Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Předvánoční šílenství se nevyhýbá ani internetu

Předvánoční horečka vrcholí. Kdo nemá pevné nervy a volný čas na vystávání v nekonečných frontách u pokladen, zvolí příjemnější cestu. Nákupy přes internet jsou pohodlné, ale mohou přinést i rozčarování.

Před Vánocemi tradičně roste zájem o on-line nákupy. Potvrzují to i rostoucí tržby internetových obchodů. Jde u nich dokonce o rozhodující období, během něhož generují až třetinu svých celoročních tržeb. »Výrazně se mění nákupní chování spotřebitelů. Méně hledí na cenu výrobků, zvyšuje se jejich ochota utrácet větší částky, hledají originální vánoční dárek, kladou větší důraz na rychlost dodání zboží a preferují kvalitnější a značkové výrobky, « říká marketingový ředitel společnosti Globus ČR Boris Malý.

Nakupování přes internet je příjemnější, výběr zboží je často větší než v kamenných obchodních centrech a navíc lze nakoupit levněji než v běžných obchodech. Není přitom důvod, aby spotřebitel zůstal při hledání těch správných vánočních dárků jen na internetových stránkách s koncovkou "cz". Oblečení či elektronika bývá třeba v sousedních státech před Vánocemi někdy i o polovinu levnější než v Česku. Kdo však neumí patřičný cizí jazyk, může se snadno dostat do situace, kdy naletí podvodníkovi. Na dárky pak většinou čeká marně. Nebo se nakupující už při nákupu dozví, že obchodník zboží nedopraví do zahraničí.

Podle průzkumu Eurobarometru z letošního léta 33 procent dotázaných uvedlo, že jim obchody odmítly prodat nebo doručit zboží nebo služby, protože měli bydliště v jiném členském státě. Evropský parlament proto už na jaře přišel s iniciativou, která by měla podobné jednání odstranit. (Více v článku Jak nakupovat bezpečně po internetu)

Dobrý obchod prozradí známka důvěry
Internetové obchody, které nepodvádějí zákazníky, mají srozumitelné obchodní podmínky a jsou bezpečné, mohou v Česku dostat známku důvěry. Udělují ji Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje provozovatele internetových obchodů, a Sdružení na obranu spotřebitelů. Obchod, který vyhoví kritériím a známku získá, ji nemá natrvalo. Každý rok se o její prodloužení musí ucházet znovu.

Známky důvěry fungují i v zahraničí. Takže se jimi lze řídit i při nákupech v internetových obchodech v ostatních evropských státech. V řadě z nich existuje stejně jako v Česku více značek, které oznamují, že daný e-shop je bezpečný a kvalitní.

Více v čtěte v článku Při nakupování po internetu sledujte známky důvěry.
Přestože kvalita tuzemských internetových obchodů podle nedávného průzkumu Sdružení na obranu spotřebitelů roste, i v Česku je stále řada důvodů k ostražitosti. "S rozmachem internetu se na něj dostávají i tzv. obchodníci, kteří ještě před pár lety provozovali pochybné hokynářství někde na rohu, kterému se zákazníci po několika špatných zkušenostech začali vyhýbat velkým obloukem. Zkušenější uživatel se proto vyhne e-shopům s nápisem Untitled v záhlaví, kde se objednává po telefonu a katalog je ve skutečnosti pouze excelovskou tabulkou," upozorňuje odborník na informatiku a telekomunikaci Jiří Macich.

Méně seriózní e-shopy si na kvalitu jenom hrají. Zveřejní katalog se stovkami výrobků a každým dnem do něj přidávají údajné novinky. Většinu zboží přitom obchodník nakonec není schopen dodat. Po několika týdnech se dočkáte jen omluvy, že zboží momentálně nemá dodavatel na skladě a pravděpodobně už se ani nebude vyrábět. Paradoxně může toto údajně nesehnatelné zboží v nabídce zůstat třeba ještě měsíc.

"Najdou se i e-shopy, které se dušují, že zboží je už na cestě, nebo že se právě vyplňují dokumenty pro dopravce. Očekávaný balíček však nikde a vy si jen můžete nadávat, že jste zaplatili předem," dodává Macich. Zklamání může zažít i ten, kdo si nezjistí, zda je objednané zboží na skladě a jaké jsou dodací lhůty. Internetové obchody tyto informace sice na svých stránkách zveřejňují, přesto je jistější, ověřit si vše e-mailem nebo telefonicky. V opačném případě může vytoužený dárek pod vánočním stromkem chybět.

Seriózní internetové obchody vám doručí vybraný dárek (musí však být na skladě) do tří pracovních dnů a za zboží můžete zaplatit dobírkou při dodávce. Někdy si můžete určit časové rozmezí doručení zboží a řidič vás bude předem informovat o hodině doručení. Tato služba zahrnuje doručení zboží až do bytu, jeho rozbalení, zkontrolování, potvrzení záručního listu a předání faktury.

