Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Česká pošta: když víte, že vám lžou

Česká pošta: když víte, že vám lžou
"Adresát nezastižen," stojí na lístku, který jste vyndali ze své schránky. Vy jste přitom v uvedeném čase doma bezpečně byli a je vám jasné, že se příslušný doručovatel prostě nechtěl příliš namáhat a na váš zvonek ani nezazvonil. Je to praxe, nebo ojedinělá výjimka?

Také se vám uvedená historka stane vždy, když jste náhodou v pracovní době doma? Pošta jako instituce je obdivuhodně zařízený podnik. Přestože doručit stovky dopisů v jediném obvodě není nic jednoduchého, dopouští se řady nelogičností. Vrcholem je popsaná praxe, kterou nelze ovšem nějak plošně dokazovat. I roznáška do domácností v pracovní době má do služby klientovi poměrně daleko. Ale budiž, pošta je státní podnik.

Zaplacená služba a lidské selhání

Samozřejmě, že odesílatel, který si koupí u České pošty službu doručení balíku, platí také za to, že pošta balík adresátovi doručí. Proto by bylo normální, aby se konkrétní jedinec doručovatel namáhal a alespoň na zvonek zazvonil. To vše i přesto, že obvykle lidé doma nejsou a úspěšnost zastižení adresátů je určitě nízká.
Poptáte-li se ve svém okolí, jak to funguje s dodáváním balíků, zjistíte, v obvodu jak svědomitého "balíkáře" bydlíte. Když jsme se ve svém okolí na základě tohoto připravovaného článku poptali, byli jsme nepříjemně překvapeni.

Oficiální způsob je samozřejmě dán, ale lidský faktor se může snížit k určitému lajdáctví. "Pokud není učiněn pokus o doručení zásilky z rozhodnutí podniku, je to vždy vyznačeno ve výzvě k vyzvednutí zásilky, včetně důvodu," vysvětluje Ladislav Vančura, tiskový mluvčí České pošty. "Jinak se jedná o nedbalost pracovníka pošty. Nápravu lze zjednat pouze na základě znalosti konkrétního případu. Aby mohly být jednotlivé případy prošetřeny, musí být známy údaje o tom, kdy a kde došlo ke zmiňované nedbalosti doručovatele," upřesňuje Vančura.

Když víte, že to bylo jinak

Monopol pošty

Česká pošta přijde od 1. ledna 2006 o část svého monopolu. Nyní má v naší republice výhradní postavení na doručování psaní o hmotnosti do 100 gramů. Na Ministerstvu informatiky se však chystá vyhláška, podle níž se poštovní výhrada od příštího roku omezí na 50 gramů.
Ovšem Česká pošta má i jakýsi negativní monopol. Zatímco konkurence si tam, kde je povolena, může vybírat, v jaké oblasti doručování podnikat chce, Pošta má tzv. univerzální povinnost. To znamená, že musí ze zákona doručovat i do odlehlých míst, kde je to pro ni ztrátové, a mít přitom jednotné ceny pro celé území státu.

Dojít si pro balík jednou za čas není až tak velký problém. Pokud by to mělo mnohým lidem ušetřit starosti a nestálo by to mnoho času, bylo by to efektivní. Ovšem znáte, jak to chodí u onoho okénka, kde se sice všichni snaží, klienti jsou vesměs trpěliví, poštovní úředníci vesměs pracovití, ale z důvodu omezené kapacity a administrativní náročnosti to jde zkrátka velmi pomalu.
Nejhorší na celém případu je, že vám poštovní doručovatel svým "adresát nezastižen" lže "do očí" a vy proti tomu nemůžete nic dělat. Jde minimálně o tvrzení proti tvrzení. Důkazní břemeno leží na vás a vy nemáte šanci. "Standardní postup je reklamace na příslušné poště, jiné cesta není," říká Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. Pokud se situace opakuje, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad.

Problém je ale hlubší. Připusťme, že Pošta skutečně neříká pravdu, když její doručovatel tvrdí, že jste mu neotevřeli, neslyšeli ho, nebo jste měli poruchu zvonku. Jaké to má důsledky? Můžete si být pak takovou institucí jisti? I bez důkazu si uděláte alespoň vlastní obrázek.

Pošta klienty nepotřebuje

Zásadní omyl, ze kterého je třeba každého naivku vyvést, je skutečnost, že Česká pošta tu není proto, aby sloužila lidem. Tedy ona tu proto je, ale... Je také státním podnikem s určitým monopolním postavením. Podle Eduarda Prandstettera, ředitele Českého telekomunikačního úřadu,   který je  od 1. dubna 2005 nezávislým regulátorem poštovních služeb, Pošta dodnes nepochopila, že zákazníky ke své existenci potřebuje.

Co si myslíte vy jako člověk, který se celý život pohybuje v poštovních službách – v čem je největší problém České pošty?

V tom, že si ještě stále neuvědomuje, že její služby musí být přizpůsobeny potřebám zákazníků. V minulosti, desítky let existovala legislativa, která v podstatě vycházela z opačného principu. Že pošta je jakýsi úřad, který si sám všechno stanoví a potřeby zákazníků se tam vůbec neobjevovaly.
Teprve teď od 1. dubna zákon stanoví, že Česká pošta je povinna  řádným způsobem uspokojovat potřeby zákazníků. Ten princip, přestože každému připadá samozřejmý, dosud nikdy v legislativě neplatil a Česká pošta ho dosud za svůj vlastní nepřijala. Oni se spíš snaží, aby měli práci co nejjednodušší, ale potřeby lidí jsou tak různorodé, že se to dostává do konfliktu. Musí platit, že když zákazníci něco potřebují, tak pošta to musí zařídit. Otázka nestojí tak, že se jim práce zkomplikuje. Jenže takhle Česká pošta stále nemyslí a je to dáno i dominantním postavením na trhu i tím, že tento starobylý, do dnešní doby již nepatřící princip se poště desítky lety vyplatil a stále ještě přežívá. To je největší problém.
(Převzato z rozhovoru s Eduardem Prandstetterem pro Sdružení na obranu spotřebitelů)

Máte podobné zkušenosti se službami České pošty, nebo doručování probíhá přesně tak, jak má? Je pošta podle vás spíše státní kolos, který si neuvědomuje, co znamená slovo klient, nebo jde o velmi úslužnou organizaci?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+15
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 6. 2005 22:52, HonzaV

no - já bych tedy rád věděl proč by měl stát balík Ostrava - Opava a Ostrava - Aš stejně? Vlak, taxi, kurýr, telefon po drátech atd. mají taky ceny podle vzdálenosti, ne?

Reagovat

 

+58
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Shaddow 16. 06. 2005 08:01)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 6. 2005 8:01, Shaddow

Heleďte, nejsem zastáncem monopolů, ani způsobu jakým Česká pošta funguje. Je to ale služba veřejná, která, jak bylo řečeno, musí sloužit všem a mít pro všechny stejné ceny - balík prostě bude stát stejně, ať jde z Ostravy do Aše, nebo z Ostravy do Opavy. Já osobně si balíky chodím vyzvednout sám, s lístkem, a nevadí mi to. Naopak, protože mám nepravidelnou pracovní dobu, když mi má dojít balík kurýrní službou, někdy mě nezastihne, i když mi ho přiveze až před dům, a pak čekám, až zase kurýr pojede zpátky - to už je pohodlnější a rychlejší zajít si na poštu. Pokud chcete, aby Vás pošta obsluhovala několikrát denně, vozila Vám balíky a zkoušela, jestli jste doma, je to jako byste chtěli, aby autobusy MHD byly Neoplany - dá se to zařídit, ale pište si, že poštovné nebo jízdné bude takové, že radši budete jezdit po městě nebo pro balíky na kole, klidně do sousedního okresu.

Reagovat

 

-22
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (42 komentářů)

19. 3. 2015 | 13:26 | Kamera

A co kdyz mame vchod do budovy monitorovany, slecna recepcni pred nim sedi a vse je dokazatene? Jsem opravdu vytoceny. Nejdriv SMS ze predpokladany termin doruceni je 17.3. Pote mi 18.3. vola postak ze mezi 6-7 hodinou prijede....více

27. 10. 2014 | 20:52 | hito

Naprosto souhlasím s autorem, tady se opravdu řeší ta věc, že jsem doma, dokonce vidím, jak pošťák jede na poštu a u mě se nezastaví a to nemá z daleka po pracovní době, další den dostanu lísteček, adresát nezastižen, ? vždyť...více

14. 10. 2012 | 17:29 | Mitelin

50 tet ste me rozesmala 150 neni vubec vyjimka a počkejte na vanoce!!! více

14. 10. 2012 | 17:27 | Mitelin

Ja bych autora proplesknul na pošte delam a řeknu vam že sice tu občas nejakej blb nato sere ale padaka ma do mesice co se týče ale problemových lidi ktery potkavam dene. Zvonky a to funkční s menofkou má sotva 50% lidi telefony...více

25. 2. 2012 | 10:58 | POŠŤAČKA

ZDRAVÍM RÁDA BYCH ZNALA VÁŠ NÁZOR,NECHALY BY JSTE SI DÁT NA KRK OSOBNÍ GPS,??? TO NÁS ČEKÁ OD 1.3.2012.RÁNO PŘIJDU DO PRÁCE ZAPNU SI JI A AŽ PUJDU DOMU ZASE VYPNU.CO SE ASI STANE ZA PÁR MĚSÍCŮ ?NÁŠ ZAMNĚSTNAVATEL DO NÁS PŘI...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Obrat, Likvidace, Joint-venture, důchodové pojištění, důchody, předčasný důchod, kakao, uran, stavební firma, Richard Nixon, Venuta, Svaz dovozců automobilů, přidaná hodnota, minerální voda, James Tobin, bioplyn, Olympia Holding, titul

1Z44448, 1T19111, 4P32174, 8A97672, 5A86251

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK