Předvánoční šílenství se nevyhýbá ani internetu

Předvánoční horečka vrcholí. Kdo nemá pevné nervy a volný čas na vystávání v nekonečných frontách u pokladen, zvolí příjemnější cestu. Nákupy přes internet jsou pohodlné, ale mohou přinést i rozčarování.

Před Vánocemi tradičně roste zájem o on-line nákupy. Potvrzují to i rostoucí tržby internetových obchodů. Jde u nich dokonce o rozhodující období, během něhož generují až třetinu svých celoročních tržeb. »Výrazně se mění nákupní chování spotřebitelů. Méně hledí na cenu výrobků, zvyšuje se jejich ochota utrácet větší částky, hledají originální vánoční dárek, kladou větší důraz na rychlost dodání zboží a preferují kvalitnější a značkové výrobky, « říká marketingový ředitel společnosti Globus ČR Boris Malý.

Nakupování přes internet je příjemnější, výběr zboží je často větší než v kamenných obchodních centrech a navíc lze nakoupit levněji než v běžných obchodech. Není přitom důvod, aby spotřebitel zůstal při hledání těch správných vánočních dárků jen na internetových stránkách s koncovkou "cz". Oblečení či elektronika bývá třeba v sousedních státech před Vánocemi někdy i o polovinu levnější než v Česku. Kdo však neumí patřičný cizí jazyk, může se snadno dostat do situace, kdy naletí podvodníkovi. Na dárky pak většinou čeká marně. Nebo se nakupující už při nákupu dozví, že obchodník zboží nedopraví do zahraničí.

Podle průzkumu Eurobarometru z letošního léta 33 procent dotázaných uvedlo, že jim obchody odmítly prodat nebo doručit zboží nebo služby, protože měli bydliště v jiném členském státě. Evropský parlament proto už na jaře přišel s iniciativou, která by měla podobné jednání odstranit. (Více v článku Jak nakupovat bezpečně po internetu)

Dobrý obchod prozradí známka důvěry
Internetové obchody, které nepodvádějí zákazníky, mají srozumitelné obchodní podmínky a jsou bezpečné, mohou v Česku dostat známku důvěry. Udělují ji Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje provozovatele internetových obchodů, a Sdružení na obranu spotřebitelů. Obchod, který vyhoví kritériím a známku získá, ji nemá natrvalo. Každý rok se o její prodloužení musí ucházet znovu.

Známky důvěry fungují i v zahraničí. Takže se jimi lze řídit i při nákupech v internetových obchodech v ostatních evropských státech. V řadě z nich existuje stejně jako v Česku více značek, které oznamují, že daný e-shop je bezpečný a kvalitní.

Více v čtěte v článku Při nakupování po internetu sledujte známky důvěry.
Přestože kvalita tuzemských internetových obchodů podle nedávného průzkumu Sdružení na obranu spotřebitelů roste, i v Česku je stále řada důvodů k ostražitosti. "S rozmachem internetu se na něj dostávají i tzv. obchodníci, kteří ještě před pár lety provozovali pochybné hokynářství někde na rohu, kterému se zákazníci po několika špatných zkušenostech začali vyhýbat velkým obloukem. Zkušenější uživatel se proto vyhne e-shopům s nápisem Untitled v záhlaví, kde se objednává po telefonu a katalog je ve skutečnosti pouze excelovskou tabulkou," upozorňuje odborník na informatiku a telekomunikaci Jiří Macich.

Méně seriózní e-shopy si na kvalitu jenom hrají. Zveřejní katalog se stovkami výrobků a každým dnem do něj přidávají údajné novinky. Většinu zboží přitom obchodník nakonec není schopen dodat. Po několika týdnech se dočkáte jen omluvy, že zboží momentálně nemá dodavatel na skladě a pravděpodobně už se ani nebude vyrábět. Paradoxně může toto údajně nesehnatelné zboží v nabídce zůstat třeba ještě měsíc.

"Najdou se i e-shopy, které se dušují, že zboží je už na cestě, nebo že se právě vyplňují dokumenty pro dopravce. Očekávaný balíček však nikde a vy si jen můžete nadávat, že jste zaplatili předem," dodává Macich. Zklamání může zažít i ten, kdo si nezjistí, zda je objednané zboží na skladě a jaké jsou dodací lhůty. Internetové obchody tyto informace sice na svých stránkách zveřejňují, přesto je jistější, ověřit si vše e-mailem nebo telefonicky. V opačném případě může vytoužený dárek pod vánočním stromkem chybět.

Seriózní internetové obchody vám doručí vybraný dárek (musí však být na skladě) do tří pracovních dnů a za zboží můžete zaplatit dobírkou při dodávce. Někdy si můžete určit časové rozmezí doručení zboží a řidič vás bude předem informovat o hodině doručení. Tato služba zahrnuje doručení zboží až do bytu, jeho rozbalení, zkontrolování, potvrzení záručního listu a předání faktury.