Jak poznat seriozní internetový obchod
  1. Obchod by měl mít na stránkách kontaktní informace, včetně adresy a identifikačního čísla.
  2. Obchod by měl jasně sdělit, jak má spotřebitel postupovat při vrácení zboží nebo při reklamaci.
  3. Kupní smlouva by měla být jasná a měla by obsahovat cenu včetně všech daní a poplatků, dodací a platební podmínky, lhůtu na vrácení zboží a informaci o podmínkách reklamace.
  4. Při platbě kartou má spotřebitel vždy právo na vrácení peněz v případě nedodání zboží, nebo pokud obchodník požaduje vyšší cenu, než kterou inzeroval, nebo v případě zrušení koupě odmítnutím převzít dodané zboží, nebo pokud peníze odešly z účtu bez vědomí spotřebitele. Pokud obchodník nechce peníze vrátit, měl by se zákazník obrátit na svou banku a požádat ji o vrácení částky na účet.
  5. Spotřebitel má obvykle právo na zrušení transakce a vrácení zboží bez udání důvodu. Tato lhůta je v České republice čtrnáct dní. V ostatních zemích EU může být kratší i delší. Obchodník by měl o těchto podmínkách klienta informovat.
  6. Obchodník by měl poskytnout o zboží dostatek informací nebo odpovědět na dodatečné dotazy spotřebitelů.
  7. Obchodník musí spotřebiteli sdělit, jaké osobní informace od něj požaduje a jak s nimi bude nakládat.
Zdroj: Forburger Europa
Vybrali jste špatný dárek? Nevadí. Kupujete-li zboží jako soukromá osoba, máte v souladu s § 53 a § 54 Obč.zákoníku. možnost odstoupit od smlouvy do 14 dní od převzetí zboží. Pokud se k tomu rozhodnete, kontaktujte písemně prodejce a uveďte, že žádáte o odstoupení od smlouvy s uvedením čísla objednávky, data nákupu a vašeho čísla účtu či adresou pro vrácení peněz.

Samostatnou kapitolou je reklamace vadného výrobku. Můžete ji uplatnit telefonicky nebo písemně. "Pokud kontaktujete prodejce po telefonu, mějte po ruce všechny dokumenty, které byste mohli potřebovat, to znamená fakturu a doklad o dodání. Zeptejte se na jméno osoby, s kterou hovoříte, a poznamenejte si ho. Zapište si datum a čas, kdy jste s prodejcem mluvili a potvrďte svou reklamaci následně ještě písemně," upřesňuje Jiří Macich. Podle něj platí, že při nákupu přes internet lze zboží vrátit bez udání důvodu do čtrnácti dnů a obchodník vám musí poslat zpět už zaplacené peníze.

Posíláte-li reklamaci písemně, ponechávejte si kopie od všech dopisů. Neposílejte originály dokumentů, jako jsou faktury či záruční listy, ale pouze kopie. Dopis posílejte zásadně doporučeně a specifikujte, čeho se domáháte. Můžete například žádat vrácení peněz nebo výměnu zboží. Jestliže se prodávající odmítne vaší reklamací zabývat, neváhejte mu zaslat další doporučený dopis, kde ho upozorníte na možnost soudního sporu. Dopis by měl znovu vysvětlit podstatu reklamace, v čem spočívá problém a čeho se domáháte. Formulujte ho jako poslední pokus o smír před tím, než se obrátíte na soud.

Jaké máte zkušenosti s předvánočními nákupy přes internet?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+12
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 12. 2007 13:56, Laďa

Prostřednictvím internetových obchodů nakupuji velmi často. Jen jednou se mi stalo, že prodávající neměl inzerované zboží. Dnes dávám přednost již vyzkoušeným obchodům. Bydlím v okolí Olomouce a když si spočítám náklady na dopravu do Olomouce a zpět, (a to nemám jistotu že vybrané zboží seženu) pokryje mi to náklady na poštovné. Navíc mě pošta dopraví zboží až přede dveře. Výhodné je hlavně nakupování přímo od výrobců. Na tom se dá opravdu hodně ušetřit.

Reagovat

 

+60
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 12. 2007 16:20, comment

Máte rozhodně pravdu. Nakupování je přece základní tradicí Vánočního období a odfláknout to nějakým internetem, to už by se člověk ani necítil že jsou Vánoce. My v rodině také dodržujeme tradiční lidové Vánoční zvyky jako je například právě nakupování.

Reagovat

 

-16
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Marie 07. 12. 2007 13:23)

Další příspěvky v diskuzi (10 komentářů)

10. 12. 2007 | 8:23 | ?

Znamená to, že jste tak pracovně vytížená, že už nerozpoznáte ironii, nebo že skutečně považujete nakupování a shánění dárků za pointu Vánočních svátků? více

8. 12. 2007 | 9:11 | zatja

Zajímavý názor, jste šťastný člvěk!!! Už si nepamatuji, kdy mi pošta doručila zásilku do bytu. Vždy, i když jsem já nebo rodinní příslušníci doma (vždy je někdo doma, pracuje se na směny), dostaneme do schránky pouze lístek,...více

7. 12. 2007 | 18:27 | jarin

Bohuzel ani zavedene obchody uz nejsou co byvaly. Me posledni 2 nakupy knih na Vltava.cz staly za to. Kupoval jsem knihu, dodaci lhuta tusim 3 dny, pri objednavani mi internet aplikace tvrdila, ze ji maji na sklade. Po trech...více

7. 12. 2007 | 16:29 | Edina manžerka

Pokud na to máte čas a nervy a baví vás to, proč ne? Ale jak bych to měla dělat já, když jsem v práci od 9 do 19 nebo ještě déle a o jeden den o víkendu musím obětovat zase na práci. Věřte mi, že večer padnu únavou a nebýt...více

7. 12. 2007 | 16:20 | comment

Máte rozhodně pravdu. Nakupování je přece základní tradicí Vánočního období a odfláknout to nějakým internetem, to už by se člověk ani necítil že jsou Vánoce. My v rodině také dodržujeme tradiční lidové Vánoční zvyky jako...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Vstupní cena, Kurz prodej, Pevná úroková sazba (fixní), evropská unie, itálie, unicredit, euro, referendum, plný důchod, tropická níže, parcela, část dovolené, levná pracovní síla, konvergenční program, tisková zpráva, Tejkal, Connectitut, liběna rochová

7C04183, 6C85379, 7A41001, 3M79321, 3M79317

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK