Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Novou strategií před USA, nebo do solidární chudoby?

Novou strategií před USA, nebo do solidární chudoby?
Následováním tzv. Lisabonské strategie by ekonomika Evropy měla dohnat ekonomiku USA do roku 2010. Podle ordinovaných receptů ovšem vaříme chudší a chudší polévku. Evropský "premiér" proto představil vlastní plán na "zaručený úspěch". Skutečně něco vyřeší, nebo jsou to jen další planá hesla?

"Revolucionáři" Barrosovi došla trpělivost a představil světu, a zejména EU, svou cestu změny, způsob jakým EU konečně dožene tu "zpropadenou" Ameriku (USA).
Lisabonská strategie (obsahovala na 120 priorit!) byla přijata jako soustava opatření, která měla Evropskou unii ekonomicky pozvednout a dokonce do roku 2010 předehnat USA. Tato dětinská snaha skončila totálním fiaskem, kdy se dnes EU potýká s vážnými ekonomickými a sociálními problémy.
EU bojuje s vysokou mírou nezaměstnanosti, která dosahuje 8,9 % a ve srovnání s USA, kde je 5,4%, je to "skutečný úspěch" socialistických receptů (navíc je nutné brát v úvahu změnu metodiky výpočtu míry nezaměstnanosti, která opticky její výši ještě snížila). Nadšené ohlasy o probuzení Německa vyznívají poměrně komicky v kontextu posledního čísla: počet nezaměstnaných dosáhl rekordní úrovně 5 milionů osob. O vývoji produktivity nemluvě. Zásadním problémem EU se také v posledních letech stává přesun podnikání ze starých členských zemí EU do dynamicky se rozvíjejících ekonomik v Asii či do nových členských zemí EU.
Ekonomická situace EU je tedy následující: nízká ekonomická výkonnost, vysoká míra nezaměstnanosti, neufinancovatelný koncept sociálního státu.

Konečně řešení? Těžko...

Recept na úspěch a vybřednutí z této situace, zdá se, našel nový evropský "premiér" José Manuel Barroso. Jaká je jeho představa o reformě?
Staví na 3 základních okruzích:
1. Focus (zaměření): Barroso se chce zásadně zaměřit na hospodářský růst a nezaměstnanost pomocí spojení akčního plánu Evropské Unie a národních akčních plánů. Toto ovšem reformu neznamená, pouze jinak stylizuje současnou topornou snahu EU o hospodářskou výkonnost. Navíc opět zůstává nezodpovězeno, proč by mělo být úsilí o hospodářský růst prioritní, bere se to jaksi samozřejmě.
2. National Ownership (národní odpovědnost): konkrétní reformy musí provádět členské státy, sociální partneři a dokonce sami občané. K čemu si ale tedy vlády platíme, když máme reformy provádět my, "obyčejní" občané? Navíc tento krok je další z řady floskulí, protože neříká nic o tom, jak tyto reformy mají vypadat, ani náznak doporučení.
3. Simplification (zjednodušení): tento pilíř znamená toto - jedna celková lisabonská zpráva pro EU a jedna zpráva z jednotlivých zemí EU. Zjednodušení agendy je jistě záhodné, ale jak to pomůže vyřešit problémy EU, to nikdo neví.

To je tedy reforma "par excellence". Jediným konkrétním návrhem Barrosa jsou vyšší investice do vědy a do vzdělání. Pokud se nemýlím, byla to priorita i Lisabonské strategie a je to priorita všech národních vlád snad několik desetiletí. Že by se teď už konečně něco změnilo? I kdyby ano, pak se nedostaví účinek, který si Barroso od tohoto kroku slibuje. Podle něj EU potřebuje alespoň jeden MIT (Massachusetts Institute of Technology), aby mohla konkurovat USA (čímž jsme zpět u dětinského soupeření, kdo bude mít víc autíček).
Vědci, kteří odcházejí do USA ovšem v drtivé většině neodchází na státní univerzity, ale do soukromého sektoru, ať už univerzitního či firemního. Americké technologie se vyvíjejí v soukromých firmách a největšího pokroku dosahují právě soukromé firmy, které mají i tak dobré podmínky pro podnikání navzdory mnoha státním regulacím. Snaha o růst výdajů na vzdělání a výzkum je sama o sobě nesmyslná. Jak už se mohli přesvědčit i "nevěřící Tomáši", úspěch není jen "o množství peněz". Je to "o jejich efektivním využití". A toho se ve státním sektoru nikdy nedočkáme. Naopak nasměrování soukromých výdajů na vědu a vzdělání je vysoce efektivní, jak napovídají výsledky mnoha technologických firem v oblasti nanotechnologií, biotechnologií, IT a dalších vědeckých oborech. Se stejnými penězi dokáží být soukromé subjekty několikanásobně efektivnější.

