Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Až moc dobře lubrikovaný život. Sbohem, Foursquare

| rubrika: Sloupek | 25. 7. 2014 | 5 komentářů
Žádný spotřebitelský magazín České televize neudělal pro dobro a bezpečí spotřebitelů ani střípeček toho, co služba Foursquare. Jenomže z dobrého sluhy…
Až moc dobře lubrikovaný život. Sbohem, Foursquare

Sociální síť Foursquare umožňovala svým padesáti milionům uživatelů dvě věci: dělit se o to, kde jsou, a dělit se o to, jaké to tam je. Umožňuje to pořád, jen už na to místo jedné mobilní aplikace potřebujete dvě, čili k půlhodině sjíždění denně přičtěte deset sekund na přepínání. Ukázalo se ale, že taková drobnost má zásadní následky, nové appce dali uživatelé na iTunes zoufalou půldruhou hvězdičku a největší internetové celebrity Předlitavska se se službou loučí:

Těší mě to, protože jak Foursquare začíná skomírat, konečně v sobě nabírám sílu opustit tohohle tyrana taky.

Černé ovce 2.0

Foursquare mě vcuclo. Nebyla to jen další síť, na kterou jste si mohli fotit snídani, i když jsme to všichni dělali: byla to skvěle vymyšlená hra. V reálném světě, s lidmi, které znáte, nenápadná, ale vtahující. V každém podniku jste soupeřili o korunku mayora, kovaného štamgasta, který se tam v posledních dvou měsících přihlásil nejčastěji. Za každé přihlášení jste dostali body: čím vzdálenější a méně exponovaná místa, tím výš v žebříčku přátel. A pak všechny ty čelendže a rekordní šňůry, jako mých 52 týdnů ve Třech ocáscích v řadě. – Žít společensky, ale na dálku, hrát si, ale bezkontaktně, získat přesný koeficient sociálního statusu a nepřetrhnout žádnou šňůru: ideální hra pro generaci, pro kterou je Aspergerův syndrom sexy.

Zároveň Foursquare pomáhalo objevovat svět. Jasně, spíš než o svět šlo o to nezaspat žádné nové bistro ve čtvrti a ztéct ho dřív, než tam Cuketka nažene úplně všechny. Zkuste ale otevřít Foursquare v cizím městě v cizí zemi a klepnout na Nejlepší v okolí. Nabídne vám rodinné podniky v postranních uličkách. Hospody, kam chodí místní. Otvírací doby. Mapy. Fotky, stovky fotek jídel, drinků, záchodů. A tipy návštěvníků: po vindaloo vám shoří tlama, servírka šidí, nejlepší řízky ve vesmíru. – Žádný spotřebitelský magazín České televize neudělal pro dobro a bezpečí spotřebitelů ani střípeček toho, co Foursquare.

Tímhle si mě Foursquare omotalo kolem prstu. A pak mě začalo bít.

Anketa

Používáte Foursquare?

Od cestování bez zklamání k cestování bez překvapení

Foursquare peníze šetřilo, ale zároveň je stálo. Řekněme si to otevřeně: mayorské korunky a body byly hipsterské citrónky a zvonečky. Nešlo ale jen o ty prachy, co člověk nechal někde, kam by nešel, kdyby ho den před tím někdo nepřipravil o mayorství. Byla to celá ta ideologie choditněkamismu, posilovaná v každé pauze sjížděním příspěvků od kamarádů, co už někam šli, protože někam jít je přece lepší, než nikam nejít. Za pití piva za čtyřicet korun mezi blbci byly korunky, srdíčka a body, za pití lahváče stejné značky za dvanáct doma s knížkou byl leda soucit.

Foursquare mě přimělo pracovat zadarmo. Jaron Lanier by poznamenal, že i samotné přihlašování do kaváren a barů je práce, protože tím pomáháte Foursquare vytvářet hodnotnou databázi. Já ale myslím opravdovou práci. Copak jsem mohl jako lokálpatriot nevarovat před blbými podniky v Brně a zdržet se doporučování těch, které jsou skvělé? Napsal jsem 126 tipů, práce za několik tisíc, za kterou jsem dostal jen srdíčka. Dokonce jsem tím často konkuroval svému vlastnímu průvodci městem, jenomže znovu: copak mám nechat lidi chodit do turistických pastí a míjet poklady ve vedlejších ulicích?

Foursquare mě uvěznilo v turistickém rezortu. Neviditelném, ale o to stísněnějším. Na lidi, kteří jezdí na katalogové dovolené, jsem se vždycky díval s despektem. Kde je v tom radost z objevování? – Ale kde ji má člověk, který všechno, co v doteď nenavštíveném místě navštíví, viděl den před tím na Foursquare? Který prožil při čtení tipů dopředu všechnu radost i všechno zklamání? Který nikdy do nikoho náhodou nenarazí, protože přesně ví, kde všichni zrovna jsou? Foursquare dokonale prolubrikuje život. Tak dokonale, že neucítíte žádné tření.

Nepochopte mě špatně, tohle není hejt na Foursquare. Tohle je hejt na člověka, který si ho nechal přerůst přes hlavu, a zároveň výstraha. Foursquare (a jeho případní následovníci) vám ze života obrousí špičky: život bez zklamání zákonitě vyústí v život bez překvapení. Šum ale provází každý signál, a jestli je daní za nečekané radosti jen tu a tam špatný poměr kvality a ceny a trocha strachu z promeškání, pak jo, jdu zase do toho.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+23
Ano
Ne

Diskuze

18. 4. 2015 | 18:07 | Michal

Něco podobného je i aplikace Kutil ne? více

1. 8. 2014 | 14:05 | Luky

Na této bázi funguje naše slavné wikipedie,osobnosti.cz a csfd,kde lidé vkládají informace zadarmo :)) Nikdo nikoho nenutí tam přece psát... více

27. 7. 2014 | 8:35 | Jirka

Je opravdu neuvěřitelné, jak dnešní marketing dokáže využít lidské touhy po tom se předvádět a soutěžit v pitomostech. Vemte si, kolik internetových serverů žije z práce druhých lidí, kteří mnohdy stráví třeba hodinu psaním...více

25. 7. 2014 | 15:33 | Bouček Antonín

Zkuste geocaching. Ten Vás taky provede po světě, poučí, kde co je, taky dostáváte body, může být návykový a není při něm třeba utrácet za pivo. více

25. 7. 2014 | 6:39 | Tom

Prosím o proplacení mého času stráveného nad přečtením tohoto výlevu... když jsem zjistil na začátku kdo je autor, přemýšlel jsem jestli číst dál... příště tu chybu neudělám a tímto varuji všechny ostatní :) více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Podnikatelství, Běžný účet platební bilance, Brettonwoodský měnový systém, nemovitosti, mobilní operátoři, o2, spotřebitel, vodafone, David Navrátil, dividendový výnos, Společnosti Online, mimořádná okamžitá pomoc, rekordní ztráta, závažné choroby, kydoalarm, realitní kancelář, poškozená zásilka, CAPE

1AN5490, 1AN5490, 2SR1035, PETRA275, 4M10000

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK