Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů

| rubrika: Co se děje | 14. 9. 2009 | 26 komentářů
Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů
Deset let má pan Patrik účty u Raiffeisenbank a na nich desetitisíce korun. Přesto mu banka naúčtovala neoprávněně poplatky za spořící účet a jejich zaplacení pak vymáhala prostřednictvím najaté vymahačské firmy. Aniž by Patrikovi o dluhu řekla.

Koncem srpna otevřel pan Patrik* poštovní schránku, kde ho překvapil dopis adresovaný na jeho firmu. Byla to obyčejná zásilka, kterou poslala M.B.A. Finance s.r.o, společnost zabývající se vymáháním dluhů. Oznamovala mu, že z pověření Raiffeisenbank od něj vymáhá nedoplatek 534 korun. Za co a kdy nedoplatek vznikl, v dopise nebylo. Teprve, když začal pátrat, zjistil pan Patrik, že jde o dluh za půlroční poplatky spojené se spořícím účtem k firemnímu účtu.

Absurdní je, že Patrik je klientem Raiffeisenbank už více než deset let a má v bance několik osobních a firemních účtů, na nichž leží desetitisíce korun. Přesto mu přišla obálka, že je dlužníkem a může mu hrozit i exekuce.

Celá kauza začala, když si pan Patrik loni v prosinci zřídil k firemnímu účtu spořící účet. Nabídla mu ho sama banka s tím, že za účet se neplatí žádné poplatky. A Patrika o tom ujistila i po jeho dotazu. Jenže nakonec se ukázalo, že si banka za účet napočítala měsíční poplatky za využívání komunikačních kanálů, což je v podstatě poplatek za internetové bankovnictví . Tedy službu, kterou u spořícího účtu zpoplatňuje jen málokterá banka. Navíc vzhledem k tomu, že Patrikův spořící účet byl jakýmsi „podúčtem“ běžného účtu a klient platil komunikační kanály v rámci tohoto firemního běžného účtu, se poplatky ani účtovat ke spořícímu účtu neměly. Na zmíněný spořící účet si pan Patrik nic neuložil, a tak mu banka nemohla poplatky strhnout přímo z tohoto účtu.

O dluhu se pan Patrik z dopisu od M.B.A Finance dozvěděl po více než půl roce od zřízení spořícího účtu a bez jakéhokoliv předchozího varování ze strany samotné banky. Navíc do soukromé poštovní schránky. M.B.A. Finance Patrikovi hrozila, že pokud pohledávka ve výši 534 korun nebude uhrazena do pěti dnů od obdržení dopisu a klient firmu nekontaktuje, přistoupí k blíže nespecifikovaným inkasním akcím. Sídlo vymáhací firmy je přitom v severomoravském Jeseníku, což podle pana Patrika většině lidí z jiných regionů znemožňuje vyřídit vše osobně přímo v této firmě.

„Přijde mi to velmi nezdvořilé a v podstatě neakceptovatelné vůči klientům banky. Zvláště, když se jedná o vůbec první krok banky vůči někomu, kdo jí něco dluží,“ komentuje praktiky banky a její externí vymáhací firmy dotčený klient pan Patrik. Nejvíce ho na celé kauze rozčílilo, že v době, kdy mají banky k dispozici všechny nástroje business inteligence, nemůže být pro ně problém zjistit si, že má na účtech 250 tisíc korun a že je jejich bezproblémový klient už deset let. „Takže dluh 500 korun asi nevznikl proto, že bych neměl na zaplacení,“ rozhořčuje se Patrik.

Standardně přitom Raiffeisenbank na dlužné částky nejdříve klienty upozorní sama , říká její mluvčí Tomáš Kofroň. Podle něj banka několik dnů po nezaplacení splátky (respektive poplatků od celkové minimální výše) posílá klientovi SMS a následně mu i telefonuje. Obojí je v této fázi zdarma. Teprve pak následují zpoplatněné písemné upomínky, první z nich odchází v poště 10 až 15 dnů po splatnosti, druhá do měsíce po splatnosti a třetí do šesti týdnů (1 upomínka přijde na 500 korun, 2.upomínka na 800 korun a 3. upomínka na 1000 korun). Banka podle Kofroně nerozlišuje pohledávky podle výše, ale upomíná klienty už i na částky ve výši stokoruny (pokud měsíční poplatky za službu činí třeba 30 korun, banka je začne vymáhat až 4.měsíc). Teprve po celé této anabázi, tedy zhruba po třech měsících,  se banka obrací na externí vymáhací agenturu . V případě pana Patrika tak zjevně pracovníci banky udělali chybu. Uznává to i sama banka slovy mluvčího Tomáše Kofroně: "V tomto případě bohužel došlo k technické chybě v automatizovaném procesu. Ihned, jak jsme tuto chybu objevili, došlo k její nápravě. Klientovi se za případné potíže omlouváme."

