osobní bankéřů. K těm komplikovanějším má banka i jiné postupy, které ovšem nechce zveřejňovat.

„Teprve v okamžiku, kdy se klient nesnaží situaci řešit (nereaguje, neprojeví snahu, odmítne se dohodnout) banka nemá jinou možnost, než podat žalobu a zahájit tak soudní řízení,“ konstatuje Zatloukalová a dodává, že úspěšnost vymáhání pohledávek považuje banka za velmi vysokou. Ve většině případů se navíc vše podle ní vyřeší bez toho, že by situace musela skončit až u soudního rozhodnutí.

Tuzemské banky se nicméně shodují na tom, že mají vždy maximální zájem najít optimální řešení, aby jejich klienti mohli splácet své dluhy. Nejlepší prý je, pokud klient sám banku kontaktuje v okamžiku, kdy očekává, že by mohl mít se splácením úvěru problém.

Jaké máte zkušenosti vy či někdo z vašich blízkých nebo známých s řešením problémů se splácením v bance?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+18
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 9. 2009 0:08, Stanislav Recký

Mám zkušenost s GE Money Multiservis. Po onemocnění a nemožnosti splácet úvěr po měsíci zesplatnili úvěr. Přitom věděli, že úvěr je pojištěný a splátky budou zaplaceny z pojistného. Pojišťovna ale uhradila pouze 1 splátku, protože tím , že úvěr GE Multiservis zesplatnil, ukončil úvěrovou smlouvu. Teď bezohledně přes svou "jakoby" exekuční agenturu vymáhá celý úvěr včetně úroků a poplatků, což je více, než výše poskytnutého úvěru.

Reagovat

 

+41
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

10. 10. 2016 | 21:55 | Martin

Ozvěte se kvůli banky..taky mám problém a nevím co dál ..(( více

26. 2. 2011 | 10:06 | Šach

FÍÍÍ . . . a peníze jsou fuč! JOO banka. více

22. 2. 2011 | 23:29 | Ladislav Gottwald

Měl jsem kreditku CITIBANK. Nejprve na 70 000 Kč, jelikož jsem ji využíval a pravidelně hradil nekřesťanský úrok 23,99%, tak mi postupně navyšovali kredit na 120 000, 170 000, 220 000 až na konečných 296 000 Kč. V době stavby...více

21. 10. 2010 | 10:54 | Šárka Holečková

Mé zkušenosti z bankami jsou hrozné... Mám kreditní karty i úvěry... bohužel, po nástupu na MD mi rapidně klesl příjem a na splácení nestačím... řešení jsem hledala různá. 1) konsolidaci - jedním úvěrem zaplatit ty stávající...více

4. 4. 2010 | 15:36 | Iva Nová

Mám skvělou zkušenost se CITI BANK. X-krát do roka volá operátorka a jako váženému klientovi mi nabízí kdejakou půjčku. Pak banka udělá chybu ve formě špatně natištěných variabilních symbolů na poukázkách, rozešle klientům,...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Umořování, Dluhopis s prémií, Inovace, petra pospíšilová, zákon o elektronické evidenci tržeb, lukáš kovanda, miroslav uďan, andrej babiš, uzavření, Hrubý, prohlížeč, vyplácení, Visegrád, letní pneumatiky, forbal, nováček, hromadná doprava, Hongkong

5C53548, 4AC9470, 3AF0043, 2SF2469, 2SF4246

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK