Smlouva podepsaná doma už nebude pastí! Na předváděcích akcích ale číhají další

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 4. 7. 2012 | 10 komentářů
Přemluv bábu a dědu, ať nechodí na předváděcí akce – iniciativa, která těžko získá stejnou podporu jako ta antilevicová, potřebná by ale byla jak sůl. Hon na důchodce pokračuje. Teď aspoň pochybní dealeři přijdou o hrst broků. Smlouva „uzavřená doma“ už nebude znamenat tutovou ránu na komoru.
Smlouva podepsaná doma už nebude pastí! Na předváděcích akcích ale číhají další

Podprůměrné výrobky za nadprůměrné ceny. Tak hodnotí kvalitu zboží na předváděcích akcích Česká obchodní inspekce. Za první čtvrtletí letošního roku jich zkontrolovala celkem sedmdesát čtyři. Porušení právních předpisů odhalila na dvou třetinách z nich. 

Přestože inspekce ruku v ruce se spotřebitelskými sdruženími před praktikami prodejců na předváděcích akcích opakovaně varuje, lidé si nedají říct.

Stále se najde dost odvážlivců, kteří dobrodružné výlety na prezentační akce všeho druhu podnikají. Jak to vypadá v praxi, jsme vám popsali už loni:

[...] lákají spotřebitele na různé poznávací a kulturní výlety spojené s ‚prezentací nejnovějších poznatků‘ z různých oblastí. Cíl mají tyto akce zpravidla stejný: získat co nejvíce podpisů na kupní nebo úvěrové smlouvy, za něž si spotřebitel často odnáší přinejlepším průměrné zboží – ovšem za nadprůměrné ceny,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Účastníci těchto akcí mnohdy čelí nátlaku, aby smlouvu podepsali. A tak přijdou k vysavači „z dovozu“ za třicet tisíc nebo novému nádobí, které „pomůže na revma“ a „vyléčí i rakovinu“. A když seniorům později doma jejich vnuci zázračné zboží prolustrují v googlu, zjistí, že v e-shopu by ho pořídili o řád levněji a že se zázračnými účinky to zas tak žhavé nebude. A ti, co vnuky ani google nemají, jednoduše po vyzkoušení pochopí, že dali velké peníze za nešikovný nebo rovnou nefunkční šunt.

Počty kontrol předváděcích akcí v jednotlivých krajích za první čtvrtletí letošního roku

Kontroly

 

Inspektorát

počet kontrol

se zjištěním

zjištění v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

22

14

63,6 %

 

Jihočeský a Vysočina

2

0

0 %

 

Plzeňský a Karlovarský

9

4

44,4 %

 

Ústecký a Liberecký

15

12

80 %

 

Královéhradecký a Pardubický

9

6

66,7 %

 

Jihomoravský a Zlínský

8

7

87,5 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

9

6

66,7 %

 

Celkem

74

49

66,2 %

 

Zdroj: ČOI

Konec starého triku

Cesta zpět? Platí, že když nakoupíte přes internet nebo v prostorách neobvyklých k podnikání (čili mimo kamennou prodejnu), můžete od smlouvy do čtrnácti dní bez udání důvodu odstoupit, nepoškozené zboží vrátit a dostanete své peníze zpět. To nezní špatně. Jenže... v zákoně byla dosud jedna malá výjimka – pokud smlouvu podepíšete u sebe doma a obchodníka si tam za účelem nákupu sami pozvete, od smlouvy už neodstoupíte. Právě toho dosud prodejci na předváděcích akcích ve velkém zneužívali. Strategií mají několik. Buď do smlouvy nenápadně malým písmem propašovali bod ve smyslu potvrzuji, že jsem smlouvu podepsal doma. Nebo po předváděcí akci člověka naložili do (mnohdy luxusního) vozu a skutečně odvezli až domů.

Další společnosti vymámí z kupujícího podpis pod různými záminkami – třeba, že potřebují podepsat papír, aby mohli zboží přivézt spotřebiteli domů, nebo papír, že bylo zboží doručeno, nebo podklad ke získání bonusu či dárku, který však často nikdy nedostanete,“ doplňuje mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková.

Dobrá zpráva je, že téhle fintě jednou pro vždy odzvonilo. Zákonodárcům došla trpělivost, zákon upravili a výjimku z něj vyškrtli. Nově bude možné odstoupit i od spotřebitelské smlouvy, kterou jste uzavřeli doma. Novelu už podepsal i prezident Václav Klaus. Platit začne patnáct dní po vyhlášení ve sbírce zákonů.

Nové znění prvního odstavce 1 § 57 občanského zákoníku

Byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání, může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření; nedošlo-li dosud ke splnění dodávky zboží či služeb dodavatelem, může od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 1 měsíce. To neplatí ohledně smluv o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost, pokud dodavatel neprovedl jinou než vyžádanou opravu nebo údržbu nebo nedodal jiné zboží, než nutné k provedení opravy nebo údržby. Dodavatel je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.

Mládí ven, staří sem, zní na předváděcích akcích

Pokud vaše babička nebo dědeček naletěli na předváděcí akci, mají tedy nově čtrnáct dní na prozření a odstoupení od smlouvy, i když nakrásně nakoupí doma (nebo se k tomu prodejci upíšou). O tom, že prodejci cílí především na seniory, není pochyb. „V průběhu kontrol byly zdokumentovány případy diskriminačního jednání spočívajícího v nevpuštění zájemců o účast na předváděcí akci z důvodu jejich ‚nízkého věku‘,“ potvrzuje mluvčí České obchodní inspekce Miroslava Fléglová. Převážná většina porušení zákona na předváděcích akcích se podle ní týká používání nekalých obchodních praktik, včetně agresivních, které kontrola odhalila na třetině akcí. „Nekalé obchodní praktiky nejčastěji spočívají v uvádění nepřesných a nepravdivých údajů o prezentovaných výrobcích, o jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit, popřípadě pronajmout,“ uvádí mluvčí inspekce. Na pětině předváděcích akcí narazili inspektoři na nedostatky v poskytování informací o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady prodané věci, včetně podmínek pro uplatnění rozporu věci s kupní smlouvou i při následném reklamačním řízení.

Na koho si dávat pozor?

Anketa

Už jste byli na předváděčce?

Loni jsme vás informovali o praktikách společnosti Kingstar, která tehdy na nebi podvodníků „zářila“ víc než jiní. Na koho si dávat pozor teď? „V poslední době dostáváme nejvíc stížností na firmu Tipo Czech, s. r. o.,“ upozorňuje mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková. „Moje sedmdesátiletá maminka se zúčastnila předváděcí akce této společnosti. Vnutili jí tam jakýsi údajně luxusní vysavač za dvacet tisíc a zároveň jí nechali podepsat úvěrovou smlouvu od Home Creditu. Také jí podstrčili papír, že si je sama pozvala domů. Během prvních čtrnácti dní jsme jim vysavač poslali zpět spolu s dopisem, že od smlouvy odstupujeme. Jenže po pár týdnech nám přišel dopis od Home Creditu, že maminka podepsala smlouvu s nimi a že musí splácet,“ popisuje zkušenost své matky Aneta Fišerová. Podle Lucie Petránkové ze sdružení Spotřebitel.net s Home Creditem spolupracuje řada firem pořádajících předváděcí akce. „Když jim ve lhůtě čtrnácti dní zašlete odstoupení od smlouvy, neakceptují to a požadují po vás peníze i nadále. Home Credit to zůvodňuje tím, že již požadovanou částku poukázal na účet prodejce a ten jim nesdělil, zda k odstoupení od smlouvy došlo platně nebo nikoli,“ vysvětluje Lucie Petránková.

Jasné tedy je, že i když zákonodárci prodejce z předváděcích akcí o jednu ze zákeřných zbraní připravili, vítr z plachet se jim ještě dlouho vzít nepodaří. Ten bude vát tak dlouho, dokud budou naivní spotřebitelé ochotni skákat na lep. 

Reakce společnosti Home Credit na tvrzení mluvčí sdružení Spotřebitel.net

Zásadně se ohrazujeme proti tvrzení paní Petránkové. Home Credit svým klientům vždy umožňuje odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dní a nerozlišuje přitom, jestli jde o smlouvu uzavřenou v rámci přímého prodeje nebo ne. Home Credit respektuje české právo a práva zákazníka a v žádném případě  jim nebrání od smlouvy odstoupit. V případě odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru ve lhůtě 14 dní je však nutné doručit tuto žádost do společnosti Home Credit písemně, což matka paní Fišerové neudělala. Vyjádření poslala pouze do společnosti Tipo Czech společně se zakoupeným produktem. Společnost Home Credit nemůže z žádných jiných zdrojů zjistit, že matka paní Fišerové se rozhodla v zákonné lhůtě 14 dní odstoupit od smlouvy  se společností Home Credit, kterou řádně podepsala, pokud tak nedá sama společnosti vědět. Pokud se klient do 14 dní neozve, že chce od smlouvy odstoupit, pak je smlouva samozřejmě platná.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 7. 2012 11:37, Matěj

Tito ubozí podvodníčci se budou divit až se nějaký děda opravdu naštve a při prezentaci jim nasolí pár kulí z brokovnice do zadnice. Jinak jejich parazitismus nezná mezí.

+5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Exekuce na důchod. A zbude vám pět tisíc na měsíc

4. 4. 2011 | František Mašek | 31 komentářů

Exekuce na důchod. A zbude vám pět tisíc na měsíc

I důchodci musí platit dluhy. Pokud to nedokážou, správa sociálního zabezpečení jim je bude strhávat z důchodu. Z penze tak snadno zbude jen nezabavitelná částka 5 326 korun na měsíc.... celý článek

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

14. 3. 2011 | Petra Dlouhá

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

Slíbit výlet a oběd zdarma. Zavřít v sále hospody. Vykázat ven silnější kusy. A ty slabší ubít agresivní prezentací revoluční pánve, která smaží, šetří energii, dědovi vyléčila rakovinu... celý článek

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

19. 2. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit

18. 8. 2009 | Eva Sovová | 23 komentářů

Triky a taktiky podomního prodeje a jak se jim bránit

Některé zboží se dá v Česku koupit jen formou podomního prodeje. Toto nakupování má ale svá rizika. Zákazník, který podlehne šarmu a obchodním taktikám agenta může koupit něco, co třeba... celý článek

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů

11. 7. 2007 | Ladislav Čumba

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů

Sedmdesátiletá důchodkyně si na předváděcím zájezdu koupila sadu hrnců za sedm tisíc korun. Po návratu zjistila, že by za ně v běžném obchodě dala ani ne polovinu. Může s tím něco udělat? celý článek

Partners Financial Services