Odevzdejte prachy! Podprahová reklama už nebude zakázaná

V jednom odstavci tohoto textu jsou slova poskládaná tak, že jejich první písmena dají dohromady název oblíbené cukrovinky. Po přečtení článku, kliknutí na Líbí a jeho odeslání na Facebook se zvednete a v nejbližší sámošce strčíte do košíku aspoň pět kousků. Ať jste tlustý na tři prsty.
Odevzdejte prachy! Podprahová reklama už nebude zakázaná

Takhle nějak má fungovat podprahová (subliminální) reklama.

Vědomě ji nezaznamenáte, ale protože jste chytřejší, než si myslíte, zachytí ji vaše podvědomí. Nevíte o tom, že do filmu, na který se díváte, někdo vlepil políčko s reklamou na kolu, ale vaše oči to všechno nahrávají a váš mozek zpracovává, aniž by vám to řekly. Nevíte o tom, že v obchoďáku do hitu z osmdesátých let přimíchali zpomalený vzkaz Miluješ jogurt – protože zrovna včera našli pár palet jogurtu, kterému končí minimální doba trvanlivosti už za dva dny.

Ha! Konečně víte, čím to je, že je vám tak úzko, když se díváte na stav bankovního účtu a pohyby na něm? Konečně dává to nesmyslné utrácení smysl? Vytáhli z vás prachy podfukem, vnutili vám to zboží, vsugerovali, zhypnotizovali vás!

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Seznamte se s jednoduchými myšlenkami, na kterých je založeno investování do akcií. Přední postava českého kapitálového trhu, odborník na investice do akcií a úspěšný autor Daniel Gladiš vydává v nakladatelství GRADA Publishing další knihu – Akciové investice.

Konec svobodné vůle?

Neradujte se ale předčasně. Zákon říká, že podprahová reklama je zakázaná a trestná. Odborníci přes reklamu trvají na tom, že se nepoužívá. A tak nejspíš odpovědnost za to, že jste výplatu rozfrcali za nesmysly, bude zase jenom vaše.

Ovšem zákon o regulaci reklamy, který podprahovou reklamu zakazuje, se má novelizovat a zákaz podprahové reklamy z něj má zmizet.

Pokud k tomu dojde, stane se z nás národ zombíků, kteří bez vlastní vůle budou putovat od obchodu k obchodu, od regálu k regálu, od pokladny k pokladně, dokud nevybrakují všechny své účty i kontokorenty nebo nezemřou na předávkování kofeinem z těch bazénů koly, kterou sice nechtěli koupit, ale přece ji prolili hrdlem?

Jsem poctivý, nebudu krást

Nestane se to. Kromě toho, že je podprahová reklama zatím trestná, a kromě toho, že se nepoužívá, zřejmě navíc taky nefunguje.

Docházejí?

Už vás to má? Zhypnotizováni? Nedá se nic dělat, potřebujete víc. I při půjčování ale myslete na to, že se to dá dělat draho i levně, chytří šetří.

Mluví se o ní přes sto let, od přelomu devatenáctého a dvacátého století. Zrodila ji – nebo mýtus o ní – doba, kdy mimo jiné patřilo v lepších kruzích k dobrému tónu zúčastnit se večírku s hypnotizérem nebo spiritistické seance, doba, kdy se věštila skvělá budoucnost telepatii a telekinezi. Zkrátka doba, kdy jsme svému mozku a smyslům přisuzovali možnosti, kterých jsme ani za těch sto let zdaleka nedokázali využít. Pokud vůbec jsou. Ostatně byla to taky doba, která zrodila Freuda a Junga, moderní šamany bez kořenů a bez vlastního kmene.

Jsem poctivý, nebudu krást. Když budu, chytí mě a půjdu do vězení. Jsem poctivý, nebudu krást. Když budu, chytí mě a půjdu do vězení. Jsem poctivý, nebudu krást. Když budu, chytí mě a půjdu do vězení.

Byl to kšeft století, když doktor Hal Becker později v šedesátých a sedmdesátých letech prodával úspěšně americkým obchoďákům krabičky, které přehrávaly pořád dokola tyhle dvě motivační protizlodějské věty. Pod běžnou hudební kulisou, o tolik decibelů víc potichu, že je nebylo slyšet. Při pokusech prý prokázal fenomenální úspěchy.

Důvěřuju vědcům natolik, že kdyby tohle skutečně fungovalo, dnes po čtyřiceti letech bychom měli dávno prázdné věznice: noví zločinci by nepřibývali a staré bychom převychovali.

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? upozorňovali na jazykové fígle, drobné či větší posuny, které mají velké důsledky. A chtěli jsme po vás, abyste naše příkaldy doplnili.

„Takových fíglů je. Sociální pojištění není žádné pojištění, ale sociální berně, totéž platí pro tzv. zdravotní pojištění. Velice hezké je také „zrušení superhrubé mzdy“ – ve skutečnosti je to jen její zneviditelnění. S tím se pak dál tak krásně podvádí – například, že je u nás daň nižší než jinde – bodejť by ne, když se vetší část daně nazývá pojištěním (...),“ 

píše pod článkem Nemocenská už od prvního dne? Nevěřte jim, je to podfuk! Pavel. Rádi bychom mu za to poslali knížku, jak vždycky slibujeme.

Pozor, padají losi!

A přesto přese všechno si myslím, že nebylo vůbec potřeba se škrtáním podprahové reklamy ze zákona zabývat. Pokud by náhodou přece jenom fungovala (nebo pokud by se v budoucnu objevil nějaký nový způsob, jak ji udělat, aby fungovala), pak vůbec neuškodí ji mít zakázanou. A pokud nefunguje a de facto neexistuje – pak nemá cenu se odvádět od důležitější práce ani jejím škrtáním. Jiné práce je dost. Máme sice paragrafů víc, než je zdrávo – ale zrovna tenhle nic nekomplikuje, ničemu nepřekáží. Energie vydaná na jeho zrušení, poslanecký čas a zvedání rukou, to všechno je placené dost draze. Ať se pozornost ctěných pánů zákonodárců upře raději k tomu, co prokazatelně existuje. Je toho dost.

Už v outlém věku jsem si v jedné báječné knize kuriozit, kterými si lidstvo dokázalo okořenit žití, našel sbírku bizarních anglických a amerických zákonů, které dodnes platí. A na jejichž dodržování nebo vymáhání se nedbá – buď proto, že to nikomu nestojí za to, nebo proto, že se vlastně vymáhat ani nedají. Ověřoval jsem si některé z nich teď, čtyřicet let od vydání té knížky. Vesměs platí i teď.

Na Aljašce je zákonem zakázáno vyhodit živého losa z letícího letadla. Nesmyslné pravidlo? Asi ano. Ale není třeba se kvůli tomu znepokojovat: za tu námahu spojenou s hlasováním o zrušení paragrafu to přece nestojí. A když pámbů dopustí, i motyka spustí – až se stane zázrak a někomu vypadne z letadla los, aspoň už se bude vědět, jaký mu přišít flastr. Horší jsou nesmyslné zákony, které se týkají věcí a jevů, které prokazatelně existují a stávají se...

Co si o tom myslíte vy? Může fungovat podprahová reklama? Nebo se dokonce vzdor zákazu používá? A pokud by podprahové vnímání a sugesce takhle jednoduše fungovaly, je etické používat ho k jiným, nereklamním účelům? Sugerování poctivosti v obchoďáku přece není reklama… Dejte nám v diskuzi pod článkem vědět, jaký je váš názor. Jednoho z vás tradičně odměníme knížkou z nakladatelství Grada.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+22
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 14 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

31. 10. 2016 21:29 | Martin

No když jsem byl malý a sledoval rani sobotní pohádky a tehdy si je i natáčel, narazil jsem náhodou na podprahovy snímek reklamy(když šlo posouvat video po krocích) na dětské hráči karty, které jsem si tehdy skutečně kou!il tak kdo ví.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 10. 2015 20:01

Jako psycholog v oboru... A ač bych to neměl říkat.. Máte pocit že jste vládci svého vnitřního vesmíru? To tedy nejste i sebemenší podmět Vás donutí udělat to co žádá někdo jinný aniž-by jste mohly vzdorovat.. Prosím zanechte naivity a pusťte si alespoň jedinný díl Mentalisty..
A pokud jste opravdu tím čím se cítíte, uznáte (alespoň uvnitř doufám, nemůžu Vás nutit se tu veřejně zesměšnit)čili uznáte že jste prohrál..

