dTest radí: Jak se chránit proti podvodu při placení na internetu

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 1. 12. 2015 | 4 komentáře
Hodně lidí má za to, že nejbezpečnější platba za nákup na webu je dobírka nebo platba při vyzvednutí zboží v provozovně. Divili byste se, ale on-line platby kartou mají výhody, které jiným způsobům úhrady chybí.
dTest radí: Jak se chránit proti podvodu při placení na internetu

Poslední týdny před Vánoci vrcholí nákupní horečka. Lidé v zimním oblečení se potí v přetopených obchodech, prodírají se davem, trpělivě postávají ve frontě. Anebo si to všechno odpustí a pokusí se nadílku pořídit přes internet. Zejména pro ty, kteří na webu nenakupujou až tak často nebo se vyhýbají placení kartou, jsme v dTestu připravili soubor základních pravidel pro on-line nákupy. Jejich dodržování snižuje riziko, že člověka podvedou a připraví o peníze.

Obecně můžeme říct, že platby kartou na internetu jsou bezpečné. Pokud ovšem dodržujeme základní pravidla. Jako například: Když obchodníkovi nevěříte dost na to, abyste mu poskytli údaje ze své karty, nakupte raději jinde. Rozumně ve své bance nastavte maximální limity pro on-line platby nebo si rovnou pro takové nákupy pořiďte další platební kartu… A tak dále, pojďme se na to podívat podrobněji:

Anketa

Už jste někdy přišli o kartu?

1. Nastavte si limity

Pokud se bojíte, že o kartu přijdete a nechcete s ní zároveň přijít i o své peníze, nastavte si limit, který při placení kartou nesmí být překročen. Je to jednoduchá operace v internetovém bankovnictví, ale samozřejmě vám s tím může pomoct i zaměstnanec banky. Limity bývají denní a týdenní nebo měsíční. Nejdůležitější je ten první, na ztrátu karty se většinou přijde ještě týž den, kdy k ní dojde. Zablokování karty je pak otázka minut. Jde tedy o to, aby se v čase mezi ztrátou nebo krádeží a blokací dalo z karty vytáhnout relativně nemnoho peněz. Případné přenastavení limitů, když budete potřebovat zaplatit víc, je zase až banálně snadné.

Druhá možnost je prostě u karty placení na internetu zakázat (nebo nepovolovat), povolit ho vždycky těsně před nákupem, a po nákupu zase vypnout. Dejte ale pozor na to, jestli si u vašeho účtu banka nenapsala do obchodních podmínek za zapínání a vypínání této možnosti poplatek.

2. 3D-Secure a přítel na telefonu

Většina internetových obchodů, aspoň těch větších, nabízí možnost bezpečnějšího placení pod názvem 3D-Secure. Tento bezpečnostní standard především nepustí obchodníka k vašim datům – z jeho obchodu budete přesměrování na stránku zprostředkující banky, která pak obchodníkovi pouze sdělí, že zboží bylo zaplaceno.

A pak je tu ještě ochrana, kterou si může zvolit zákazník. Pokud jeho banka službu nabízí, může u své karty aktivovat ochranu 3D Secure. K placení pak nebude stačit opsat údaje z karty, ale bude potřeba ještě doplnit autorizační esemesku, která přijde na předem domluvené telefonní číslo. Kontrolní SMS ovšem nabízejí i banky, které jinak systém 3D Secure nenabízejí.

3. Nebojte se elektronických peněženek

Při on-line platbách kartami jsou nepopiratelně užitečné i některé elektronické (virtuální peněženky). Slouží jako prostředníci mezi vaším bankovním účtem a účtem prodejce. Značnou výhodou může být, pokud systém umožňuje dát do jedné virtuální peněženky víc karet – s jednou máte třeba slevu v parfumerii, s jinou v obchodě se sportovním zbožím: moci je spravovat z jednoho místa může být pohodlné.

Světově nejoblíbenější virtuální peněženka je PayPal. Pro podrobnější návod, jak ji používat, odkazujeme na Peníze.cz:

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

4. Peníze zpět. Bez jednání s obchodníkem

Jeden z prvků ochrany kupujícího, který u jiných způsobů plateb nenajdete, je zpětná platba nebili chargeback. Když objednané a zaplacené zboží nedorazí, nebo třeba i dorazí, ale nebude si vůbec podobné (bude hrubě neodpovídat popisu), můžete požádat svou banku, aby vám peníze z platby vrátila. Vaše banka pak požádá banku obchodníka o navrácení zaplacené částky. České banky tuto operaci poměrně vstřícně provádějí, ačkoliv k tomu nejsou povinny zákonem. Uvedený postup se dá použít i v případě potíží při nákupu u obchodníků z jiných zemí Evropské unie.

A navíc...

Pár rad z Evropského spotřebitelského centra

Jak se vyhnout podvodnému e-shopu

  • Zadejte údaje o společnosti (např. název společnosti, adresu webu, e-mail) do internetového vyhledávače a vyhledejte si dostupné reference.
  • Zamyslete se nad tím, jak se obchodník prezentuje. Je vzhled webu, na kterém se chystáte nakoupit, profesionální?
  • Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka.
  • U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající firmy/společnosti.
  • Pokud se nabídka zdá příliš výhodná, než aby byla skutečná, tak nejspíš skutečná není.
  • Nahlédněte do obchodního rejstříku dané země, zda je v něm společnost registrována.
  • Zkontrolujte doménu webové stránky. Podvodné stránky bývají většinou relativně nové.
  • Nesdělujte informace o sobě na nedůvěryhodných či Vám dosud neznámých stránkách. Uvádějte jen takové údaje, které jsou skutečně nezbytné.

Víc na webu Evropský spotřebitel

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

dTest radí: Kdy nevrátíte zboží koupené po internetu

8. 12. 2015 | Lukáš Zelený | 3 komentáře

dTest radí: Kdy nevrátíte zboží koupené po internetu

Pravděpodobně znáte pravidlo, že zboží koupené přes internet můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Existují ale výjimky, u kterých od vás už zboží nevezmou a peníze nevrátí. celý článek

E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není

24. 10. 2015 | Ondřej Tůma | 21 komentářů

E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není

„Mít dobrý internetový obchod je mnohem větší dřina, než si původně představovalo třicet tři a půl tisíce z celkových třiceti sedmi tisíc e-shopů,“ říká v rozhovoru šéf Asociace pro... celý článek

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

11. 4. 2015 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 1 komentář

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

„Chceme, aby lidé při nakupování na internetu nemysleli jen na sebe. Náš start-up pomáhá financovat neziskové organizace, malé sportovní kluby nebo třeba divadelní soubory, které by... celý článek

PayPal krok za krokem: Jak jednoduše platit na internetu

15. 12. 2014 | Monika Veselíková | 68 komentářů

PayPal krok za krokem: Jak jednoduše platit na internetu

Pro mnohé oblíbený a jednoduchý způsob, jak platit přes internet, pro další španělská (nebo spíš anglická) vesnice. PayPal není složitý, problém ale může být jazyková bariéra a absence... celý článek

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

24. 11. 2014 | Ondřej Tůma | 34 komentářů

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme,... celý článek

Partners Financial Services