Takhle nějak má fungovat podprahová (subliminální) reklama.
Vědomě ji nezaznamenáte, ale protože jste chytřejší, než si myslíte, zachytí ji vaše podvědomí. Nevíte o tom, že do filmu, na který se díváte, někdo vlepil políčko s reklamou na kolu, ale vaše oči to všechno nahrávají a váš mozek zpracovává, aniž by vám to řekly. Nevíte o tom, že v obchoďáku do hitu z osmdesátých let přimíchali zpomalený vzkaz Miluješ jogurt – protože zrovna včera našli pár palet jogurtu, kterému končí minimální doba trvanlivosti už za dva dny.
Ha! Konečně víte, čím to je, že je vám tak úzko, když se díváte na stav bankovního účtu a pohyby na něm? Konečně dává to nesmyslné utrácení smysl? Vytáhli z vás prachy podfukem, vnutili vám to zboží, vsugerovali, zhypnotizovali vás!
Konec svobodné vůle?
Neradujte se ale předčasně. Zákon říká, že podprahová reklama je zakázaná a trestná. Odborníci přes reklamu trvají na tom, že se nepoužívá. A tak nejspíš odpovědnost za to, že jste výplatu rozfrcali za nesmysly, bude zase jenom vaše.
Ovšem zákon o regulaci reklamy, který podprahovou reklamu zakazuje, se má novelizovat a zákaz podprahové reklamy z něj má zmizet.
Pokud k tomu dojde, stane se z nás národ zombíků, kteří bez vlastní vůle budou putovat od obchodu k obchodu, od regálu k regálu, od pokladny k pokladně, dokud nevybrakují všechny své účty i kontokorenty nebo nezemřou na předávkování kofeinem z těch bazénů koly, kterou sice nechtěli koupit, ale přece ji prolili hrdlem?
Jsem poctivý, nebudu krást
Nestane se to. Kromě toho, že je podprahová reklama zatím trestná, a kromě toho, že se nepoužívá, zřejmě navíc taky nefunguje.
Mluví se o ní přes sto let, od přelomu devatenáctého a dvacátého století. Zrodila ji – nebo mýtus o ní – doba, kdy mimo jiné patřilo v lepších kruzích k dobrému tónu zúčastnit se večírku s hypnotizérem nebo spiritistické seance, doba, kdy se věštila skvělá budoucnost telepatii a telekinezi. Zkrátka doba, kdy jsme svému mozku a smyslům přisuzovali možnosti, kterých jsme ani za těch sto let zdaleka nedokázali využít. Pokud vůbec jsou. Ostatně byla to taky doba, která zrodila Freuda a Junga, moderní šamany bez kořenů a bez vlastního kmene.
Jsem poctivý, nebudu krást. Když budu, chytí mě a půjdu do vězení. Jsem poctivý, nebudu krást. Když budu, chytí mě a půjdu do vězení. Jsem poctivý, nebudu krást. Když budu, chytí mě a půjdu do vězení.
Byl to kšeft století, když doktor Hal Becker později v šedesátých a sedmdesátých letech prodával úspěšně americkým obchoďákům krabičky, které přehrávaly pořád dokola tyhle dvě motivační protizlodějské věty. Pod běžnou hudební kulisou, o tolik decibelů víc potichu, že je nebylo slyšet. Při pokusech prý prokázal fenomenální úspěchy.
Důvěřuju vědcům natolik, že kdyby tohle skutečně fungovalo, dnes po čtyřiceti letech bychom měli dávno prázdné věznice: noví zločinci by nepřibývali a staré bychom převychovali.
Pozor, padají losi!
A přesto přese všechno si myslím, že nebylo vůbec potřeba se škrtáním podprahové reklamy ze zákona zabývat. Pokud by náhodou přece jenom fungovala (nebo pokud by se v budoucnu objevil nějaký nový způsob, jak ji udělat, aby fungovala), pak vůbec neuškodí ji mít zakázanou. A pokud nefunguje a de facto neexistuje – pak nemá cenu se odvádět od důležitější práce ani jejím škrtáním. Jiné práce je dost. Máme sice paragrafů víc, než je zdrávo – ale zrovna tenhle nic nekomplikuje, ničemu nepřekáží. Energie vydaná na jeho zrušení, poslanecký čas a zvedání rukou, to všechno je placené dost draze. Ať se pozornost ctěných pánů zákonodárců upře raději k tomu, co prokazatelně existuje. Je toho dost.