Jsem pro, aby toto zůstalo trestné a to pod pokutou alespoň milion pro zadavatele a stomiliónů pro toho kdo cokoliv takového pustí na obrazovky.. A odebrání licence a zákaz práce v oboru na doživotí, vidím jako jedinný možný způsob odměny takového-to počínání.. Jelikož vím málo stačí k tomu člověka zvednout z hlubin duše na světlo či ho v podstatě poslat na smrt.. jistě chápete můj postoj a mou úpřímnost v tak ožehavých tématech..
Přeji dále ničím nerušený zbytek večera..
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 8. 2015 13:36 | Vampan

Naprosto souhlasím se zrušením zákazu podprahové reklamy. Pravé podprahové působení nespočívá v působení debilními formulkami typu jsem poctivý, chutná mi koka-kola či jsem ušlechtilý...:-). Působení v tzv. šedé zóně vnímání spočívá v úplně jiné rovině. Šedá zoná je pásmo intenzity vnějších podnětů v rozmezí od prostého senzorického prahu smyslového vnímání, pod touto hranicí nelze vnímat vůbec nic, až po uvědomělé vnímaní, kdy je percipient schopen vnější podnět vědomě zpracovat. Nevědomé působení v šedé zóně probíhá na úrovni limbického systému, proto jsou vcelku logicky mnohem účinnější podněty s negativním emočním obsahem, potom teprve ty pozitivní a nejméně emočně neutrální. Motivační kazety a cd jsou snůškou nesmyslných blábolů ve stylu New Age. Kvalitně provedený technický prostředek k aplikaci podprahového působení je prakticky nedekovatelný, účinky lze nepřímo zjistit jen na úrovni změny osobnosti, chování, sebepojetí nebo hodnotového žebříčku ovlivňovaného subjektu. Koho zajímají bližší informace, nechť mi napíše, co vím, to sdělím.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 3. 2015 9:53 | Eskom

Rubrika peníze mně nějak zaujala, je to už třetí téma, kterého se hrozím. Přiznám se že článek jsem se snažil pozorně přečíst, ale podprahovou reklamu jsem nepostřehl. A proto navrhuji opatření, zavést v televizi i na internetu nějaké školení jak podprahovou reklamu objevit. Pokud to nelze tak ať se naši konstrukteři pokusí vymyslet přístoj, něco jako diktafon, který by byl schopen text vyhodnotit a na podprahovou reklamu upozornit. Domnívám se že by to byl velmi dobrý kšeft i bez reklamy. Možná se mýlím, ale pokud poznáme takovbou reklamu, přestane být reklamou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 3. 2015 2:24 | Paul

Jaký je rozdíl mezi podprahovou reklamou a zpravodajstvím, odkud dávno srší takové informace, které mnohem více ovlivňují chování lidí. Ať už se to týká nakupování, názorem, vztazích atd atd
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2015 22:58 | Helys

Blbost. nic mně nedonutí koupit si věc, co nepotřebuju. Život mi naložil dost nepříjemností a proto mám takovou vůli a ostražitost, nedůvěru a pochybnosti pokaždé, když mně někdo nutí, nabízí, doporučuje, až se divím, kde se to ve mně bere. Ani jakákoliv reklama mně nezviklá. Prostě mně nikdy reklamy nebavily, neberou a v podstatě je ani nesleduji v ničem. Je to pro mně ztráta času.Takže za sebe říkám blbost. U mně to fungovat nebude.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2015 8:53 | Vanda

Nevěřím tomu, že podprahová reklama funguje, natož že může člověka na kterého působí vést k rizikovému jednání. Buď k němu jedinec sklony má, nebo ne.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2015 23:13 | Jan Solver

Nefunkční výmysl, ale dneska takových věcí je. Když má můj obchodník paletu jogurtů, kterým končí trvanlivost, dá je za 50% a má po problému, žádnou reklamu nepotřebuje.

Ale když chce někdo utrácet za "odborníky", ať to dělá.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2015 22:31

špatně jste četl. To nejsou první řádky, ale první písmena slov v nějakém odstavci. Pročetl jsem to celé a neobjevil nic. Kromě slova lajon, což bude nejspíš nesmysl když by to bylo napsané česky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 3. 2015 20:05 | jezevec

pořád zkoumám, v kterých písmenkách prvních řádků tohoto článku je zakryptovaná ta neodolatelná cukrovinka .... :-)
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2015 18:59 | Petr

Úkolem podprahové reklamy nebude kupovat vše možné, ale volit současné tajtrdlíky co jsou dnes u moci v ČR. Volit a souhlasit se stálým zvyšováním počtu úřadů, úředníků, zvyšování počtu lejster v kterých se ani autor formulářů nebo úředník nevyzná, natož obyčejný občan.
Volit zvyšování dávek celoživotním flákačům, zvyšování komfortu kriminálníkům, a neprotestování kvůli dalšímu odírání poctivě pracujícím občanů.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2015 8:37

Příteli to že na vás podprahová reklama nepůsobí je váš omyl. Vím co dokáží psychologové, když začnou své schopnosti zneužívat. Vaše důvěra v sebe sama vás může přivést do nedobré situace, buďte velmi ostražitý a nevěřte ničemu s čím jste se neseznámil.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 3. 2015 8:32 | eskom

Podle mého názoru je podprahová reklama podrazem na spotřebitele. Působením na psychiku člověka, můžeme z něj udělat i vraha, ne sice vždy úspěšně, ale odnaučování zlodějů také nemusí mít stoprocentní úspěch. Jakékoliv působení na člověka se MUSÍ provádět pouze s jeho souhlasem, nebo se souhlasem jeho nejbližších. Tedy používejme podprahové působení na člověka třeba aby jsme jej odnaučili kouřit, používat drogy a alkohol, můžeme tak léčit i různé zavislosti a podobně, vždy jen se SOUHLASEM TOHO JEDINCE, KTERÉHO SE TO TÝKÁ!
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 3. 2015 8:24 | Mili

Jestli funguje podprahová reklama? Nu, na mně ne, jelikož mám přesně stanoveno co kdy musím, či mohu koupit - pevně stanoveno rozpočtem.
Ale podprahové vnímání existuje. Stačí správně sestavit slova ve větě.
Tohle by měl vědět každý opravdu dobrý manažer a mnozí to vědí a umí s tím pracovat. Takže jaká podprahová reklama, děje se veřejně a jen několik zasvěcených o tom ví. A ono to opravdu funguje, ne na každého, ale funguje. A takové to "já si to vždycky nejdřív promyslím, než na něco skočím" je trochu legrace, protože většinou si to promyslí směrem ANO. Takže, proč vlastně něco rušit,že.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazeno všech 14 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Oblíbená témata

nákupy, podprahová reklama, reklama

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Naštvaní ptáci útočí na vaše peněženky. Přes vaše děti!

3. 4. 2014 | Petra Dlouhá | 27 komentářů

Naštvaní ptáci útočí na vaše peněženky. Přes vaše děti!

Spolehlivě vás donutí jít právě do supermarketu X či Y. A utratit v něm víc, než potřebujete. Víc, než chcete. Obchodní řetězce mají v boji o zákazníka nebezpečného spojence: vaše dítě.... celý článek

Příšery ze střední: necháme vykrvácet vaše peněženky a doženeme vaše děti k šílenství

29. 8. 2013 | Petra Dlouhá | 34 komentářů

Příšery ze střední: necháme vykrvácet vaše peněženky a doženeme vaše děti k šílenství

Je mi patnáct. Mám úžasnej zabijáckej styl, ideální postavu do světa módy… A jednu vadu. Občas se mi – v té nehorší situaci – uvolní stehy. Jednou mi při nacvičování s týmem roztleskávaček... celý článek

Petr Houdek: Když neumíte hospodařit, je vám výhra v loterii na nic

24. 8. 2013 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Petr Houdek: Když neumíte hospodařit, je vám výhra v loterii na nic

Ekonomie už nám vysvětlila, jak bychom se měli v určitých situacích chovat. Behaviorální ekonomie, o které jsme si povídali s Petrem Houdkem, se snaží najít vysvětlení, proč se tak... celý článek

Ne Katce a McDonaldu, sami sobě se smějete!

1. 2. 2013 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Ne Katce a McDonaldu, sami sobě se smějete!

Potlačená sexualita přetavená v pracovní zápal byla hybnou energií fašistické i komunistické propagandy. Na totalitní tradici teď svým videem s natvrdlou Katkou navázal symbol kapitalismu:... celý článek

Odměna za věrnost: dostanete slevu a stanete se objektem výzkumu

22. 8. 2011 | Tereza Mynářová | 6 komentářů

Odměna za věrnost: dostanete slevu a stanete se objektem výzkumu

„Billa kartičku máte?“ Podobný dotaz jste určitě nejednou slyšeli. Možná jste se také zamysleli, k čemu taková kartička je a jaké výhody má pro své držitele. Anebo už ji používáte,... celý článek

Partners Financial Services