Na reklamaci vad v zákonné lhůtě spotřebitel ztrácí právo jen v několika případech. Není možné reklamovat vadu, na kterou jste při koupi dostali slevu nebo na kterou vás prodejce výslovně upozornil, a nelze reklamovat vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení věci. Co to znamená v případě ojetého vozu z autobazaru, si ukážeme na příštích řádcích.
1. Záruční doba trvá minimálně rok
Když kupujete ojeté auto z bazaru, trvá záruční doba standardních 24 měsíců. Protože se ovšem jedná o použitou věc, může prodejce záruční dobu zkrátit, ne ale o víc než o polovinu, tedy na jeden rok – což autobazary v praxi běžně dělají. Při koupi vás každopádně o zkrácení záruční lhůty musí informovat, respektive se na něm musíte dohodnout ve smlouvě.
Teoreticky si samozřejmě můžete s prodejcem smluvně sjednat naopak delší záruku než běžné dva roky – to se ale u ojetin příliš často nestává.
Tip! Pokud máte v průběhu záruční doby auto v reklamačním řízení, záruční doba se o reklamační lhůtu automaticky prodlužuje. Nenechte si namluvit opak.
2. Prvních šest měsíců „výhodnější režim“
Pokud se vada na autě projeví během prvních šesti měsíců po převzetí, má se za to, že existovala už v okamžiku převzetí. Opak musí prokázat prodejce. „U později reklamované vady nese důkazní břemeno kupující. Někdy je v těchto případech třeba jít cestou znaleckých posudků, které prokážou, jestli vada na voze byla už v době prodeje či nikoliv. V praxi to znamená, že řešitelná reklamace je zpravidla ta, která je uplatněna do půl roku od koupě ojetiny. Jakmile leží důkazní břemeno na kupujícím, je téměř jisté, že autobazar reklamaci nevyhoví,“ upozorňuje právník společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák.
3. Reklamovat můžete i v jiné provozovně
Auto nemusíte reklamovat nutně přímo v pobočce autobazaru, kde jste ho koupili. Reklamovat lze ve kterékoli provozovně prodejce, kde to umožňuje povaha prodávaného sortimentu, v jeho sídle nebo na obvyklém místě jeho podnikání, případně i v záručním servisu, který je uvedený v záručním listu.
4. Do oprav se nepouštějte
Když se na autě něco porouchá a vy se budete domnívat, že jde o vadu, kterou byste mohli reklamovat, obraťte se na prodejce s reklamací. Nemůžete počítat s tím, že si auto sami opravíte (nebo necháte opravit) a následně se budete v autobazaru domáhat náhrady vynaložených nákladů.
5. Trvejte na reklamačním protokolu
Reklamaci vám prodejce musí písemně potvrdit. Do reklamačního protokolu by měl kromě vašich identifikačních údajů zapsat datum přijetí reklamace, popis reklamované vady a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Jakmile reklamaci vyřídí, doplní znovu datum a popíše, jakým způsobem byla zjednána náprava – tedy například potvrdí provedení opravy a dobu jejího trvání. Případně musí písemně zdůvodnit, proč reklamaci zamítá.
6. Nové auto chtít nemůžete
Když koupíte ojetinu, nemáte v případě reklamace nárok na výměnu věci za bezvadnou – tedy na nové auto – ale pouze na slevu z kupní ceny nebo odstranění vady. „Když se vada po reklamaci vyskytne opakovaně nebo když je vad víc, může kupující požadovat odstoupení od smlouvy. Nelze ale a priori odstoupit od smlouvy pro vadu, která je odstranitelná,“ upřesňuje právník Vaše nároky.cz Petr Novák.
7. Na vyřízení reklamace je měsíc
Reklamace (včetně odstranění vady) musí být vyřízená bez zbytečného odkladu, nejpozději ale do 30 dnů. Když lhůta uplyne a prodejce reklamaci nevyřídí, dopouští se podstatného porušení smlouvy. Což znamená, že můžete od smlouvy odstoupit a chtít zpátky peníze.
8. Skrytá a zjevná vada: Uspějete jen u první
Prodávající vás musí před koupí seznámit se stavem vozu, včetně jeho vad. Není ale vada jako vada. Rozlišují se vady zjevné (zřejmé), které jsou patrné na první pohled (například zrezlý blatník) nebo na které vás prodejce upozorní, a vady skryté, které se projeví až po nějakém čase užívání auta (například chybějící airbag, vadná převodovka či klimatizace nebo stočený tachometr).
Vady, které jsou uvedené v předávacím protokolu, reklamovat nelze. Totéž platí pro vady, které kupující musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat už při sjednání smlouvy. „Když bude kupující později prodejci vytýkat zjevné vady auta, nedomůže se ničeho, zjevná vada jde vždy k tíži kupujícího,“ říká právník Novák.
9. Běžné opotřebení: Bez nároku
S reklamací nepochodíte, ani když se na autě vyskytne vada, které odpovídá míře používání a opotřebení auta. „Například pokud výrobce uvádí, že životní cyklus tlumiče končí po 180 tisících kilometrech a při uvedeném nájezdu je nutné tlumiče vyměnit, nelze pokládat za skrytou vadu vadné tlumiče u vozu s nájezdem 175 tisíc kilometrů, které dosud měněny nebyly, i když se vada projeví až po prodeji,“ uvádí právník Novák. Obdobně to platí například pro brzdové destičky nebo ojeté pneumatiky.
10. Pozor, ať si na průšvih nezaděláte sami
Za potíže při reklamaci ojetiny si člověk často může sám: auto při koupi řádně neprohlédne (respektive nenechá prohlédnout automechanikem) a podepíše předávací protokol a smlouvu, aniž je celé přečetl. Až při prvním problému zjistí, že si podle dokumentů koupil nepojízdný vůz před generální opravou nebo vůz určený na náhradní díly. „Je prakticky nemožné reklamovat vady, které jsou uvedené v předávacím protokolu, kupující jen těžko prokáže, že o nich nevěděl. Pouze ve výjimečných případech se lze domáhat institutu neúměrného zkrácení, kdy je cena vozu s ohledem na jeho skutečný (i dokládaný) stav nepřiměřená,“ dodává právník Novák. Pozor dávejte také na formulace typu kupuje věc, jak stojí a leží. Pak totiž prodejce neodpovídá téměř za nic, kromě vlastností, které si kupující ve smlouvě výslovně vymínil.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 8. 2016 8:54, Adrian
Já mám zase zkušenost, že AAA nechává spamovat v diskuzích.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.