Převrat v zákoníku práce: Kratší výpovědi, delší zkušebka a dětská práce
17. 4. 2024 | Kateřina Hovorková
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka představil návrh zásadních změn v zákoníku práce. Tady je jejich přehled.
dobrý den obracím se na Vás s prosbou ve věci rady k situaci prodeji ojetého vozidla. Pokusím se co nejpodrobněji popsat vzniklou situaci. Dne 6 července jsem já jako soukromá osoba(prodejce) prodala ojetý vůz r.v. 2003 jiné soukromé osobě. (Kupec) Po prohlídce voze a dvou zkušebních jízdách v den koupě kupce sdělil , že s emu auto líbí a že je rozhodnut jej koupit. Při zkušební jízdě upozorňoval na zjevný nedostatek (auto moc netáhlo výkon zůstaval na cca 2000 otáčkách) vzhledem k tomu, že já nejsme přes auta odborník tak jsme k tomu neměla co říct, maximálně souhlasit s tím, co kupce vypozoroval. Doporučila jsme vyměnit vzduchový filtr, nebot při výměně oleje před pár dny prodeje mě na to v servise upozorňovali, tak jsem totu informaci předala i kupci. Avšak tytpo informace nejsou uvedeny v kupní smlouvě. Dohodla se cena a navrhovali slevu, sleva byla nezávislé na vypozorovaném nedostatku auta.Na druhý den po prodeji se kupce ozval, že je nespokojen, nebot jeden kamarád mu poradil, že auto neměl kupovat, že není v perfektním techn stavu a bylo mu doporučeno jej nechat zkontrolovat na pc diagnostiku, takto i učinil. Po napíchnutí na pc mě kontaktoval a sdělil, že do auta nebude nic vrážet a chce zpět peníze a auto mi doveze, i přesto, že jej už využíval. Sdělil mi zjištěnou závadu a tak jsem se mu snažila pomoci tím, že jsme kontaktovala neautorizovaný servis a zjistila dostupnost daného dílu a tuto informaci ústně předala kupujícímu. Ten trvá na tom, že má právo do dvou týdnu odstoupit od smlouvy, poslal mi sms adresu kam zašlu velký tp a dále mne nekontaktoval. Nyní mám obavu co se může dít dále? Až nyní si uvědomuji, že jsme kupní smlouvu napsala možná až moc obecně, vycházela jsme ze vzorů z inernetu. ve smlouvě nemáme uvedeny žádné reklamační podmínky, ale pouze větu, že kupující prohlašuje, že se řádně seznámil s technickým stavem vozidla. U prodeje jsme měla svědka z rodiny, tudíž ústní infromace by byly prokazatelné. Má právo kupující odstoupit do dvou týdnu od smlouvy a chtít po mě zpět celou částku? čeho se mám obávat? poradte prosím jsme v této svízelné situaci poprvé a jako ženská autům opravdu nerozumím.kupce nemusel přeci na nákup vozu ihned přistoupit mohl si ssebou vzít odborníka popř si nechat dny na rozmyšlenou. Děkuji moc za brzkou odpoved
Otázku poslal/a: , 9. 7. 2013 21:45
Na otázku odpovídá:
Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující.
Podle ustanovení § 596 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ObčZ“), jste měla jako prodávající povinnost upozornit kupujícího na vady (faktické i právní), o nichž jste věděla. To jste také správně učinila, nejste tudíž za vady odpovědná (to se konkrétně týká vzduchového filtru). Vždy je lepší toto upozornění pro případné budoucí dokazování provádět písemně, a to buď přímo v kupní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu, i ústní upozornění je však dostačující. Na vady vzniklé v důsledku běžného opotřebení není třeba upozorňovat.
Pokud vyjde najevo vada koupené věci, na kterou prodávající kupujícího neupozornil, vzniká tím podle ustanovení § 597 odst. 1 ObčZ kupujícímu právo na přiměřenou slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy v případě, že věc se stane neupotřebitelnou. Tato odpovědnost prodávajícího je objektivní, nezáleží tedy, zda jste o věci věděla či ne. Ze zákona neexistuje v tomto typu smluv záruka (tedy odpovědnost za vady na věci, které se vyskytnou v určité době od převzetí věci kupujícím), jestliže není ve smlouvě ujednána, což ve Vašem případě není.
To, že na věci vyšly najevo další vady, o kterých jste nevěděla a neupozornila na ně z toho důvodu kupujícího má tedy za následek právo kupujícího na přiměřenou slevu z kupní ceny (např. ve výši, která pokryje náklady na opravu vady), ne však právo od kupní smlouvy odstoupit, tedy vrátit Vám automobil a požadovat vrácení kupní ceny, poněvadž věc se zjevně neupotřebitelnou nestala. Argument kupujícího týkající se práva odstoupit od smlouvy do 14 dnů je zcela mylný, toto právo náleží pouze spotřebiteli, který nabývá věc od podnikatele, a to podle ustanovení § 52 odst. 1 ObčZ. Vy jste věc neprodávala v rámci své podnikatelské činnosti, ale jako soukromá osoba, toto ustanovení se tedy na Váš případ nevztahuje a kupující toto právo odstoupit nemá.
15. 7. 2013 11:16
Položte svojí vlastní otázku. Právní poradna je vám plne k dispozíci.
Aktuální články
Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas
ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti...více
Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky
Zákazníci Penny Marketu si ode dneška mohou přímo na prodejnách řetězce zakoupit balíčky...více
Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly
Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat...více
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více