Už v outlém věku jsem si v jedné báječné knize kuriozit, kterými si lidstvo dokázalo okořenit žití, našel sbírku bizarních anglických a amerických zákonů, které dodnes platí. A na jejichž dodržování nebo vymáhání se nedbá – buď proto, že to nikomu nestojí za to, nebo proto, že se vlastně vymáhat ani nedají. Ověřoval jsem si některé z nich teď, čtyřicet let od vydání té knížky. Vesměs platí i teď.
Na Aljašce je zákonem zakázáno vyhodit živého losa z letícího letadla. Nesmyslné pravidlo? Asi ano. Ale není třeba se kvůli tomu znepokojovat: za tu námahu spojenou s hlasováním o zrušení paragrafu to přece nestojí. A když pámbů dopustí, i motyka spustí – až se stane zázrak a někomu vypadne z letadla los, aspoň už se bude vědět, jaký mu přišít flastr. Horší jsou nesmyslné zákony, které se týkají věcí a jevů, které prokazatelně existují a stávají se...
Co si o tom myslíte vy? Může fungovat podprahová reklama? Nebo se dokonce vzdor zákazu používá? A pokud by podprahové vnímání a sugesce takhle jednoduše fungovaly, je etické používat ho k jiným, nereklamním účelům? Sugerování poctivosti v obchoďáku přece není reklama… Dejte nám v diskuzi pod článkem vědět, jaký je váš názor. Jednoho z vás tradičně odměníme knížkou z nakladatelství Grada.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
31. 10. 2016 21:29 | Martin
8. 10. 2015 20:01
A pokud jste opravdu tím čím se cítíte, uznáte (alespoň uvnitř doufám, nemůžu Vás nutit se tu veřejně zesměšnit)čili uznáte že jste prohrál..
Jsem pro, aby toto zůstalo trestné a to pod pokutou alespoň milion pro zadavatele a stomiliónů pro toho kdo cokoliv takového pustí na obrazovky.. A odebrání licence a zákaz práce v oboru na doživotí, vidím jako jedinný možný způsob odměny takového-to počínání.. Jelikož vím málo stačí k tomu člověka zvednout z hlubin duše na světlo či ho v podstatě poslat na smrt.. jistě chápete můj postoj a mou úpřímnost v tak ožehavých tématech..
Přeji dále ničím nerušený zbytek večera..
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
30. 8. 2015 13:36 | Vampan
19. 3. 2015 9:53 | Eskom
14. 3. 2015 2:24 | Paul
13. 3. 2015 22:58 | Helys
13. 3. 2015 8:53 | Vanda
12. 3. 2015 23:13 | Jan Solver
Ale když chce někdo utrácet za "odborníky", ať to dělá.
12. 3. 2015 22:31
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
12. 3. 2015 20:05 | jezevec
12. 3. 2015 18:59 | Petr
Volit zvyšování dávek celoživotním flákačům, zvyšování komfortu kriminálníkům, a neprotestování kvůli dalšímu odírání poctivě pracujícím občanů.
12. 3. 2015 8:37
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
12. 3. 2015 8:32 | eskom
12. 3. 2015 8:24 | Mili
Ale podprahové vnímání existuje. Stačí správně sestavit slova ve větě.
Tohle by měl vědět každý opravdu dobrý manažer a mnozí to vědí a umí s tím pracovat. Takže jaká podprahová reklama, děje se veřejně a jen několik zasvěcených o tom ví. A ono to opravdu funguje, ne na každého, ale funguje. A takové to "já si to vždycky nejdřív promyslím, než na něco skočím" je trochu legrace, protože většinou si to promyslí směrem ANO. Takže, proč vlastně něco rušit,že.
Zobrazeno všech 14 komentářů