Kdo napodobí Tesco? E-shop s potravinami řetězce jen slibují

E-shop s potravinami od Billy, Albertu, Lidlu, Kauflandu nebo Globusu chybí pětině Čechů. Řetězce brzdí značné investice, objevují se noví hráči.
Kdo napodobí Tesco? E-shop s potravinami řetězce jen slibují

Který řetězec jako první dožene Tesco? To už tři roky prodává potraviny a další zboží přes e-shop, konkurence o podobném projektu jen hovoří. Proč řetězce stále oddalují své plány? Jsou za tím vysoké investice v řádech desítek milionů korun, zejména do logistiky.

Podle odhadů srovnávacího portálu Heureka.cz by mohl ale i přesto už letos přejít od plánů k realizaci řetězec Billa. Asociace pro elektronickou komerci pak předpokládá, že jako první po Tescu spustí e-shop Albert. V tomto roce to ale podle asociace ještě rozhodně nebude. Oba řetězce, stejně jako další hráči na trhu, zatím ale nabízejí jen obecné odpovědi, s e-shopy každopádně počítají.

Poptávka po e-shopu známé značky, jako je právě Billa, Albert, Lidl, Kaufland nebo Globus, je přitom mezi Čechy značná. Průzkum poradenské společnosti Acomware, realizovaný na vzorku osmi set respondentů, ukázal, že další internetový obchod s potravinami od známých řetězců chybí pětině zákazníků.

Tescu tak s potravinami na internetu stále konkurují jen specializované e-shopy. Řadu menších rozvážkových firem loni v září rozšířil e-shop Rohlík.cz, za nímž stojí spolu se skupinami Miton a Enern zakladatel Slevomatu.cz nebo služby DámeJídlo.cz Tomáš Čupr. Ještě během první poloviny letošního roku by měl do segmentu on-line prodeje potravin s obchodem Kolonial.cz vstoupit holding E-commerce, spoluvlastněný skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Anketa

Nakupovat potraviny po webu?

Experti: Další bude Billa nebo Ahold

„Obliba potravin na internetu roste raketově, meziročně vidíme nárůst zájmu v řádech desítek procent a letos očekáváme ještě větší tempo růstu,“ říká ředitel portálu Heureka.cz Tomáš Braverman. „Věřím, že se v letošním roce zapojí do on-line prostředí nejen nové start-upy, ale také zavedení prodejci. Z klasických retailistů například doufám v Billu,“ dodává.

A co na to samotný řetězec? „Sledujeme trh a v budoucnu plánujeme spuštění vlastního elektronického obchodu,“ uvádí bez bližších detailů mluvčí Billy Lucie Borovičková. Obchodník chtěl v Česku prodávat potraviny po internetu už v roce 2013, alespoň to odhodlaně tvrdil v době, kdy zákazníkům začalo dovážet nákupy až domů Tesco. Od té doby ale plán několikrát odsunul.

„Je to věc, která musí být skutečně dobře promyšlená. Nedokážu teď říci, zda e-shop spustíme za dva, nebo za čtyři roky. Stoprocentně ale s e-shopem počítáme,“ sdělil loni v létě v rozhovoru pro Aktuálně.cz generální ředitel Billa ČR Jaroslaw Szczypka.

To, že další internetový obchod s potravinami přijde na trh nejdříve příští rok, předpokládá ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a shodují se na tom i experti z Acomware. „Myslím, že letos žádný z řetězců prodej potravin on-line nespustí. Plány existují již řadu let, ale razantní kroky pro vstup zatím podle našich informací nikdo další po Tescu neudělal,“ říká Vetyška.

„Obecně panuje názor, že je pravděpodobnější vstup řetězců až v roce 2016. Žádný ale nic oficiálně neohlásil, takže jde zatím pouze o domněnky,“ dodává výkonný ředitel Acomware Jen Penkala.

Prvním řetězcem by po dlouhé pauze podle asociace mohl být Albert, respektive jeho provozovatel, společnost Ahold. „Věřím, že Ahold by se po převzetí obchodů Interspar mohl na internet zaměřit, a využít tak zkušeností například z Nizozemí,“ předpokládá Vetyška.

Provozovatel Albertů si podle svých slov oblíbenost on-line nákupů mezi zákazníky uvědomuje a o spuštění e-shopu delší dobu uvažuje. Kdy by k tomu mohlo dojít, ale nechce sdělit. „Důležité je podotknout, že se jedná o projekt logisticky i finančně velmi náročný,“ podotýká mluvčí řetězce Albert Dagmar Krausová. Model internetového prodeje potravin má Ahold přitom již ozkoušený nejen v Nizozemsku, ale třeba i v USA.

O spuštění internetového obchodu uvažuje také Kaufland. „Zatím nemáme žádný konkrétní termín možného spuštění,“ říká jeho mluvčí Michael Šperl. Trh sleduje také Globus. „Nicméně jde o investici, jejíž náročnost je opravdu vysoká a návratnost je dlouhodobá. Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec,“ vysvětluje Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace. V blízké době tak řetězec podle ní on-line obchod neplánuje. Podobně je na tom i diskont Lidl, který už několik let provozuje prodej po internetu v Německu.

Celý text si přečtete na Aktuálně.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nakupte vínečko z Moravy, možná nebude!

26. 2. 2015 | Gabriel Pleska | 20 komentářů

Nakupte vínečko z Moravy, možná nebude!

Říká se, že ve víně je pravda. Dokázat se to nedá. Zato že v některém víně je sajrajt a v některém že není víno, to se dokázat dá. Státní zemědělská a potravinářská inspekce zkontroluje... celý článek

Očima expertů: Ve svátek do obchoďáku? Tak to tedy ne!

6. 2. 2015 | Ondřej Tůma | 25 komentářů

Očima expertů: Ve svátek do obchoďáku? Tak to tedy ne!

V Poslanecké sněmovně se bude znovu projednávat návrh zákona, podle kterého by větší obchody musely zůstat během vybraných státních svátků zavřené. Co si o tomto nápadu myslí Petr Mach,... celý článek

Na světlo s alergeny! Regulace, která dává smysl

12. 12. 2014 | Michal Kašpárek | 24 komentářů

Na světlo s alergeny! Regulace, která dává smysl

Proč tržní mechanismy nezaručují pravdivé informování o alergenech a proč může být unijní pošťouchnutí přínosné i pro restauratéry.

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

24. 11. 2014 | Ondřej Tůma | 34 komentářů

Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo

Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme,... celý článek

Tesco má konkurenci. Rohlík.cz přiveze nákup do 90 minut

21. 9. 2014 | Kateřina Vokurková | 13 komentářů

Tesco má konkurenci. Rohlík.cz přiveze nákup do 90 minut

Za internetovým supermarketem Rohlík.cz stojí Tomáš Čupr. Zatím rozváží nákupy jen po Praze, v příštím roce plánuje rozšíření do dalších měst.

Partners Financial Services