Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí
Na reklamním plakátu letenka za korunu, ve skutečnosti díra v peněžence v řádu tisíců. Přesně to, lze označit za klamavou cenu. Podobné praktiky jsou přitom běžné jak u leteckých společností, tak u cestovních kanceláří. Zakročit proti nim už chtějí nejen spotřebitelské organizace, ale i politici.

V Evropě klame spotřebitele více než dvě stě internetových stránek leteckých společností. Nezveřejňují konečné ceny a smluvní podmínky ve srozumitelné formě, čímž zákazníka matou, konstatují představitelé Evropské komise. Komisařka pro ochranu spotřebitele Meglena Kuneva zveřejnila loni na podzim v Bruselu výsledky rozsáhlého průzkumu, který se zaměřil na zavádějící a nekalé praktiky internetových stránek, specializujících se na prodej letenek. Šlo o vůbec první takovou rozsáhlou akci, která se na evropské úrovni uskutečnila. Komise zatím odmítla zveřejnit konkrétní jména leteckých společností. Kuneva ovšem zdůraznila, že pokud společnosti nejpozději do konce letošního roku neprovedou na svých stránkách patřičné úpravy, budou čelit pokutám či dokonce uzavření internetových stránek.

Nejoblíbenější triky leteckých společností

  • základní cena je uvedena výrazným písmem, další poplatky čtěte s lupou
  • nabízená levná letenka je pouze jednosměrná
  • čím nižší cena, tím vyšší vedlejší poplatky
  • za vyzvednutí letenky na pobočce musíte zaplatit 800 Kč, za on-line 200 Kč navíc
  • za změnu jména cestujícího zaplatíte 1 000 Kč
  • letenky tzv.za korunu nabízejí maximálně 1x za tři měsíce
  • za objednávku přes internet zaplatíte transakční poplatek 150 Kč
  • některé společnosti si účtují i poplatky při placení kreditní kartou (75 Kč za každý uskutečněný let, při zpáteční letence je to dvojnásobek)

Evropská komise chce předejít překvapením, která zažívají cestující, když zaplatí za letenku podstatně víc, než byla cena uváděná v reklamě nebo na webové stránce. Navrhla proto, aby letecké společnosti povinně uváděly úplnou cenu letenky včetně všech poplatků a daní.
„Občané musí mít možnost snadno porovnávat ceny letenek jednotlivých společností a ne se dozvědět plnou cenu až když mají platit,“ doplnil komisař pro dopravu Jacques Barrot. Komise chce také získat pravomoc pozastavit licenci leteckých společností, pokud nedodržují unijní pravidla a členské země proti tomu nezasáhnou. Zatím mají takovou pravomoc výlučně jednotlivé země.

Národní orgány zabývající se ochranou spotřebitele prošetřily na popud Komise v patnácti členských zemích a Norsku celkem 447 internetových stránek. Nejčastěji porušují pravidla společnosti v Belgii, kde ze 48 testovaných stránek 46 vykazovalo nesrovnalosti, zejména s ohledem na ceny, smluvní podmínky a jejich srozumitelnost. Na opačném pólu se nacházelo Rakousko, kde z 20 prošetřovaných stránek nebyly nalezeny nesrovnalosti ani v jediném případě. „Důvodem, proč k této situaci dochází, je fakt, že cenová konkurence mezi leteckými přepravci je tak silná, že zejména nízkonákladové letecké společnostijako například Ryanair, Skyeurope a další pravidelně inzerují velmi laciné lety, nebo dokonce lety zdarma, přestože jsou letenky ve skutečnosti dále zatíženy daněmi a poplatky, které se pohybují v rozsahu 15 až 35 eur,“ dodává Kuneva.

Mezi přistiženými firmami byly i společnosti působící v Česku.  Ministerstvo financí proto plánuje novelu zákona o cenách. „Chceme napravit současný stav, který není dobrý,“ vysvětluje náměstek ministra financí Ivan Fuksa a dodává: „Pokud zákon schválí poslanci, mohl by začít platit v roce 2009.“

Ne všichni jsou však navrhovanými změnami nadšeni. Cestovní kanceláře v čele se svými profesními asociacemi bojují za zachování stávajícího stavu vyčleňování povinných příplatků k letenkám ze základní ceny zájezdu. V zákulisí přitom přiznávají, že úroveň nabízených služeb a informační servis pro zákazníky je horší než v jiných zemích, kde tyto cestovní kanceláře podnikají.

„Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) usiluje o změny chování jak u cestovních kanceláří, tak i leteckých dopravců. Jde o marketingovou praktiku, která při dalším rozšíření ohrožuje celý trh,“ uvádí Ivana Picková ze SOS. Podle Pickové se z aktivit Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) zdá, že transparentnost v uvádění cen není její prioritou. Naopak je prý jasné, že oddělené informování o cenách povinných příplatků se cestovním kancelářím vyplácí. Ohrazuje se proti němu údajně jen malé množství klientů.

Iniciativu SOS za uvádění úplných cen služeb podporuje Česká obchodní inspekce, Unie cestovních agentur a Ministerstvo financí.

Ptali jste se někdy v cestovních kancelářích proč neuvádějí konečné ceny? Co vám jejich pracovníci řekli?

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+10
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 2. 2008 9:16, Jiřina

Co mi řekli? Odbyli mě tvrzením, že jsou vázáni na informace od leteckých společností a ty si mění taxy podle aktuální situace na trhu. cestovky při sejdnávání zájezdů ani netuší, kolik jim letecké společnosti budou třeba za půl roku účtovat

Reagovat

 

+49
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

7. 2. 2008 | 1:08 | zzz

Me prozmenu bavi ty jednokorunove letenky s poplatkem 1800, na ktere kdyz kliknete, zjistite, ze je to treba jen jediny den v nejblizsich trech mesicich a treba jen jednim smerem. A kdyz uz se smirite, ze za letenku date...více

6. 2. 2008 | 23:15 | Charly

Mnohdy ani nedovedou poskytnout dostakek informací o hotelu. Při dataz na internet v hotelu jsou zaskočeny a musí se sami informovat. více

6. 2. 2008 | 15:37 | Jaromír

Pokud vím tak úplné ceny zájezdů udává většina velkých německých cestovek. Na české proto kašlu, raději si dojedu autem do Frankfurtu, dlouhodobé parkování je tem mnohem levnější než v Ruzyni a předem vím, kolik zaplatím...více

6. 2. 2008 | 10:28

zkuste hádat: když cestovka bude muset povinně uvést cenu včetně všech poplatků uvede: 1) minimální odhad ceny, a vzniklý rozdíl kdyžtak laskavě doplatí ze svého 2) maximání odhad ceny ještě s nějakou rezervou, aby měli...více

6. 2. 2008 | 9:55 | Petr

Klamavou reklamu nabízí i tak renomovaná cestovka jako je Čedok. Na svých webových stránkách i v médiích vyhlašuje, že na zájezdy objednané do 29.února poskytuje slevu až 8 %. Telefonicky jsem si objednával v pondělí zájezd...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Aukční režim, Dlouhodobá rovnováha, NAV, e-shopy, zbyněk stanjura, andrej babiš, architektura, jan raška, velký obchod, správa investic, pojistné období, klienti bank, doplňky, cena půdy, klientský dům, odchod, termín, Stavební úvěr

4B08606, 3B36443, 5C14900, 5C14900, 4M29394

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK