Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak dokáže cena ošálit chuť vinařů laiků

| rubrika: Co se děje | 26. 8. 2008 | 1 komentář
Jak dokáže cena ošálit chuť vinařů laiků
Rovnice, že drahé víno rovná se dobré víno, zdaleka vždy neplatí. Ta nejdražší vína laikům chutnají někdy i výrazně méně než odborníkům. Cena, doporučení expertů a marketing mohou dobře prodávat i ne zrovna skvělá vína.

Češi jako převážně pivařský národ si v poslední době stále více zvykají i na víno. Pivase sice ještě stále vypije v tuzemsku desetkrát více než vína, ale přesto si víno nachází cestu na české stoly. Od konce druhé světové války se tuzemská spotřeba vína na obyvatele více než ztrojnásobila na dnešních zhruba 17 litrů na osobu ročně. Mnohonásobně se rozšířila také nabídka vín.  Vyznat se v dobrých vínech přitom není ale snadné. Drahé víno, které třeba označí znalci jako kvalitní a dobré, nemusí jiným lidem vůbec chutnat. Vyplynulo to z rozsáhlého výzkumu, jehož výsledky publikovala Americká asociace vinařských ekonomů AAWE (American Association of Wine Economists www.wine-economics.org)

Lidé zpravidla očekávají pozitivní souvislost mezi cenou a kvalitou. A to se týká nejen klasického zboží, ale rovněž vína. Pokud je nějaké víno dražší, většinou předpokládají, že bude také chuťově zajímavější, lepší a případně tak i kvalitnější. To ovšem nemusí být ani zdaleka pravda. Prokázal to zmiňovaný průzkum, v němž se výzkumníci pokoušeli oddělit psychologické vlivy při ochutnávání vína jako je jeho cena, způsob prezentace vína i žebříčky hodnocení znalců.

Společnost Robin Goldstein při tomto výzkumu od dubna roku 2007 do letošního února provedla více než 6 000 testování, kdy vzorky 523 vín ochutnávalo 506 účastníků výzkumu. Pro maximální korektnost byly vzorky „dvojitě zaslepené tak, aby ten, kdo ochutnává i ten kdo nalévá víno, nevěděli, o které víno a v jaké cenové relaci se jedná,“ píše se v úvodu výzkumné zprávy. Cenové rozpětí testovaných vín přitom bylo relativně široké od vín za jeden a půl dolaru až po láhve za sto padesát dolarů.

Spotřeba alkoholických nápojů v Česku

Spotřeba alkoholických nápojů v hodnotě čistého lihu v Československu i v Česku neustále vzrůstala až na současných 10,2 litru absolutního etanolu. Na této spotřebě alkoholu se podílí cca jednou třetinou spotřeba 40% lihovin, jejichž spotřeba se z hodnoty 1,8 litru v roce 1948 dostala s různými výkyvy (rok 2003 spotřeba 8,4 litrů) na úroveň 8,0 litrů v roce 2006 a v posledních 16ti letech se pohybuje kolem 8,1 litru na osobu. Další součástí spotřeby alkoholických nápojů je spotřeba vína, která do roku 1987 (12,5litru) prochází velkými výkyvy a od tohoto roku se spotřeba stále zvyšuje na současných 17,2 litrů. Spotřeba piva, která představuje v současnosti více jak 85% spotřeby alkoholických nápojů a necelých 50% spotřeby čistého lihu, se od roku 1971 dostala již 13krát na hranici 160 litrů na osobu a v posledních letech na této hranici setrvává.

Zdroj: Český statistický úřad

Drahému vínu, které stojí třeba i desetkrát více než jiné, dali laici při testování bez problémů o poznání nižší hodnocení než vinařští odborníci. Na stobodové škále (jakou například pro hodnocení vín používá uznavaný odborný titul Wine Spectator) dali takovému dražšímu vínu v průměru i o čtyři body méně, zatímco experti, kteří mají za sebou alespoň základní vzdělání ve vinařském oboru na úrovni třeba sommeliérského kurzu, měli naopak tendenci takové víno nadhodnotit a přiřadili mu až o sedm bodů více.

Význam, který například vínu dává viněta a visačka s cenou, pak díky tomu může snižovat i význam jeho vlastních a přirozených chuťových vlastností. Konzumenti vína si proto často více vychutnají láhev, o níž se domnívají, že je dražší, ačkoli ochutnávají třeba i stejná vína jen označená rozdílnou cenou. Stejně tak na ně při nákupu vína působí i marketingové akce, kdy se kouzlí s cenami. Dalším z vlivných kanálů, kterými jsou konzumenti vína často při výběru vína ovlivňováni jsou znalecká vyjádření a prestižní žebříčky nejlepších vín. Uznávaní kritikové vína, jakým je například Robert Parker, mají svým hodnocením přitom i bezprostřední vliv na cenuvín, což se prokázalo například u francouzského Bordeaux, jak uvádí jiná výzkumná práce vinařských ekonomů v týmu Hadj Ali z roku 2007.

Anketa

V jaké cenové relaci nejčastěji kupujete víno?

Existují ovšem výzkumy, které význam těchto hodnocení pro laiky zpochybňují a jsou k vlivu expertních žebříčků poněkud skeptické. Běžný laik není zvyklý na chuťové vlastnosti vín označovaných za nejkvalitnější a zpravidla nejdražší vína. Nemusí a často mu proto ani nechutnají stejná vína jako expertům.  Znalci vín proto častěji i v zaslepeném vzorku ocení dražší vína více než laici, kteří patřičné chuťové znalosti nemají. Ti se pak řídí jen vlastními chuťovými preferencemi s minimem zkušeností pro srovnání s jinými víny. Pokud dotyční třeba i dokáží rozeznat dobrou vinici od špatné, stejně pak preferují zhruba ve stejném poměru vína lepší i horší, jak prokázaly výzkumy společnosti Weil z roku 2001 a 2005. Lidé - neexperti, kteří nemají tušení o ceně ochutnávaného vína, si podle výzkumných studiích dražší vína nijak více nevychutnají, ba spíše naopak - často jim chutnají méně.

Potěšení při pití vína zpravidla tedy závisí, jak na jeho skutečných kvalitách jako je chuť a vůně, tak i na těch vnějších jakými je cenovka a způsob jeho prezentace. Podobné výsledky se prý potvrdily v jiných výzkumech také u ochutnávek piva. Cena a znalecká hodnocení bývají tedy pro laiky podle výzkumu AAWE často poměrně zavádějící a poskytují jim jen chabý návod, jak se nejen ve vínech orientovat.

Podle čeho se při nákupu vína orientujete vy? Chodíte na ochutnávky, čtete žebříčky nebo sledujete doporučení expertů v odborných publikacích? Podělte se o zkušenost a názory.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+67
Ano
Ne

Diskuze

26. 8. 2008 | 7:55 | Rafter

Tak jsem si pri cteni clanku vzpomel na kamaradku, ktera milovala jakekoliv vino, ktere bylo nechutne sladke. Jenze tech doslazovanych s***k zacalo v obchodech ubyvat a tak chudak trpela az do doby, kdy poprve ochutnala Portske....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hypoteční banka, Indikátor, Strategické certifikáty, nta, petr mach, euro, invalidní důchod, unicredit, průzkum trhu, Reálná úroková sazba, fpv, reforma daní, úmluva o právech dítěte, José Barroso, obvodní lékař, Pardubice, terrinvest, mKonto

8A72634, 2AC9026, 2AS9026, 2AS9626, 2AC9626

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK