Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jaká práva mají cestující v letecké přepravě

Pokud vám byl odepřen nástup na palubu, váš let byl zrušen nebo má dlouhé zpoždění a příslušná letecká společnost neplní své povinnosti, podejte stížnost příslušnému vnitrostátnímu orgánu. Odlétá-li letadlo z některé ze zemí EU, stěžujte si na místě. Jestliže cestujete ze země mimo Unii a váš let provozuje společnost z EU, stížnost podejte v zemi přistání, která je členem EU. Název a adresu příslušného orgánu, případně informace o organizacích, které vám mohou poskytnout poradenství či pomoc ohledně dalších stížností (týkajících se například zavazadel, zranění či úmrtí a organizovaných turistických zájezdů), se dozvíte na bezplatném telefonním čísle EuropeDirect 00 800 678 910 11 ( Někteří operátoři mobilních sítí neumožňují přístup k číslům 00800 nebo mohou být tyto hovory účtovány. V některých případech mohou být účtovány hovory z telefonních automatu nebo hotelu).

Podat stížnost můžete také na elektronické adrese: mail@europe-direct.cec.eu.int

O dalším průběhu celé záležitosti a o reakci na vaši stížnost můžete informovat Evropskou komisi na adrese European Commission, B-1049 Brussels nebo faxem na čísle (+32-2) 299 10 15 nebo elektronickou poštou na adrese tren-aprights@cec.eu.int


Odepření nástupu na palubu a zrušení letu
Pokud je vám odepřeno rezervované místo nebo pokud je váš let zrušen, dopravce, který let provozuje, vám musí nabídnout peněžní náhradu a pomoc. Pokud se dostavíte k odbavení včas, můžete tato práva uplatnit na všechny lety, včetně charterových,
  • z letiště v EU, nebo
  • na letiště v EU z letiště mimo EU, pokud let provozuje dopravce z EU.

Odepření nástupu na palubu
Pokud na volná sedadla připadá příliš mnoho cestujících, musí dopravce nejprve požádat případné dobrovolníky, aby se svého místa vzdali za sjednanou náhradu. Tato náhrada musí zahrnovat možnost volby mezi proplacením ceny letenky (a případně i bezplatný let zpět do původního místa odletu) a náhradní přepravou do konečného místa určení. Pokud se nepřihlásíte jako dobrovolník, musí vám dopravce vyplatit následující náhrady:
  • 250 eur při letu kratším než 1 500 km ;
  • 400 eur při delším letu uvnitř EU a při letu mezi 1 500 a 3 500 km ;
  • 600 eur při letu delším než 3 500 km mimo EU. Náhradu lze snížit o polovinu v případě, že zpoždění nepřesáhne 2, respektive 3 a 4 hodiny, podle výše uvedených kategorií. Zároveň vám dopravce musí poskytnout:
    • možnost volby mezi proplacením ceny letenky (a případně i bezplatný let zpět do původního místa odletu) a náhradní přepravou do konečného místa určení;
    • stravu a občerstvení, případně ubytování v hotelu (včetně přepravy) a komunikační vybavení.

  • Zrušení letu
    Pokud je váš let zrušen, musí vám dopravce, který jej provozuje, poskytnout:
    • možnost volby mezi proplacením ceny letenky (a případně i bezplatný let zpět do původního místa odletu) a náhradní přepravou do konečného místa určení;
    • stravu a občerstvení, případně ubytování v hotelu (včetně přepravy) a komunikační vybavení. Dopravce muže mít rovněž povinnost vyplatit vám náhrady ve stejné výši jako v případě odepření nástupu na palubu, pokud vám zrušení letu neoznámí s dostatečným předstihem a nenabídne vám náhradní přepravu v čase, který se příliš neliší od času původního.

    Náhrady a vrácení peněz mohou proběhnout v hotovosti, bankovním převodem, šekem nebo, v případě vašeho písemného souhlasu, v cestovních poukázkách a musí se uskutečnit do 7 dnů. Pokud jsou vám tato práva odepřena, neprodleně si stěžujte u společnosti, která let provozuje.


    Dlouhá zpoždění

    Bezprostřední pomoc
    Pokud se včas dostavíte k odbavení k jakémukoli letu, včetně charterových,
    • z letiště v EU, nebo
    • na letiště v EU z letiště mimo EU, pokud let provozuje dopravce z EU, a pokud dopravce provozující let předpokládá zpoždění
      • 2 hodiny a více při letu kratším než 1 500 km ;
      • 3 hodiny a více při delším letu uvnitř EU a při letu mezi 1 500 a 3 500 km ;
      • 4 hodiny a více při letu delším než 3 500 km mimo EU, musí vám poskytnout stravu a občerstvení, případně ubytování v hotelu (včetně přepravy) a komunikační vybavení. Pokud zpoždění přesáhne 5 hodin, musí přepravce rovněž nabídnout proplacení ceny letenky (a případně i bezplatný let zpět do původního místa odletu).
    • Pokud jsou vám tato práva odepřena, neprodleně si stěžujte u společnosti, která let provozuje.

      Pozdější uplatnění nároku
      Pokud je dopravce z EU odpovědný za zpoždění letu kdekoli na světě, můžete žádat až o 4 150 SDR za případné škody. Pokud dopravce váš nárok zamítne, můžete věc předložit soudu.
      (1 SDR = 1,13 EUR. Kurz ke dni 17. 6. 2007. Aktuální informace o platném kurzu získáte od Europe Direct).

      Nárok můžete uplatnit u leteckého dopravce, s nímž jste uzavřeli smlouvu, nebo v případě, že jde o různé společnosti, i u dopravce, který let ve skutečnosti provozuje.

      Zavazadla
      Za škody způsobené zničením, poškozením, ztrátou či zpožděním vašich zavazadel při letu dopravce z EU kdekoli na světě můžete žádat náhradu do výše 1 000 SDR. Pokud dopravce nárok zamítne, můžete věc předložit soudu.

      V případe škody na odbavených zavazadlech musíte uplatnit svůj nárok písemně do 7 dnů od jejich návratu a u zpožděných zavazadel do 21 dnů od jejich návratu.

      Nárok můžete uplatnit u leteckého dopravce, s nímž jste uzavřeli smlouvu, nebo v případě, že jde o různé společnosti, i u dopravce, který let ve skutečnosti provozuje.

      Zranění a úmrtí při nehodách
      Za zranění či úmrtí při nehodě letu dopravce z EU kdekoli na světě můžete žádat odškodnění. Máte právo na zálohovou platbu na bezodkladné ekonomické potřeby. Pokud dopravce váš nárok zamítne, můžete věc předložit soudu.
      Nárok můžete uplatnit u leteckého dopravce, s nímž jste uzavřeli smlouvu, nebo v případě, že jde o různé společnosti, i u dopravce, který let ve skutečnosti provozuje.

      Organizované turistické zájezdy
      Kromě výše uvedených práv můžete žádat odškodnění od provozovatele zájezdu, pokud vám neposkytne služby, které jste si rezervovali v EU, a to bez ohledu na konečné místo určení. Toto právo se vztahuje i na neposkytnutí letu, který byl součástí vašeho zájezdu. Kromě toho, pokud provozovatel nezajistí významnou část rezervovaných služeb, má povinnost pomoci vám a učinit náhradní opatření, včetně přepravy, bez dodatečných nákladu na váš účet.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

7. 3. 2011 | 8:41 | Jana

Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který zkoumá, zda letecké společnosti dodržují práva cestujících. Tento dotazník je součástí mé bakalářské práce.
Mockrát děkuji za Vaši pomoc!
Jana...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Liberalizace, Pákové produkty, Výnos, operátoři, tarify, mobilní operátoři, architektura, brno, konsolidace půjčky, léčivo, impost, správa vozového parku, odměna, GE Capital Leasing, dluhopisy pro občany, sunday times, spolky, papírový sáček

5AB2568, 3B78807, 8A35107, 3AP9787, 2J57559

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK