Řetězce odtajnily, odkud mají potraviny. Má to ale háček

Velké obchodní řetězce musí od Nového roku zveřejňovat seznam pěti zemí, z nichž pochází dodavatelé potravin s nejvyšším podílem na tržbách. Jak to vypadá v praxi?
Řetězce odtajnily, odkud mají potraviny. Má to ale háček

U vchodů největších obchodních řetězců v Česku musí být od Nového roku viditelně a čitelně přístupný seznam pěti zemí, z nichž pocházejí dodavatelé potravin s největším podílem na celkových tržbách.

Podle očekávání v seznamech vede Česká republika, pro běžné spotřebitele ale s nečekaně výrazným náskokem. Například Albert (včetně bývalého Intersparu) uvádí téměř 90% podíl tuzemských potravin.

Tesco

Země původu dodavatele

Podíl z tržeb

1. Česká republika

84,9 %

2. Polsko

4,4 %

3. Slovensko

3,7 %

4. Španělsko

1,1 %

5. Německo

1,1 %

Kaufland

Země původu dodavatele

Podíl z tržeb

1. Česká republika

85,1 %

2. Německo

7,5 %

3. Polsko

3,0 %

4. Slovensko

1,5 %

5. Maďarsko

0,8 %

Billa

Země původu dodavatele

Podíl z tržeb

1. Česká republika

93,5 %

2. Slovensko

1,6 %

3. Německo

1,0 %

4. Rakousko

0,9 %

5. Itálie

0,9 %

Globus

Země původu dodavatele

Podíl z tržeb

1. Česká republika

93,46 %

2. Německo

3,38 %

3. Slovensko

1,16 %

4. Itálie

1,02 %

5. Polsko

0,31 %

Albert (a Interspar)

Země původu dodavatele

Podíl z tržeb

1. Česká republika

89,8 %

2. Polsko

5,4 %

3. Slovensko

1,4 %

4. Nizozemsko

1,0 %

5. Maďarsko

0,5 %

Lidl

Země původu dodavatele

Podíl z tržeb

1. Česká republika

44 %

2. Německo

28 %

3. Polsko

17 %

4. Itálie

3 %

5. Francie

2 %

Z údajů od řetězců vyplývá, že na dalších pozicích se střídají Slovensko, Německo, Polsko, ale i Španělsko, Rakousko nebo Maďarsko. Z největších maloobchodních řetězců neposkytl on-line deníku Aktuálně.cz seznam dodavatelů pouze Penny Market, redaktoři jej nenašli ani u vchodu do dvou náhodně vybraných prodejen.

Novou povinnost prosadilo Ministerstvo zemědělství vedené Marianem Jurečkou (KDU-ČSL) nad rámec unijních předpisů. Měla zákazníkům pomoci získat přehled o dodavatelích jednotlivých obchodů a lépe se rozhodnout, kde nakoupí. Povinnost se vztahuje jen na řetězce s ročními tržbami přesahujícími pět miliard korun.

Potvrzují se ale výhrady, které měli kritici této povinnosti, podle nichž nové seznamy běžným spotřebitelům v praxi příliš nepomohou. Jsou přinejmenším matoucí. Rozhodující je totiž sídlo dodavatelské firmy, nikoliv skutečný původ potravin. Pokud například polské maso zabalí firma sídlící v Česku a ta jej do řetězce dodá pod svým jménem, počítá se taková potravina jako česká. A to paradoxně i tehdy, pokud na obalu samotného výrobku je země původu uvedena „správně“.

„Cílem nové povinnosti je přehledně zpřístupnit zákazníkům informace o zemích, z nichž jsou odebírány potraviny s nejvyšším podílem na tržbách daného obchodu. Nemá poskytovat informace o zemi původu potravin, ale o tom, z jakých zemí obchodník potraviny odebírá, tedy s kým dělá obchod,“ vysvětluje Hynek Jordán z Ministerstva zemědělství. Uvádí se podíl subjektů, s kterými obchodník dělá byznys,“ potvrzuje mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

Nechytré politické rozhodnutí

Právě rozdíl v pojmech může zákazníky podle oborových asociací mást. To, že řetězce uvádějí vysoké procento tržeb z prodejů potravin od české firmy, nemusí znamenat, že jsou tyto potraviny českého původu.

„Uvedená povinnost řetězců je výsledkem nechytrého politického rozhodnutí, postaveného právě na emoční vlně vnímání, že co je české, to je hezké,“ říká ředitel Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal.

Podíl tuzemských potravin mohou běžně zvyšovat třeba takzvané privátní značky. „Předpokládáme, že nebudou uváděny pod hlavičkou například polského výrobce, přestože jím většinou je,“ dodává Dupal.

Novou povinnost dlouhodobě kritizuje také Svaz obchodu a cestovního ruchu. „Jde o zbytečný požadavek nad rámec evropského potravinového práva, navíc procentuální podíly jednotlivých zemí není prakticky možné přesněji určit. Jde pouze o administrativní úkon, který nepřinese spotřebitelům žádnou přidanou hodnotu,“ říká mluvčí svazu Irena Vlčková.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Na světlo s alergeny! Regulace, která dává smysl

12. 12. 2014 | Michal Kašpárek | 24 komentářů

Na světlo s alergeny! Regulace, která dává smysl

Proč tržní mechanismy nezaručují pravdivé informování o alergenech a proč může být unijní pošťouchnutí přínosné i pro restauratéry.

Geniální chlebíčky sestry Michopulu

22. 11. 2014 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Geniální chlebíčky sestry Michopulu

Propagátorka místního a kvalitního stravování. Organizátorka prvních farmářských trhů. Autorka populárních kuchařek. Gastroguru Hana Michopulu jde s kůží na trh. V centru Prahy otevřela... celý článek

Státní reklama na „kvalitní jídlo“: Peníze prší z nebe. A nejspíš budou dál

28. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 2 komentáře

Státní reklama na „kvalitní jídlo“: Peníze prší z nebe. A nejspíš budou dál

Večírek pouze pro zvané, lázně, indická masáž, kostýmy, roadshow, velkorysé rauty. Rozmařilá jízda, za kterou by se nemusel stydět ani velký Gatsby. Tak vypadá státní propagace „kvalitních... celý článek

Pomazánka z pekel

13. 7. 2014 | redakce Peníze.CZ

Pomazánka z pekel

Předpisy vížící se k prodeji potravin jsou stále dokonalejší. Potraviny stále hnusnější. Je mezi tím nějaká úměra?

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

2. 5. 2014 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

Obchodní řetězce, výrobci, spotřebitelé, nebo všichni dohromady? V dalším pokračování pravidelné ankety Očima expertů nás zajímalo, proč kvalita potravin v českých obchodech pořád tak... celý článek

Partners Financial Services