Zase jen přerozdělování

Z Barrosových návrhů je patrné, že vůbec netuší, jak by mohl současnou situaci zvrátit. Jeho zásadním opatřením je jen jiná forma přerozdělení. Barroso by rád zachoval současný systém sociálního státu. To ale znamená, že na nové programy bude muset sehnat více peněz. Kde? To je snad více než evidentní. Jde tedy o staré známé socialistické nástroje (přerozdělení, přerozdělení a zase přerozdělení) v rádoby novém hávu.
Tomu odpovídá i dokument Evropské komise "Strategic Objectives 2005-2009", který právě shrnuje návrhy opatření na evropské znovuzrození. Tento plán je plný naprosto nic neříkající pojmů, posuďte sami: "přiměřená regulace", "rovné právo na podnikání", "spravedlivé korporátní daně", "lepší regulace". Zároveň se mluví o snižování regulací, o snižování obchodních bariér. Na druhou stranu se ovšem volá po ekonomické a sociální kohezi, což podle EU znamená srovnávání rozdílu mezi bohatými a chudými, a chce se udržet vysoký sociální standard. Vše se drží "záchranné sociální sítě". Zpětně zase slyšíme cosi o zpružnění pracovního trhu.

Radikální změny ve směřování Evropy v tomto dokumentu najít nelze. Nic o rušení minimálních mezd, rušení regulací či antimonopolních úřadů, rušení mezinárodních obchodních bariér, reformě pracovního trhu (zejména zákoníků práce), reformě daňového systému, reformě sociálního státu. EU se stále drží oné chybné představy bohatého sociálního státu, což je evidentní oxymóron: buď někdo hodnoty vytváří (kapitalismus) a nebo hodnoty ničí (koncept sociálního státu). Skloubením těchto dvou principů dojdeme přesně do toho marasmu, v jakém se nachází EU. A zásadní není jen současný stav, ale fakt, že pokračování lisabonských strategií povede Evropu ke stále větší a větší chudobě. Hlavně že budeme v naší EU všichni stejně chudí. Ať žijí všechny třetí cesty!

Napsáno pro stránky Liberálního institutu.

Co si o evropských snahách předehnat USA myslíte? Máme šanci? Je podle vás Evropa příliš socialistická, nebo by naopak měla být ještě víc?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

0
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 2. 2005 12:53, Boucek Antonin

Zajimalo by mne, jestli i tady plati Prechterova socioekonomicka zasada: v okamziku, kdy se nejakym problemem zacne zabyvat vlada a zalozi se na jeho reseni specialni komise, je tento problem uz vyresen.

Reagovat

 

+34
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

17. 2. 2005 | 21:56 | Pierre

Což takhle dvourychlostní Evropa, jak je nám jí neustále vyhrožováno, pokud nepřijmeme návrhy evropské smlouvy dle požadavků Francie, Německa a jejich přitakalů. Jedna rychlost s bohatým sociálním drahým superstátem a druhá...více

15. 2. 2005 | 19:45 | Jirka

Tak to dopadá, když někoho pálí dobré bydlo. Kvůli troše rozptýlení zorganizujeme pohromu na příštích 50 let. (Není to příliš optimistický odhad?) Nevím, jesli Váš bacil stačil na obrat v Holandsku, ale při spojení obou polovin...více

15. 2. 2005 | 17:06 | Fredy

Ten socialismus se v Evropě skutečně neobjevil až poslední dobou. Je to otázka desetiletí. Někdy kolem roku 1990 jsem byl v Holandsku a na jedné městské radnici "kecal" s místním zastupitelstvem. Snažil jsem se pravdivě popsat...více

15. 2. 2005 | 11:53 | Jirka

Myslím, že za mořem vědí dost i bez SSSE. I ti v EU nejspíš vědí o své socialistické úchylce. Potíž je v tom, že ji pokládají za přednost. Přijali ji za své náboženství. A protože jejich řeči libě znějí mnoha pohodlným, řady...více

11. 2. 2005 | 19:32 | PK

Asi proto, že to opravdu tak je. Nejnižší nezaměstnanost bývá tam, kde žádné akční plány nemají. Nemají je, protože je nepotřebují. Nepotřebují je, protože tam funguje trh práce. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Důchodové pojištění, Devizový cizozemec, Nabídka, daňové úniky, start-up, daně, česká spořitelna, lime, jana poncarová, vlastní autorita, Rychlá půjčka, KFP, výpis z rejstříku trestů, operační systém, český byznys, neplacené volno, rozestavěná stavba, Gellová

1U11498, 3Z46629, 1SK7688, 5U42100, 5H06987

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK