Převrat v zákoníku práce: Kratší výpovědi, delší zkušebka a dětská práce
17. 4. 2024 | Kateřina Hovorková
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka představil návrh zásadních změn v zákoníku práce. Tady je jejich přehled.
Dobrý den, dnes jsem byla reklamovat značkovou bundu a dnešním dnem to byla již 3. reklamace v této prodejně. U této bundy jsem měla poprvé zpravovaný zip na kapsách, a po druhé to byl hlavní zip. U 3. reklamace se opět objevil problém s hlavním zipem, ovšem paní prodavačka tvrdila, že u tohoto hlavního zipu je to teprve 2. reklamace, tudíž nemám právo na vrácení peněz a bundu opět poslala na opravu. Má pravdu, je toto možné? Myslela jsem, že když je 3. reklamace, tak má zákazník právo na vrácení svých peněz. Prosím poraďte mi, rozhodně to nenechám jen tak být, bunda byla drahá a paní prodavačka byla ještě velice neprofesionální a nepříjemná. Děkuji
Otázku poslal/a: , 16. 12. 2011 20:14
Na otázku odpovídá:
Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující.
Ochranu kupujícího v tomto případě poskytuje §622 odst. 2 občanského zákoníku. Pokud pro opětovné vyskytnutí vady po opravě kupující nemůže věc řádně užívat, nastupuje nevyvratitelná právní domněnka a vada se má za neodstranitelnou. Kupující má v takovém případě právo odstoupit od smlouvy (smlouva zaniká ex tunc a kupující má právo na vrácení peněz) nebo žádat výměnu věci.
Podle ustálené praxe je však nutné chápat pojem „opětovné vyskytnutí vady“ jako alespoň tři oprávněné reklamace vady téhož druhu. Přestože se ve Vašem případě jedná o tři reklamace, netýkají se stejné vady. Z tohoto hlediska tedy nelze posuzovat vadu jako neodstranitelnou a využít možnosti odstoupení od smlouvy.
Pro úplnost je však ještě nutné zmínit i druhou alternativu možného postupu. Pokud se jedná o větší počet vad, které brání kupujícímu věc řádně užívat, opět se bude mít za to, že se jedná o vady neodstranitelné a bude možné užít výše zmíněný postup. O větší počet vad se bude jednat v případech, kdy se na výrobku vyskytnou zároveň 3 a více vad, nebo v případech, kdy alespoň 3 vady budou následovat krátce po sobě a výrobek tak stráví delší dobu v opravně než u spotřebitele. Z Vašeho dotazu nejsou zřejmé všechny skutkové okolnosti, berte proto prosím poslední odstavec jako potenciální variantu následného postupu.
23. 12. 2011 13:02
Položte svojí vlastní otázku. Právní poradna je vám plne k dispozíci.
Aktuální články
Půlení bitcoinu je za námi. Klesnou odměny za ethereum? Týden v kryptu
Halving bitcoinu máme za sebou, Hongkong schválil ETFka a naše vláda pravidla krypta....více
Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas
ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti...více
Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky
Zákazníci Penny Marketu si ode dneška mohou přímo na prodejnách řetězce zakoupit balíčky...více
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více