S tím, jak přibývá lidí trávících volný čas nákupem v hypermarketech, stoupá i počet nehod, které zákazníci sami nezaviní. Málokdo přitom ví, že náhradu škody může požadovat přímo po hypermarketu - a ten je povinen ji uhradit. Obchody jsou kromě jiných nenadálých událostí pojištěnyi pro případné věcné a osobní škody způsobené zákazníkům.
Oděv roztržený o rozbité dveře, špatně uzavřený jogurt na novém tričku, pád na mokré podlaze či bolestivé uklouznutí na pohozeném ovoci, to všechno musí obchod uznat jako újmu zákazníkovi.
Poškodit klienta může i zaměstnanec obchodu - pokud mu třeba najede na nohu paletovým vozíkem, nebo když mu poškrábe auto při manipulaci s nákupními vozíky na parkovišti. Náhradu škody můžete žádat, i když se vám ztratí taška uschovaná na informacích. Anebo když si koupíte vadnou vyhřívací podušku a ona vám doma vypálí díru do pohovky.
Jak v takovém případě postupovat? Zajděte na nejbližší informace nebo požádejte zaměstnance, aby s vámi obchod začal újmu řešit. Zpravidla s vámi sepíše příslušný formulář, kde škodu přesně popíšete a kde je také uveden přesný kontakt na vás. Dokument pak dostane Oddělení Pojištění, které vám kvůli "škodní události" musí napsat dopis a začít jednat o řešení události.
V případě poranění vám lékař vystaví bodové ohodnocení závažnosti úrazu: jeden bod má dle vyhlášky ministerstva zdravotnictví č.440/2001 Sb. hodnotu 120 korun. Máte nárok požadovat i náhradu škody za vystavení tohoto bodového ohodnocení. Jeho cena se pohybuje mezi 100 a 250 korunami.
Pokud jste si znečistili oděv, musí vám hypermarket zaplatit účet za čistírnu. Jestliže znečistění či poškození oděvu nelze opravit či odstranit bez viditelné vady, výše náhrady škody je závislá na stáří poškozeného oděvu (i na to zákon pamatuje, v tomto případě se postupuje pomocí "amortizačních tabulek").
Poškodili vám stojící vůz na parkovišti? Musí vám hypermarket uhradit celou fakturu za jeho opravu. Rozjeli jste se, a do cesty se vám připletl "vláček" nákupních vozíků? V tomto případě rozhodne policie, na čí straně je vina. Pokud je na vině zaměstnanec obchodu, dostanete odškodné.
Jiné je to s vadným výrobkem, který vám doma způsobil nějakou škodu. Dle zákona č.59/1998 Sb. v platném znění, o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku je zde dána odpovědnostdodavatele, tedy výrobce. Musíte proto satisfakci chtít po něm.
Drobné škody by s vámi pracovníci informací hypermarketu měli vyřešit přímo na místě (většinou to bývá do částky 1000 korun, výše závisí na vnitřních směrnicích obchodu). Například pokud "amortizovaná hodnota" vašich kalhot, na které vám vytekla barva špatně umístěná v regálu, činí tři sta korun, obchod by vám měl nabídnout pětistovku.
Pokud odmítnete řešení škody na místě, je to nezvratné, škoda bude postoupena na Oddělení Pojištěnía bude vám vyplacena náhrada škody podle amortizačních tabulek. Proto si rozmyslete, na kolik si poškozených věcí ceníte, a poměřte jejich hodnotu se skutečným stářím.
Autor je redaktorem
www.mojepoplatky.cz
Sdílejte článek, než ho smažem