Dnes už pan Patrik tedy mezi dlužníky není, protože se mu po konzultaci s naším portálem podařilo inkasní řízení ve spolupráci s bankou zrušit. Z celého jednání mu prý zbyla určitá hořkost, protože postup banky i řešení problému u dlouholetého klienta ho zarazilo. V den, kdy prostřednictvím dopisu vymahačské firmy zjistil, že je v inkasním řízení, mu v domovské pobočce Raiffeisenbank nebyl prakticky nikdo schopen poradit. Nepomohlo mu ani to, že se obrátil na příslušné oddělení banky, specializované na vymáhání pohledávek. Slíbili mu jen, že se mu ozvou, ale do dnešního dne tak nikdo neučinil. Teprve díky své houževnatosti se mu druhý den podařilo setkat se s vedoucí pobočky. Ta se mu po prozkoumání případu omluvila a celou akci stornovala s tím, že poplatky z účtu byly účtované neoprávněně.

Absurdní na celé situaci podle pana Patrika je také to, že se banka pokouší budovat všudepřítomnou reklamou pozitivní image za drahé peníze a při nastalém problému nikdo v bance nedokáže ověřit, zda má smysl předat případ vymahačské firmě ještě než vše konzultuje s klientem. Takový klient se o svou negativní zkušenost pak zpravidla podělí s řadou lidí a to i v případě, že případ banka vyřeší rychle.

* Na žádost našeho čtenáře jsme v textu změnili jeho jméno.

Stalo se vám či někomu ve vaší blízkosti něco podobného? Podělte se o zkušenosti s tím, jak banka/ firma celou věc řešila.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+55
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 9. 2009 6:31, Luboš

Zkuste si koupit v bance dluhopis. Tam vám řeknou, že to není možné a nabídnou vám dluhopisový fond. Vše je jen proto, aby banka byla zbytečný mezičlánek, který se na vás živí. Až vás okradou, tak jako mne o 3000 Kč, tak si otevřte noviny. Tam možná narazíte na zprávu, že banky v prvním pololetí 2009 vydělaly na klientech v ČR 20 miliard Kč.

Reagovat

 

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (balu 15. 09. 2009 00:39)

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

23. 5. 2016 | 20:35 | Jarmil

Obyčejný dopis neberte na vědomí. Zavolejte si na poštu, všechno s nimi domluvte, vymahače pošlete do pr-ele. Vůbec bych se nedivil, kdyby žádný dluh neexistoval. více

23. 5. 2016 | 18:21 | Hynek

Od společnosti M.B.A. Finance mi přišel výhružný dopis jelikož údajně dlužím 38,30 Kč České poště za fakturu z minulého roku. Mezitím mi přišlo od České pošty několik faktur, o nedoplatku nikde ani zmínka. Nechápu, proč...více

15. 4. 2010 | 0:07 | vjan

Přes právníka. více

15. 4. 2010 | 0:04 | vjan

Zrušila jsem automatické vydávání kreditní karty 9 měsíců před vypršením platnosti karty a Česká spořitelna nelenila a její vydání mi naúčtovala. Účet jsem zrušila, ale protože jsem neměla s sebou doklad o tomto zrušení,...více

27. 10. 2009 | 19:39 | PavelK

Dobry den, a co kdyz clovek "dluh" zaplati a zjisti, ze zaplatil udajny dluh, ktery je jiz promlcen (v tomto pripade AMCICO pojisteni se smlouvou uzavrenou v r. 2002). Je tu vubec moznost dostat penize zpatky? Ma nekdo...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Neplánované investice do zásob, Cenné papíry kapitálového trhu, Kvitance, brno, mobilní operátoři, operátoři, architektura, tarify, bezcenné akcie, mezinárodní den piva, fragmentace, Petr Kellner, ctp, nejlevnější účet, svobodná volba, sociální právo. sociální funkce, datový tarif, Occupy Wall Street Media

7T79873, 7T79891, 1SX1767, 7T79891, 1AZ4077

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK