Podprůměrné výrobky za nadprůměrné ceny. Tak hodnotí kvalitu zboží na předváděcích akcích Česká obchodní inspekce. Za první čtvrtletí letošního roku jich zkontrolovala celkem sedmdesát čtyři. Porušení právních předpisů odhalila na dvou třetinách z nich.
Přestože inspekce ruku v ruce se spotřebitelskými sdruženími před praktikami prodejců na předváděcích akcích opakovaně varuje, lidé si nedají říct.
Stále se najde dost odvážlivců, kteří dobrodružné výlety na prezentační akce všeho druhu podnikají. Jak to vypadá v praxi, jsme vám popsali už loni:
„[...] lákají spotřebitele na různé poznávací a kulturní výlety spojené s ‚prezentací nejnovějších poznatků‘ z různých oblastí. Cíl mají tyto akce zpravidla stejný: získat co nejvíce podpisů na kupní nebo úvěrové smlouvy, za něž si spotřebitel často odnáší přinejlepším průměrné zboží – ovšem za nadprůměrné ceny,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Účastníci těchto akcí mnohdy čelí nátlaku, aby smlouvu podepsali. A tak přijdou k vysavači „z dovozu“ za třicet tisíc nebo novému nádobí, které „pomůže na revma“ a „vyléčí i rakovinu“. A když seniorům později doma jejich vnuci zázračné zboží prolustrují v googlu, zjistí, že v e-shopu by ho pořídili o řád levněji a že se zázračnými účinky to zas tak žhavé nebude. A ti, co vnuky ani google nemají, jednoduše po vyzkoušení pochopí, že dali velké peníze za nešikovný nebo rovnou nefunkční šunt.
Konec starého triku
Cesta zpět? Platí, že když nakoupíte přes internet nebo v prostorách neobvyklých k podnikání (čili mimo kamennou prodejnu), můžete od smlouvy do čtrnácti dní bez udání důvodu odstoupit, nepoškozené zboží vrátit a dostanete své peníze zpět. To nezní špatně. Jenže... v zákoně byla dosud jedna malá výjimka – pokud smlouvu podepíšete u sebe doma a obchodníka si tam za účelem nákupu sami pozvete, od smlouvy už neodstoupíte. Právě toho dosud prodejci na předváděcích akcích ve velkém zneužívali. Strategií mají několik. Buď do smlouvy nenápadně malým písmem propašovali bod ve smyslu potvrzuji, že jsem smlouvu podepsal doma. Nebo po předváděcí akci člověka naložili do (mnohdy luxusního) vozu a skutečně odvezli až domů.
„Další společnosti vymámí z kupujícího podpis pod různými záminkami – třeba, že potřebují podepsat papír, aby mohli zboží přivézt spotřebiteli domů, nebo papír, že bylo zboží doručeno, nebo podklad ke získání bonusu či dárku, který však často nikdy nedostanete,“ doplňuje mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková.
Dobrá zpráva je, že téhle fintě jednou pro vždy odzvonilo. Zákonodárcům došla trpělivost, zákon upravili a výjimku z něj vyškrtli. Nově bude možné odstoupit i od spotřebitelské smlouvy, kterou jste uzavřeli doma. Novelu už podepsal i prezident Václav Klaus. Platit začne patnáct dní po vyhlášení ve sbírce zákonů.
Mládí ven, staří sem, zní na předváděcích akcích
Pokud vaše babička nebo dědeček naletěli na předváděcí akci, mají tedy nově čtrnáct dní na prozření a odstoupení od smlouvy, i když nakrásně nakoupí doma (nebo se k tomu prodejci upíšou). O tom, že prodejci cílí především na seniory, není pochyb. „V průběhu kontrol byly zdokumentovány případy diskriminačního jednání spočívajícího v nevpuštění zájemců o účast na předváděcí akci z důvodu jejich ‚nízkého věku‘,“ potvrzuje mluvčí České obchodní inspekce Miroslava Fléglová. Převážná většina porušení zákona na předváděcích akcích se podle ní týká používání nekalých obchodních praktik, včetně agresivních, které kontrola odhalila na třetině akcí. „Nekalé obchodní praktiky nejčastěji spočívají v uvádění nepřesných a nepravdivých údajů o prezentovaných výrobcích, o jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit, popřípadě pronajmout,“ uvádí mluvčí inspekce. Na pětině předváděcích akcí narazili inspektoři na nedostatky v poskytování informací o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady prodané věci, včetně podmínek pro uplatnění rozporu věci s kupní smlouvou i při následném reklamačním řízení.
Na koho si dávat pozor?
Loni jsme vás informovali o praktikách společnosti Kingstar, která tehdy na nebi podvodníků „zářila“ víc než jiní. Na koho si dávat pozor teď? „V poslední době dostáváme nejvíc stížností na firmu Tipo Czech, s. r. o.,“ upozorňuje mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková. „Moje sedmdesátiletá maminka se zúčastnila předváděcí akce této společnosti. Vnutili jí tam jakýsi údajně luxusní vysavač za dvacet tisíc a zároveň jí nechali podepsat úvěrovou smlouvu od Home Creditu. Také jí podstrčili papír, že si je sama pozvala domů. Během prvních čtrnácti dní jsme jim vysavač poslali zpět spolu s dopisem, že od smlouvy odstupujeme. Jenže po pár týdnech nám přišel dopis od Home Creditu, že maminka podepsala smlouvu s nimi a že musí splácet,“ popisuje zkušenost své matky Aneta Fišerová. Podle Lucie Petránkové ze sdružení Spotřebitel.net s Home Creditem spolupracuje řada firem pořádajících předváděcí akce. „Když jim ve lhůtě čtrnácti dní zašlete odstoupení od smlouvy, neakceptují to a požadují po vás peníze i nadále. Home Credit to zůvodňuje tím, že již požadovanou částku poukázal na účet prodejce a ten jim nesdělil, zda k odstoupení od smlouvy došlo platně nebo nikoli,“ vysvětluje Lucie Petránková.
Jasné tedy je, že i když zákonodárci prodejce z předváděcích akcí o jednu ze zákeřných zbraní připravili, vítr z plachet se jim ještě dlouho vzít nepodaří. Ten bude vát tak dlouho, dokud budou naivní spotřebitelé ochotni skákat na lep.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 7. 2012 11:37, Matěj
Tito ubozí podvodníčci se budou divit až se nějaký děda opravdu naštve a při prezentaci jim nasolí pár kulí z brokovnice do zadnice. Jinak jejich parazitismus nezná mezí.
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.