Jak poznat seriozní internetový obchod
  1. Obchod by měl mít na stránkách kontaktní informace, včetně adresy a identifikačního čísla.
  2. Obchod by měl jasně sdělit, jak má spotřebitel postupovat při vrácení zboží nebo při reklamaci.
  3. Kupní smlouva by měla být jasná a měla by obsahovat cenu včetně všech daní a poplatků, dodací a platební podmínky, lhůtu na vrácení zboží a informaci o podmínkách reklamace.
  4. Při platbě kartou má spotřebitel vždy právo na vrácení peněz v případě nedodání zboží, nebo pokud obchodník požaduje vyšší cenu, než kterou inzeroval, nebo v případě zrušení koupě odmítnutím převzít dodané zboží, nebo pokud peníze odešly z účtu bez vědomí spotřebitele. Pokud obchodník nechce peníze vrátit, měl by se zákazník obrátit na svou banku a požádat ji o vrácení částky na účet.
  5. Spotřebitel má obvykle právo na zrušení transakce a vrácení zboží bez udání důvodu. Tato lhůta je v České republice čtrnáct dní. V ostatních zemích EU může být kratší i delší. Obchodník by měl o těchto podmínkách klienta informovat.
  6. Obchodník by měl poskytnout o zboží dostatek informací nebo odpovědět na dodatečné dotazy spotřebitelů.
  7. Obchodník musí spotřebiteli sdělit, jaké osobní informace od něj požaduje a jak s nimi bude nakládat.
Zdroj: Forburger Europa
Vybrali jste špatný dárek? Nevadí. Kupujete-li zboží jako soukromá osoba, máte v souladu s § 53 a § 54 Obč.zákoníku. možnost odstoupit od smlouvy do 14 dní od převzetí zboží. Pokud se k tomu rozhodnete, kontaktujte písemně prodejce a uveďte, že žádáte o odstoupení od smlouvy s uvedením čísla objednávky, data nákupu a vašeho čísla účtu či adresou pro vrácení peněz.

Samostatnou kapitolou je reklamace vadného výrobku. Můžete ji uplatnit telefonicky nebo písemně. "Pokud kontaktujete prodejce po telefonu, mějte po ruce všechny dokumenty, které byste mohli potřebovat, to znamená fakturu a doklad o dodání. Zeptejte se na jméno osoby, s kterou hovoříte, a poznamenejte si ho. Zapište si datum a čas, kdy jste s prodejcem mluvili a potvrďte svou reklamaci následně ještě písemně," upřesňuje Jiří Macich. Podle něj platí, že při nákupu přes internet lze zboží vrátit bez udání důvodu do čtrnácti dnů a obchodník vám musí poslat zpět už zaplacené peníze.

Posíláte-li reklamaci písemně, ponechávejte si kopie od všech dopisů. Neposílejte originály dokumentů, jako jsou faktury či záruční listy, ale pouze kopie. Dopis posílejte zásadně doporučeně a specifikujte, čeho se domáháte. Můžete například žádat vrácení peněz nebo výměnu zboží. Jestliže se prodávající odmítne vaší reklamací zabývat, neváhejte mu zaslat další doporučený dopis, kde ho upozorníte na možnost soudního sporu. Dopis by měl znovu vysvětlit podstatu reklamace, v čem spočívá problém a čeho se domáháte. Formulujte ho jako poslední pokus o smír před tím, než se obrátíte na soud.

Jaké máte zkušenosti s předvánočními nákupy přes internet?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 12. 2007 13:56, Laďa

Prostřednictvím internetových obchodů nakupuji velmi často. Jen jednou se mi stalo, že prodávající neměl inzerované zboží. Dnes dávám přednost již vyzkoušeným obchodům. Bydlím v okolí Olomouce a když si spočítám náklady na dopravu do Olomouce a zpět, (a to nemám jistotu že vybrané zboží seženu) pokryje mi to náklady na poštovné. Navíc mě pošta dopraví zboží až přede dveře. Výhodné je hlavně nakupování přímo od výrobců. Na tom se dá opravdu hodně ušetřit.

+60
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 12. 2007 16:20, comment

Máte rozhodně pravdu. Nakupování je přece základní tradicí Vánočního období a odfláknout to nějakým internetem, to už by se člověk ani necítil že jsou Vánoce. My v rodině také dodržujeme tradiční lidové Vánoční zvyky jako je například právě nakupování.

Zobrazit celé vlákno

-16
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Centrum Černý Most čeká rozšíření. Předběhne Brno

13. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Centrum Černý Most čeká rozšíření. Předběhne Brno

Pražské Centrum Černý Most se dočká rozšíření o dalších 9100 metrů čtverečních prodejní plochy. Dostavba by měla přinést 32 nových obchodů a restaurací a také tři kinosály.  

Košík mění tvář. Láká na slevy Multikup

11. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Košík mění tvář. Láká na slevy Multikup

Online supermarket Košík.cz mění svůj design. Logo, e-shop, rozvozová auta i uniformy kurýrů nově zabarví do fialova. První auta se v nových kombinacích objeví v průběhu května, do... celý článek

Deset triků, jak vás chtějí nalákat k nákupu. Poznáváte je?

11. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Deset triků, jak vás chtějí nalákat k nákupu. Poznáváte je?

Prodejci chtějí, abyste u nich nakoupili co nejvíc a vrátili se. Projděte si nejpoužívanější taktiky, jaké k tomu používají.

Zrušit zákaz prodeje o svátcích? Rozhodnou poslanci

10. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Zrušit zákaz prodeje o svátcích? Rozhodnou poslanci

Má zákaz prodeje o vybraných státních svátcích skončit? Návrh dvojice poslanců ODS vláda nepodpořila, ale ani neodmítla. Odbory naopak chtějí zákaz rozšířit.

Partners Financial Services